abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98314102
Tot 2 maanden geleden had ik nog nooit gehoord van hooggevoeligheid. Ik vond het wel eens tijd om met een psycholoog te gaan praten, omdat ik me niet echt heel goed voelde. Ik had een lijst voor 'm gemaakt met dingen die me dwars zaten. Nadat we een paar punten hadden doorgenomen gaf hij aan dat het lijkt alsof ik extreem gevoelig ben. En daar had hij inderdaad wel een punt.

Ik had hier dus nog nooit van gehoord en wist niet dat je zoveel meer gevoelig kan zijn dan de meeste andere mensen. Ineens begreep ik ook waarom ik me zo ontzettend beroerd kon voelen als er een slechte sfeer was op kantoor door de werkdruk bijvoorbeeld en mensen die daar niet goed mee om kunnen gaan. En zo vond ik wel heel wat meer herkenningspunten.

Ik weet ook dat het bij behoorlijk wat mensen voorkomt, maar ik ga er wel verkeerd mee om. Ik ontwijk heel veel situaties om me maar niet beroerd te hoeven voelen.

Ik heb ook al jaren geen vrienden meer. Ik moet toegeven dat dat vooral mijn eigen schuld is, maar ik denk ook wel dat het deels met mijn hooggevoeligheid te maken heeft eerlijk gezegd. Ik zei altijd dat ik het wel best vond om geen vrienden te hebben, maar eigenlijk is dat niet zo. Ik zou heel graag vrienden hebben. Dat is ook een van de redenen geweest om met een psycholoog te gaan praten. Ik hoop dat hij me kan helpen om beter om te gaan met die hooggevoeligheid, want ik kan mezelf behoorlijk gek maken.

Ik zou graag met andere mensen praten die hier ook last van hebben. Want ja ik heb er echt wel last van gehad de afgelopen jaren en heb er nog steeds echt last van. Misschien dat jullie nog tips voor me hebben en verder vind ik het gewoon prettig om jullie verhalen te horen.

Verder wil ik geen discussie starten over het wel of niet bestaan van hooggevoeligheid, want daar twijfel ik echt niet aan.
pi_98314617
Denk dat je de enige bent
pi_98314660
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 22:58 schreef TheaTraal het volgende:
Denk dat je de enige bent
Geloof ik niet.
pi_98314770
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 22:59 schreef veewee het volgende:

[..]

Geloof ik niet.
Al op internet naar lotgenotenforum gezocht?
pi_98314884
Zeer herkenbaar.
pi_98314945
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:01 schreef TheaTraal het volgende:

[..]

Al op internet naar lotgenotenforum gezocht?
Jawel, maar daar zitten lang niet zoveel mensen als hier. En ik heb gelezen dat 20% van de mensen hooggevoelig zijn, dus ik dacht dat ik hier ook wel wat lotgenoten zou vinden.
pi_98314961
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:03 schreef Weissman het volgende:
Zeer herkenbaar.
Echt waar?
  vrijdag 17 juni 2011 @ 23:08:18 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98315109
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 17 juni 2011 @ 23:11:52 #9
347370 TheCircle043
Everybody's Russian
pi_98315294
ja hoor, je bent sowieso niet de enige, ;)
Heb ik ook.. :)
pi_98315323
quote:
3s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:08 schreef Re het volgende:
ff zoeken op FOK!
Ok, thanks! Daar heb ik zeker wat aan.
pi_98315391
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:11 schreef TheCircle043 het volgende:
ja hoor, je bent sowieso niet de enige, ;)
Heb ik ook.. :)
En heb jij er verder geen problemen mee (gehad), of wel?
pi_98315577
Als je veel registreert is het zaak om het goed te leren plaatsen en filteren. VOnd ik vroeger ook moeilijk. Dacht ik dat jantje mij een lul vond omdat hij zich rot voelde. Ik pikte zijn negatieve gevoel heel snel op, maar plaatsen deed ik niet goed. Tegenwoordig gebruik ik het juist als manager. Goh keesje, je kijkt niet echt vrolijk, gaat het wel goed met je? Ik vraag het nu gewoon ipv het op mezelf te betrekken.

Misschien heb jij daar ook iets aan. Dus heel goed proberen te duiden wat hetgeen je waarneemt betekent en op wie het gericht is. Gevoeligheid is mits goed gebruikt een enorm talent!
Whatever...
  One tough cookie vrijdag 17 juni 2011 @ 23:17:50 #13
169210 liesje1979
pi_98315634
Herkenbaar. Er is volgens mij heel veel informatie over te vinden. Ik heb toen het boek van Elaine Aron gelezen. Was echt een eye opener toen. Nu maak ik mij er verder niet meer druk over, ik ben gewoon zoals ik ben. Soms lastig want ik kan wat minder prikkels hebben of dat je zo sfeergevoelig bent, aan de andere kant soms ook wel prettig, intens kunnen genieten van kleine dingetjes etc.

Succes.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 23:19:10 #14
347370 TheCircle043
Everybody's Russian
pi_98315696
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:13 schreef veewee het volgende:

[..]

En heb jij er verder geen problemen mee (gehad), of wel?
jawel, ik heb er wel veel last van.. maar inmiddels er wel een beetje aan gewend zodat ik weet dat het ook weer over gaat.
Maar het is echt wonderbaarlijk hoe snel dat kan gaan als ik in een andere sfeer beland...
pi_98315780
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:16 schreef Spanky78 het volgende:
Als je veel registreert is het zaak om het goed te leren plaatsen en filteren. VOnd ik vroeger ook moeilijk. Dacht ik dat jantje mij een lul vond omdat hij zich rot voelde. Ik pikte zijn negatieve gevoel heel snel op, maar plaatsen deed ik niet goed. Tegenwoordig gebruik ik het juist als manager. Goh keesje, je kijkt niet echt vrolijk, gaat het wel goed met je? Ik vraag het nu gewoon ipv het op mezelf te betrekken.

Misschien heb jij daar ook iets aan. Dus heel goed proberen te duiden wat hetgeen je waarneemt betekent en op wie het gericht is. Gevoeligheid is mits goed gebruikt een enorm talent!
Hier heb ik nou wat aan. Bedankt voor je reactie! Als Jantje zich rot voelt klap ik op het moment volledig dicht. Weet echt niet wat ik daar mee aan moet en ik kan er ook heel slecht tegen als iemand gaat huilen. Ik heb dus ook de neiging te denken dat als iemand zich beroerd voelt het op de een of andere manier door mij komt. Dus is goed om te weten hoe jij hier mee om bent gegaan.
pi_98315858
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:17 schreef liesje1979 het volgende:
Herkenbaar. Er is volgens mij heel veel informatie over te vinden. Ik heb toen het boek van Elaine Aron gelezen. Was echt een eye opener toen. Nu maak ik mij er verder niet meer druk over, ik ben gewoon zoals ik ben. Soms lastig want ik kan wat minder prikkels hebben of dat je zo sfeergevoelig bent, aan de andere kant soms ook wel prettig, intens kunnen genieten van kleine dingetjes etc.

Succes.
Ok, ik denk dat ik dat boek ook maar eens ga lezen. En mooi dat jij je er in ieder geval niet meer druk over maakt.
pi_98315925
Ik ben ook HSPer.
Of ik er last van heb? Soms.
Meestal zet ik het om in kracht!
Daar ben ik nu ook over aan het praten met mijn psych!
"I'm gonna shove my fist up your ass and use you as a handwarmer."
pi_98315939
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:19 schreef TheCircle043 het volgende:

[..]

jawel, ik heb er wel veel last van.. maar inmiddels er wel een beetje aan gewend zodat ik weet dat het ook weer over gaat.
Maar het is echt wonderbaarlijk hoe snel dat kan gaan als ik in een andere sfeer beland...
Dat heb ik ook inderdaad. Kan echt heel snel gaan. Maar ja uiteindelijk moet je er natuurlijk mee om leren gaan en dan zitten er ook echt wel positieve kanten aan.
pi_98316017
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:23 schreef PamSwynfordDeBeaufort het volgende:
Ik ben ook HSPer.
Of ik er last van heb? Soms.
Meestal zet ik het om in kracht!
Daar ben ik nu ook over aan het praten met mijn psych!
Als je het al om kan zetten in kracht dan ben je goed bezig! Zo ver ben ik nog niet, maar ben ook pas 2 keer bij mijn psych geweest dus is niet zo gek natuurlijk.
pi_98316022
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:20 schreef veewee het volgende:

[..]

Hier heb ik nou wat aan. Bedankt voor je reactie! Als Jantje zich rot voelt klap ik op het moment volledig dicht. Weet echt niet wat ik daar mee aan moet en ik kan er ook heel slecht tegen als iemand gaat huilen. Ik heb dus ook de neiging te denken dat als iemand zich beroerd voelt het op de een of andere manier door mij komt. Dus is goed om te weten hoe jij hier mee om bent gegaan.
Nja, precies zoals ik zeg. Alleen is het wel een leerproces. Het begint met vragen. Goh, je kijkt somber: gaat het wel goed? Dan kan iemand het namelijk gewoon zeggen. Je zult merken dat meestal mensen wel vertellen wat er is en dat het bijna nooit echt over jou gaat. Eerst zaken proberen te benoemen en niet rdirect op jezelf betrekken. Kijk wat de omgeving je nog meer aan signalen biedt. Voelt een ander zich schuldig als iemand boos is? Ligt dat dan tussen die twee? etcetc. Neem afstand, analyseer, benoem wat je ziet en vraag wat er is .
Whatever...
pi_98316161
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja, precies zoals ik zeg. Alleen is het wel een leerproces. Het begint met vragen. Goh, je kijkt somber: gaat het wel goed? Dan kan iemand het namelijk gewoon zeggen. Je zult merken dat meestal mensen wel vertellen wat er is en dat het bijna nooit echt over jou gaat. Eerst zaken proberen te benoemen en niet rdirect op jezelf betrekken. Kijk wat de omgeving je nog meer aan signalen biedt. Voelt een ander zich schuldig als iemand boos is? Ligt dat dan tussen die twee? etcetc. Neem afstand, analyseer, benoem wat je ziet en vraag wat er is .
Dat vragen lijkt me inderdaad een goed idee. Nu doe ik gewoon niks en ga ik me met de minuut beroerder voelen. Bedankt voor de tips.
pi_98316197
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:25 schreef veewee het volgende:

[..]

Als je het al om kan zetten in kracht dan ben je goed bezig! Zo ver ben ik nog niet, maar ben ook pas 2 keer bij mijn psych geweest dus is niet zo gek natuurlijk.
Nou weetje, ik heb het er ook nog niet zo vaak over gehad.
Maar ik kan ook niet tegen drukte en ik vermijd verjaardagen ook enzo.
Ik denk niet dat ik ooit wel goed in drukke ruimtes kan zijn.
Maar ik voel mensen wel goed aan. En met kleine groepjes mensen gaat het gewoon goed.
En verder, ik ga veel af op mijn intuitie. Dat is je gevoel.
  One tough cookie vrijdag 17 juni 2011 @ 23:28:29 #23
169210 liesje1979
pi_98316212
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:22 schreef veewee het volgende:

[..]

Ok, ik denk dat ik dat boek ook maar eens ga lezen. En mooi dat jij je er in ieder geval niet meer druk over maakt.
Het heeft ook een beetje te maken met prikkelcontrole. Op den duur (ik vermoed dat ik een stukje ouder dan je ben ;)) leer je beter waar je grenzen liggen. Zo herinner ik mij vroeger dat ik wel eens in een supermarkt in huilen uit ben gebarsten. Totaal het overzicht kwijt. Dat was na ''s ochtends een nieuw stadje te hebben bekeken, daarna naar het strand geweest. Uit eten... Je moet gewoon beseffen dat alles bij je wat heftiger binnenkomt en je dus sneller "vol" bent. Qua het oppikken van emoties e.d van anderen doe ik het ook zo als Spanky, betrek het in ieder geval niet gelijk op mezelf.
pi_98316296
Genieten van de kleine dingen in het leven. ^O^
En boswandelingen, rust vinden in de natuur. Blij zijn om te bloemknoppen die openbarsten.
Daar haal ik ook veel rust uit.
pi_98316366
lees deze site eens door: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/151

herken je jezelf daarin? mijn vriendin heeft dit ook, het is af en toe een beetje lastig maar ik kan niet meer zonder haar, ondanks dat ik haar 'buien' niet altijd begrijp wil ik wel bij haar zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')