Beste forumbezoekers,
Bij mij thuis kraakt het laminaat. Na een google zoekactie kwam ik toch weer bij FOK! uit, terwijl ik naar laminaat reparaties aan het zoeken was :-) Vandaar dat ik even een nieuwe post aanmaak, wellicht dat jullie mij kunnen helpen of de goede richting in kunnen sturen.
2 jaar geleden heb ik in onze huiskamer een goede kwaliteit laminaatvloer gelegd. Deze heb ik in een vloeren speciaalzaak gekocht, een klik laminaat van "kronostep original" - VarioStep classic (v2?). Dit is een klik laminaat met v-groef over de lange kanten.
Ik ben zeer tevreden over deze vloer zelf. Echter beginnen we het laatste jaar steeds meer last van kraken te krijgen. Over de veel belopen stukken hoor je hem zeer regelmatig kraken als je eroverheen loopt. Nu zie ik zelfs bij de deur dat er tussen twee platen verticale speling zit alsof de verbinding over het lange stuk daar precies "los" is gekomen.
Met de aankoop hebben we van de verkoper aangenomen dat het slim was om het vinyl te laten liggen, daar deze er strak in lag en verlijmd was. Daaroverheen hebben we een foam ondervloer (of hoe heet dat spul) van 3 mm gelegd, waarna de vloer eroverheen gelegd is. Echter voelt de vloer ook "verend" aan op sommige stukken.
Waar ik zelf bang voor ben is dat de vloer niet goed egaal is, we een verkeerde ondervloer gekozen hebben, of dat tóch het vinyl verwijderd had moeten worden en/of geegaliseerd had moeten worden. Op het blote oog waren er geen kuilen oid te zien overigens.
We hebben al contact opgenomen met de betreffende winkel, maar die beweren nooit het advies gegeven te hebben dat we over het vinyl mochten leggen. Dat is dus ons woord tegen die van hen, maar ik verwacht in een garantie claim in dat geval niet sterk te staan. of toch wel?
Inmiddels heb ik een stuk laminaat doorgelegd naar de keuken, welke wél goed ligt, geen vering oid voelbaar, en zeker (nog) niet kraakt. Die tegelvloer is geegaliseerd en daarna 3mm foam met plastic gelegd, en de vloer erover.
Wat ik me nu afvraag is wat mijn opties zijn. Kan er op één of andere manier de vermoedelijke kuilen onder het laminaat "opgevuld" worden? Kunnen de delen over de lange einden met sterke lijm of flexibele kit weer aan elkaar gelijmd worden na die eventuele reparatie? Kan er een bepaalde laag over het laminaat heen gelegd worden (een soort hars of afwerklaag oid) waardoor het geheel meer body krijgt een geheel wordt en het kraken en "scheuren" stopt?
Of zal toch de complete vloer eruit moeten, ondervloeren weg, egaliseren, nieuwe ondervloer, en laminaat terug + vervangen aantal delen (hopende dat V2 ook op de vorige versie past, al weet ik niet zeker of die ook niet al V2 was)?
Wanneer dit laatste de enige optie is, wat zou het dan ongeveer kosten als ik dat iemand anders zou laten doen? Het betreft een ruimte van +- 55m2, waarvan de keuken (7-8 m2 ongeveer) "vers gelegd" is en zeker nog geen problemen vertoond.