abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98754812
Beste forumbezoekers,

Bij mij thuis kraakt het laminaat. Na een google zoekactie kwam ik toch weer bij FOK! uit, terwijl ik naar laminaat reparaties aan het zoeken was :-) Vandaar dat ik even een nieuwe post aanmaak, wellicht dat jullie mij kunnen helpen of de goede richting in kunnen sturen.

2 jaar geleden heb ik in onze huiskamer een goede kwaliteit laminaatvloer gelegd. Deze heb ik in een vloeren speciaalzaak gekocht, een klik laminaat van "kronostep original" - VarioStep classic (v2?). Dit is een klik laminaat met v-groef over de lange kanten.

Ik ben zeer tevreden over deze vloer zelf. Echter beginnen we het laatste jaar steeds meer last van kraken te krijgen. Over de veel belopen stukken hoor je hem zeer regelmatig kraken als je eroverheen loopt. Nu zie ik zelfs bij de deur dat er tussen twee platen verticale speling zit alsof de verbinding over het lange stuk daar precies "los" is gekomen.

Met de aankoop hebben we van de verkoper aangenomen dat het slim was om het vinyl te laten liggen, daar deze er strak in lag en verlijmd was. Daaroverheen hebben we een foam ondervloer (of hoe heet dat spul) van 3 mm gelegd, waarna de vloer eroverheen gelegd is. Echter voelt de vloer ook "verend" aan op sommige stukken.

Waar ik zelf bang voor ben is dat de vloer niet goed egaal is, we een verkeerde ondervloer gekozen hebben, of dat tóch het vinyl verwijderd had moeten worden en/of geegaliseerd had moeten worden. Op het blote oog waren er geen kuilen oid te zien overigens.

We hebben al contact opgenomen met de betreffende winkel, maar die beweren nooit het advies gegeven te hebben dat we over het vinyl mochten leggen. Dat is dus ons woord tegen die van hen, maar ik verwacht in een garantie claim in dat geval niet sterk te staan. of toch wel?

Inmiddels heb ik een stuk laminaat doorgelegd naar de keuken, welke wél goed ligt, geen vering oid voelbaar, en zeker (nog) niet kraakt. Die tegelvloer is geegaliseerd en daarna 3mm foam met plastic gelegd, en de vloer erover.

Wat ik me nu afvraag is wat mijn opties zijn. Kan er op één of andere manier de vermoedelijke kuilen onder het laminaat "opgevuld" worden? Kunnen de delen over de lange einden met sterke lijm of flexibele kit weer aan elkaar gelijmd worden na die eventuele reparatie? Kan er een bepaalde laag over het laminaat heen gelegd worden (een soort hars of afwerklaag oid) waardoor het geheel meer body krijgt een geheel wordt en het kraken en "scheuren" stopt?

Of zal toch de complete vloer eruit moeten, ondervloeren weg, egaliseren, nieuwe ondervloer, en laminaat terug + vervangen aantal delen (hopende dat V2 ook op de vorige versie past, al weet ik niet zeker of die ook niet al V2 was)?

Wanneer dit laatste de enige optie is, wat zou het dan ongeveer kosten als ik dat iemand anders zou laten doen? Het betreft een ruimte van +- 55m2, waarvan de keuken (7-8 m2 ongeveer) "vers gelegd" is en zeker nog geen problemen vertoond.
pi_98755119
Of gewoon laten kraken?

Wat ligt er onder je laminaat? Is dat een betonvloer of ook een planken vloer, en kraakt die niet toevallig?
pi_98755490
heb je ruimte open gelaten aan de randen bij het leggen?
  FOK!fotograaf dinsdag 28 juni 2011 @ 10:16:21 #4
17893 Forno
pi_98755671
Demonteren (is een kliksysteem toch?) egaliseren en opnieuw montereren geen optie? Met een stukje schilderstape op de maatstukjes met nummers kun je de boel heel snel weer in elkaar klikken. Is volgens mij allemaal veel minder werk dan er spul onder proberen te spuiten. En van laagje expoxy erover of whatever houdt het kraken niet op, naast dat het waarschijnlijk heel lelijk en duur is.
pi_98755907
Mijn laminaat kraakt ook op sommige stukken. Logisch gevolg van veranderende omstandigheden. Niks vreemds aan.
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_98757537
Misschien maak ik er me inderdaad teveel zorgen over. Wat ik vooral vreemd vindt is dat je het soms "voelt" veren, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Wanneer het kraken geen kwaad kan, dan laat ik het uiteraard gewoon zo, met misschien een of twee reparaties (om te zorgen dat er geen water onder kan komen met dweilen bijvoorbeeld) is het weer een goede vloer.

Aan alle kanten is ongeveer 0,5-1cm ruimte. Al merkte ik wel bij het aanleggen naar de keuken dat er op één plek van 1 meter het er strak tegenaan lag - door de werking waarschijnlijk. hier heb ik dit weekend dan ook een cm vanaf gehaald, en zat niet in de "loop" waar het kraakt of veert. De vloer is een betonvloer welke eronder ligt.

Demonteren en opnieuw leggen is wel een optie, wanneer dit de problemen echt verhelpt (voor mij als last resort). laminaat is ook nog leverbaar. Toch voorkom ik het liever, vanwege eventueel meer schade aan de planken en de complete benedenverdieping ontruimen - denk dat het snel een aantal dagen werk is.
pi_98758074
Bij mij veert het ook op sommige plekken..... Veel vloeren zijn nog eenmaal niet 100% egaal....

1 slaapkamer bij mij staat leeg, dus ik kom daar eigenlijk nooit... maar als ik er een keer kom, dan kraakt het overal.... en als ik een tijdje heen en weer loop, dan is het weer wat minder....

Hout werkt door weersomstandigheden en zeker nu met de hoge luchtvochtigheid heeft hout daar extra "last" van....

Geen zorgen om maken :) Hoort er gewoon bij :)

En als je je zorgen maakt over water onder de vloer tijdens het dweilen, dan gebruik je echt te veel water tijdens het dweilen... ;)

Laminaat behoeft weinig onderhoud als je het wekelijks bijhoudt... Je hebt dan ook maar weinig water nodig om het te dweilen.... :)
pi_98759783
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 11:20 schreef Spezza19 het volgende:

Hout werkt door weersomstandigheden en zeker nu met de hoge luchtvochtigheid heeft hout daar extra "last" van....
Hout?

Het probleem is waarschijnlijk vocht inderdaad. Als de onderzijde van laminaat vochtig wordt kan het uitzetten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_98759865
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hout?

Het probleem is waarschijnlijk vocht inderdaad. Als de onderzijde van laminaat vochtig wordt kan het uitzetten.
Ja hout... je weet wel, dat spul dat van bomen af komt
pi_98760210
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:03 schreef Spezza19 het volgende:

Ja hout... je weet wel, dat spul dat van bomen af komt
Als het hout is, dan noem je het parket. Laminaat is de namaakvariant daarvan. Heeft dus ook iets andere eigenschappen.
pi_98777721
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 11:05 schreef crackanimal het volgende:
Misschien maak ik er me inderdaad teveel zorgen over. Wat ik vooral vreemd vindt is dat je het soms "voelt" veren, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Wanneer het kraken geen kwaad kan, dan laat ik het uiteraard gewoon zo, met misschien een of twee reparaties (om te zorgen dat er geen water onder kan komen met dweilen bijvoorbeeld) is het weer een goede vloer.
Als het het laminaat is dat kraakt is het zeker niet gevaarlijk, op zijn hoogst irritant.

Klein beetje veren van laminaat kan ook geen kwaad.

Als je het niet vervelend vind, zou ik het gewoon laten kraken en veren, scheelt je een hoop moeite.
pi_98777746
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als het hout is, dan noem je het parket. Laminaat is de namaakvariant daarvan. Heeft dus ook iets andere eigenschappen.
Nee hoor, laminaat is ook van hout... tenminste, als je een goed merk hebt.... ;)
pi_98800008
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 18:26 schreef Spezza19 het volgende:

Nee hoor, laminaat is ook van hout... tenminste, als je een goed merk hebt.... ;)
Nee, er zit hout in verwerkt. Dat is nog iets heel anders. Maar in spaanplaat zit ook hout...

De eigenschappen zijn gewoon anders omdat het een composiet is.
pi_98800227
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, er zit hout in verwerkt. Dat is nog iets heel anders. Maar in spaanplaat zit ook hout...

De eigenschappen zijn gewoon anders omdat het een composiet is.
Dan nog is het van HOUT en WERKT de vloer door weersinvloeden... :')

Hoe de samenstelling is, dat boeit verder niet.....
pi_98801269
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:49 schreef Spezza19 het volgende:

Dan nog is het van HOUT en WERKT de vloer door weersinvloeden... :')
Nee. Althans, niet noemenswaardig. Ik ken overigens niemand die MDF probeert te slijten als hout... Ondanks dat het in feite een composiet van hout en lijm is.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 09:47:22 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_98808401
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 11:20 schreef Spezza19 het volgende:
Bij mij veert het ook op sommige plekken..... Veel vloeren zijn nog eenmaal niet 100% egaal....

1 slaapkamer bij mij staat leeg, dus ik kom daar eigenlijk nooit... maar als ik er een keer kom, dan kraakt het overal.... en als ik een tijdje heen en weer loop, dan is het weer wat minder....

Geen zorgen om maken :) Hoort er gewoon bij :)

En als je je zorgen maakt over water onder de vloer tijdens het dweilen, dan gebruik je echt te veel water tijdens het dweilen... ;)

Laminaat behoeft weinig onderhoud als je het wekelijks bijhoudt... Je hebt dan ook maar weinig water nodig om het te dweilen.... :)
Dat laatste inderdaad. Niet te vaak dweilen en als je dweilt moet je vochtig afnemen en liefst ook nog nadrogen. En niet met een natte mops eroverheen flatsen :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')