Ja dus, ik leen momenteel voor mijn collegeld, dat is 'goedkoper' dan mijn eigen spaargeld aan te spreken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:53 schreef fokvragen het volgende:
[..]
Aha bedankt, ik dacht dat het nog steeds op 3,5% ofzo zat.
Is het aantrekkelijk om nu maximaal te lenen en het weg te zetten op een 2,7% spaarrekening?
Over de eventuele rente dus ?quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Je betaald het dan ook niet over het spaargeld, maar alleen op het (veronderstelde) rendement dat er mee behaald wordt.
Niet de eventuele. Ook als je geen rendement behaald (of zelfs als je er verlies op zou maken).quote:
Apart.quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Niet de eventuele. Ook als je geen rendement behaald (of zelfs als je er verlies op zou maken).
De fiscus gaat er gewoon vanuit dat je een X% rendement behaald met je vermogen en daat wordt forfaitair over afgerekend.
Misschien, maar het scheelt een hoop werk. Anders zou iedere burger zijn of haar renteinkomsten moeten opgeven, de BD dit controleren etc.quote:
Dat snap ik, maar ik vind het apart dat er belasting over wordt geheven, er is immers ook al loonbelasting geheven.quote:Op woensdag 22 juni 2011 22:14 schreef sanger het volgende:
[..]
Misschien, maar het scheelt een hoop werk. Anders zou iedere burger zijn of haar renteinkomsten moeten opgeven, de BD dit controleren etc.
Over je rente is geen loonbelasting geheven hoor.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:22 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik vind het apart dat er belasting over wordt geheven, er is immers ook al loonbelasting geheven.
Er vanuitgaande dat het geld uit loon afkomstig is.
Uiteraard, maar wel over het gespaarde geld.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:26 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Over je rente is geen loonbelasting geheven hoor.
En dus is het belastingtechnisch ook niet vreemd dat er belasting over geheven wordt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:28 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Uiteraard, maar wel over het gespaarde geld.
Belastingtechnisch misschien niet, maar het is wel apart als je het even vanuit normaal oogpunt bekijkt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:38 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En dus is het belastingtechnisch ook niet vreemd dat er belasting over geheven wordt.
Nee, hij betaalt 30% over een fictief rendement van 4%. Effectief betaal je dus 1,2% over je vermogen (en of je dat nu gespaard hebt of in je oude sok hebt hangen, maakt niet uit), waarvan de eerste 20.000 euro vrijgesteld is (en voor fiscaal partners is dat dus het dubbele).quote:Op donderdag 23 juni 2011 01:32 schreef computerprobleem het volgende:
Hé, wat? Betalen over spaargeld? Nooit van gehoord, komt omdat ik nooit echt gespaard heb. Ik ben wel van plan dat te gaan doen, maar wat is dit voor idiote regeling? Sparen kan alleen wanneer je inkomsten hebt, daar betaal je al belasting over. Waarom zou je dan nog eens belasting betalen over geld waar je al belasting over betaald hebt?
En wat voor zin heeft sparen bij een bank dan voor grote spaarders? Als iemand 100.000 per jaar spaart, moet hij 4% betalen over ca. 80.000, dit is ¤3200. Rente bij een bank is hoeveel? 2,8% of zo als ik zo naar reclames kijk. Dus dan krijg je 2,8% over 100.000-3200 = ca. 97000 = 2716.
Je ontvangt dus minder rente dan dat je belasting over je spaargeld moet betalen
Dan is het logisch dat je over inkomsten belasting betaald. Rendement op spaargeld is een vorm van inkomen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 00:29 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Belastingtechnisch misschien niet, maar het is wel apart als je het even vanuit normaal oogpunt bekijkt.
Ja, maar je betaalt toch 4% belasting over gespaard bedrag boven de 20.000? Wie heeft het dan over rendement? Als iemand gewoon ''thuis'' heeft gespaard en wanneer het geld te veel wordt om in huis te houden, op de bank wilt zetten, moet hij dan belasting betalen over dat geld? Stel dat iemand in 5 jaar tijd 30.000 heeft gespaard. Hij besluit dit geld op de bank te zetten, moet hij dan alsnog 4% betalen over die ca. 10.000 euro?quote:Op donderdag 23 juni 2011 08:57 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan is het logisch dat je over inkomsten belasting betaald. Rendement op spaargeld is een vorm van inkomen.
Nu wel ja, paar jaar geleden droeg niemand vrijwillig belasting af toen het rentepercentage boven de 6% lag.quote:Op donderdag 23 juni 2011 16:27 schreef Catch_me het volgende:
Ze gaan er vanuit dat je 4% rente krijgt, lekker optimistisch rekenen dus in het voordeel van de staat
Knappe jongen die 4% rente krijgt op een rekening waar je geld niet voor lange tijd vast staat, je krijgt eerder 2-3% afhankelijk van de voorwaarden.
Je betaalt 30% belasting over een verondersteld rendement van 4%, je betaalt dus wel degelijk belasting over je rendement. Geld wat overigens in huis ligt moet je ook gewoon opgeven bij BD.quote:Op donderdag 23 juni 2011 16:25 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Ja, maar je betaalt toch 4% belasting over gespaard bedrag boven de 20.000? Wie heeft het dan over rendement? Als iemand gewoon ''thuis'' heeft gespaard en wanneer het geld te veel wordt om in huis te houden, op de bank wilt zetten, moet hij dan belasting betalen over dat geld? Stel dat iemand in 5 jaar tijd 30.000 heeft gespaard. Hij besluit dit geld op de bank te zetten, moet hij dan alsnog 4% betalen over die ca. 10.000 euro?![]()
Over dat geld heb je geen rendement gehad, dat is gewoon je geld uit je basis inkomsten waar je al belasting over betaald hebt.
Als het zo werkt, dan gaat het echt veel te ver met het Nederlandse belastingsysteem.![]()
Over het rendement is nog geen belasting geheven.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:22 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik vind het apart dat er belasting over wordt geheven, er is immers ook al loonbelasting geheven.
Er vanuitgaande dat het geld uit loon afkomstig is.
Is het verboden dan om zelf je eigen geld te sparen?quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:34 schreef Sokz het volgende:
Wat is de kans op betrapt worden met een oude sok onder je matras? Nihil lijkt me.
Nee, maar wel om het niet op te geven bij de BD.quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:59 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Is het verboden dan om zelf je eigen geld te sparen?
Zodat zij er weer geld op in kunnen houden zeker?quote:Op donderdag 23 juni 2011 20:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, maar wel om het niet op te geven bij de BD.
Dat is dan jouw probleem. Je kunt ook meer rendement halen, maar dan zal ik je (of wie dan ook) vast niet horen klagen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:02 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Zodat zij er weer geld op in kunnen houden zeker?
Ze kunnen wel uitgaan van 4% rendement, maar als je gewoon ''thuis'' spaart krijg je niet eens 0.01%.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |