quote:
Op zaterdag 2 juli 2011 20:39 schreef Maurice76 het volgende:Effe een paar willekeurige opmerkingen mijnerzijds. Ik zie het topic nu pas, dus ik ga niet een enorme lap tekst neerplempen als reactie op veel van de berichten in dit topic (onder het mom van, ik wil vanavond ook nog andere dingen doen

).
Er wordt nogal wat gerefereerd aan de "honderden geloofwaardige getuigen". Dat is een aanname an sich, ik ken deze mensen namelijk helemaal niet. De conclusie dat ze geloofwaardig zijn, is alleen te maken op basis van hun achtergrond en het motief om daar te staan en die verklaring af te geven. Een dergelijk onderzoek zou echter nogal wat tijd vergen, ben ik bang, gezien het feit dat het er honderden zijn. Het feit dat ze hooggeplaatst zijn (geweest) in het leger en/of in de politiek maakt ze eerder ongeloofwaardig dan niet, in mijn ogen.
Ik denk dat elke psycholoog je kan vertellen dat de grootste fantasten niet de meest stabiele persoonlijkheden zijn. Dat zo'n persoon zich dan bijv. opwerkt tot Majoor-Generaal van de luchtmacht is erg klein.
Ook als deze mensen allemaal pathologische leugenaars zijn, dan is het vreemd dat dat pathologisch liegen er pas uitkomt als ze met pensioen zijn. Want als je tijdens je carriere enorm onwaarschijnlijke verhalen bij elkaar liegt, maak je echt geen promotie.
quote:
Daarnaast is het menselijk brein een niet te onderschatten bron van storingen en mis-informatie. Dit kan zowel doelbewust (bijv. mensen die graancirkels maken in een poging anderen te doen geloven dat het door aliens gemaakt is) als onbewust (bijv. onbewuste aannames over wat men heeft gezien of ervaren en dat als waarheid postuleren) zijn. Ook kennen we nog niet alles. In tegenstelling tot wat Draganta beweert, weten we nog lang niet alles op het vlak van de natuurkundige wetten en de quantum mechanica. Wel is bewezen dat er een verband bestaat tussen energie, materie en de ruimte. Einstein heeft hiervoor de theorie geopperd, wetenschappers hebben dat later aangetoond met o.a. deeltjesversneller experimenten of waarnemingen in het universum.
Ik snap je verhaal en ik vond dit soort dingen ook altijd erg aanvaardbaar als verklaring, totdat ik me ging verdiepen in het onderwerp
Tot voor kort waren ufo's en graancirkels mijn aandacht niet waard. Overal was een verklaring voor dacht ik. En ik moet nu tot de conclusie komen dat ik veel te snel was met mijn oordeel.
Hoe kan het bijvoorbeeld dat twee piloten een enorme ufo zien (van het formaat vliegdekschip!), deze ook nog weten te bestuderen dmv hun verrekijker die ze bij zich hebben in de cockpit, bevestiging krijgen van luchtvaartautoriteiten dat ze iets groots zien op de radar, en dat een tweede vliegtuig in de buurt erop af wordt gestuurd en de vliegende schotel ook gewoon ziet hangen?
Al die verklaringen voor het zien van vliegende schotels zijn allemaal erg leuk en sommigen ook erg goed en geloofwaardig
totdat je het bewijs hebt bestudeerd.
Ik zoek ook continu naar verklaringen en soms kom je bij skeptici uit die allemaal hele goeie verklaringen hebben, zoals Venus die in de ochtend goed te zien is en als de zon dan net opkomt achter de wolken dat je dan een lichtbol ziet met een rooie gloed eromheen. Is een hele aannemelijke verklaring totdat je gaat luisteren naar de verhalen die mensen vertellen. Veel piloten zien enorme vliegende schotels minutenlang in de lucht hangen. Het is niet iets dat in een paar seconden gebeurt.
quote:
Het is dus helemaal niet zo gek te veronderstellen dat het mogelijk zou kunnen zijn om de ruimte zelf te manipuleren. Er zijn bijvoorbeeld theorieen opgesteld met betrekking tot het krommen van de ruimte, waar wij nu op mechanisch niveau nog helemaal geen fluit mee kunnen. Ook de snaartheorie haakt hier op in, die pas sluitend te maken is als men uitgaat van 11 dimensies. Wij kennen er slechts 4: 3 in de ruimte, 1 in tijd. Aangezien ons menselijke brein niet in een meer-dimensionale ruimte zit, is het ook onmogelijk voor te stellen hoe dat eruit ziet. De extra dimensies in de theorie zijn dus ook volledig abstracte concepten. Maar het feit dat de theorie er is en niet lijkt te worden tegen gesproken door onze eigen directe waarnemingen - onze bekende dimensies worden er namelijk keurig in omvat - zou kunnen betekenen dat die extra dimensies er ook echt zijn. Alleen wij snappen niet hoe die werken en in elkaar steken. Even heel erg richting de science fiction: misschien dat we ons enorm snel kunnen verplaatsen zodra we die andere dimensies wel kunnen beinvloeden, veel sneller dan het gangbare licht in onze bekende dimensies.
Kan het hier alleen maar mee eens zijn.
quote:
Nog even een stukje met betrekking tot de graancirkels en electromagnetische velden en dergelijke. Het zou toch vrij makkelijk aantoonbaar moeten zijn wanneer er sprake is van dit soort fenomenen. Het stukje van Mousy31 rept er wel over, maar dat artikel is doorspekt van aannames in plaats van wetenschappelijk bewijs. Het vreemde is dat het onderzoek dat er genoemd wordt, al ruim 20 jaar gedaan zou worden. Is het dan niet raar dat er niet al veel meer concrete informatie over bekend zou zijn?
Tja het bewijs schijnt er echt te zijn, maar ik heb zelf nooit onderzoek gedaan dus ik kan er niet echt over meepraten. Het enige wat ik er van kan zeggen is dat er nog steeds mensen schenen te zijn die zeiden dat iets wat door de mens gemaakt is en zwaarder is dan lucht niet kan vliegen, zelfs nadat de Wright brothers al hadden gedemonstreerd dat het kon!
Feit is gewoon dat niemand in de wetenschap geassocieerd wil worden met graancirkels, ook al is er goed bewijs voor het feit dat er meer aan de hand is. Als ik wetenschapper zou zijn, zou ik ook wel even twee keer nadenken. Je reputatie en dus je carriere hangen er vanaf. Dus ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen in de wetenschap het onderwerp bewust links laten liggen. Vergeet ook niet dat het accepteren van de bewijslast als geldend, echt enorme consequenties heeft voor ons hele wereldbeeld! Het onderwerp van buitenaards leven dat ons bezoekt, is het meest explosieve onderwerp allertijden! En die realisatie oefent zoveel druk uit op mensen dat ze niet weten wat ze ermee aan moeten...
quote:
Overigens, P_o_p, het feit dat graancirkels bewust zo complex zijn met ASCII vertalingen en dergelijke om ze authentiek te laten zijn in plaats van een hoax, kan ook juist door de hoax'er zo opgevat worden - die ze daarmee juist zo belachelijk complex maakt, om maar als authentiek bestempeld te worden. Het menselijk brein is erg creatief, ik herhaal het maar een keer. Je krijgt dan een beetje het idee van "maar jij weet dat ik weet dat jij weet, dus ik weet dat ...". Je krijgt twee zijden in dit verhaal - de hoaxers ten opzichte van de believers - die elkaar te slim af proberen te zijn.
Twee dagen geleden was ik er weer van overtuigd dat ze allemaal door de mens gemaakt zouden kunnen zijn. Maar dan zie ik deze docu en dan begin ik toch echt weer heel erg te twijfelen:
Ik weet het verder ook niet, maar het blijft natuurlijk een intrigerend verhaal
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."