![Gal1.jpg.h513.jpg.767.jpg]()
Voor het eerst adopteer ik tijdens de Tour een renner, en met
Denis Galimzyanov denk ik een uitstekende keus te hebben gemaakt. Een jonge wielrenner, die best wel eens voor een verrassinkje in de sprints kan gaan zorgen. Maar wie is deze relatief onbekende Rus eigenlijk?
Denis Ramiljewitsj Galimzyanov werd op 7 maart 1987 geboren in Rusland, in een plaatsje in de buurt van Yekaterinburg. Zijn ouders zagen hem liever niet fietsen, en wilden dat hij piano leerde spelen. Dat deed hij dan ook keurig, maar diep van binnen wilde hij maar één ding: fietsen. Hij stopte met pianospelen en richtte zich volledig op sport. In de Russische sportwereld leerde Denis al vroeg dat de wil om de allerbeste te zijn van onschatbare waarde was. “Zo’n 25 tot 30 jongens meldden zich aan voor het fietsen, maar we hadden slechts materiaal voor 10 jongens”, aldus Denis tegenover de Russische televisie.
Via een Olympisch programma, bedoeld om jonge Russen internationaal competitie te bieden, klom hij op in de wielerwereld. Dit leverde hem uiteindelijk een contract op bij Team Tinkoff, het latere Team Katusha. Daar werd hij in 2009 prof en hij pakte enkele podiumplaatsen, maar een overwinning ontbrak nog.
Zijn eerste profoverwinning pakte Denis op 30 maart van dit jaar, toen hij de tweede etappe in de Driedaagse van De Panne op zijn naam schreef. In de sprint liet hij onder meer Peter Sagan en Romain Feillu achter zich. Enkele weken geleden, op 2 juni, was hij opnieuw de snelste, ditmaal in de eerste etappe van de Ronde van Luxemburg.
Denis weet dus wat winnen is, en is vastbesloten zich in de Tour ook van voren te laten zien. In de Vuelta vorig jaar mengde Galimzyanov zich al in het sprintgeweld van de elite, met onder meer een knappe 4e plaats in de twaalfde etappe als resultaat. In die etappe liet Denis grote namen als Hushovd en Freire achter zich.
Er mag dus best wat verwacht worden van deze Rus, en ik verwacht dan ook meerdere noteringen in de top-5 van mijn renner. Daarnaast zou Parijs halen ook een mooie prestatie zijn.