De paarse helm poetsen, doe-het-zelven, handballen, pols aerobics, stengelzwengelen, voorhuidjoggen oftewel fappen. Je kent het wel.
Vandaag zat ik dus in de trein toen er een zeer appetijtelijke jongedame op het perron stond. Deze schone vertoning was ook de kerel aan de andere kant van 't gangpad opgevallen, die het niet kon laten om een geluid te maken dat klonk als
fepfepfep. Z'n vriendje tegenover 'm moest lachen, dus hoewel ik niet direct kon plaatsen waar dat geluid op sloeg, dacht ik dat het vast wel iets zinnigs moest betekenen.
Pas kilometers later drong het tot me door dat deze jongeman waarschijnlijk doelde op het werkwoord wat ik in de inleiding heb beschreven. Echter als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, spreek je gewoon uit zoals het geschreven staat. De jongeman had dus
fapfapfap moeten zeggen, wilde hij het gelach van z'n vriendje eerlijk verdienen.
Nu ben ik toch een beetje in de war dus vraag ik het hier maar: spreek je 'fappen' uit als
fappen, met dezelfde klank als in
snelkookpan (
check), of
feppen, met dezelfde klank als in
vulpen (
check)?
Mensen uit Almelo hoeven overigens niet te reageren. 'k Vroeg eens aan zo'n inwoner "Is het Héracles of Herácles?", kreeg ik als antwoord: "Dat ligt eraan hoe je 't uitspreekt"
.[ Bericht 0% gewijzigd door Ireyon op 22-06-2011 20:45:13 ]