Oké, ik heb alle verhalen gelezen en er zaten érg mooie verhalen tussen.

Ik heb geprobeerd om voor elk verhaal wat commentaar of tips te bedenken, al was dat toch wel erg moeilijk.

Eerst geef ik een lijstje met commentaar, daarna mijn stemlijstje, dus als het te saai wordt scroll je maar door.

Casper
Leuk en boeiend geschreven, lekker dramatisch bedacht ook, zeker met het (letterlijke?) gekmakende einde! Alleen... hoe kom je aan sneeuw in de badkamer en hoe verwarm je er een naald?
Victor
Jammer van het te geforceerde einde, een open einde zou de spanning en vragen wat meer vasthouden volgens mij. Overigens snap ik ook niet echt hoe je binnen 1 dag al een rottende geur kan hebben.

Het wekelijkse zwemavondje
Erg goed bedacht, ik vroeg me de 'hele tijd' af waar ze Bergenvorst nou van zou kennen, en dan is het einde toch op z'n zachtst gezegd verrassend. ^^
Karin en haar geheim
Je hebt teveel feiten die je direct opvult, je introduceert je hoofdpersoon niet op een lekkere manier maar gooit heel pompeus alle info erin die je hebt, terwijl de feiten niet echt relevant zijn (wat boeit het dat ze op de EHBO-afdeling van een ziekenhuis werkt?). Ik snap dat je werkt naar een opdracht, maar volgens mij hoeven niet alle gegeven feiten gebruikt te worden. Ook vind ik het verhaal op sommige plekken te geforceerd en zijn sommige (delen van) zinnen wat raar / irrelevant / cliché (voorbeeld: "Victor, haar man, belde", "er was namelijk een leuke film te zien", "was Victor dronken en wist totaal niet meer wat hij deed".
Het plot is leuk maar werk het iets meer uit, probeer er wat meer spanning in te brengen en lees je verhaal een paar keer door.

De Kist
Leuk geschreven, mooi ook dat herbeleven van de dag en de gevoelens in het water. Alleen vind ik het wat overdreven dat ze dankzij een psychose (of wat het ook was) helemaal zonder reden in het water viel. Maargoed, keuze van de schrijver en verder niet irritant of zo. Ook de eenzaamheid komt goed over, eerst in het zwembad en later met de kist. Het enige wat ik niet snap is het hele idee achter de kist waardoor ik het verhaal niet snapte, maar gezien de andere reacties in dat topic zal het aan mij liggen (;() dus daar reken ik je niet op af.

Een barstje
Tijdens het lezen zat ik me te ergeren aan de rare zinnen tussen de haakjes (het barstje en de koffiemelk), maar later bleek dat precies de bedoeling te zijn en kon ik toch een glimlach niet onderdrukken; leuk gedaan. Lees je verhaal nog wel even goed na als je dat niet gedaan hebt; je verhaal begon met dat je hoofdpersoon nadenkt over "volgende week zaterdag" terwijl later blijkt dat de reis morgen al zal plaatsvinden, en ergens staat "ik stop de tas in mijn fietstas en rijd naar het zwembad, zet hem ..." <- waar slaat die "hem" op?
Confrontatie
Het plot is wat dun, het spreekt me niet echt aan en is meer een feitelijk verslag van wat er gebeurt. Ik mis een beetje de gevoelens van angst als ze de foto voor zich ziet. Je had dat heel mooi uit kunnen werken, maar komt alleen met een "Karin hoort de vrouw al niet meer.". Op zich jammer, misschien dat een ik-perspectief meer mogelijkheden zou geven? Maar ook hier weer: leuk bedacht, alleen de uitwerking mist nog een paar puntjes.
Verborgen
Eigenlijk één vraag: Waarom?! Aan het begin zat ik meteen al met de waaromvraag. Ik hoopte dat het later in het verhaal werd verduidelijkt, maar helaas. Misschien komt het door het maximum aantal woorden, ik weet het niet. Het verhaal leest wel lekker weg en zeker het einde is leuk, al had je misschien hier ook de angst op het moment dat ze de deur open doet en de visite ziet staan iets meer kunnen benadrukken.
Zoals het hoort
Voor mijn gevoel zitten er wat gaten in het verhaal. Is Casper nou ontvoerd of zo? En Victor wist er niks vanaf? Beetje vaag; je hebt dat zo door als partner lijkt me. Verder ook niet heel overtuigend, geen drama, maar ook nog niet 'zoals het hoort'.

Het dal
Heel irritant geschreven. Niet alleen door het gebruik van "zij" waar "ze" meer op z'n plaats was, maar ook door het geforceerde gebruik om het verhaal 'echt' te laten lijken. Probeer meer vanuit je gevoel te schrijven, ik heb het idee dat je dingen als "schaduw van walging" en "alsof zij te maken had met een urgente kwestie" meer voor de show erin hebt gezet. Het leest in ieder geval niet lekker weg en de zinnen kloppen gewoonweg niet overal. Het plot verdient beter, maar zoals je titel suggereert ben je vast op weg naar de volgende berg in je schrijfcarrière; je komt er wel.

Verlossing
Heel psychotisch verhaal, waardoor ik het niet echt realistisch en erg over-the-top vond. Ook switch je in de laatste regel van je eerste alinea ineens naar het ik-perspectief: foutje?

Het leest wel lekker weg, dat dan weer wel.
Een nieuw avontuur.
Jammer. Niet van het verhaal, maar van de laatste drie woorden. Een beetje als een reisje naar Dubai, maar dan wel in een goedkoop hotel. Het verhaal is leuk (op een enkel stijlfoutje na, maar ok), mooi geschreven ook, maar je laatste drie woorden zwakken de climax teveel af. Ik denk dat het mooier was geweest als je die drie woorden had weggelaten. Ook had de spanning en angst misschien iets meer nadruk mogen krijgen. Maargoed, achteraf is mooi wonen en van de zijlijn is makkelijk zeiken, dus ik zal het je niet kwalijk nemen. Je verhaal is

.
De haai
Irrealistisch, nietszeggend, gevoelloos en onmogelijk. Die 4 woorden komen als eerste bij me boven. Ik mis de gevoelens van de hoofdpersoon, ik mis een duidelijker verhaal, het komt cliché over, en het lijkt me niet echt realistisch om tijdens het zwemmen met een hand je andere hand af te snijden, en vervolgens snel naar de kust te zwemmen. Misschien had een iets minder dramatisch plot het verhaal goed gedaan, als het dan ook nog iets meer was uitgewerkt was het een potentieel toppertje geweest, maar op dit moment niet. Maar ga wel lekker door met schrijven als je het leuk vindt, dat is het belangrijkste.

Ochtend
Als ik het verhaal goed snap is 'ie top! Ik zit toch een beetje met een raar gevoel omdat ik het idee heb dat het plot anders is dan ik denk. Ik vind het lastig en weet niet precies wat het is, maar je verdient wel een plek in m'n top 5.
1. Een barstje
2. Verborgen
3. Het wekelijkse zwemavondje
4. Ochtend
5. De Kist
Sorry als ik niet aardig voor je ben geweest; ik heb zelf niks ingezonden dus elke inzending vond ik al bewonderenswaardig.

Complimenten trouwens aan DaMart, leuk geregeld weer!

Volgende keer hoop ik ook mee te doen, maar dat ging nu ff niet qua tijd helaas.