'Hogere kastes' zijn wereldwijd kennelijk amper van elkaar verschillende.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:35 schreef erodome het volgende:
Tja, het boeddhisme is ontstaan omdat boeddha het nogal niet eens was met oa het kastenstelsel en heeft veel navolgers gekregen.
Kritiek is dus blijkbaar geen probleem
En van land tot land.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:13 schreef erodome het volgende:
Dat zie je eigenlijk bij elk geloof, je zal toch echt aan de gelovige zelf moeten vragen hoe hij/zij dingen ziet, want het verschilt vaak erg van persoon tot persoon.
In het irak van saddam was het vooral verboden tegen saddam te zijn, de verschillende groepen leefde toen beter met elkaar samen dan nu.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:19 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
En van land tot land.
Hoe groter en agressiever een groep is, hoe groter de kans dat die het land gaan besturen en het geloof opleggen, cq anti-geluiden niet tolereren.
Neem het irak van de toen nog levende dictator hoessein, zijn islam-deel-groep was er de baas.
Of iran, dat heet voluit : Islamitische Republiek van Iran en zo zijn er meer.
Kan alleen als geen enkele overtuiging superieur is aan de andere.quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:57 schreef fokthesystem het volgende:
KAN multi-culti bijv. gewoon NIET omdat de 1 diens vrijheid de anders diens vrijheid ontneemt?
Wat wil je nou zeggen?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:46 schreef erodome het volgende:
De polytheistische geloven hebben ook veel minder structuur vaak, een hierarchische structuur in de zin van je moet langs dat en dat binnen het geloof om verlossing te bereiken.
Er is geen machtskern zoals bv wel bij de kerk, zeker niet als we naar oud europees polytheisme kijken.
Verlossing/het goddelijk kan gewoon op eigen kracht bereikt worden en op vele verschillende manieren en vooral via je de natuur ipv iets buiten de wereld dat alleen toegeschreven wordt aan de eigen groep.
Dat het de oude europeese geloven geen bal kon schelen wat iemand geloofde of niet, omdat er vele wegen zijn die naar rome leiden.quote:
Daar zal menig wetenschapper het mee oneens zijn. Curiosity killed the cat, ontdekkingsreizigers enz.quote:Op zondag 26 juni 2011 02:10 schreef heartz het volgende:
Ieder mens vindt iets wat ie niet kent vreemd, het is natuurlijk. Vreemd is et niet.
Paradox.quote:Het vergt gewoon respect voor andermans leefstijl.
Volgens mij is het nog steeds natuurlijk om gewoonten waar je niet aan bent gewent, vreemd te vinden. De ervaring en omgang scheelt natuurlijk per persoon.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:04 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Daar zal menig wetenschapper het mee oneens zijn. Curiosity killed the cat, ontdekkingsreizigers enz.
Onterechte angst is tegenwoordig een toestand van 'geld kunnen ontvangen van je ziektekosten verzekering voor mentale zorg'.
Mee eens, respect moet van 2 kanten komen.quote:[..]
Paradox.
De een diens vrijheid beperkt de ander.
Je kan niet beide respect hebben voor ; ik wil met mijn hulp hond de bus in (in NL) en de moslim chauffeur zegt: dat gaat dus niet door.
Respect moet van 2 kanten komen, en dat kAn dus soms gewoon niet.
Tuurlijk wel, want die moslim kan zeggen, he werkhonden mogen wel van mijn geloof, sterker nog, ik mag eten wat uit de mond van die hond komt, dus kan ik die uitzondering voor die werkhond maken omdat die hulp biedt aan een mens.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:04 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Daar zal menig wetenschapper het mee oneens zijn. Curiosity killed the cat, ontdekkingsreizigers enz.
Onterechte angst is tegenwoordig een toestand van 'geld kunnen ontvangen van je ziektekosten verzekering voor mentale zorg'.
[..]
Paradox.
De een diens vrijheid beperkt de ander.
Je kan niet beide respect hebben voor ; ik wil met mijn hulp hond de bus in (in NL) en de moslim chauffeur zegt: dat gaat dus niet door.
Respect moet van 2 kanten komen, en dat kAn dus soms gewoon niet.
Ik betwijfel of dit in elk geval mogelijk is. Vaak sluit het ene geloof het andere uit.quote:Op zondag 26 juni 2011 20:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, want die moslim kan zeggen, he werkhonden mogen wel van mijn geloof, sterker nog, ik mag eten wat uit de mond van die hond komt, dus kan ik die uitzondering voor die werkhond maken omdat die hulp biedt aan een mens.
De vrijheid van de moslim wordt niet beperkt, hij hoeft die hond niet in zijn huis op te nemen wat niet mag en hij kan zich als hij dat nodig acht wassen na die hulphond te hebben vervoerd samen met zijn baas.
Er is altijd wel een compromis te vinden die redelijk is en niemand echt beperkt in zijn doen en laten.
Hoe moet een moslimfundamentalist op basis van het bovenstaande omgaan met een atheļstisch humanist? Zijn geloof verplicht hem de atheļst, indien nodig met geweld, te bekeren.quote:Deze gewapende jihad richt zich op drie groepen mensen[1]:
1. Tegen de afgodendienaren en ongelovigen, die weigeren zich aan het moslimgezag te onderwerpen, hetzij door de islam te aanvaarden hetzij als dhimmi de jaarlijkse jizya (belasting) te betalen.
2. Tegen diegenen die (als dhimmi's) onder moslimgezag staan maar weigeren de jizya te betalen of opstandig zijn.
3. Tegen diegenen die tegen de geestelijke leiding (de imam) van het land opstaan, ook als het moslims zijn (b.v. afvalligen), en tegen diegenen die een oorlog beginnen tegen moslims.
In de islam mag volgens de koran het geloof helemaal niet met geweld opgelegd worden.quote:Op zondag 26 juni 2011 22:11 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik betwijfel of dit in elk geval mogelijk is. Vaak sluit het ene geloof het andere uit.
Bijvoorbeeld :
[..]
Hoe moet een moslimfundamentalist op basis van het bovenstaande omgaan met een atheļstisch humanist? Zijn geloof verplicht hem de atheļst, indien nodig met geweld, te bekeren.
De atheist echter zal bij zijn standpunt blijven en zo de moslim hinderen in zijn jihad.
Er is geen compromis mogelijk: één van beiden moet buigen.
Bovendien... dient er een compromis gezocht te worden? Vergeet niet dat egalité, liberté, fraternelité westerse waarden zijn. Als je achter ongebreidelde tolerantie staat, moet je ook tolerant zijn tegenover diegenen die deze waarden niet herkennen. Als een geloof predikt dat moord een deugd is, ben je dan nog voor ongetemd respect? Mogen ze elkaar uitmoorden zolang het ons niet stoort? Dit onbegrensd respect voor al wat vreemd is, lijkt me een beetje decadent. Men dient zich aan te passen aan de wet van het land, aan de cultuur van dat land. Er is geen nood aan een compromis, de moslim dient zich aan te passen aan onze cultuur, net zoals wij ons zullen aanpassen aan zijn cultuur in zijn land.
Bovendien heb je niet echt een compromis gevonden, je hebt gewoon de westerse waarden doorgedrukt. Honden zijn volgens het moslimgeloof onrein. Dat de moslim erkent dat de hond de blinde helpt, maakt hem niet rein, dat is een westers idee. Een compromisoplossing was er pas geweest als je een rein dier had gezocht, dat de blindengeleidehond kan vervangen.
In Suriname is het trouwens de gewoonte je hond op het erf te hebben. Door het klimaat kan dat ook. In vele huizen komen de honden niet binnen, maar blijven op het erf. Dat betekent verders niet dat een hond daar slecht behandeld wordt. Al weet ik wel dat in landen met een warmer klimaat dan in Nederland veel zwerfhonden zijn.quote:Op maandag 27 juni 2011 10:34 schreef erodome het volgende:
[..]
In de islam mag volgens de koran het geloof helemaal niet met geweld opgelegd worden.
En nogmaals, de werkhond is alles behalve verboden in de islam, in de koran staat hij gekenmerkt als 1 van de beste jachtgezellen en mag je eten wat uit zijn mond komt(wat hij heeft gejaagd of opgehaald voor je als je samen op jacht bent), de honden mogen ook de dorpen bewaken en het vee, werkhonden zijn dus gewoon toegestaan.
Je mag ze alleen niet in huis hebben.
Misschien zal die vergaande moslim(die dat niet mag zijn volgens zijn geloof, want men mag niet overdrijven in geloof volgens de koran) zeggen die hulphond mag niet in mijn huis, maar daaraan zit dan weer de verplichting vast om dat blinde mens dan te helpen.
Je neemt een loopje met het onrein verhaal, neemt een woordje en overdrijft mateloos ermee zonder echt te weten hoe het zit.
Dit verhaaltje van de gewapende jihad gaat enkel en alleen over mensen die het zwaard opnemen tegen een moslingemeenschap, er staat heel duidelijk dat als mensen dat niet doen ze gewoon in vrede met ze moeten blijven leven en dat dan alleen bekering via goed voorbeeld geld(geen actieve bekering!).
Dat ze zichzelf mogen verdedigen staat idd ook in de koran en de overleveringen, maar gaat niet verder dan dat.
Van die kleine stukjes die lekker uit hun verband zijn gerukt zijn leuk voor griezelverhaaltjes bij het kampvuur, maar hebben bar weinig met de grondteksten te maken in het totaal.
Naast directe oorlog zijn de regels als volgt, dood niemand, helemaal niemand en er is geen dwang in geloof.
Er valt zo goed als altijd wel een compromis te sluiten waardoor de verschillende groepen prima met elkaar samen kunnen leven.
Atheisme is net zo min een filosofie als asmurfisme. Atheisten baseren hun stijl van leven niet op de verwerping van het geloof in goden, waarom zouden ze?quote:Op maandag 27 juni 2011 11:09 schreef heartz het volgende:
Atheisme is toch ook een filosofie?
Dus een levensovertuiging slash leefstijl.
En ik als ik het goed begrijp valt het onder godsdienstfilosofie?quote:Atheļsme is:
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
De definitie zoals je hem quote is wel goed. Op dezelfde manier zou je asmurfisme kunnen definieren als:quote:Op maandag 27 juni 2011 11:47 schreef heartz het volgende:
In wiki staat:
[..]
En ik als ik het goed begrijp valt het onder godsdienstfilosofie?
Of ik wiki heeft het fout. Of ik begrijp het verkeerd.
Er zijn meer dan genoeg gelovige wetenschappers die ook die (goede) gewoonte hebben. Een wetenschappelijke benadering heeft an sich weinig met atheisme te maken.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:47 schreef heartz het volgende:
Een atheist gaat uit van empirisch bewijs.
Niet alleen nog niet bewezen maar fundamenteel onbewijsbaar, een belangrijke nuance. (Denk ook aan asmurfisme. Bewijs maar s dat smurfen niet bestaan, onmogelijk.)quote:Op maandag 27 juni 2011 11:47 schreef heartz het volgende:
Want er staat aanname... een aanname is toch een veronderstelling die nog niet bewezen is?
Buiten dat is humanisme wel degelijk ook een filosofie.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:47 schreef heartz het volgende:
Ook in bijv het Humanisme is de afwezigheid van geloof of geloof in god(en).
Wij zijn 'het', iedereen.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:47 schreef heartz het volgende:
Want er staat aanname... een aanname is toch een veronderstelling die nog niet bewezen is?
Ook in bijv het Humanisme is de afwezigheid van geloof of geloof in god(en).
Mijn punt mbt dit topic is meer dat het ook een 'leefstijl' is.quote:Op maandag 27 juni 2011 12:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
De definitie zoals je hem quote is wel goed. Op dezelfde manier zou je asmurfisme kunnen definieren als:
1.de afwezigheid van geloof in smurfen, of
2.de aanname dat er geen smurfen bestaan of kunnen bestaan.
Nou durf ik wel aan te nemen dat ook jij volgens deze definitie een asmurfist bent, dat zijn de meeste mensen. Maar ontleen je daar ook een filosofie aan? Het lijkt mij van niet. En met atheisme werkt het dus precies zo. De aanname dat er geen goden bestaan speelt geen noemenswaardige rol in het leven van atheisten, alleen voor zover zij van doen hebben met mensen die wel geloven.
[..]
[..]
Niet alleen nog niet bewezen maar fundamenteel onbewijsbaar, een belangrijke nuance. (Denk ook aan asmurfisme. Bewijs maar s dat smurfen niet bestaan, onmogelijk.)
[..]
Buiten dat is humanisme wel degelijk ook een filosofie.
Dat zeg ik niet.quote:Er zijn meer dan genoeg gelovige wetenschappers die ook die (goede) gewoonte hebben. Een wetenschappelijke benadering heeft an sich weinig met atheisme te maken.
Nee maar dat heeft bijv het Christendom toch ook niet?quote:Op maandag 27 juni 2011 13:43 schreef erodome het volgende:
Naar mijn idee heeft atheisme geen "vaste" leefstijl, zoals hunamisme dat wel heeft.
Er zit heel veel variatie in, maar er zijn tal van leefgewoonten en opvattingen die christenen ontlenen aan hun geloof:quote:Op maandag 27 juni 2011 13:49 schreef heartz het volgende:
[..]
Nee maar dat heeft bijv het Christendom toch ook niet?
- geen seks voor het huwelijk -> Je hebt natuurlijk chtristenen die zo leven, maar ookquote:Op maandag 27 juni 2011 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit heel veel variatie in, maar er zijn tal van leefgewoonten en opvattingen die christenen ontlenen aan hun geloof:
- geen seks voor het huwelijk
- kerkbezoek
- bidden voor het eten
- zondagsrust
Nee.quote:Om maar een paar voorbeelden te noemen. Voor atheisten kan niet hetzelfde worden gezegd. Er is niet 1 leefgewoonte of gebruik dat atheisten kenmerkt. Hoewel de meeste atheisten ook empiristen zijn is zelfs dat niet iets dat logisch voortvloeit uit atheisme. Atheisme is uitsluitend de aanname dat er geen god of goden bestaan. Niets meer en niets minder. Natuurlijk hebben atheisten ook (vaak zeer uiteenlopende) leefgewoonten en opvattingen, maar geen enkele daarvan kan atheistisch genoemd worden.
Hopelijk duidelijk zo.
Natuurlijk zijn er op elk van deze voorbeelden uitzonderingen. Het belangrijke punt is dat christenen, voor zover ze deze gebruiken hebben, die hebben omdat ze christenen zijn. Met andere woorden: het is het christendom dat hen deze gebruiken ingeeft. Er is geen enkel gebruik dat wordt ingegeven door atheisme.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:24 schreef heartz het volgende:
[..]
- geen seks voor het huwelijk -> Je hebt natuurlijk chtristenen die zo leven, maar ook
genoeg die geen maagd meer zijn voor et huwelijk.
Of bijv op latere leeftijd christen worden.
En dit komt ook in andere godsdiensten voor.
- kerkbezoek-> doen ze ook in vele geloven
- bidden voor het eten -> doen ze in vele geloven
- zondagsrust -> blijft over, lang niet alle christenene, net als hoe niet iedere moslim een
hoofddoek draagt.
Het hangt er vanaf wat je daar onder verstaat. Het is een standpunt tav godsdienstfilosofie. Is een mening over wiskunde ook wiskunde?quote:Op maandag 27 juni 2011 14:24 schreef heartz het volgende:
Verder vraag ik me nog steeds af of het nou een godsdienstfilosofie is?
Ze hebben een grote variatie aan benaderingen.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:24 schreef heartz het volgende:
En als atheisten niet een meer wetenschappelijke benadering hebben, watvoor benadering hebben ze dan?
Ik geef net dus duidelijk aan dat niet alleen het christendom deze gebruiken kent.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er op elk van deze voorbeelden uitzonderingen. Het belangrijke punt is dat christenen, voor zover ze deze gebruiken hebben, die hebben omdat ze christenen zijn. Met andere woorden: het is het christendom dat hen deze gebruiken ingeeft. Er is geen enkel gebruik dat wordt ingegeven door atheisme.
Bij wiskunde hebben we over een formele wetenschap.quote:[..]
Het hangt er vanaf wat je daar onder verstaat. Het is een standpunt tav godsdienstfilosofie. Is een mening over wiskunde ook wiskunde?
[..]
Het niet geloven in een godsdienst vraagt toch om een bepaalde levensbenadering?quote:Ze hebben een grote variatie aan benaderingen.En niet 1 daarvan kan atheistisch genoemd worden. "Wat voor benadering hebben asmurfisten?" is een al even onzinnige vraag.
Andere religies hebben een aantal van dezelfde gebruiken. Maar ook daarvoor geldt dat ze die gebruiken hebben omdat ze die religie aanhangen.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik geef net dus duidelijk aan dat niet alleen het christendom deze gebruiken kent.
Het niet geloven in een god is geen gebruik, net zo min als het niet geloven in smurfen een gebruik is.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:54 schreef heartz het volgende:
Het klopt dat je zegt dat er geen gebruiken zijn die worden ingegeven door atheisme, behalve het niet geloven in god. Die ene leefgewoonte beinvloed jouw leefstijl (al is het maar 1 leefgewoonte), dat is mijn punt.
Wat is jouw punt?
Je had daar alles kunnen invullen. Is een mening over politiek ook politiek? Is een mening over sociologie ook sociologie? etc etc.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:54 schreef heartz het volgende:
Bij wiskunde hebben we over een formele wetenschap.
Is atheisme een formele wetenschap?
Leven op zich vraagt om een bepaalde levensbenadering, of je nu gelovig bent of niet. Atheisten zouden zich zonder het bestaan van godsdiensten nooit omschrijven als atheisten.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:54 schreef heartz het volgende:
Het niet geloven in een godsdienst vraagt toch om een bepaalde levensbenadering?
Dat is dus pertinent onwaar. Mijn benadering van het leven wordt niet gedefinieerd door welke benadering ik verwerp maar door welke benadering ik wel hanteer. Als ik jou vertel dat mijn auto niet rood is weet je nog steeds niet welke kleur mijn auto heeft.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:54 schreef heartz het volgende:
Het is vanuit jouw levensbenadering dat jij niet gelooft of atheist bent.
Allereerst gaf ik slechts een voorbeeld: het doet er nog niet eens toe of je volgens de Koran het geloof met geweld mag opleggen. Het ging erom dat een compromis niet altijd mogelijk is. Als een geloof jihad predikt, tegen elke ongelovige, is een compromis niet mogelijk.quote:Op maandag 27 juni 2011 10:34 schreef erodome het volgende:
[..]
In de islam mag volgens de koran het geloof helemaal niet met geweld opgelegd worden.
Sorry, maar ik weet echt niet waar je dit vandaan haalt. Ze mogen wél degelijk ongelovigen met geweld bekeren. De straf op geloofsafval/apostasie is trouwens de dood, zoals je weet.quote:Je neemt een loopje met het onrein verhaal, neemt een woordje en overdrijft mateloos ermee zonder echt te weten hoe het zit.
Dit verhaaltje van de gewapende jihad gaat enkel en alleen over mensen die het zwaard opnemen tegen een moslingemeenschap, er staat heel duidelijk dat als mensen dat niet doen ze gewoon in vrede met ze moeten blijven leven en dat dan alleen bekering via goed voorbeeld geld(geen actieve bekering!).
Dat ze zichzelf mogen verdedigen staat idd ook in de koran en de overleveringen, maar gaat niet verder dan dat.
Van die kleine stukjes die lekker uit hun verband zijn gerukt zijn leuk voor griezelverhaaltjes bij het kampvuur, maar hebben bar weinig met de grondteksten te maken in het totaal.
Naast directe oorlog zijn de regels als volgt, dood niemand, helemaal niemand en er is geen dwang in geloof.
Na wat opzoek werk blijkt dat je beschrijving klopt. De hond kan dus inderdaad geen probleem vormen. Stel echter dat geen enkele hond toegelaten zou worden, wat zou dan je compromis zijn?quote:En nogmaals, de werkhond is alles behalve verboden in de islam, in de koran staat hij gekenmerkt als 1 van de beste jachtgezellen en mag je eten wat uit zijn mond komt(wat hij heeft gejaagd of opgehaald voor je als je samen op jacht bent), de honden mogen ook de dorpen bewaken en het vee, werkhonden zijn dus gewoon toegestaan.
Je mag ze alleen niet in huis hebben.
Misschien zal die vergaande moslim(die dat niet mag zijn volgens zijn geloof, want men mag niet overdrijven in geloof volgens de koran) zeggen die hulphond mag niet in mijn huis, maar daaraan zit dan weer de verplichting vast om dat blinde mens dan te helpen.
Inderdaad, zo goed als altijd, en dat was exact wat ik verdedigde: zo goed als altijd impliceert namelijk dat er situaties zijn waarin het niet kan.quote:Er valt zo goed als altijd wel een compromis te sluiten waardoor de verschillende groepen prima met elkaar samen kunnen leven.
Ja dus, wat is nou je punt?quote:Op maandag 27 juni 2011 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Andere religies hebben een aantal van dezelfde gebruiken. Maar ook daarvoor geldt dat ze die gebruiken hebben omdat ze die religie aanhangen.
[..]
Het is een leefgewoonte, zoals je zelf aangeeft. Ik heb mijn punt gemaakt.quote:Het niet geloven in een god is geen gebruik, net zo min als het niet geloven in smurfen een gebruik is.
[..]
Ik heb het juist niet over meningen!quote:Je had daar alles kunnen invullen. Is een mening over politiek ook politiek? Is een mening over sociologie ook sociologie? etc etc.
[..]
Net zeg je nog dat het onzinnig is te vragen om de levensbenadering van een atheist.quote:Leven op zich vraagt om een bepaalde levensbenadering, of je nu gelovig bent of niet. Atheisten zouden zich zonder het bestaan van godsdiensten nooit omschrijven als atheisten.
[..]
Dat zeg ik toch ook niet!quote:Dat is dus pertinent onwaar. Mijn benadering van het leven wordt niet gedefinieerd door welke benadering ik verwerp maar door welke benadering ik wel hanteer. Als ik jou vertel dat mijn auto niet rood is weet je nog steeds niet welke kleur mijn auto heeft.
Dat er geen atheistische gebruiken zijn.quote:
Ehr, waar heb ik dat gezegd?quote:Op maandag 27 juni 2011 15:15 schreef heartz het volgende:
Het is een leefgewoonte, zoals je zelf aangeeft. Ik heb mijn punt gemaakt.
Maar wat is nou je punt?
Ja zeg, ik blijf het niet herhalen. Lees anders even terug.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:15 schreef heartz het volgende:
Ik heb het juist niet over meningen!
En wederom wat is nou je punt?
Atheisme is geen levensbenadering!quote:Op maandag 27 juni 2011 15:15 schreef heartz het volgende:
Net zeg je nog dat het onzinnig is te vragen om de levensbenadering van een atheist.
Wat is dan die levensbenadering van atheisten wat ze atheisten maakt?
Dan zit wiki ernaast. Atheisme zegt an sich zegt helemaal niets over hoe mensen het leven benaderen, alleen over hoe ze het leven niet benaderen.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:15 schreef heartz het volgende:
Wiki zegt dat het vooral de wetenschappelijke benadering is.
Volgens mij wil je die antwoorden gewoon niet horen, dat is iets anders en zie ik niet als mijn probleem.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:15 schreef heartz het volgende:
Ik vraag jouw waarom jij vind dat het niet zo is? Ik krijg alleen maar vreemde antwoorden.
Voor de allerlaatste keer: er zijn geen atheistische benaderingen.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:15 schreef heartz het volgende:
Dat zeg ik toch ook niet!
Nogmaals ik vraag welke benadering atheisten wel hanteren, waardoor het atheisten zijn.
Een mening over wiskunde is geen wiskunde, maar 'metawiskunde', filosofie.quote:Op maandag 27 juni 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:
Het hangt er vanaf wat je daar onder verstaat. Het is een standpunt tav godsdienstfilosofie. Is een mening over wiskunde ook wiskunde?
Atheļsme is de aanname dat er geen goden kunnen bestaan. Atheļsten benaderen het leven dus als volledig immanent, zonder enige transcendente aanwezigheid. Verder hebben atheļsten geen objectieve moraal, die aan een God ontleend is.quote:Dan zit wiki ernaast. Atheisme zegt an sich zegt helemaal niets over hoe mensen het leven benaderen, alleen over hoe ze het leven niet benaderen.
Niemand heeft een objectieve moraal, ook gelovigen hebben die niet.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:32 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Atheļsme is de aanname dat er geen goden kunnen bestaan. Atheļsten benaderen het leven dus als volledig immanent, zonder enige transcendente aanwezigheid. Verder hebben atheļsten geen objectieve moraal, die aan een God ontleend is.
Nihilisme is dan weer wel een filosofie. Is niet-rood een kleur?quote:Op maandag 27 juni 2011 15:32 schreef yarnamc het volgende:
Natuurlijk is atheļsme een filosofie: je zegt toch ook niet dat nihilisme geen filosofie is?
Natuurlijk hebben gelovigen dat wel! Als er een God bestaat die de moraal vastgelegd heeft in de bijbel, de koran, de thora, of wat dan ook, dan is die moraal toch tamelijk objectief. Een atheļst daarentegen kan een subjectieve moraal hebben. "Datgene is goed, wat mij ten goede komt", zo spreekt een perspectivistisch atheļst. De moraal is dan puur en alleen van hem afhankelijk.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niemand heeft een objectieve moraal, ook gelovigen hebben die niet.Het is natuurlijk buitengewoon makkelijk om je normen en waarden af te schuiven op je geloof, maar dat maakt het nog niet objectief.
Wat een vreselijk scheve analogie. Is het idee dat er doel is in het leven een filosofie? Ja.quote:[..]
Nihilisme is dan weer wel een filosofie. Is niet-rood een kleur?
Neen, want niet alleen hebben de verschillende geloven daar heel verschillende ideeen over, ze zijn ieder voor zich ook onderhevig aan veranderingen in moraliteit. Het probleem is dat het ontbreekt aan een bruikbaar waarheidscriterium. Het is het woord van het ene geloof vs het woord van het andere geloof, het woord van een christen uit de middeleeuwen vs het woord van een moderne christen, etc. Daar is niets objectief aan.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:48 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben gelovigen dat wel! Als er een God bestaat die de moraal vastgelegd heeft in de bijbel, de koran, de thora, of wat dan ook, dan is die moraal toch tamelijk objectief.
Dat laatste volgt helemaal niet logisch uit de opvatting dat er geen god of goden bestaan. Je zou best van mening kunnen zijn dat het leven op aarde hier is geplaatst door aliens die daar een bepaalde bedoeling mee hadden, en alsnog een atheist kunnen zijn.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:48 schreef yarnamc het volgende:
Wat een vreselijk scheve analogie. Is het idee dat er doel is in het leven een filosofie? Ja.
Is het idee dat er geen doel is in het leven ook een filosofie? Volgens jouw redenering dus niet.
Ik zeg net dat ik dat met je eens ben.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat er geen atheistische gebruiken zijn.
[..]
Je hebt gelijk, je hebt dat niet gezegd.quote:Ehr, waar heb ik dat gezegd?
[..]
Ik zeg niet dat atheisme een levensbenadering is, hoewel het nog steeds een aanname is. Maar ik vraag watvoor levensbenadering atheisten hebben? Ik dacht dat het wel een wetenschappelijke levensbenadering zou zijn, jij geeft aan van niet. Ik vraag watvoor benadering een atheist dan heeft ten opzichte het niet geloven in een god.quote:[..]
Atheisme is geen levensbenadering!
[..]
Nou ja het zegt wel iets over hoe ze het leven benaderen (of volgens jouw dus niet benaderen), het zegt dat zij niet in een god geloven en dus er een benadering is om tot die conclusie te kunnen komen.quote:Dan zit wiki ernaast. Atheisme zegt an sich zegt helemaal niets over hoe mensen het leven benaderen, alleen over hoe ze het leven niet benaderen.
[..]
Volgens mij begrijp je de vragen niet.quote:Volgens mij wil je die antwoorden gewoon niet horen, dat is iets anders en zie ik niet als mijn probleem.
Voor de laatste keer ik zeg nergens dat er atheistische benaderingen zijn.quote:[..]
Voor de allerlaatste keer: er zijn geen atheistische benaderingen.
Maar het niet geloven in een god beinvloed iemands leefstijl wel. Je gaat bijv niet naar de kerk. Of je bid niet voor het eten enz.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste volgt helemaal niet logisch uit de opvatting dat er geen god of goden bestaan. Je zou best van mening kunnen zijn dat het leven op aarde hier is geplaatst door aliens die daar een bepaalde bedoeling mee hadden, en alsnog een atheist kunnen zijn.
Het zal je misschien verbazen hoeveel amerikaanse atheisten wel degelijk naar de kerk gaan en bidden voor het eten. Atheisme is daar een groot taboe.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:39 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar het niet geloven in een god beinvloed iemands leefstijl wel. Je gaat bijv niet naar de kerk. Of je bid niet voor het eten enz.
Waar komt het idee dan vandaan dat atheisten wel een meer wetenschappelijke benadering hebben? Of is dat ook een overdreven stereotypering?quote:Op maandag 27 juni 2011 16:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal je misschien verbazen hoeveel amerikaanse atheisten wel degelijk naar de kerk gaan en bidden voor het eten. Atheisme is daar een groot taboe.
Los daarvan zijn dat nou niet bepaald de dingen waarmee een atheist zich zou identificeren. Om terug te komen op je vraag: welke levensbenadering hebben atheisten dan? Het antwoord is eenvoudig: 1 van de ontelbare niet-religieuze levensbenaderingen die er bestaan. Ik zou hier dan een lange lijst moeten geven en dan zou ik vrijwel zeker er nog heel veel missen. Het is weer een beetje als "noem eens wat niet-rode kleuren", terwijl niemand groen en blauw zou omschrijven als niet-rode kleuren. Dat die kleuren niet rood zijn is niet interessant.
Dat is inderdaad een overdreven stereotypering, net als de gedachte dat gelovigen meestal wetenschap zoals de evolutietheorie verwerpen. Er zijn - gelukkig - heel veel gelovigen die de wetenschap volledig omarmen.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:55 schreef heartz het volgende:
[..]
Waar komt het idee dan vandaan dat atheisten wel een meer wetenschappelijke benadering hebben? Of is dat ook een overdreven stereotypering?
quote:Op maandag 27 juni 2011 16:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een overdreven stereotypering, net als de gedachte dat gelovigen meestal wetenschap zoals de evolutietheorie verwerpen. Er zijn - gelukkig - heel veel gelovigen die de wetenschap volledig omarmen.
Nogal logisch. Wat weet een biochemicus of een wiskundige nu van religie af ? Niet meer dan iemand die zijn basisschool heeft afgemaakt. Bij godsdienstwetenschappers en/of archeologen, om er enkele te noemen, kan dit wel een verschil maken. En gelovigen die de "wetenschap" met betrekking op eerstgenoemden omarmen, zijn die met gezond verstand.quote:Op maandag 27 juni 2011 16:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een overdreven stereotypering, net als de gedachte dat gelovigen meestal wetenschap zoals de evolutietheorie verwerpen. Er zijn - gelukkig - heel veel gelovigen die de wetenschap volledig omarmen.
Een objectieve moraal is een moraal, die niet door het individu bepaald wordt. Dit t.o.v. de subjectieve moraal, waar elk individu zijn eigen moraal bepaalt, en de moraal van niets afhankelijk is, dan van het individu.quote:Op maandag 27 juni 2011 15:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neen, want niet alleen hebben de verschillende geloven daar heel verschillende ideeen over, ze zijn ieder voor zich ook onderhevig aan veranderingen in moraliteit. Het probleem is dat het ontbreekt aan een bruikbaar waarheidscriterium. Het is het woord van het ene geloof vs het woord van het andere geloof, het woord van een christen uit de middeleeuwen vs het woord van een moderne christen, etc. Daar is niets objectief aan.
Je mist het punt. Ik pretendeer ook nergens dat dit uit atheļsme vloeit. Ik haalde het voorbeeld van nihilisme aan.quote:[..]
Dat laatste volgt helemaal niet logisch uit de opvatting dat er geen god of goden bestaan. Je zou best van mening kunnen zijn dat het leven op aarde hier is geplaatst door aliens die daar een bepaalde bedoeling mee hadden, en alsnog een atheist kunnen zijn.
Hier doelde ik eigenlijk ook meer op.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:21 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Een objectieve moraal is een moraal, die niet door het individu bepaald wordt. Dit t.o.v. de subjectieve moraal, waar elk individu zijn eigen moraal bepaalt, en de moraal van niets afhankelijk is, dan van het individu.
Voor de christen uit de middeleeuwen is die moraal ongelooflijk objectief; deze moraal wordt namelijk enkel en alleen bepaald door God.
Voor de christen uit de eigen tijd is die moraal ook ongelooflijk objectief; zijn moraal wordt namelijk enkel en alleen bepaald door God.
Beide christenen gaan duidelijk uit van een objectieve moraal, dat is deel van hun geloof.
Jij vindt,als atheļst, hoogstwaarschijnlijk dat beide christenen hun eigen moraal projecteren op die God, zodat de moraal toch subjectief is. Maar is dat niet jouw mening, jouw geloof? En is dat niet exact wat ik zei? Jij gaat er, als atheļst, van uit dat de moraal vertrekt uit het individu. De christen denkt echter dat hij vertrekt uit God.
Verder is de moraal objectief, als hij universeel is. Elke christen zal je meedelen dat de moraal universeel is. Dat hij van mening verschilt met de moslim, doet niets aan het feit dat beiden uitgaan van een, in hun ogen verschillende, objectieve moraal.
Als atheļst kan je zeggen dat beiden toch een eigen, subjectieve moraal beleven, daar ze elkaar tegenspreken. Merk echter op, dat dit jouw visie is! Indien je een oprecht christen was geweest, had je gezegd dat jouw moraal de enige goede was en had je meegedeeld dat jouw moraal universeel geldend is. Christenen gaan uit van een objectieve moraal, atheļsten niet altijd.
[..]
Je mist het punt. Ik pretendeer ook nergens dat dit uit atheļsme vloeit. Ik haalde het voorbeeld van nihilisme aan.
Ik probeer het volgende aan te tonen:
-Het idee dat er geen goden bestaan, het atheļsme, is geen filosofie.
(cf. niet-blauw is geen kleur)
-Het idee dat er geen doel in het leven bestaat, het nihilisme, is wél een filosofie.
(cf. niet-blauw is immers een kleur)
Beide uitspraken zijn waar volgens jouw logica en ze leiden tot een antithese.
Dus één ervan moet fout zijn, dunkt me. Ik stel voor dat de eerste fout is. Een kleur die niet blauw is, is immers ook een kleur.
Het feit dat ze elkaar tegenspreken lijkt me een objectief feit en niet zozeer een visie? Al die verschillende visies kunnen nooit allemaal objectief het woord van 1 of meerdere goden vertegenwoordigen. Die verschillen moeten ergens vandaan komen. En hoewel dit niet per se een atheistisch standpunt is durf ik de stelling wel aan dat die verschillen een menselijke culturele oorsprong hebben en niet zozeer wijzen naar een schepper die het wel lollig vindt om verschillende culturen verschillende 'waarheden' mee te geven. (Dat laatste zal geen enkele gelovige verdedigen volgens mij.)quote:Op maandag 27 juni 2011 18:21 schreef yarnamc het volgende:
Als atheļst kan je zeggen dat beiden toch een eigen, subjectieve moraal beleven, daar ze elkaar tegenspreken. Merk echter op, dat dit jouw visie is!
Uit dit soort opmerkingen merk ik zelf op dat een atheist wellicht wel een meer 'wetenschappelijke benadering' heeft (of wil hebbenquote:Op maandag 27 juni 2011 18:32 schreef Molurus het volgende:
Het geloof dat jouw religie de enige juist objectieve visie is betekent nog niet dat die visie juist of objectief *is*. Anders gezegd: twee visies kunnen niet tegelijk objectief en strijdig zijn. Als er zoiets bestaat als een objectieve moraal dan is dat er 1, en niet duizend. Het grote probleem blijft natuurlijk een bruikbaar waarheidscriterium. Zolang er geen bruikbaar waarheidscriterium is is en blijft het het woord van de ene gelovige vs het woord van de andere gelovige.
De 'dit' in mijn quote verwijst naar de subjectieve moraal en niet naar het feit dat ze elkaar soms tegenspreken.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:32 schreef Molurus het volgende:
Yarnamc: "Als atheļst kan je zeggen dat beiden toch een eigen, subjectieve moraal beleven, daar ze elkaar tegenspreken. Merk echter op, dat dit jouw visie is!"
Het feit dat ze elkaar tegenspreken lijkt me een objectief feit en niet zozeer een visie? Al die verschillende visies kunnen nooit allemaal objectief het woord van 1 of meerdere goden vertegenwoordigen. Die verschillen moeten ergens vandaan komen. En hoewel dit niet per se een atheistisch standpunt is durf ik de stelling wel aan dat die verschillen een menselijke culturele oorsprong hebben en niet zozeer wijzen naar een schepper die het wel lollig vindt om verschillende culturen verschillende 'waarheden' mee te geven. (Dat laatste zal geen enkele gelovige verdedigen volgens mij.)
Juist, maar de gelovige in kwestie vertrekt van het idee dat zijn moraal objectief is. De moraal is immers verleend door God. Daaruit volgt dat de tweede gelovige, die gelooft in een tegenstrijdige visie, verkeerd is.quote:Het geloof dat jouw religie de enige juist objectieve visie is betekent nog niet dat die visie juist of objectief *is*. Anders gezegd: twee visies kunnen niet tegelijk objectief en strijdig zijn.
Welnee, "rationeel theisme" heeft een lange geschiedenis, en er zijn veel oorlogen en conflicten geweest tussen gelovigen over wat nu het juiste waarheidscriterium is of zou moeten zijn. Ook gelovigen hechten daar aan.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Uit dit soort opmerkingen merk ik zelf op dat een atheist wellicht wel een meer 'wetenschappelijke benadering' heeft (of wil hebben), maar dan ben ik misschien weer aan het stereotypen?
Geloven in een objectieve moraal en daadwerkelijk een objectieve moraal hebben zijn twee verschillende dingen, dat is het enige dat ik zeg.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:59 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Juist, maar de gelovige in kwestie vertrekt van het idee dat zijn moraal objectief is. De moraal is immers verleend door God. Daaruit volgt dat de tweede gelovige, die gelooft in een tegenstrijdige visie, verkeerd is.
Onafhankelijk van het feit welke moraal nu de 'ware' moraal is, vertrekken de gelovigen van het idee dat hun moraal universeel en waar is.
Ze vertrekken dus fundamenteel van een objectieve moraal. Ze vertrekken van het idee : "mijn moraal is objectief, al de rest is fout".
Dat is fundamenteel voor hun geloof. Atheļsten kunnen zeggen : "mijn moraal is subjectief, hij is juist, maar een tegenstrijdige moraal is dat ook" of beter "een moraal kan niet juist of fout zijn".
Iemand gelooft voor mij in een objectieve moraal als deze algemeen geldend en niet door het individu bepaald is. Dat is waar christenen in geloven. Daar vertrekken ze van.
Een christen zou eerder een stelling als 'de moraal van heidenen is door de duivel ingegeven' kunnen aanvaarden, dan de stelling dat ze hun moraal projecteren op een god.Dat bewijst toch dat ze geloven in een objectieve moraal. Veel atheļsten doen dit niet.
To the point.quote:Op maandag 27 juni 2011 19:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welnee, "rationeel theisme" heeft een lange geschiedenis, en er zijn veel oorlogen en conflicten geweest tussen gelovigen over wat nu het juiste waarheidscriterium is of zou moeten zijn. Ook gelovigen hechten daar aan.
Je maakt een denkfout... en dat is de volgende:quote:Op maandag 27 juni 2011 19:13 schreef heartz het volgende:
[..]
To the point.
Wat heeft dit te maken met mijn observatie van jouw 'wetenschappelijke benadering' als atheist?
Of is mijn observatie niet goed? Dan begrijp ik je uitleg niet.
Nee, het is idd niet noodzakelijk.quote:Op maandag 27 juni 2011 19:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je maakt een denkfout... en dat is de volgende:
A) Molurus is atheist
B) Molurus hanteert een wetenschappelijke benadering
C) B volgt uit A.
C) is niet waar, daar is niet noodzakelijk een causaal verband.
Ik wilde daarmee aangeven dat ook gelovigen vaak (maar niet altijd) streven naar een rationele/wetenschappelijke basis voor hun geloof.quote:Op maandag 27 juni 2011 19:25 schreef heartz het volgende:
[..]
Nee, het is idd niet noodzakelijk.![]()
Ik begrijp ook niet wat je vorige post ermee te maken had.
quote:Op maandag 27 juni 2011 19:25 schreef heartz het volgende:
Er is overigens nix mis met een wetenschappelijke benadering
Aha, dat ik aan het stereotypen was dusquote:Op maandag 27 juni 2011 19:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wilde daarmee aangeven dat ook gelovigen vaak (maar niet altijd) streven naar een rationele/wetenschappelijke basis voor hun geloof.In deze moderne tijd wordt dat wel steeds lastiger.
Het doet er in deze discussie dan ook niet toe welk idee er dichter bij 'de waarheid' zit.quote:Op maandag 27 juni 2011 19:26 schreef Molurus het volgende:
In deze moderne tijd wordt dat wel steeds lastiger.
Misschien is dat persoonlijke smaak (ieg niet iets dat wordt ingegeven door atheismequote:Op maandag 27 juni 2011 20:22 schreef heartz het volgende:
[..]
Het doet er in deze discussie dan ook niet toe welk idee er dichter bij 'de waarheid' zit.
Ik had al zo'n vaag vermoedenquote:Op maandag 27 juni 2011 20:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Misschien is dat persoonlijke smaak (ieg niet iets dat wordt ingegeven door atheisme) maar nou juist dat vind ik buitengewoon interessant!
Een kleur die niet blauw is is ook een kleur, daar heb je gelijk in. Maar niet-blauw is niet één kleur, net zoals atheļsme niet één filosofie is. Niet-blauw kan rood zijn, groen, geel, noem het maar op, maar het feit dat iets niet blauw is geeft verder geen informatie over welke kleur het wél is. Net zoals het feit dat iemand niet in goden gelooft (atheļsme) verder geen informatie geeft over wat voor filosofie deze persoon wel aanhangt.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:21 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Je mist het punt. Ik pretendeer ook nergens dat dit uit atheļsme vloeit. Ik haalde het voorbeeld van nihilisme aan.
Ik probeer het volgende aan te tonen:
-Het idee dat er geen goden bestaan, het atheļsme, is geen filosofie.
(cf. niet-blauw is geen kleur)
-Het idee dat er geen doel in het leven bestaat, het nihilisme, is wél een filosofie.
(cf. niet-blauw is immers een kleur)
Beide uitspraken zijn waar volgens jouw logica en ze leiden tot een antithese.
Dus één ervan moet fout zijn, dunkt me. Ik stel voor dat de eerste fout is. Een kleur die niet blauw is, is immers ook een kleur.
Een gelovige wordt beinvloed in zijn leefstijl door geloof.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:27 schreef M.rak het volgende:
[..]
Een kleur die niet blauw is is ook een kleur, daar heb je gelijk in. Maar niet-blauw is niet één kleur, net zoals atheļsme niet één filosofie is. Niet-blauw kan rood zijn, groen, geel, noem het maar op, maar het feit dat iets niet blauw is geeft verder geen informatie over welke kleur het wél is. Net zoals het feit dat iemand niet in goden gelooft (atheļsme) verder geen informatie geeft over wat voor filosofie deze persoon wel aanhangt.
Of, als variant op wat Molurus al zei, niet postzegels verzamelen is toch ook geen hobby?
Tsja, strikt genomen wordt je natuurlijk beļnvloed door alles wat je denkt of doet, wat dat betreft kan ik het natuurlijk moeilijk met je oneens zijnquote:Op maandag 27 juni 2011 21:59 schreef heartz het volgende:
[..]
Een gelovige wordt beinvloed in zijn leefstijl door geloof.
Een niet- gelovige wordt ook beinvloed in zijn leefstijl door niet te geloven.
Ieder wordt beinvloed door de ideeen die hij heeft.
Misschien wordt een religieus iemand wel meer beinvloed, maar dat is volgens mij ook een veronderstelling.
Of zie ik dit verkeerd?
Ik weet niet wat yar zijn punt is, maar dat is meer mijn punt.
Het is volgens mij nog steeds een aanname die onder godsdienstfilosofie valt.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:16 schreef M.rak het volgende:
[..]
Tsja, strikt genomen wordt je natuurlijk beļnvloed door alles wat je denkt of doet, wat dat betreft kan ik het natuurlijk moeilijk met je oneens zijn.
Het punt is een beetje, denk ik tenminste, dat atheļsme alleen vertelt wat je nķet gelooft, en dus niet wat je wel gelooft. Daarom is het volgens mij niet als één filosofie te benoemen.
Het filmpje van Molurus zou je als bron kunnen zienquote:Op maandag 27 juni 2011 22:28 schreef heartz het volgende:
[..]
Het is volgens mij nog steeds een aanname die onder godsdienstfilosofie valt.
Nogmaals of deze aanname dicht bij de waarheid zit doet er in deze discussie niet toe.
Het niet geloven blijft dan toch een filosofie?
Of toch meer een veronderstelling gebaseerd op wetenschappelijke benaderingen?![]()
Heb je bronnen dat het niet onder filosofie zou vallen?
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Het enige wat er verworpen wordt is het geloof in een god. Met de moraal, of de ethiek, of hoe je het noemen wil, van de religie kan je het best eens zijn als atheļst.quote:Verder, ook al geloof je niet, je wordt er door beinvloed.
Je kan bijv bij voorbaat zeggen dat een atheist een christelijke, islamitische, katholieke ed filosofie zal verwerpen.
quote:The gravity of Jewish suffering over the ages, culminating in the Holocaust, makes it almost impossible to entertain any suggestion that Jews might have brought their troubles upon themselves. This is, however, in a rather narrow sense, the truth.
Sam Harris is een opportunistische populist. Wilders is trots op hem.quote:Harris has put forward an argument questioning the relative morality of collateral damage and judicial torture during war. He reasons that, if we accept collateral damage when bombs are used in warfare, we have no reason to reject the use of torture. Indeed, Harris argues that the former, involving the killing of innocent civilians, should be much more troubling to us than the torture of, for instance, a terrorist suspect.
Niet blauw is niet de kleur van dat iets, maar wel nog steeds een kleur.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:37 schreef M.rak het volgende:
[..]
Het filmpje van Molurus zou je als bron kunnen zien. Je hebt gelijk als je zegt dat het een aanname is die onder godsdienstfilosofie valt (al weet ik niet precies wat allemaal onder godsdienstfilosofie valt, maar ik geloof direct dat dit er onder valt), maar daarmee is het nog niet direct een filosofie op zich. Als ik zeg dat iets niet blauw is, dan zeg ik ook iets over de kleur, maar niet-blauw is niet de kleur van dat iets.
Met alle respect, maar hij heeft een punt.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:39 schreef SingleCoil het volgende:
Sam Harris is een opportunistische populist. Wilders is trots op hem.
Even mijn stelling herhalen, voordat we hem vergeten: ik stel dat atheļsme een filosofie, een ideologie en zelfs een geloof mag genoemd worden.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:27 schreef M.rak het volgende:
[..]
Een kleur die niet blauw is is ook een kleur, daar heb je gelijk in. Maar niet-blauw is niet één kleur, net zoals atheļsme niet één filosofie is. Niet-blauw kan rood zijn, groen, geel, noem het maar op, maar het feit dat iets niet blauw is geeft verder geen informatie over welke kleur het wél is. Net zoals het feit dat iemand niet in goden gelooft (atheļsme) verder geen informatie geeft over wat voor filosofie deze persoon wel aanhangt.
Of, als variant op wat Molurus al zei, niet postzegels verzamelen is toch ook geen hobby?
"Il faut cultiver notre jardin."-Voltairequote:Op maandag 27 juni 2011 20:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Misschien is dat persoonlijke smaak (ieg niet iets dat wordt ingegeven door atheisme) maar nou juist dat vind ik buitengewoon interessant!
Die filosofie heet utilitarisme en is talrijke keren verworpen, o.a. door Immanuel Kant, John Locke en Friedrich Nietzsche.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:03 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Met alle respect, maar hij heeft een punt.
Hij beoordeeld moraliteit op basis van hoeveel leed het veroorzaakt dan wel voorkomt. Als je die redenatie volgt valt er inderdaad meer begrip op te brengen voor het martelen van één individu om het leed van velen te voorkomen dan om bewust wapens te gebruiken waarvan je weet dat ze veel 'collateral damage' (dus veel leed) veroorzaken.
met het aantal christelijke stromingen waarbij er tussen alle stromingen wel iets verschil zit tussen hun opvattingen en wat een moraal is kan er maar maximaal 1 objectief en de rest subjectiefquote:Op maandag 27 juni 2011 18:21 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Een objectieve moraal is een moraal, die niet door het individu bepaald wordt. Dit t.o.v. de subjectieve moraal, waar elk individu zijn eigen moraal bepaalt, en de moraal van niets afhankelijk is, dan van het individu.
Voor de christen uit de middeleeuwen is die moraal ongelooflijk objectief; deze moraal wordt namelijk enkel en alleen bepaald door God.
Voor de christen uit de eigen tijd is die moraal ook ongelooflijk objectief; zijn moraal wordt namelijk enkel en alleen bepaald door God.
waarvan beide zullen zeggen dat de ander zijn moraal subjectief isquote:Beide christenen gaan duidelijk uit van een objectieve moraal, dat is deel van hun geloof.
Jij vindt,als atheļst, hoogstwaarschijnlijk dat beide christenen hun eigen moraal projecteren op die God, zodat de moraal toch subjectief is. Maar is dat niet jouw mening, jouw geloof? En is dat niet exact wat ik zei? Jij gaat er, als atheļst, van uit dat de moraal vertrekt uit het individu. De christen denkt echter dat hij vertrekt uit God.
Verder is de moraal objectief, als hij universeel is. Elke christen zal je meedelen dat de moraal universeel is. Dat hij van mening verschilt met de moslim, doet niets aan het feit dat beiden uitgaan van een, in hun ogen verschillende, objectieve moraal.
alweer Christenen gaan uit van hun "objectieve moraal" wat betekent dat de moraal van andere groepen christenen subjectief zijn of dat het geen christenen zijnquote:Als atheļst kan je zeggen dat beiden toch een eigen, subjectieve moraal beleven, daar ze elkaar tegenspreken. Merk echter op, dat dit jouw visie is! Indien je een oprecht christen was geweest, had je gezegd dat jouw moraal de enige goede was en had je meegedeeld dat jouw moraal universeel geldend is. Christenen gaan uit van een objectieve moraal, atheļsten niet altijd.
maar atheļsme betekent niet dat er geen doel kan bestaan in iemands leven of dat alles waardeloos isquote:[..]
Je mist het punt. Ik pretendeer ook nergens dat dit uit atheļsme vloeit. Ik haalde het voorbeeld van nihilisme aan.
Ik probeer het volgende aan te tonen:
-Het idee dat er geen goden bestaan, het atheļsme, is geen filosofie.
(cf. niet-blauw is geen kleur)
-Het idee dat er geen doel in het leven bestaat, het nihilisme, is wél een filosofie.
(cf. niet-blauw is immers een kleur)
Beide uitspraken zijn waar volgens jouw logica en ze leiden tot een antithese.
Dus één ervan moet fout zijn, dunkt me. Ik stel voor dat de eerste fout is. Een kleur die niet blauw is, is immers ook een kleur.
Boeddhisten (bepaalde stromingen) zijn in zekere zin atheļsten maar geloven niet dat de wereld volledig immanent isquote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:56 schreef yarnamc het volgende:
Een atheļst is iemand die veronderstelt dat de wereld volledig immanent is. Is een ideologie die zo'n premisse veronderstelt geen filosofie?
Een theļst is iemand die veronderstelt dat de wereld niet volledig immanent is.
Nu zou volgens jou theļsme geen filosofie zijn, zelfs geen geloof. Hij veronderstelt gewoon dat er iets niet is, is niet-blauw ook een kleur?
Nergens heb ik iets geschreven, dat in tegenspraak is met jouw aanmerkingen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 14:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
met het aantal christelijke stromingen waarbij er tussen alle stromingen wel iets verschil zit tussen hun opvattingen en wat een moraal is kan er maar maximaal 1 objectief en de rest subjectief
[..]
waarvan beide zullen zeggen dat de ander zijn moraal subjectief is
[..]
alweer Christenen gaan uit van hun "objectieve moraal" wat betekent dat de moraal van andere groepen christenen subjectief zijn of dat het geen christenen zijn
[..]
Hier ook: ik heb nergens iets in tegenspraak met deze opmerking geschreven.quote:maar atheļsme betekent niet dat er geen doel kan bestaan in iemands leven of dat alles waardeloos is
enkel dat God in zijn leven geen rol speelt
Conclusie: Boeddhisten zijn geen atheļsten, ook niet in zekere zin.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Boeddhisten (bepaalde stromingen) zijn in zekere zin atheļsten maar geloven niet dat de wereld volledig immanent is
binnen stromingen in het boeddhisme geloven ze niet in godenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:25 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Conclusie: Boeddhisten zijn geen atheļsten, ook niet in zekere zin.
Hier ga je er wel een beetje vanuit dat als het niet blauw is dat het dan een andere kleur *moet* hebben. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat wel zo is. Iemand die geen postzegels verzamelt heeft niet vanzelfsprekend een andere hobby.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:56 schreef yarnamc het volgende:
Bij niet-blauw beschouwen we de verzameling van de kleuren, bij atheļsme de verzameling van filosofieėn.
Alle kleuren die niet-blauw zijn, zijn inderdaad verschillende kleuren.
Dat valt te bezien.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:56 schreef yarnamc het volgende:
Net zoals niet postzegels verzamelen geen hobby is. Let er echter op, dat niet postzegels verzamelen niet binnen de verzameling van hobby's valt. Niet-theļsme valt wel binnen de verzameling van filosofie. Het is dus een volledig verkeerde analogie.
Ik moet toegeven dat ik mij nooit echt heb verdiept in het nihilisme en er min of meer blind vanuit ging dat het een filosofie was. Er vanuit gaande dat het bovenstaande een correcte en volledige omschrijving is van het nihilisme dan ben ik eerlijk gezegd geneigd te denken dat het helemaal geen filosofie is. Dat het leven een doel heeft is namelijk alles behalve vanzelfsprekend. Iemand die wil claimen dat er wel een doel is zal een goed verhaal moeten hebben, net als iemand die claimt dat er een theepot om de zon vliegt een goed verhaal zal moeten hebben. Het volstaat dan niet om te zeggen: 'ja, maar... het geloof dat er geen theepot om de zon vliegt is ook een filosofie'.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:56 schreef yarnamc het volgende:
Atheļsme valt niet alleen binnen de verzameling 'filosofie', het is een filosofie op zichzelf.
Ik probeer dit duidelijk te maken met een, in mijn ogen wel kloppende analogie, met nihilisme.
1)Nihilisme stelt dat het leven geen doel kent.
2)Atheļsme stelt dat het leven geen goden kent.
3)Nihilisme is een filosofie
4)Per analogie is atheļsme dat ook
Dat lijkt me over het algemeen wel.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier ga je er wel een beetje vanuit dat als het niet blauw is dat het dan een andere kleur *moet* hebben. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat wel zo is. Iemand die geen postzegels verzamelt heeft niet vanzelfsprekend een andere hobby.
wat is dan de hobby van de Kartuizer Ordequote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:56 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat lijkt me over het algemeen wel.
Iedereen heeft toch wel een hobby.
Niets doen is ook een hobby.
Waarschijnlijk die overtuiging zelf... als ze niet in stilte een andere hobby hebbenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 20:04 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
wat is dan de hobby van de Kartuizer Orde![]()
jouw overtuiging is een hobby?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 20:15 schreef heartz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk die overtuiging zelf... als ze niet in stilte een andere hobby hebben
Als iemand daar graag mee bezig is dan is het een hobby.quote:
maar geloof is dus een "hobby"quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:09 schreef heartz het volgende:
[..]
Als iemand daar graag mee bezig is dan is het een hobby.
Een hobby is een genoeglijke bezigheid, iets dat iemand voor zijn plezier doet.
Maakt niet uit wat. Iemand kan van zijn hobby zijn beroep maken.
Maar men kan ook een beroep doen wat niets met zijn hobby te maken heeft.
Ik heb vele hobby's.
Ik zeg dat iedere bezigheid waar een persoon genoegen uit haalt een hobby is.quote:
Zeg je nou dat atheisten immoreel zijn?quote:
Jij zegt dat je geen leidraad hebt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeg je nou dat atheisten immoreel zijn?Niet erg aardig van je, en ook niet waar.
Technisch gezien heb ik alleen gezegd dat ik er geen nodig heb.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:57 schreef heartz het volgende:
[..]
Jij zegt dat je geen leidraad hebt.
Ik ga ervan uit dat je niet voor iedere atheist spreekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |