Dit dusquote:
Ditquote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:58 schreef trovey het volgende:
Ik zou hem gewoon zwager noemen, getrouwd of niet...wel zo makkelijk en duidelijk.
De schoonfamilie van je zus.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:56 schreef _MejIk het volgende:
Zoals de titels zegt.
Dus de vriendin of vriend van je broer/zus, maar nog niet getrouwd zijn.
Altijd zo lastig uitleggen als je ergens heen gaat wat zijn/haar familie betreft "Ja, ik ga naar een feestje waar de familie van de vriend van mijn zus ook bij is".
Dan zie je dat mensen het echt even kwijt raken.
Iemand enig idee?
quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:58 schreef trovey het volgende:
Ik zou hem gewoon zwager noemen, getrouwd of niet...wel zo makkelijk en duidelijk.
Dan maak jij er toch toekomstige schoonfamilie van.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:06 schreef _MejIk het volgende:
[..]
Schoonfamilie is ook zo'n getrouwd woord.
Vind ik ook. Maar zwageres of zwagerin klinkt vrij bizar...quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:09 schreef Maxellera het volgende:
Is zwager trouwens voor mannen en vrouwen? Ik vind het zo mannelijk klinken..
Inderdaad :p.. Maar misschien is er een totaal ander woord voor? Want schoon zus/broer is niet van de 'lovers' van je zus maar van de familie van je eigen 'lover'.. Dus schoonzus is het ook niet'.. Ik ben blij dat mijn zus een vriend heeft dan hoef ik niemand te beledigen als zwager toch mannelijk blijkt te zijnquote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:09 schreef _MejIk het volgende:
[..]
Vind ik ook. Maar zwageres of zwagerin klinkt vrij bizar...
Ik heb beide! Dus een zwager (alleen dan niet getrouwd) en een zwager...es dan (ook niet getrouwd) en dan ook nog een schoonfamilie (maar ook nog niet getrouwd...)..quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:11 schreef Maxellera het volgende:
[..]
Inderdaad :p.. Maar misschien is er een totaal ander woord voor? Want schoon zus/broer is niet van de 'lovers' van je zus maar van de familie van je eigen 'lover'.. Dus schoonzus is het ook niet'.. Ik ben blij dat mijn zus een vriend heeft dan hoef ik niemand te beledigen als zwager toch mannelijk blijkt te zijn.
man -> zwager (of schoonbroer)quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:09 schreef Maxellera het volgende:
Is zwager trouwens voor mannen en vrouwen? Ik vind het zo mannelijk klinken..
Of in goei Brabants aangedouwde sletquote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:13 schreef VonHinten het volgende:
[..]
man -> zwager (of schoonbroer)
vrouw -> schoonzus (of aangetrouwde slet)
En dat is dus aangetrouwd. MAar wat is dan het woord voor niet-aangetrouwd?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:13 schreef Lips het volgende:
Google is your friend:
De benamingen 'zwager' en 'schoonbroer' zijn exact hetzelfde en kunnen gewoon door
elkaar heen gebruikt worden. Er is geen verschil. Volgens de woordenboeken hebben
schoonbroer en zwager dezelfde betekenissen, namelijk:
1. de broer van iemands echtgenoot of echtgenote, of
2. de echtgenoot van iemands zus.
Vooral in de eerste betekenis wordt in Nederland ook wel eens het
woord 'behuwdbroeder' gebruikt. Schoonbroer is met name in België de algemeen
gebruikte term, terwijl zwager vooral in Nederland gebruikelijk is. Algemeen gangbaar in
het hele taalgebied zijn: schoonzuster, schoonmoeder, schoonvader, schoonfamilie.
Schoonkinderen ('aangetrouwde kinderen') wordt voornamelijk in België gebruikt.
Overigens is er ook nog een vrouwelijke vorm van zwager. Dat is geen zwageres, maar
wel kan zwagerin gezegd worden, of, eenvoudiger nog, schoonzus.
bron: http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=420
Toekomstige schoonfamilie!!quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:14 schreef _MejIk het volgende:
[..]
En dat is dus aangetrouwd. MAar wat is dan het woord voor niet-aangetrouwd?
je gaat naar een verjaardag bij " piet" thuis.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:56 schreef _MejIk het volgende:
Zoals de titels zegt.
Altijd zo lastig uitleggen als je ergens heen gaat wat zijn/haar familie betreft "Ja, ik ga naar een feestje waar de familie van de vriend van mijn zus ook bij is".
Iemand enig idee?
Ja maar mensne die goede bekenden aan het worden zijn. Moet je dan zeggen. Ik ga naar de verjaardag van Piet, willem en janneke, de vader en moeder van de vriend van mijn zus, en haar vriend viert ook direct de verjaardag.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:19 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]
je gaat naar een verjaardag bij " piet" thuis.
Goede bekende van je weten best wel wie piet is, en niet goede bekende ben je geen uitleg verschuldigd
Expres ingewikkeld makenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:23 schreef _MejIk het volgende:
[..]
Ja maar mensne die goede bekenden aan het worden zijn. Moet je dan zeggen. Ik ga naar de verjaardag van Piet, willem en janneke, de vader en moeder van de vriend van mijn zus, en haar vriend viert ook direct de verjaardag.
Eeuh?
Je maakt het veel te ingewikkeld met allerlei verjaardagen die nu ineens allemaal tegelijk worden gevierd.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:23 schreef _MejIk het volgende:
[..]
Ja maar mensne die goede bekenden aan het worden zijn. Moet je dan zeggen. Ik ga naar de verjaardag van Piet, willem en janneke, de vader en moeder van de vriend van mijn zus, en haar vriend viert ook direct de verjaardag.
Eeuh?
Doe ik niet, doen zij! En ik moet t uitleggenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je maakt het veel te ingewikkeld met allerlei verjaardagen die nu ineens allemaal tegelijk worden gevierd.
Ik ga naar de verjaardag van mijn toekomstige zwager. En zijn ouders vieren ook gelijk hun verjaardag.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:34 schreef _MejIk het volgende:
[..]
Doe ik niet, doen zij! En ik moet t uitleggen
Simpel...quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:56 schreef _MejIk het volgende:
Zoals de titels zegt.
Iemand enig idee?
quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:19 schreef _MejIk het volgende:
Heb de vriendin van mn broer gister wel zwager genoemd, maar ze reageerde wel dat ze dat nooit zal worden. En ook nog geen schoonzus is.
Tsja, blijft wazig gebied.
Worden die feestjes gegeven bij de plaatselijke afdeling van de Jostiband?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:56 schreef _MejIk het volgende:
I lost you there...quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:45 schreef Catbert het volgende:
De vriend van m'n zus is gewoon de vriend van m'n zus. Als mensen het daar al kwijtraken, tja...
Mijn standpunt blijft. Het maakt geen onderscheid op geslacht. Het is kort en bondig. Het is spreektaal. 'Kut' is echt het best:quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:23 schreef drijfhout het volgende:
Wie gaat er nou in 's hemelsnaam naar de verjaardag van de ouders van de vriendin van zijn of haar broer? Ik krijg er de kriebels van, de gedachte dat ik naar een verjaardag van familie van de vriendin van mijn broer zou moeten. De gewone formulering de ouders van de vriendin van mijn broer voldoet prima, en is niet ingewikkeld, maar wordt wellicht pas een tikkeltje lang als je het te pas en te onpas gaat gebruiken in situaties waarin een normaal mens het nooit hoeft te gebruiken.
Daarbij: je gaat naar de verjaardag van de vriendin van je broer. Het is voor mensen die niet met je meegaan van geen enkele toegevoegde waarde om perse te moeten weten dat ook haar ouders tegelijkertijd hun verjaardag vieren, tenzij je daar om onbegrijpelijke redenen mee zou willen pimpen.
Je gaat gewoon naar de verjaardag van de vriendin van je broer, de rest is overbodig ingewikkeld makende non-informatie.
bij je eerste post had je me nog niet overtuigd. Nu ben ik helemaal om. Dat schept duidelijkheid en maakt gelijk ook duidelijk dat het om schoonfamilie gaat, oftewel lui waarop je niet ziet te wachten. uitstekend!quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:19 schreef bart1977 het volgende:
[..]
Mijn standpunt blijft. Het maakt geen onderscheid op geslacht. Het is kort en bondig. Het is spreektaal. 'Kut' is echt het best:
"Ik ga naar die kut z'n verjaardag".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |