abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98685746
Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik hebben een prima relatie, we zijn al bijna 1 jaar en 6 maand samen en kennen elkaar al ver voor de relatie al als vrienden. Omdat we elkaar al zo goed kenden daarvoor en de relatie super liep kozen we toen we een jaar hadden om samen te gaan wonen en een kleine paar maand terug hebben we een huis gekocht samen. Super echt waar.

Alleen nu zit ik met een probleem waar ik met hem maar niet over uit kan komen: hij laat mij niet de huishoudelijke taken doen zoals ik gewend ben. Niet dat ik iets verkeerd doe het is vooral met kijk op de afwas en de was doen. Hij wil graag dat als hij thuis is van zijn werk dat alles schoon is, dus daar zorg ik dan ook voor met veel liefde! Ik hou van een schoon huis dus ik vind het absoluut geen straf. Maar mocht ik dan één ding vergeten, zoals gisteren dat hij zijn nieuwe t-shirt aan wil de volgende dag en die uitgewassen moet zijn en ik vergeet dat, dan barst de bom bij hem. Dan biedt ik nog aan het zelf te wassen, maar dan reageert hij met "nee ik ben nu toch al thuis dus laat mij het maar doen", hij laat mij het echt niet doen dan, dan denk ik "prima, doe je het zelf maar". Dan heeft hij dat gedaan, komt hij naar me toe en begint vevolgens te zeuren over dat ik dat vergeten ben te doen, probeer ik dat rustig en geduldig uit te leggen dan "ieder normaal mens wel eens iets vergeet en dat ik zelf al aangeboden had" maar dat hij het zonodig zelf moest doen dan. Maar meneer gaat maar door zeuren en ik moet soms 5x hetzelfde antwoord geven en dan nog blijven zeuren....

Sorry ik heb echt veel geduld, maar ik was gisteren echt zo kwaad dat ik hem de rest van de avond genegeerd heb en vanochtend toen ik wakker werd dat ik: hij zou nu wel afgekoeld zijn. Maar nee hij merkte dat ik wakker werd en zegt direct: "maar begrijp je wel waarom ik kwaad was gisteren?"

Aaaaaah! Ik werd echt heel kwaad toen en ik zei: "Nee je stelt je verschrikkelijk aan! iedereen vergeet wel eens wat en ik doe het gewoon niet weer!" waarop hij zei "maar je begrijpt niet eens hoe ik me voel, je wil niet eens luisteren naar mijn gevoel daarbij" goed ik ben dan de hele dag thuis maar ik vergeet wel eens wat en zorg dat ik het niet meer vergeet de volgende keer, maar hij kan zoooooooo vreselijk zeuren over iets kleins en bemoeid zich vervolgens de rest van de week met alles wat ik doe door 1 klein dom vergeten t-shirtje...

Hopelijk is mijn verhaal niet te onduidelijk, maar wat vinden jullie hiervan? Stel ik me aan of is hij degene die op moet houden met dit gezeur? Ik ben hem zo vreselijk zat aan hem worden zo! Want er valt niet te praten met hem over zijn gedrag in dit, want hij denk dat hij gelijk heeft.
pi_98685791
Uitmaken, naarmate hij ouder wordt (en minder verliefd), wordt 't erger.
Failure is success if we learn from it.
pi_98685896
quote:
14s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:21 schreef VeniVidiViciV het volgende:
Uitmaken, naarmate hij ouder wordt (en minder verliefd), wordt 't erger.
Te extreem om het al uit te maken over een dergelijk incident.

Ik zou maar afwachten hoe het verder gaat, of het lang aanhoudt.
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
pi_98685910
Zo zeg, hij behandelt je bijna als je slaafje. Ik snap sowieso niet waarom je dit goedkeurt.
Who motivates the motivator?
pi_98685929
Nee dat is geen optie, hij is afgezien van dat een prima jongen, maar op dit gebied is het echt een klootzak
pi_98685985
quote:
99s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:24 schreef Spouwerranger het volgende:
Zo zeg, hij behandelt je bijna als je slaafje. Ik snap sowieso niet waarom je dit goedkeurt.
Ik snap dat je dat denkt, maar ik ben degene die elke dag thuis zit en hij werkt. Dusja het is min of meer een verplichting dat ik dan het huishouden doe, logisch ik zou het andersom ook verwachten. Verder is de relatie prima, maar ik zit met dit gedrag echt met mn handen in het haar.
  zondag 26 juni 2011 @ 18:26:50 #7
251656 Saaaaab
niet de auto
pi_98685994
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:19 schreef an89 het volgende:
waarop hij zei "maar je begrijpt niet eens hoe ik me voel, je wil niet eens luisteren naar mijn gevoel daarbij"
Zijn gevoel waarbij, een ander shirt aan moeten doen de volgende dag? :')
Zeik niet. Als ik op FOK! zit ben ik tenminste van de straat.
pi_98686028
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:26 schreef Saaaaab het volgende:

[..]

Zijn gevoel waarbij, een ander shirt aan moeten doen de volgende dag? :')
Precies! Maar dat gaat hij niet mee akkoord, meneer heeft een kast vol met t-shirts maar die wil hij niet aan doen :/
  zondag 26 juni 2011 @ 18:27:55 #9
187891 Ofresca
Lucky you.
pi_98686035
Serieus... Dan doet hij 't toch zelf... Huur een schoonmaakster en ga wat doen met je leven, als je dan zo nodig bij hem wil blijven. :')
  zondag 26 juni 2011 @ 18:28:47 #10
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_98686060
Sorry meid maar imo is je vriend een vreselijke control freak. Als je daar nix aan doet wordt het alleen maar erger en erger. Of vertrek bij hem of probeer hem teveranderen.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_98686107
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:27 schreef Ofresca het volgende:
Serieus... Dan doet hij 't toch zelf... Huur een schoonmaakster en ga wat doen met je leven, als je dan zo nodig bij hem wil blijven. :')
In september ga ik weer studeren dus dan hoop ik dat hij in gaat zien wat voor werk ik allemaal verricht hier..
pi_98686134
quote:
()
Maar meneer gaat maar door zeuren en ik moet soms 5x hetzelfde antwoord geven en dan nog blijven zeuren....
()
Maar nee hij merkte dat ik wakker werd en zegt direct: "maar begrijp je wel waarom ik kwaad was gisteren?"

() waarop hij zei "maar je begrijpt niet eens hoe ik me voel, je wil niet eens luisteren naar mijn gevoel daarbij"
Het is een zeikwijf.
Ik vrees dat dit niet makkelijk bij te stellen gaat zijn. Is er een mogelijkheid voor je om zelf buitenshuis te gaan werken?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98686137
quote:
12s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:28 schreef pl4kkie het volgende:
Sorry meid maar imo is je vriend een vreselijke control freak. Als je daar nix aan doet wordt het alleen maar erger en erger. Of vertrek bij hem of probeer hem teveranderen.
Ik hoop dat ik vanavond de woorden heb om hem ermee te confronteren, dat hij nu eens eindelijk in ziet wat hij doet.. maarja, kheb een faalangst verleden dus ik hoop dat ik mn mannetje blijf staan
pi_98686177
quote:
7s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is een zeikwijf.
Ik vrees dat dit niet makkelijk bij te stellen gaat zijn. Is er een mogelijkheid voor je om zelf buitenshuis te gaan werken?
In september ben ik 5 dagen in de week van huis waar ik hem alleen in de avonden misschien zie of hij werkt ivm zijn afwisselende tijden die hij werkt, dus dan hoop ik dat deze situatie wat beter word.
  zondag 26 juni 2011 @ 18:32:47 #15
187891 Ofresca
Lucky you.
pi_98686189
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:30 schreef an89 het volgende:

[..]

In september ga ik weer studeren dus dan hoop ik dat hij in gaat zien wat voor werk ik allemaal verricht hier..
En tot die tijd neem je een bijbaan zodat je veel later thuis bent dan hij en hij al het huishoudelijk werk mag doen. Ik zou het op een "Als je wil dat het goed gebeurd zul je het zelf moeten doen, lieverd :* :* :* O+ O+ :* O+ " gooien.
pi_98686197
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:31 schreef an89 het volgende:

[..]

Ik hoop dat ik vanavond de woorden heb om hem ermee te confronteren, dat hij nu eens eindelijk in ziet wat hij doet.. maarja, kheb een faalangst verleden dus ik hoop dat ik mn mannetje blijf staan
Volgende keer situatie op tijd herkennen, aangeven dat dit net zoiets is als "toen ik dat T-shirt vergeten was te wassen, weet je nog wel?", vragen of hij zijn gevoel voor je kan opschrijven zodat je je beter kan leren wat hem zo stoort. Ofzo. (Het is een zeikwijf, had ik dat al gezegd?)
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98686239
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgende keer situatie op tijd herkennen, aangeven dat dit net zoiets is als "toen ik dat T-shirt vergeten was te wassen, weet je nog wel?", vragen of hij zijn gevoel voor je kan opschrijven zodat je je beter kan leren wat hem zo stoort. Ofzo. (Het is een zeikwijf, had ik dat al gezegd?)
Dankje, dat is een goed idee!
Ja, hij is een zeikwijf.. hopen dat ik dat eruit kan krijgen ;)
pi_98686256
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:30 schreef an89 het volgende:

[..]

Tot die tijd ben je gewoon een huisvrouw en moet je gewoon je taak perfect verrichten.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 26 juni 2011 @ 18:35:30 #19
187891 Ofresca
Lucky you.
pi_98686284
quote:
14s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:34 schreef teknomist het volgende:

[..]

Tot die tijd ben je gewoon een huisvrouw schoonmaakster en moet je gewoon je taak perfect verrichten.
pi_98686337
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:34 schreef an89 het volgende:

[..]

Dankje, dat is een goed idee!
Ja, hij is een zeikwijf.. hopen dat ik dat eruit kan krijgen ;)
Als jullie genoeg van elkaar houden kan dat wel hoor :Y. Hij moet leren dat het rete-irritant is om te blijven jammeren (en zó onsexy), en jij moet leren, als je een deel van de gezamelijke taken uitvoert, welke dingen voor hem heel zwaarwegend zijn.
pi_98686339
quote:
14s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:34 schreef teknomist het volgende:

[..]

Tot die tijd ben je gewoon een huisvrouw en moet je gewoon je taak perfect verrichten.
Meer dan mijn best kan ik niet doen, als hij al explodeert bij 1 klein vergeten ding... voelt best wel kwetsend
pi_98686408
quote:
14s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Als jullie genoeg van elkaar houden kan dat wel hoor :Y. Hij moet leren dat het rete-irritant is om te blijven jammeren (en zó onsexy), en jij moet leren, als je een deel van de gezamelijke taken uitvoert, welke dingen voor hem heel zwaarwegend zijn.
Zeker, met je eens! Dankjewel voor je reacties ik heb er heel veel aan, nogmaals bedankt :)
Ik had dit echt even nodig.

Liefs
pi_98686535
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:37 schreef an89 het volgende:

[..]

Meer dan mijn best kan ik niet doen, als hij al explodeert bij 1 klein vergeten ding... voelt best wel kwetsend
Exploderen is overdreven inderdaad, maar ieder heeft zo zijn taak. Ik kan ook niet tegen mijn baas zeggen: "doe jij het maar". Nu is hij jouw baas niet, maar aangezien je voor een groot gedeelte leeft van zijn geld (neem ik even aan) is het niet raar dat er een tegenprestatie verwacht hoort, vooral als je veel vrije tijd heb.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 26 juni 2011 @ 18:42:23 #24
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_98686536
Jullie zijn vijftien en wonen nu al samen?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  zondag 26 juni 2011 @ 18:45:06 #25
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_98686615
Misschien is je vriend wel autistisch...
pi_98686711
Jezus, als mijn vriend zou tegen mij zou praten en dat ook van mij zou verwachten was ik al meteen klaar.
  zondag 26 juni 2011 @ 18:57:06 #27
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_98686990
Ga nu af en toe expres dingen vergeten die zogenaamd belangrijk voor hen zijn. Als hij in zijn reactie milder wordt heb je hem afgetraind en ben jij de winnaar.

Als hij daarentegen steeds kwader wordt zal hij je op een gegeven moment (willen) slaan. Dan nok je af want dan weet je hoe het in de toekomst zal gaan.
Wie dit leest is gek
  zondag 26 juni 2011 @ 19:02:25 #28
251735 Lort
Je weet dat ik gelijk heb
pi_98687199
Jouw taak is het huishouden. Je vriend heeft dus al het recht om op jou te zeiken als je jouw zeer simplistische taken niet eens aan kan.
How does it feel? To treat me like you do.
  zondag 26 juni 2011 @ 19:07:10 #29
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_98687367
Wat een zeikvent zeg, het lijkt wel een wijf _O-. Ik zou het ook niet alleen op basis van dit incident uitmaken, maar als hij elke keer dat jij iets vergeet zo gaat zeuren, jemig de pemig, vermoeiend hoor.
Niet meer actief op Fok!
pi_98687559
Ach gadver,
hij verwacht van jou dat jij de taken overneemt die thuis zijn moeder voor hem deed. (woonde hij nog thuis voordat jullie gingen samenwonen)
Ik zou eens een goed gesprek met hem voeren dat jij zijn moeder niet bent, en hij je kan vragen om een t-shirt uit te wassen maar als het zo belangrijk voor hem is dat hij het zelf maar moet doet.
Daarnaast, hoe kort door de bocht ben je als perse dat ene t-shirt aan moet...
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 26 juni 2011 @ 20:00:54 #31
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_98689382
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 19:02 schreef Lort het volgende:
Jouw taak is het huishouden. Je vriend heeft dus al het recht om op jou te zeiken als je jouw zeer simplistische taken niet eens aan kan.
Flikker op trol. Ze moeten jou is met een ketting aan je kut/lul vast zetten en dan eraan trekken als je je werk niet goed doet. Hoe zal je dan reageren :r
pi_98689422
quote:
12s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:00 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Flikker op trol. Ze moeten jou is met een ketting aan je kut/lul vast zetten en dan eraan trekken als je je werk niet goed doet. Hoe zal je dan reageren :r
Doet hij dat bij haar ook dan? Hij spreekt haar gewoon aan op haar verantwoordelijkheden.
  zondag 26 juni 2011 @ 20:06:31 #33
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_98689614
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:01 schreef teknomist het volgende:

[..]

Doet hij dat bij haar ook dan? Hij spreekt haar gewoon aan op haar verantwoordelijkheden.
* pl4kkie mompelt iets met emancipatie
pi_98689690
Wat een vervelende gozer joh, damn. Sterkte, ts :P
  zondag 26 juni 2011 @ 20:11:47 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98689863
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:32 schreef an89 het volgende:

[..]

In september ben ik 5 dagen in de week van huis waar ik hem alleen in de avonden misschien zie of hij werkt ivm zijn afwisselende tijden die hij werkt, dus dan hoop ik dat deze situatie wat beter word.
Of het wordt juist erger, omdat hij het vertikt om zelf zijn dingen te doen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 26 juni 2011 @ 20:15:58 #36
251735 Lort
Je weet dat ik gelijk heb
pi_98690093
quote:
12s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:06 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

pl4kkie moet is beter op zijn woorden letten. TS kiest er bovendien zelf voor het huishouden op zich te nemen.
How does it feel? To treat me like you do.
  zondag 26 juni 2011 @ 20:17:14 #37
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_98690156
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:15 schreef Lort het volgende:

[..]

pl4kkie moet is beter op zijn woorden letten. TS kiest er bovendien zelf voor het huishouden op zich te nemen.
Ja maar niet om gedwongen teworden als er iets niet goed is in zijn ogen
pi_98690229
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 18:32 schreef an89 het volgende:

[..]

Mensen die blij worden bij de gedachte van hun vriend niet meer zien :')
I just love Purple Crayon...
Kannibaal een lesbo want ze eten hun eigen soort....
pi_98690320
quote:
12s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:06 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Dat heeft er niks mee te maken, als de vrouw werkt en de man het huishouden op zich neemt, verandert dat niks aan de taakverdeling en bijbehorende verantwoordelijkheden. Ook dan mag de vrouw de man erop aanspreken als hij zijn huishoudelijke taken niet naar behoren verricht.
  zondag 26 juni 2011 @ 20:22:00 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98690399
quote:
7s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:20 schreef teknomist het volgende:

[..]

Dat heeft er niks mee te maken, als de vrouw werkt en de man het huishouden op zich neemt, verandert dat niks aan de taakverdeling en bijbehorende verantwoordelijkheden. Ook dan mag de vrouw de man erop aanspreken als hij zijn huishoudelijke taken niet naar behoren verricht.
Niet naar behoren. Dus dan mag je flippen als iemand vergeet één shirtje te wassen?

Zeg, doe normaal.
  zondag 26 juni 2011 @ 20:23:05 #41
347320 Velma
nerdy vamp
pi_98690452
Ik las de OP en dacht

Wat een bitch is dat!

Bleek het nog een vent ook :')
I lost my glasses again
pi_98690500
quote:
10s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Niet naar behoren. Dus dan mag je flippen als iemand vergeet één shirtje te wassen?

Zeg, doe normaal.
Waar lees je dat je mag flippen? Wordt het vak begrijpend lezen niet meer gegeven op het VMBO? Sterker nog, ik keur zijn overdreven reactie juist af in een vorige post als je het topic had gelezen.
  zondag 26 juni 2011 @ 20:25:14 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98690543
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:24 schreef teknomist het volgende:

[..]

Waar lees je dat je mag flippen? Wordt begrijpend lezen niet meer gegeven op het VMBO?
Grapjas. En trol.
pi_98690577
quote:
13s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Grapjas. En trol.
Wat wil je nu? Ik ben bloedserieus hoor. :) Of kun je geen intelligente reactie bedenken?
pi_98690646
1 ding is zeker, jij bent niet de schuldige hier.
je vriend is gewoon een control freak en bazig.
en als jij het niet goed doet,dan doet ie het toch lekker zelf?
misschien heeft ie stress op zn werk? dan neemt ie de spanning mee naar huis en dan komt het pas los..?
ik kan je wel vertellen, dat je dit wel goed in de gaten moet houden,
nu gaat het om de manier van zn wasgoed, volgend jaar gaat hij bepalen wat je moet dragen en over 5 jaar mag je de straat niet meer op en zit je de hele dag binnen :P

nee grapje... maar hou het wel in de gaten dat dit niet uit de hand kan lopen :Y
  zondag 26 juni 2011 @ 20:27:10 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98690647
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:25 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat wil je nu? Ik ben bloedserieus hoor. :) Of kun je geen intelligente reactie bedenken?
Kun jij ook normaal reageren, zonder zo sneu persoonlijk te worden?
  † In Memoriam † zondag 26 juni 2011 @ 20:28:07 #47
43556 miss_dynastie
pi_98690700
quote:
Maar mocht ik dan één ding vergeten, zoals gisteren dat hij zijn nieuwe t-shirt aan wil de volgende dag en die uitgewassen moet zijn en ik vergeet dat, dan barst de bom bij hem. Dan biedt ik nog aan het zelf te wassen, maar dan reageert hij met "nee ik ben nu toch al thuis dus laat mij het maar doen", hij laat mij het echt niet doen dan, dan denk ik "prima, doe je het zelf maar". Dan heeft hij dat gedaan, komt hij naar me toe en begint vevolgens te zeuren over dat ik dat vergeten ben te doen, probeer ik dat rustig en geduldig uit te leggen dan "ieder normaal mens wel eens iets vergeet en dat ik zelf al aangeboden had" maar dat hij het zonodig zelf moest doen dan. Maar meneer gaat maar door zeuren en ik moet soms 5x hetzelfde antwoord geven en dan nog blijven zeuren....
Ik snap het probleem al niet om mee te beginnen.... jullie hebben een wasmand, neem ik aan? Daar gaan vuile kleren in. Mand vol, was draaien, klaar. Meneer kan toch zelf rekening houden met die routine, zeker als 'ie zo'n controlfreak is? Ik weet niet hoor, misschien wordt het minder, maar ik vind zulk gedrag zelden een voorbode van iets goeds.
  zondag 26 juni 2011 @ 20:29:47 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98690800
Als hij de volgende ochtend bij het wakker worden had gezegd: "sorry dat ik zo kwaad werd" in plaats van "snap je waarom ik zo kwaad werd", dan was het nog anders geweest.
pi_98690807
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kun jij ook normaal reageren, zonder zo sneu persoonlijk te worden?
En weer geen inhoudelijke reactie, wie wordt hier nu persoonlijk? Jij begint met "Zeg, doe normaal" :D
  zondag 26 juni 2011 @ 20:30:50 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98690860
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2011 20:29 schreef teknomist het volgende:

[..]

En weer geen inhoudelijke reactie, wie wordt hier nu persoonlijk? Jij begint met "Zeg, doe normaal" :D
Oh, jij begreep niet dat ik het had over de reactie van TS' haar vriend. Ja, kan gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')