abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98626094
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 22:12 schreef Saekerhett het volgende:
Dinsdag 35 graden in Twente???? :o

Dan denk ik dat ik ook maar eens een snippermiddag neem.
pi_98626481
Ik vermoed dat dit topic snel vol is.
Life is Music
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 24 juni 2011 @ 22:26:01 #4
176766 zoem
zoemt
pi_98626695
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 22:21 schreef Fredo55 het volgende:
Eerst zien dan geloven :P

Hopelijk krijgt het westen dit keer meer spektakel, want tot nu toe is het meegevallen.
pi_98626697
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 22:21 schreef Fredo55 het volgende:
Maandag middag
pi_98626954
Dan zal het toch voor de grote hitte vol moeten zijn...
Want met de komende hitte zal er niet snel getypt worden :')

En Klonk
Heb je de ISS kunnen aanraken???
Die kwam een aantal minuten geleden precies over Belfeld....
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 24 juni 2011 @ 22:35:08 #7
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_98627152
de topics vliegen er straks wel doorheen, niet alleen door de hitte maar vooral voor het noodweer wat eventueel gaat volgen,
  vrijdag 24 juni 2011 @ 22:37:58 #8
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_98627302
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 22:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
de topics vliegen er straks wel doorheen, niet alleen door de hitte maar vooral voor het noodweer wat eventueel gaat volgen,
als het echt superwarm gaat worden wel ja.

Ik hou zelf de hoop voor niet zo extreem warm.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 22:39:13 #9
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_98627371
Als er dinsdag écht noodweer aan komt, dan snipper ik wel een paar uurtjes en zorg ik dat ik thuis ben voor het losbarst. Vind het vreselijk om met noodweer op de weg te zijn :') . Dan is 40 km opeens best een heel eind.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_98628072
Voorlopige onweerskansen 28 en 29 juni 2011

In het afgelopen deel was het een komen en gaan van weerkaarten, telkens liet het Amerikaans weermodel een enorme CAPE zien. Dit komt mede door de extreme dauwpunten die het Amerikaans weermodel telkens berekend. Het Europees weermodel ECMWF laat meer de werkelijke waardes zien in mijn ogen. We moeten dan ook bij de CAPE ongeveer 1000 J/KG er van aftrekken, maar dan komen we nog uit op een nette 2500+ CAPE. In de afgelopen dagen was ook te zien telkens dat het front in de nacht over zou trekken en in de wandelgangen werd er al doodleuk gezegd dat dan de kans op onweer nihil was.

Als we nu naar de kaarten kijken dan zien we het Amerikaans weermodel en het Europees weermodel een thermisch laagje/depressie. Voor de mensen die het niet weten wat het inhoud zet ik het er maar nog een keer in. We kunnen immers wel alles achterhouden, maar het is tenslotte toch informatie voor de leken onder ons. Als er een lang hogedrukgebied stagneert wordt de lucht aan de grond opgewarmd. Hierdoor ontstaat er verdamping. Doordat de lucht zo warm en vochtig is, ontstaat er een klein lagedrukgebied, een thermische depressie. Omdat de temperatuur zo hoog is, verandert een hogedrukgebied vaak in een lagedrukgebied omdat de atmosfeer zo vochtig is. Daardoor kan damp niet ontsnappen doordat een hogedrukgebied damp tegenhoudt. Thermische lagedrukgebieden komen dan plotseling in een hogedrukgebied, waardoor de damp in de troposfeer stijgt, omdat de atmosfeer zo vochtig is wordt het onstabiel en kunnen thermische lagedrukgebieden vaak voor hagel en onweer zorgen. Hieronder de kaarten van GFS en ECMWF 500 hPa, beide 12Z (14.00 uur Nederlandse tijd).

Als we naar de CAPE en lifted waardes kijken van het Amerikaans weermodel dan zien we een maximale CAPE van 3000 tot 3500 J/KG, zoals hierboven al geschreven komt dit door de absurde dauwpunten die het Amerikaans weermodel berekend. De dauwpunten liggen volgens GFS rond de 24 graden tegenover 19 a 20 graden van het Europees weermodel ECMWF, dit lijkt mij realistischer. Het Europees weermodel komt met CAPE waardes van 1800 tot 2400 J/KG, dit is in mijn ogen ook realistisch. Zoals hierboven al vermeld dat we er ongeveer 1000 J/KG eraf moeten halen voor een werkelijk beeld bij GFS. Hieronder ziet u de CAPE van het Amerikaans weermodel en het Europees weermodel.

De dynamische kant valt nu nog niets over te zeggen, dat kan morgen pas of beter gezegd zondag voor enige duidelijkheid. Hiervoor pak ik de kaarten van de STP (Significant Tornado Parameter) 0-1 km windschering en de 0-6 km windschering. Wat meteen opvalt is dat de STP flink uitschiet in het zuidwesten van het land en in het westen van België. De waardes die in deze run (12Z) berekend worden ligt op 4, zoals je op de kaart kunt zien het hoogste. Hier is een grote kans op supercel met tornado potentie aanwezig. Ook grote hagel kan tot de mogelijkheden behoren en dan praat ik over 3 a 4 cm.

[color="#FF0000"]Haal nu allemaal geen gekke dingen in je hoofd want dit is wat er nu op de kaarten staat. Dit is ook geen definitieve verwachting van mijn kant uit, die zal op zijn vroegst zondag komen. [/color]
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_98628118
Ik vind zo'n periode van plakkerige, niet te verdragen hitte eigenlijk wel een essentieel onderdeel van de voorpret
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:02:37 #12
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_98628563
Dag weervrienden, het wordt nu wel erg tijd voor een mooi MCS of MCC. Want heb nu echt mijn shotje onweer nodig voordat ik naar een of andere drugs ga grijpen. 8-)
Wat zijn we aan het doen ???
  vrijdag 24 juni 2011 @ 23:08:32 #13
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_98628914
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 22:53 schreef kermit71 het volgende:
Ik vind zo'n periode van plakkerige, niet te verdragen hitte eigenlijk wel een essentieel onderdeel van de voorpret
Helemaal mee eens, ik hou er ook zeker niet van. Maar een plakkerige 33 graden die beloond wordt met een fantastisch onweer maakt alles goed.

Wat ik vaak vervelend vind op zo'n mooie veelbelovende dag is een eventuele ijskap en wat lichte regen die voor de bui uit al overkomt. Het moet echt een goeie overgang zijn van zonnig weer met een zwarte lucht en diepe dreunen in de verte. Niet van dat halfzachte geklooi....toch ?? :{w
Wat zijn we aan het doen ???
pi_98629738
Inderdaad, dat is echt een anti-climax
Mooiste herinnering aan een perfect aanrollende bui was van 8 juni 2007 (weeralarm). Hele dag stikbenauwd en klef weer, vanaf de ochtend liet de zon zich al niet meer zien en aan het einde van de middag waren er overal om ons heen enorme donderkoppen. De bui kon niet meer stiekem inkakken, oplossen of naar het Oosten trekken. Het werd aardedonker, en toen kwamen de windmolens op het Zuiden ineens in actie en werd het tijd om naar binnen te gaan, we waren nog maar net op tijd....
pi_98629831
Qua STP zit ik hier wel goed,jammer dat het nog maar vrijdag is.
De kaarten zullen nog wel veranderen.
Life is Music
pi_98630023
Pluim blijft er goed uit zien.

pi_98632655
Die cape-waarden heb ik in jaren niet meer gezien.
Life is Music
pi_98634196
Giet aardig hier!
Zonder wrijving geen glans
pi_98635544
Het ironische is nu wel...STEL dat meteo gelijk heeft over het zuid westen..onweer, hagel, tornado, dan zit ik in limburg en loop ik weer alles mis :')
  zaterdag 25 juni 2011 @ 01:41:55 #20
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_98635789
Foei, ik wil toch de nieuwe lifted even posten voor dinsdag...

Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_98636852
Nog even voor het slapen gaan! ~O>

:o
pi_98637639
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 01:30 schreef RiKe het volgende:
Het ironische is nu wel...STEL dat meteo gelijk heeft over het zuid westen..onweer, hagel, tornado, dan zit ik in limburg en loop ik weer alles mis :')
En maar klagen dat het westen niks krijgt en als er iets komt ben je in Limburg :D
pi_98637843
Nou ik zit vlakbij leiden dus ik ga kan dan alsnog genieten, whehehe ;)

Maar wat laten de modellen precies zien qua timing? Ik zit tot 4u in den haag namelijk.
Tralalalaaa
  zaterdag 25 juni 2011 @ 08:06:35 #24
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_98637855
quote:
99s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 02:54 schreef horned_reaper het volgende:
Nog even voor het slapen gaan! ~O>

[ afbeelding ]

:o
-11 boven FR/GR :')

Hier momenteel nog droog, 12.1°C bij weinig wind.
pi_98637925
Het regent hier al heel de ochtend. Maar t is niet echt koud ofzo.
Tralalalaaa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')