abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98626469
In mijn nieuwe appartement wil ik graag de verwarming in de keuken verwijderen en vervangen voor een ander model. Eveneens in de badkamer wil ik de verwarming vervangen voor een design model.

De leidingen zijn gemaakt van metaal. De streng in de badkamer is 18mm dik, de streng in de keuken is 27mm dik en in de woonkamer 32mm dik.

De strengen gaan vervolgens over naar 22mm, behalve in badkamer, daar blijft het 18mm dik en gaat dan direct naar de verwarming.

Alle strengen zijn individueel af te sluiten waardoor boven/onderburen tijdelijk geen verwarming heeft. Zelf zit ik op de 3e verdieping van de 4 verdiepingen. Ik was van plan een vriesmachine te huren om zo de bewerking te kunnen doen. Samen met een waterstofzuiger mocht het mis gaan (deze heb ik liggen).

In de slaapkamer is het buizenwerk netjes gedaan, zie hieronder. Het liefst zou ik het zo in alle kamers netjes willen verwerken: kort en netjes naar de verwarming toe zonder ruimte verspilling.

Wat ik wil weten is hoe ik het beste een nieuwe buis kan aankoppelen, eventueel voorzien van sluiter, omdat de nieuwe verwarmingen een andere aansluitlocatie hebben.
Er zijn maar beperkte rechte stukken op de huidige buizen dus denk dat knellen een lastig wordt. Welke opties heb ik voor deze metalen CV buizen?

Slaapkamer:

Woonkamer

Keuken.

pi_98630052
is het huur of koop appartement?? Het zijn zgn. dikwandig gefitte leidingen. Op diverse plekken gelast.

In beide gevallen denk dat het je niet in dank wordt afgenomen als je zelf aan de CV installatie gaat prutsen. Zo te lezen heb je er niet veel verstand van. M.a.w doe wijs en huur een CV bedrijf in.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:47:44 #3
43615 RIVDSL
Impossible Mission
pi_98631185
Hoe wil je daarna de lucht uit het systeem halen dan?
pi_98637851
@rivdsl

Lucht gaat altijd naar boven, dus netjes bij bovenbuur aankloppen en vooraf aangeven dat ik het daar kom ontluchten.

@schotland

Het is een koop appartement.
Heb een CV bedrijf inderdaad benadert, die schatte het werk voor 4 leidingen ongeveer voor 1500 a 2000 euro. Dat is in ieder geval te duur voor onze begroting.

Maar jongens, welke opties heb ik? Kan je uberhaubt knellen bij deze leidingen of moet je sowieso lassen of tappen?

Ik kan zelf MIG lassen, alleen ga ik dat niet doen i.c.m. vriezen aangezien ik verwacht vroeg of laat tijdens de werkzaamheden de ijsprop doorschiet door warmte van het lassen.

Voor tappen heb ik te weinig werkruimte verwacht ik.

En, hoewel het netter is, hoeft het niet per se in de streng te zitten. Het kan ook in de dunnere aftakking buizen geplaatst worden, en dan gelijk een afsluiter voor de toekomst.
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juni 2011 @ 08:46:32 #5
17893 Forno
pi_98638024
Als het puur je eigen huis zou zijn, zeg ik experimenteer maar. In een appartementenblok laat het aub doen en schakel de vve in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 25-06-2011 11:41:48 ]
pi_98638087
Dit soort zaken moet over het algemeen uitgevoerd worden in overleg met de VVE: je kunt niet zomaar even een blokverwarming zelf afsluiten. In onze flat (zelfde situatie) kun je ieder jaar in mei aangeven of je iets wilt verbouwen (CV wordt daarna toch niet zoveel gebruikt en even afsluiten is dan niet zo erg) en dan wordt voor alle bewoners die dat willen dit in 1 keer geregeld. Dit vooral in verband met ontluchten enz. Bevriezen van dit soort dikke leidingen die mogelijk ook nog eens door een buur die toch even z'n verwarming aanzet extra warm worden, zie ik even niet zitten.

Naast het feit dat je je radiatoren wilt vervangen zullen ook de verdampingsmetertjes vervangen moeten worden. Dit moet ook in overleg met de VVE (of beheersbedrijf). Een andere capaciteit van een radiator heeft invloed op je verbruik (hoger of lager).

Ten slotte is het nog zo dat het wel wenselijk is dat je het professioneel laat doen omdat er anders evt. door rare bochten en aansluitingen stromingsherrie kan ontstaan in de buizen. Dat hoor je dan weer door de hele flat. Ik zou het toch even netjes overleggen met je VVE (of evt. CFV) of het onderhoudsbedrijf.
pi_98638228
Wat Coolmint zegt, is de juiste manier
pi_98640721
Weinig aan toe te voegen. Aan een eigen installatie die met knelkoppelingen in elkaar zit kun je zelf nog wel makkelijk knutselen. Dit vraagt wel iets meer kennis/ervaring.

Na toestemming van/overleg met de VVE kun je misschien met het installatiebedrijf overleggen dat jij al het nieuwe werk vast aanlegt en dat zij de aansluiting op het oude deel maken en de te verwijderen radiatoren afsluiten.
pi_98653894
Heb je ervaring met vriezen?
Er zijn vele mogelijke gevaren die zorgen dat jet misgaat.
Tijdsduur, tekort kan ervoor zorgen dat de prop losschiet, te lang kan weer andere nadelige gevolgen hebben.
Te dicht bij een lasnaad of koppeling kan ook problemen geven.
Type buis die toegepast is, dit kan naadloze pijp zijn, maar ook gelaste pijp, en hiermee bedoel ik dan niet de lasnaden om de verschillende pijpen aan elkaar te krijgen, maar of de pijp over de volledige lengte gelast is, of naadloos getrokken, via google vimd je meer uit leg.

Mocht het misgaan, dan redt je het niet met een waterstofzuiger, zorg er in ieder geval voor dat je met zijn twee man de klus uitvoert.

En er zijn speciale knelringen te koop om van dikwandig over te gaan naar dunwandig.
Zie: http://www.walravenbv.com/catalog/product/111990

Even de verschillende " afgeronde" maten die je doorgeeft:
18 = 3/8"
22 = 1/2"
27 = 3/4"
32 = 1"
pi_98672247
asjeblieft gebruik geen kunststof knelringen. Komt bijna altijd ellende van. Gewoon puntstukken of schroefbussen gebruiken en dan zal je misschien draadmoeten snijden maar das altijd beter dan knellen. En als je een leiding wil bevriezen moet het water daar in stilstaan anders gaat dat niet lukken. Suc6
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')