abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98725073
Right, vorige week is er in ons huis ingebroken - de 'portiekdeur' (de deur die toegang geeft tot onze individueel afgesloten kamers [dit zijn woningen, dus nr A t/m E] en de gezamelijke ruimtes [keuken etc]) is 'geflipperd', en mijn deur is met een koevoet opengebroken, en het één en ander gejat, bij de kamer tegenover van mij idem dito.

Een huisgenootje heeft die kerel vervolgens nog gezien, ze kwam thuis en er was een woordenwisseling, uiteindelijk is ze de woning uitgerend, die kerel rende de andere kant op, draaide zich om en riep 'see you tomorrow'...

Nagoed, politie erbij, aangifte, blabla - wij natuurlijk 'not happy' en naar onze woningbouwvereniging, en we willen graag een fatsoenlijk slot op deur.
Nu het probleem: De woningbouwvereniging zegt dat we geen extra slot op de deur krijgen, omdat dit van de brandweer niet mag. Het is nl. de ingang tot verschillende woningen, en die moet eenvoudig voor de brandweer toegankelijk zijn. Er zit echter een gigantisch raam (van kniehoogte tot het plafond) direct naast de deur, en ik heb er geen twijfel over dat de brandweer binnen een paar seconden echt wel binnen staat.
Er zijn ondertussen wel anti-inbraak strips geplaatst, maar dus geen nieuw slot.
We zijn er echter nog niet gelukkig mee, zeker niet omdat het echt een enkel slot is, wat maar een paar mm sluit, het ding wat uit de deur komt hangt maar een paar mm achter een stalen plaatje in de deurpost (we hebben een systeem in huis waarmee je de deur met een knopje open kan doen), en mijn omschrijving van het geheel is 'gammel'. Er zit zelfs geen slede in waarmee je de deur op 'nachtslot' kan doen, kennelijk is dit ook niet toegestaan.

De politie zei verder ook (dit komt van drie verschillende agenten, die van het sporenonderzoek én de wijkagent) dat de deur zoals het was 'waardeloos' was, hij was 'binnen 3 seconden binnen' en de wijkagent zei iets omtrent 'naja, je had de deur ook gewoon open kunnen laten staan'.
Ook meende de politie dat het zo goed als zeker is dat die kerel terugkomt, omdat hij 'maar' bij 2 van de 5 kamers iets heeft gejat, en dus in ieder geval nog 3 laptops op zijn lange vingers liggen te wachten.

Om een lang verhaal kort te maken: we voelen ons nog niet helemaal 100% lekker bij de beveiliging van onze voordeur, en willen eigenlijk een extra 3-punts slot op de deur (laten) plaatsen.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om betere binnendeuren te vragen, maar het probleem is, is dat onze straat redelijk druk is, en ik me niet voor kan stellen dat iemand 2 minuten voor onze deur kan gaan zitten knutselen om deze open te krijgen. Als die kerel echter binnen is, dan ziet niemand hem en heeft ie alle tijd om te breken wat ie wil.

Weet iemand hoe dit wettelijk zit, mogen wij (op onze eigen kosten) een extra slot op de deur zetten, kunnen we de woningbouwvereniging dwingen dit te doen, of zijn er andere mogelijkheden?
Baggers can't be choosers
pi_98725208
Je kan het oplossen met een brandweerkluisje bij de deur. Maar dat is niet goedkoop. Dat is een kluisje met daarin de sleutels, en de brandweer heeft van dat kluisje dan weer de sleutel.
  maandag 27 juni 2011 @ 16:57:47 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98725333
En een beter slot op je eigen deur?
  maandag 27 juni 2011 @ 16:58:00 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98725343
wettelijk gezien kun je natuurlijk ook andere manieren vinden om tegen inbraak te beveiligen, bijv. met een goed inbraakalarm :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 27 juni 2011 @ 16:59:19 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98725395
je zegt dat de inbreker een man was, kennnen jullie hem?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 27 juni 2011 @ 17:02:05 #6
335452 cricket
cricket from space
pi_98725534
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:51 schreef Taaie-Neuskoek het volgende:
Nu het probleem: De woningbouwvereniging zegt dat we geen extra slot op de deur krijgen, omdat dit van de brandweer niet mag. Het is nl. de ingang tot verschillende woningen, en die moet eenvoudig voor de brandweer toegankelijk zijn.
Dat lijkt me maar een raar argument, dan zou geen enkele portiek een goed slot mogen hebben? Dat kan dan juist weer problemen geven met de verzekering.
  maandag 27 juni 2011 @ 17:04:25 #7
335452 cricket
cricket from space
pi_98725636
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:58 schreef Maanvis het volgende:
wettelijk gezien kun je natuurlijk ook andere manieren vinden om tegen inbraak te beveiligen, bijv. met een goed inbraakalarm :).
Een inbraakalarm is een beetje symptoombestrijding hier. Het kan helpen om de totale schade te beperken doordat de inbreker minder tijd heeft, maar als hij echt zo snel binnen is als beschreven dan maakt dat ook weinig meer uit.
pi_98725751
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:54 schreef Tha_Duck het volgende:
Je kan het oplossen met een brandweerkluisje bij de deur. Maar dat is niet goedkoop. Dat is een kluisje met daarin de sleutels, en de brandweer heeft van dat kluisje dan weer de sleutel.
Goed idee! Ga ik nazoeken...

quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
En een beter slot op je eigen deur?
Zoals ik al aangaf, heeft iemand alle tijd van de wereld om een deur met grof geweld open te breken zodra hij binnen is. Verder is alles binnen van een combinatie van gipsplaten en waaibomenhout gemaakt, dus ook al zou je een 3-puntsbeveiliging op de binnendeuren hebben, dan kan iemand zo hard trappen totdat de kozijnen het begeven...

Verder hebben we echt liever een sterke buitendeur, aangezien we graag überhaupt geen ongenodigde gasten in ons huis willen hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:58 schreef Maanvis het volgende:
Een inbraakalarm met 5 mensen die in het huis wonen, met vrienden/familie/partners die op bezoek komen? Over nagedacht, maar volledig onpraktisch.

quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 16:59 schreef Maanvis het volgende:
je zegt dat de inbreker een man was, kennnen jullie hem?
Nee, een huisgenootje heeft hem min-of-meer betrapt... (2e alinea van de OP).
pi_98725838
Misschien tijdelijk een kluis met cijfercode in huis zetten, kost wat, maar ik denk dat jullie laptops meer waard zijn.
  maandag 27 juni 2011 @ 17:11:43 #10
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98725962
Die kluis kan je gewoon meenemen.
pi_98725969
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:08 schreef okeokeokeoke het volgende:
Misschien tijdelijk een kluis met cijfercode in huis zetten, kost wat, maar ik denk dat jullie laptops meer waard zijn.
We zorgen nu dat er altijd iemand thuis is, of dat er in ieder lichten etc. aan zijn. We zoeken echter naar een iets structurelere oplossing...
pi_98726087
Informeer eens naar een paniekslot op je voordeur.
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_98728737
Ik heb net eens even wat rondgezocht, en één van de dingen die nu nog steeds mogelijk is, is de 'gaatjes boren' methode, waar er een gaatje in het kozijn wordt geboord, en zo de slee naar binnen wordt gedrukt. Deze methode wordt op bijna iedere website mbt inbraakbeveiliging genoemd...

Dus als extra vraag: in hoeverre is een woningbouwvereniging verplicht om fatsoenlijke inbraakbeveiliging te leveren, zeker nu er een bedreiging van de inbreker richting mijn huisgenootje is geuit?
  maandag 27 juni 2011 @ 19:11:43 #14
335452 cricket
cricket from space
pi_98730866
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 18:19 schreef Taaie-Neuskoek het volgende:
Dus als extra vraag: in hoeverre is een woningbouwvereniging verplicht om fatsoenlijke inbraakbeveiliging te leveren, zeker nu er een bedreiging van de inbreker richting mijn huisgenootje is geuit?
Vraag de brandweer eens wat zij van de gegeven reden vinden.
  PR/Manusje van alles maandag 27 juni 2011 @ 19:18:15 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_98731157
fuck de woningbouw. Zet er een slot op, betaal het met z'n allen en klaar.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_98738372
quote:
14s.gif Op maandag 27 juni 2011 19:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Graag. Maar mag dit zomaar? Is een huurwoning enzo...

@ Criket 2 zielen... morgen moet ik toch weer naar de politie, de brandweer zit er naast ;)
pi_98758964
Net bij de brandweer (en politie) geweest, en de woningbouwvereniging heeft gelijk.

Betreffende deur is een zogenaamde 'nooddeur', want het is de enige deur waarmee we het pand kunnen verlaten. Daarom is het dus zelfs niet toegestaan een nachtslot met een knop (waarbij er aan de binnenkant een knop zit waarbij een extra slede het kozijn in gaat) te hebben, die deur moet nl. onmiddellijk open kunnen in geval van brand.

Nu eens kijken naar panieksloten, want die zijn dus wel toegestaan...
pi_98761138
en iets van stickers ophangen met let op: cameratoezicht en een webcam ophangen? en bordjes met hier waak ik ter preventie?
  dinsdag 28 juni 2011 @ 12:36:07 #19
335452 cricket
cricket from space
pi_98761174
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:35 schreef missyB het volgende:
en iets van stickers ophangen met let op: cameratoezicht en een webcam ophangen? en bordjes met hier waak ik ter preventie?
De inbreker is al binnen geweest, die gaat daar vast niet intrappen.
pi_98761482
kun je met de wbv overleggen of je de politie langs kunt laten komen voor zo'n keurmerk? Met de op en aanmerkingen vd politie kun je naar de woningbouw teruggaan en hopelijk voeren ze het dan uit.

Weet niet of dit in praktijk werkt.
pi_98766807
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:36 schreef cricket het volgende:

[..]

De inbreker is al binnen geweest, die gaat daar vast niet intrappen.
of hij denkt van whoops die hebben maatregelen genomen laat ik dit deurtje maar overslaan?
  dinsdag 28 juni 2011 @ 14:48:06 #22
335452 cricket
cricket from space
pi_98767249
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 14:37 schreef missyB het volgende:

[..]

of hij denkt van whoops die hebben maatregelen genomen laat ik dit deurtje maar overslaan?
Kan, maar is onwaarschijnlijk. Inbrekers proberen het sowieso vaak opnieuw op hetzelfde adres, een tijd later. Meestal zo tegen de tijd dat de verzekering geld heeft overgemaakt en er nieuwe spullen te halen zijn.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 16:05:26 #23
348969 lnlognaam
Rode kloown
pi_98770912
quote:
14s.gif Op maandag 27 juni 2011 19:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat lijkt me ook. Die brandweer komt echt wel binnen. Die gasten hebben echt wel een stormram en zonodig gaan ze anders wel binnen via een ingetikt ruitje.
Ook hoi !
pi_98772090
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 16:05 schreef lnlognaam het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook. Die brandweer komt echt wel binnen. Die gasten hebben echt wel een stormram en zonodig gaan ze anders wel binnen via een ingetikt ruitje.
In dit geval gaat het er niet om dat de brandweer niet binnen komt maar dat de bewoners , omdat het 5 appartementen betreft , zo snel mogelijk kunnen vluchten, zonder eerst een sleutel te moeten gebruiken
  dinsdag 28 juni 2011 @ 16:30:27 #25
348969 lnlognaam
Rode kloown
pi_98772230
Daar heb je gelijk in, had ik even niet aan gedacht. In dat geval kun je een slot nemen met een draaigeval aan de binnenkant, maar te openen met een sleutel vanaf de buitenkant.
Ook hoi !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')