Bron?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 20 juli 2013 21:37 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Bron?Pfff, volgens mij is het algemeen erkend door de critici dat ie over Argentinië praatte..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Altneuland was written both for Jews and non-Jews: Herzl wanted to win over non-Jewish opinion for Zionism.[26] When he was still thinking of Argentina as a possible venue for massive Jewish immigration, he wrote in his diary:
http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herzl
Ik zie aan de quote niet af dat het expliciet over Argentijnen gaat. Volgens mij betreft de quote de vestiging van de Joodse staat in het algemeen (ongeacht de geografische locatie). Bovendien dacht hij destijds over zowel Argentinië als Palestina, en werd de focus later nog enkel op Palestina gericht. Voor de uitgedachte mechanieken omtrent de omgang met - of het aanmoedigen tot emigratie van - de lokale bevolking zal de geografische locatie overigens weinig relevant zijn lijkt me. En als we naar de huidige situatie kijken zien we natuurlijk dat de Palestijnen niet onverdeeld gelukkig zijn met de Israëlische staat. De eerder aangehaalde quote van Herzl over de racistische Rabbi gaf al aan dat een dergelijk scenario ook destijds in hem op was gekomen. We kunnen hem wat dat betreft denk ik geen overmatige bekommering om de Arabische bevolking toedichten.quote:
Weet je wat het is? Landen zijn gebieden met een historische grens er om heen. Meer is het niet. We haten elkaar omdat de een voor die grens en de een achter die grens geboren is. Maar rationeel gezien stelt het natuurlijk geen flikker voor. We moeten globalistisch denken, jij bent net zo goed een bewoner van de Aarde als ik, waarom zou er verschil zijn? Van die verschillen moeten we af willen we progressie maken.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 18:07 schreef Kesefkesef het volgende:
[..]
Wat heeft Joods zijn ermee te maken?
Zo heeft Agatha Christie ook heel wat mensen om zeep geholpen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 21:58 schreef GoedeVraag het volgende:
De eerder aangehaalde quote van Herzl over de racistische Rabbi gaf al aan dat een dergelijk scenario ook destijds in hem op was gekomen. We kunnen hem wat dat betreft denk ik geen overmatige bekommering om de Arabische bevolking toedichten.
Ik heb niet over om zeep helpen gesproken meen ik?quote:Op zaterdag 20 juli 2013 22:07 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Zo heeft Agatha Christie ook heel wat mensen om zeep geholpen.
Nee, je dicht Herzl een idee toe dat alleen toebehoort aan een van z'n romanpersonages. Dat geeft niets, hoor, het proces tegen W.F. Hermans wegens belediging van het katholieke volksdeel is immers pas gisteren gevoerd en de juridische consequenties zijn nog volstrekt onduidelijk.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 23:28 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik heb niet over om zeep helpen gesproken meen ik?
Ik dicht het Herzl toe grondlegger van de huidige Israëlische staat in Palestina te zijn. In dat proces zijn de eerdere bewoners van dat gebied met zachte en harde hand verdreven en inmiddels worden ze deels door een 10+ meter hoge muur en bewegingsgestuurde automatische wapens van dat eerdere gebied gescheiden. Dat Herzl zich van de mogelijkheid van soortgelijke implicaties bewust was blijkt - los van dat het op logische gronden wellicht voorspelbaar was - uit verschillende van zijn schrijfsels zoals hierboven geïllustreerd.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 23:34 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Nee, je dicht Herzl een idee toe dat alleen toebehoort aan een van z'n romanpersonages.
Je weet toch dat dat onzin is je generaliseert en legt belangrijke historische ontwikkelingen compleet op je eigen manier uit dat is erg verkeerd zeg maar.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 23:42 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik dicht het Herzl toe grondlegger van de huidige Israëlische staat in Palestina te zijn. In dat proces zijn de eerdere bewoners van dat gebied met zachte en harde hand verdreven en inmiddels worden ze deels door een 10+ meter hoge muur en bewegingsgestuurde automatische wapens van dat eerdere gebied gescheiden. Dat Herzl zich van de mogelijkheid van soortgelijke implicaties bewust was blijkt - los van dat het op logische gronden wellicht voorspelbaar was - uit verschillende van zijn schrijfsels zoals hierboven geïllustreerd.
Waarom je daar Agatha Christie bij moet halen is me een raadsel. Mocht het je overigens interesseren, het is in de geschiedenis regelmatig voorgekomen dat bijvoorbeeld ongewenste maatschappelijke kritiek in roman- of andere vertellingen werd verwerkt om onder censuur uit te komen. Een hele strikte scheiding tussen proza en andere schrijfvormen is dus niet per definitie altijd even passend.
Waar doe ik dat?quote:Op zondag 21 juli 2013 00:36 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je weet toch dat dat onzin is je generaliseert
Dat er een muur om Palestina staat of Israël met grote regelmaat het internationale recht schendt door het bouwen van Nederzettingen zijn zeg maar feiten.quote:en legt belangrijke historische ontwikkelingen compleet op je eigen manier uit
Heb je het over op internet of in persoon?quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik lees weleens dingen in verband met Israël en heb ook laatst het nieuws bijgehouden over ritueel slachten, en waar ik me aan erger zijn mensen die Joods zijn en je voor antisemiet beginnen uit te schelden terwijl wat je zegt niks met antisemitisme te maken heeft.
Ik hoorde bijvoorbeeld dat je antisemiet genoemd wordt als je kritiek geeft op het ritueel slachten, terwijl het hier om dierenwelzijn gaat en helemaal niet om het beledigen van Joden.
Ook zie ik weleens dat er Zionisten zijn die Joodse mensen die tegen Israël zijn voor antisemiet uitschelden. Waar slaat dit op? Ik ben ook tegen Jodenhaat, maar ik ben er ook tegen en vind het ronduit achterlijk als je jezelf constant aangevallen voelt en andere mensen gaat uitschelden voor antisemiet.
Waaat? Geloof je dit echt zelf ?quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:19 schreef Prullenbak6 het volgende:
[..]
Idd. Ik vind dat ook dat ze altijd maar doen van, wij hebben geleden dus wij mogen alles.
Zelf ben ik in Auschwitz geweest en daar kreeg ik zelfs al het idee dat er dingen opgezet waren en dat er dingen zijn die je niet te zien krijgt.
En ze lieten een gaskamer zien, waar je duidelijk kon zien dat het een soort kantoor ruimte was geweest, want je zag aan de zijkant en op de vloer allemaal van die strepen, en stukken baksteen aan de zijkant waar je duidelijk kon zie dat er tussen muren waren die ze weggehakt hadden om zo een ''gaskamer'' te creëren.
Je bent niet al te snugger, zie ik. Waar heb je het precies geïllustreerd?quote:Op zaterdag 20 juli 2013 23:42 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik dicht het Herzl toe grondlegger van de huidige Israëlische staat in Palestina te zijn. In dat proces zijn de eerdere bewoners van dat gebied met zachte en harde hand verdreven en inmiddels worden ze deels door een 10+ meter hoge muur en bewegingsgestuurde automatische wapens van dat eerdere gebied gescheiden. Dat Herzl zich van de mogelijkheid van soortgelijke implicaties bewust was blijkt - los van dat het op logische gronden wellicht voorspelbaar was - uit verschillende van zijn schrijfsels zoals hierboven geïllustreerd.
In de boeken van Agatha Christie komt nogal wat moord en doodslag voor, maar dit betekent nog niet dat Agatha Christie zich daar zelf schuldig aan heeft gemaakt. Je weet niet eens wat er met die rabbijn gebeurt in het boek.quote:Waarom je daar Agatha Christie bij moet halen is me een raadsel.
Wat een geleerdheid! Welke censuur werd er ten tijde van Herzl zoal toegepast waar het het verdrijven van inheemse volkeren betrof?quote:Mocht het je overigens interesseren, het is in de geschiedenis regelmatig voorgekomen dat bijvoorbeeld ongewenste maatschappelijke kritiek in roman- of andere vertellingen werd verwerkt om onder censuur uit te komen.
Schrijfvormen?quote:Een hele strikte scheiding tussen proza en andere schrijfvormen is dus niet per definitie altijd even passend.
Ga je altijd schelden als mensen het niet zonder meer met je eens zijn?quote:Op zondag 21 juli 2013 10:16 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Je bent niet al te snugger, zie ik.
Ik niet, hij (Herzl - oa met de Rabbi of het dagboekfragment).quote:Waar heb je het precies geïllustreerd?
Heeft Agatha Christie een op ethnische overwegingen gebaseerde staat (zoals Israël) opgericht binnen een al bewoond gebied? Bouwt haar staat ook nederzettingen die in strijd zijn met internationale wetgeving (zoals Israël dat doet)? Heeft ze een 10 meter hoge muur gebouwd rondom een populatie die haar niet aan staat?quote:In de boeken van Agatha Christie komt nogal wat moord en doodslag voor, maar dit betekent nog niet dat Agatha Christie zich daar zelf schuldig aan heeft gemaakt.
Het voorkomen van de Rabbi geeft aan dat Herzl prima geïnformeerd was van de wat meer fundamentalistische gedachten die momenteel ook in Israël bestaan.quote:Je weet niet eens wat er met die rabbijn gebeurt in het boek.
Ik gebruikte dit als voorbeeld/illustratie. Waaruit blijkt dat Herzl niet van dergelijke stijlfiguren gebruik gemaakt zou kunnen hebben?quote:Wat een geleerdheid! Welke censuur werd er ten tijde van Herzl zoal toegepast waar het het verdrijven van inheemse volkeren betrof?
Voor Etnische bevolkingsgroepen is er nog een woord voor haat jegens zigeuners. De (Joodse) groeperingen die zich met antisemitisme bezig houden zijn in het signaleren daarvan vaak een stuk beter georganiseerd, zoals oa opgemerkt door hoogleraar Finkelstein:quote:Op zondag 21 juli 2013 10:55 schreef Fer het volgende:
Bestaan er eigenlijk ook speciale woorden voor het haten van andere groepen? Of zijn de joden daar uniek in.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Holocaust-industriequote:De Holocaust-industrie: bespiegelingen over de exploitatie van het joodse lijden.
Het politieke gewin voor die Joodse organisaties uit zich in het vrijwel onmogelijk maken van kritiek, gerechtvaardigd of niet, op Israël en de Amerikaanse Joodse gemeenschap.
Een ander verwijt in het boek is dat de Holocaust-musea het leed van de Sjoa voor de Joden zouden monopoliseren door de andere vervolgde groepen uit te sluiten.
Ik scheld daar niet eens.quote:Op zondag 21 juli 2013 11:05 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ga je altijd schelden als mensen het niet zonder meer met je eens zijn?
Heel goed, jij hebt niets geïllustreerd. Over beide voorbeelden ben je inmiddels al voldoende ingelicht.quote:Ik niet, hij (Herzl - oa met de Rabbi of het dagboekfragment).
Nee, Herzl ook niet.quote:Heeft Agatha Christie een op ethnische overwegingen gebaseerde staat (zoals Israël) opgericht binnen een al bewoond gebied?Bouwt haar staat ook nederzettingen die in strijd zijn met internationale wetgeving (zoals Israël dat doet)? Heeft ze een 10 meter hoge muur gebouwd rondom een populatie die haar niet aan staat?
De rabbijn heeft pijpekrullen, begrijp ik.quote:Het voorkomen van de Rabbi geeft aan dat Herzl prima geïnformeerd was van de wat meer fundamentalistische gedachten die momenteel ook in Israël bestaan.
.quote:Ik gebruikte dit als voorbeeld/illustratie
Ik heb geen idee. Misschien moet je het boek eens lezen, in plaats van met Wikipedia-artikeltjes op de proppen te komen. Dat heeft je tijdens je mondeling Nederlands ook geen goed gedaan.quote:Waaruit blijkt dat Herzl niet van dergelijke stijlfiguren gebruik gemaakt zou kunnen hebben?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |