Hier kwam iemand mee op het hypotheken forum!
Komt van de nhg site af.
Wij hebben met nhg gekocht.
Dus eigenlijk hoef ik me dus geen zorgen te maken als ik dit zo lees en hoeft het niet aangepast te worden:?
Ad c. (7 juli 2011 tot 1 augustus 2011)
In de periode van 7 juli 2011 tot 1 augustus 2011 is een viertal scenario’s mogelijk:
1. De reeds uitgebrachte offerte wordt aangepast en de lening wordt verlaagd. De
borgstelling is gelijk aan het verlaagde leningbedrag.
2. De lening wordt wel verlaagd maar de reeds uitgebrachte offerte wordt niet aangepast.
Ook in dit scenario is de borgstelling conform het verlaagde leningbedrag.
3. Het leningbedrag wordt niet verlaagd en de reeds uitgebrachte offerte wordt ook niet
aangepast. De borgstelling wordt echter wel verlaagd naar de daadwerkelijke kosten
van het verkrijgen in eigendom.
4. Het leningbedrag wordt niet verlaagd, de reeds uitgebrachte offerte wordt niet
aangepast, maar er is gekozen het overschot van de overdrachtsbelasting aan te
wenden voor kwaliteitsverbetering. In die gevallen is de borgstelling gelijk aan het
oorspronkelijke leningbedrag. De kwaliteitsverbetering dient bij een eventuele
verliesdeclaraties te worden aangetoond aan de hand van de specificatie en nota’s
conform de van toepassing zijnde regelgeving.
Het WEW heeft er begrip voor dat deze offertes gewoon doorgang vinden. Dit laat onverlet dat
het overschot aan overdrachtsbelasting in mindering dient te worden gebracht op de lening. Het
WEW accepteert tot 1 augustus 2011 dat uw organisatie de offertes niet aanpast en dat er dus
afwijkingen bestaan tussen offerte en lening. Vanaf 1 augustus 2011 dienen de alsdan uit te
brengen offertes weer in overeenstemming te zijn met de geldleningen.
Het WEW begrijpt dat de terugboeking op de lening een administratieve druk voor de
organisaties betekent. Echter, zoals reeds gemeld, kan het WEW niet borg staan voor een
bedrag dat hoger is dan de kosten voor het verkrijgen in eigendom van de woning. Dit betekent
dat indien in de periode van 7 juli 2011 tot 1 augustus 2011 gekozen wordt om de
administratieve druk te beperken en het overschot van de overdrachtsbelasting uit te betalen
aan de consument, deze keus tot gevolg heeft dat de borgstelling niet verder reikt dan de
kosten voor het verkrijgen in eigendom van de woning.
Voorts is een bedrag dat geen betrekking heeft op de kosten voor het verkrijgen in eigendom
van de woning, in feite een financiële verplichting en dient als zodanig te worden behandeld.
Echter, vanwege de uitzonderlijkheid van de ontstane situatie, zal bij een eventuele
verliesdeclaratie dit bedrag voor verstrekkingen in deze periode niet als financiële verplichting
worden beschouwd.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!