Ten eerste vind ik dictatuur van de meerderheid principieel zeer verwerpelijk.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het principe dat de meerderheid het voor het zeggen heeft.
Zo dus:
[..]
Het is een regel die bedacht is door de meerderheid.
Als een meerderheid onverdoofd zou willen ik me daar bij neerleggen, ook als de motivatie religieus is.
Daarnaast kan een uitzondering ook onder de mening van een meerderheid vallen. Een meerderheid kan voor een gebod op verdoven zijn, maar een uitzondering willen maken voor een bepaalde religieuze groep. Dan zal de minderheid zich daarbij neer moeten leggen.
[..]
Wat zijn in jouw ogen wél objectief te rechtvaardigen geboden?
Onzin. Die regel is gebaseerd op een onzinnig boek.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet meer of minder concreet dan de joodse regel hoor.
Inderdaad, maar dat is allemaal wel erg subjectief natuurlijk. Hoe definieer jij schade berokkenen? Is een diepe belediging van een gelovige schade voor die persoon? Is het niet uit kunnen voeren van geboden uit een heilig boek schade?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:23 schreef sigme het volgende:
Daarom moet iets, om door de meerderheid aan de rest te worden opgelegd, zwaarwegend zijn. Bijvoorbeeld iets ver- of gebieden omdat het anders anderen schade berokkent.
In elk geval in een persoon een persoon, en een dier niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:42 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dat is allemaal wel erg subjectief natuurlijk. Hoe definieer jij schade berokkenen? Is een diepe belediging van een gelovige schade voor die persoon? Is het niet uit kunnen voeren van geboden uit een heilig boek schade?
Beide is een regel, en ook de wettelijke regel is verzonnen, en deze wet zeer magertjes beargumenteerd ook nog. Hoog verzingehalte.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Onzin. Die regel is gebaseerd op een onzinnig boek.
Deze regel is bedoeld om het leed te minimaliseren. En he, als je zelf mag kiezen, wat heb je liever: pin door de kop in 0,2 seconden of je keel doorgesneden en doodbloeden?
De grens? Blijkbaar mag dierenmishandeling uit winstbejag nog wel, maar dierenmishandeling uit religieuze overtuiging niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:17 schreef FredvZ het volgende:
Vrijheid in godsdienst is nog geen vrijbrief voor dierenmishandeling.
En waar ligt de grens?
Zij het dat die religieuze mishandeling nog eens boven de winstbejag "dierenmishandeling" komt...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:23 schreef Hephaistos. het volgende:
De grens? Blijkbaar mag dierenmishandeling uit winstbejag nog wel, maar dierenmishandeling uit religieuze overtuiging niet.
Deze regels zijn duizenden jaren geleden bedacht, denk je nou echt dat hun vee een slechter leven had dan onze bio-industrie dieren?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zij het dat die religieuze mishandeling nog eens boven de winstbejag "dierenmishandeling" komt...
Overigens wordt een gemiddeld dier hier beter verzorgd dan de landen waar dit soort regels verzonnen zijn.
Nu even serieus: het is toch ook gewoon onderzocht dat het doodbloeden het dier langer laat lijden? Nou, in dat geval vind ik het prima beargumenteerd dat er dan verplicht voor een methode gekozen moet worden die dit lijden zo kort mogelijk maakt.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Beide is een regel, en ook de wettelijke regel is verzonnen, en deze wet zeer magertjes beargumenteerd ook nog. Hoog verzingehalte.
Maar als je dan toch geslacht zou worden: snel een pin in de kop en klats licht uit of gezellig een kromzwaard door je halsslagader?quote:Persoonlijk zou ik liever van ouderdom in m'n bed sterven.
Dat is wel heel erg kantiaans gezien. Er zijn (gelukkig) ook mensen die inzien dat mensen ook dieren zijn en ook evenveel waard zijnquote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:48 schreef sigme het volgende:
[..]
In elk geval in een persoon een persoon, en een dier niet.
Mensen rites ontzeggen is heel ingrijpend, daar moeten verdomd goede redenen voor zijn.
Vind je dat dat principe leidend moet zijn bij wetten omtrent dierenwelzijn? De mate van dierenleed?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nu even serieus: het is toch ook gewoon onderzocht dat het doodbloeden het dier langer laat lijden? Nou, in dat geval vind ik het prima beargumenteerd dat er dan verplicht voor een methode gekozen moet worden die dit lijden zo kort mogelijk maakt.
Ik vind het een sterk argument. Het leed moet wel zo beperkt mogelijk gehouden worden. Daar zijn natuurlijk economische grenzen aan.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:02 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Vind je dat dat principe leidend moet zijn bij wetten omtrent dierenwelzijn? De mate van dierenleed?
Aah ok, dus dierenleed is erg, behalve als het ons geld kost om er iets aan te doen... Duidelijk.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik vind het een sterk argument. Het leed moet wel zo beperkt mogelijk gehouden worden. Daar zijn natuurlijk economische grenzen aan.
Ha, man toch. Dat halal-vlees wat zogenaamd zo op dierenleed let is in NL voor 90% gewoon uit de bio-industrie afkomstig. Dus die hebben EN een kutleven EN een kutdood. Kan je toch beter die pin erin hebben dan dat mes.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:41 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Aah ok, dus dierenleed is erg, behalve als het ons geld kost om er iets aan te doen... Duidelijk.
Wat fijn dat wij zoveel beschaafder zijn dan die gelovigen met hun barbaarse rituelen!
Wat? Deze regels zijn niet bedacht. Men heeft duizenden jaren geleden echt niet de regel bedacht dat dieren onverdoofd geslacht dienden te worden, omdat het anders niet halal was.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:33 schreef Hephaistos. het volgende:
Deze regels zijn duizenden jaren geleden bedacht,
Vandaar ook mijn voorstel om leed tijdens slachting te compenseren met een beter leven:quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ha, man toch. Dat halal-vlees wat zogenaamd zo op dierenleed let is in NL voor 90% gewoon uit de bio-industrie afkomstig. Dus die hebben EN een kutleven EN een kutdood. Kan je toch beter die pin erin hebben dan dat mes.
Kom op zeg, onzin allemaal. 'Het moet van de grote onzichtbare luchttovenaar', dat is gewoon geen argument. Het is in NL verboden, klaar. Wees dan ook consequent en kap met die onzinuitzonderingen.
Als het je echt om dierenleed zou gaan zou je het daar mee eens zijn. Als het je gaat om moslimpje-pesten niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:33 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat mij betreft mogen alleen dieren met een fatsoenlijk leven ritueel geslacht worden. Dat betekent meer betalen voor halal of koosjer vlees, maar minder leed voor het dier gedurende zijn hele leven.
Alle godsdienstige rituelen ontstaan vanuit traditie natuurlijk. Daar zullen gelovigen het niet mee eens zijn, maar voor mij (als ongelovige) maakt het niet zoveel uit of dat nou in een heilig boek staat of niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat? Deze regels zijn niet bedacht. Men heeft duizenden jaren geleden echt niet de regel bedacht dat dieren onverdoofd geslacht dienden te worden, omdat het anders niet halal was.
Hoe kom je erbij?
Het werd duizenden jaren geleden zo gedaan, omdat er toen nog geen andere mogelijkheden waren. En omdat men het toen zo deed, vinden enkele beminde gelovigen dat dit dus de regel moet zijn.
Onzin, dus. Beetje aanpassen aan de tijd en de mogelijkheden die je nu hebt, is niks mis mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |