Beesten in het nieuws, vragen over roerende en onroerende organismen, foto's en al het andere met betrekking op de levende have: hier kun je het kwijt...
hallo ik heb een berk en wil er graag een bonsai van maken hoe kan ik dat het beste doen deze heeft al een witte stam en is niet groot ik wil er wel een foto bij doen maar het wil niet lukken
Als je wortels knipt kan je er minder goed een bonsai van groeien. Waarschijnlijk moet je de stam volgend jaar begin maart ofzo afzagen op iets van 25 of 40 cm. Je wilt een boom die 6 keer zo hoog is als de stam dik is. Dat is namelijk het mooist. Dus als de stam 6 cm is dan kan de boom 36 cm worden en wil je waarschijnlijk op 24 cm afzagen en de bovenste 1/3de opnieuw groeien.
Als je wortels(nebari) wilt groeien zoals een oude boom dan moet je wel de 'verkeerde' wortels eraf snoeien en de boom dan in volle grond enkele jaren laten groeien. In dat geval moet je je stompje groter laten groeien dan de boom nu is. Wortels die recht naar beneden groeien zijn niet zichbaar. Je wilt alleen maar dikke wortels groeien die radiaal met ongeveer 90 graden uit de stam komen. En dan die heel dik laten groeien.
Meestal heeft een normale boom hele dikke wortelen die ongeveer recht naar beneden groeien en een paar dunne die als bonsai zichtbaar zullen zijn.
Als je een bonsai in een pot zet zullen de wortels en de stam niet meer dikker worden. Je zet een boom in een bonsaipot als de stam en de wortelen 'klaar' zijn en je gaat beginnen aan de takken.
Er zit een risico aan de boom zo laag afzagen. Ik weet niet precies hoe goed een berk er tegen kan. Daarom kun je hem ook afzagen net boven de laatste tak. Dan krijg je hopelijk de nieuwe groei op de plek waar je het wilt. Je kunt de nieuwe groei op het in de toekomst nog te verwijderen stuk stam snel weghalen zodat daat geen zinloze takken groeien. En dan na 2 jaar of meer alsonog de boom afzagen tot het gewenste formaat.
[ Bericht 15% gewijzigd door Harunobu op 19-06-2011 22:23:05 ]
Op zondag 19 juni 2011 18:48 schreef kiwibas het volgende: [ [url=C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\2023-04-04 001]afbeelding[/url] ]