Right, vorige week is er in ons huis ingebroken - de 'portiekdeur' (de deur die toegang geeft tot onze individueel afgesloten kamers [dit zijn woningen, dus nr A t/m E] en de gezamelijke ruimtes [keuken etc]) is 'geflipperd', en mijn deur is met een koevoet opengebroken, en het één en ander gejat, bij de kamer tegenover van mij idem dito.
Een huisgenootje heeft die kerel vervolgens nog gezien, ze kwam thuis en er was een woordenwisseling, uiteindelijk is ze de woning uitgerend, die kerel rende de andere kant op, draaide zich om en riep 'see you tomorrow'...
Nagoed, politie erbij, aangifte, blabla - wij natuurlijk 'not happy' en naar onze woningbouwvereniging, en we willen graag een fatsoenlijk slot op deur.
Nu het probleem: De woningbouwvereniging zegt dat we geen extra slot op de deur krijgen, omdat dit van de brandweer niet mag. Het is nl. de ingang tot verschillende woningen, en die moet eenvoudig voor de brandweer toegankelijk zijn. Er zit echter een gigantisch raam (van kniehoogte tot het plafond) direct naast de deur, en ik heb er geen twijfel over dat de brandweer binnen een paar seconden echt wel binnen staat.
Er zijn ondertussen wel anti-inbraak strips geplaatst, maar dus geen nieuw slot.
We zijn er echter nog niet gelukkig mee, zeker niet omdat het echt een enkel slot is, wat maar een paar mm sluit, het ding wat uit de deur komt hangt maar een paar mm achter een stalen plaatje in de deurpost (we hebben een systeem in huis waarmee je de deur met een knopje open kan doen), en mijn omschrijving van het geheel is 'gammel'. Er zit zelfs geen slede in waarmee je de deur op 'nachtslot' kan doen, kennelijk is dit ook niet toegestaan.
De politie zei verder ook (dit komt van drie verschillende agenten, die van het sporenonderzoek én de wijkagent) dat de deur zoals het was 'waardeloos' was, hij was 'binnen 3 seconden binnen' en de wijkagent zei iets omtrent 'naja, je had de deur ook gewoon open kunnen laten staan'.
Ook meende de politie dat het zo goed als zeker is dat die kerel terugkomt, omdat hij 'maar' bij 2 van de 5 kamers iets heeft gejat, en dus in ieder geval nog 3 laptops op zijn lange vingers liggen te wachten.
Om een lang verhaal kort te maken: we voelen ons nog niet helemaal 100% lekker bij de beveiliging van onze voordeur, en willen eigenlijk een extra 3-punts slot op de deur (laten) plaatsen.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om betere binnendeuren te vragen, maar het probleem is, is dat onze straat redelijk druk is, en ik me niet voor kan stellen dat iemand 2 minuten voor onze deur kan gaan zitten knutselen om deze open te krijgen. Als die kerel echter binnen is, dan ziet niemand hem en heeft ie alle tijd om te breken wat ie wil.
Weet iemand hoe dit wettelijk zit, mogen wij (op onze eigen kosten) een extra slot op de deur zetten, kunnen we de woningbouwvereniging dwingen dit te doen, of zijn er andere mogelijkheden?
Baggers can't be choosers