'Hogere kastes' zijn wereldwijd kennelijk amper van elkaar verschillende.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:35 schreef erodome het volgende:
Tja, het boeddhisme is ontstaan omdat boeddha het nogal niet eens was met oa het kastenstelsel en heeft veel navolgers gekregen.
Kritiek is dus blijkbaar geen probleem
En van land tot land.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:13 schreef erodome het volgende:
Dat zie je eigenlijk bij elk geloof, je zal toch echt aan de gelovige zelf moeten vragen hoe hij/zij dingen ziet, want het verschilt vaak erg van persoon tot persoon.
In het irak van saddam was het vooral verboden tegen saddam te zijn, de verschillende groepen leefde toen beter met elkaar samen dan nu.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:19 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
En van land tot land.
Hoe groter en agressiever een groep is, hoe groter de kans dat die het land gaan besturen en het geloof opleggen, cq anti-geluiden niet tolereren.
Neem het irak van de toen nog levende dictator hoessein, zijn islam-deel-groep was er de baas.
Of iran, dat heet voluit : Islamitische Republiek van Iran en zo zijn er meer.
Kan alleen als geen enkele overtuiging superieur is aan de andere.quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:57 schreef fokthesystem het volgende:
KAN multi-culti bijv. gewoon NIET omdat de 1 diens vrijheid de anders diens vrijheid ontneemt?
Wat wil je nou zeggen?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:46 schreef erodome het volgende:
De polytheistische geloven hebben ook veel minder structuur vaak, een hierarchische structuur in de zin van je moet langs dat en dat binnen het geloof om verlossing te bereiken.
Er is geen machtskern zoals bv wel bij de kerk, zeker niet als we naar oud europees polytheisme kijken.
Verlossing/het goddelijk kan gewoon op eigen kracht bereikt worden en op vele verschillende manieren en vooral via je de natuur ipv iets buiten de wereld dat alleen toegeschreven wordt aan de eigen groep.
Dat het de oude europeese geloven geen bal kon schelen wat iemand geloofde of niet, omdat er vele wegen zijn die naar rome leiden.quote:
Daar zal menig wetenschapper het mee oneens zijn. Curiosity killed the cat, ontdekkingsreizigers enz.quote:Op zondag 26 juni 2011 02:10 schreef heartz het volgende:
Ieder mens vindt iets wat ie niet kent vreemd, het is natuurlijk. Vreemd is et niet.
Paradox.quote:Het vergt gewoon respect voor andermans leefstijl.
Volgens mij is het nog steeds natuurlijk om gewoonten waar je niet aan bent gewent, vreemd te vinden. De ervaring en omgang scheelt natuurlijk per persoon.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:04 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Daar zal menig wetenschapper het mee oneens zijn. Curiosity killed the cat, ontdekkingsreizigers enz.
Onterechte angst is tegenwoordig een toestand van 'geld kunnen ontvangen van je ziektekosten verzekering voor mentale zorg'.
Mee eens, respect moet van 2 kanten komen.quote:[..]
Paradox.
De een diens vrijheid beperkt de ander.
Je kan niet beide respect hebben voor ; ik wil met mijn hulp hond de bus in (in NL) en de moslim chauffeur zegt: dat gaat dus niet door.
Respect moet van 2 kanten komen, en dat kAn dus soms gewoon niet.
Tuurlijk wel, want die moslim kan zeggen, he werkhonden mogen wel van mijn geloof, sterker nog, ik mag eten wat uit de mond van die hond komt, dus kan ik die uitzondering voor die werkhond maken omdat die hulp biedt aan een mens.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:04 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Daar zal menig wetenschapper het mee oneens zijn. Curiosity killed the cat, ontdekkingsreizigers enz.
Onterechte angst is tegenwoordig een toestand van 'geld kunnen ontvangen van je ziektekosten verzekering voor mentale zorg'.
[..]
Paradox.
De een diens vrijheid beperkt de ander.
Je kan niet beide respect hebben voor ; ik wil met mijn hulp hond de bus in (in NL) en de moslim chauffeur zegt: dat gaat dus niet door.
Respect moet van 2 kanten komen, en dat kAn dus soms gewoon niet.
Ik betwijfel of dit in elk geval mogelijk is. Vaak sluit het ene geloof het andere uit.quote:Op zondag 26 juni 2011 20:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, want die moslim kan zeggen, he werkhonden mogen wel van mijn geloof, sterker nog, ik mag eten wat uit de mond van die hond komt, dus kan ik die uitzondering voor die werkhond maken omdat die hulp biedt aan een mens.
De vrijheid van de moslim wordt niet beperkt, hij hoeft die hond niet in zijn huis op te nemen wat niet mag en hij kan zich als hij dat nodig acht wassen na die hulphond te hebben vervoerd samen met zijn baas.
Er is altijd wel een compromis te vinden die redelijk is en niemand echt beperkt in zijn doen en laten.
Hoe moet een moslimfundamentalist op basis van het bovenstaande omgaan met een atheïstisch humanist? Zijn geloof verplicht hem de atheïst, indien nodig met geweld, te bekeren.quote:Deze gewapende jihad richt zich op drie groepen mensen[1]:
1. Tegen de afgodendienaren en ongelovigen, die weigeren zich aan het moslimgezag te onderwerpen, hetzij door de islam te aanvaarden hetzij als dhimmi de jaarlijkse jizya (belasting) te betalen.
2. Tegen diegenen die (als dhimmi's) onder moslimgezag staan maar weigeren de jizya te betalen of opstandig zijn.
3. Tegen diegenen die tegen de geestelijke leiding (de imam) van het land opstaan, ook als het moslims zijn (b.v. afvalligen), en tegen diegenen die een oorlog beginnen tegen moslims.
In de islam mag volgens de koran het geloof helemaal niet met geweld opgelegd worden.quote:Op zondag 26 juni 2011 22:11 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik betwijfel of dit in elk geval mogelijk is. Vaak sluit het ene geloof het andere uit.
Bijvoorbeeld :
[..]
Hoe moet een moslimfundamentalist op basis van het bovenstaande omgaan met een atheïstisch humanist? Zijn geloof verplicht hem de atheïst, indien nodig met geweld, te bekeren.
De atheist echter zal bij zijn standpunt blijven en zo de moslim hinderen in zijn jihad.
Er is geen compromis mogelijk: één van beiden moet buigen.
Bovendien... dient er een compromis gezocht te worden? Vergeet niet dat egalité, liberté, fraternelité westerse waarden zijn. Als je achter ongebreidelde tolerantie staat, moet je ook tolerant zijn tegenover diegenen die deze waarden niet herkennen. Als een geloof predikt dat moord een deugd is, ben je dan nog voor ongetemd respect? Mogen ze elkaar uitmoorden zolang het ons niet stoort? Dit onbegrensd respect voor al wat vreemd is, lijkt me een beetje decadent. Men dient zich aan te passen aan de wet van het land, aan de cultuur van dat land. Er is geen nood aan een compromis, de moslim dient zich aan te passen aan onze cultuur, net zoals wij ons zullen aanpassen aan zijn cultuur in zijn land.
Bovendien heb je niet echt een compromis gevonden, je hebt gewoon de westerse waarden doorgedrukt. Honden zijn volgens het moslimgeloof onrein. Dat de moslim erkent dat de hond de blinde helpt, maakt hem niet rein, dat is een westers idee. Een compromisoplossing was er pas geweest als je een rein dier had gezocht, dat de blindengeleidehond kan vervangen.
In Suriname is het trouwens de gewoonte je hond op het erf te hebben. Door het klimaat kan dat ook. In vele huizen komen de honden niet binnen, maar blijven op het erf. Dat betekent verders niet dat een hond daar slecht behandeld wordt. Al weet ik wel dat in landen met een warmer klimaat dan in Nederland veel zwerfhonden zijn.quote:Op maandag 27 juni 2011 10:34 schreef erodome het volgende:
[..]
In de islam mag volgens de koran het geloof helemaal niet met geweld opgelegd worden.
En nogmaals, de werkhond is alles behalve verboden in de islam, in de koran staat hij gekenmerkt als 1 van de beste jachtgezellen en mag je eten wat uit zijn mond komt(wat hij heeft gejaagd of opgehaald voor je als je samen op jacht bent), de honden mogen ook de dorpen bewaken en het vee, werkhonden zijn dus gewoon toegestaan.
Je mag ze alleen niet in huis hebben.
Misschien zal die vergaande moslim(die dat niet mag zijn volgens zijn geloof, want men mag niet overdrijven in geloof volgens de koran) zeggen die hulphond mag niet in mijn huis, maar daaraan zit dan weer de verplichting vast om dat blinde mens dan te helpen.
Je neemt een loopje met het onrein verhaal, neemt een woordje en overdrijft mateloos ermee zonder echt te weten hoe het zit.
Dit verhaaltje van de gewapende jihad gaat enkel en alleen over mensen die het zwaard opnemen tegen een moslingemeenschap, er staat heel duidelijk dat als mensen dat niet doen ze gewoon in vrede met ze moeten blijven leven en dat dan alleen bekering via goed voorbeeld geld(geen actieve bekering!).
Dat ze zichzelf mogen verdedigen staat idd ook in de koran en de overleveringen, maar gaat niet verder dan dat.
Van die kleine stukjes die lekker uit hun verband zijn gerukt zijn leuk voor griezelverhaaltjes bij het kampvuur, maar hebben bar weinig met de grondteksten te maken in het totaal.
Naast directe oorlog zijn de regels als volgt, dood niemand, helemaal niemand en er is geen dwang in geloof.
Er valt zo goed als altijd wel een compromis te sluiten waardoor de verschillende groepen prima met elkaar samen kunnen leven.
Atheisme is net zo min een filosofie als asmurfisme. Atheisten baseren hun stijl van leven niet op de verwerping van het geloof in goden, waarom zouden ze?quote:Op maandag 27 juni 2011 11:09 schreef heartz het volgende:
Atheisme is toch ook een filosofie?
Dus een levensovertuiging slash leefstijl.
En ik als ik het goed begrijp valt het onder godsdienstfilosofie?quote:Atheïsme is:
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |