abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98325710
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:04 schreef Arcee het volgende:
Ik ben principieel voor een verbod, maar als het echt tot zoveel onoverkomelijke problemen leidt dat hoeft het voor mij ook weer niet per se.
Waarom?
Ik zou het trouwens eerder een gebod noemen, het is een verplichting tot het hersendood maken van een dier alvorens het te laten verbloeden.

Waarom is dat beter of zo belangrijk dat het aan alle slachters moet worden opgelegd?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 juni 2011 @ 09:24:19 #252
862 Arcee
Look closer
pi_98325757
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:19 schreef sigme het volgende:
Waarom is dat beter of zo belangrijk dat het aan alle slachters moet worden opgelegd?
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:10 schreef Arcee het volgende:
ik ben er principieel tegen dat gelovigen rechten menen te kunnen ontlenen aan hun geloof.
Maar

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:04 schreef Arcee het volgende:
als het echt tot zoveel onoverkomelijke problemen leidt dat hoeft het voor mij ook weer niet per se.
:+
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_98325767
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:24 schreef Arcee het volgende:

[..]

[..]

Maar

[..]

:+
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag waarom je principieel tegen een verbod bent?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 juni 2011 @ 09:28:19 #254
862 Arcee
Look closer
pi_98325782
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:26 schreef sigme het volgende:
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag waarom je principieel tegen een verbod bent?
Jawel, omdat ik er tegen ben dat gelovigen rechten menen te kunnen ontlenen aan hun geloof.

Men slacht die dieren onverdoofd omdat hun religie dat voorschrijft.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 09:29:40 #255
3542 Gia
User under construction
pi_98325798
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 01:19 schreef moussie het volgende:
Maakt het uit hoeveel het er zijn dan .. of gaat het om het principe .. vrijheid?
Zeg jij dat ook in discussies over het boerkaverbod?

Nee, dan is het zinloos, zo'n verbod voor die 200 boerka's!
pi_98325806
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:28 schreef Arcee het volgende:

[..]

Jawel, omdat ik er tegen ben dat gelovigen rechten menen te kunnen ontlenen aan hun geloof.

Men slacht die dieren onverdoofd omdat hun religie dat voorschrijft.
Nee, dat is een reden om tegen de uitzondering te zijn. Geen reden om tegen een "verbod op onverdoofd slachten" te zijn.

Je kan de uitzondering net zo goed opheffen door geen gebod op "verdoving" meer op te leggen.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 09:32:10 #257
3542 Gia
User under construction
pi_98325822
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 03:24 schreef Spezza19 het volgende:
Prima iets dat verbod!

Ik las gister een artikel dat zelfs paling niet meer onverdoofd mag sterven, dus waarom zouden sprookjes gelovers dat nog wel mogen?
Van mij mogen ze dat gerust, hoor. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door Gia op 18-06-2011 09:39:35 ]
pi_98325835
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 01:19 schreef moussie het volgende:

Verder maakt het voor de ongelovige niet uit welk geloof diegene aanhangt die het dier op zijn bord geslacht heeft,
Ohja ? Zegt wie ?

quote:
voor de gelovige maakt dat wel uit, voor de moslim moet het een moslim zijn en voor de Jood een Jood.
En de andere gelovigen doen er niet toe ?

Mensen die om niet religieuze redenen hun vlees op een bepaalde manier geslacht willen hebben - laat het dierenwelzijn, prijs, smaak, levensbeschouwing, genieten van dierenleed of wat dan ook zijn - doen er ook niet toe ?

quote:
Maakt het uit hoeveel het er zijn dan .. of gaat het om het principe .. vrijheid?
Selectieve vrijheid voor bepaalde geselecteerde bevolkingsgroepen, geen vrijheid voor anderen bedoel je ?

En een speciale uitzondering in de wet, die voor iedereen behoort te gelden, maken voor 1 persoon is wel iets dat wat mij betreft grondig bekeken mag worden ja.

[ Bericht 6% gewijzigd door MisterSqueaky op 18-06-2011 09:47:12 ]
pi_98325839
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:17 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Goed punt, met methoden als verdoven door een pin in de hersenstam te schieten, het door middel van elektrocutie verdoven of een gaskamer kun je eigenlijk niet meer van verdoven spreken, dat is gewoon doden.

Daarin zit misschien ook nog wel een forse onderzoeksbias, namelijk dat men de 'verdoving' als gegeven neemt en dat vervolgens vergelijkt met direct slachten met het mes.
Wij verdoofden onze slachtvarkens vroeger met een 20kV stroomstoot, en als die even liet liggen, werden ze echt wel weer wakker kan ik je zeggen. Ze stierven uit eindelijk door het doodbloeden, niet die stroomstoot. En pen door de kop, of vergassen, ja, dan stop je meteen een vitale levensfunctie, en zijn ze inderdaad meteen dood. Ook in dit verhaal zijn er vele nuances die ondergesneeuwd raken.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_98325848
als mijn vader nou 2 hanen heeft en hij hakt de kop van de ene eraf, is dit dan straks illegaal? :)
pi_98325850
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Van mij mogen sprookjesgelovers onverdoofd sterven. ;)
Daar neem ik als (mild)gelovige toch ernstig aanstoot aan, wat is er mis met iemand in zijn waarde laten? Wat is het volgende grapje, dat je ze met een veewagen via Deutsche Bahn naar hun bestemming rijd ofzo?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_98325858
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:34 schreef MissNJ het volgende:
als mijn vader nou 2 hanen heeft en hij hakt de kop van de ene eraf, is dit dan straks illegaal? :)
Nee, want dat valt niet onder deze wet. Kippen konijnen en dergelijke mag je thuisslachten, katten en honden en dergelijke bij de dierenarts.
pi_98325862
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:34 schreef MissNJ het volgende:
De regels gelden niet voor kleinvee.
Als hij een koe had en daar de kop van afhakt zonder verdoving is dat NU al verboden.
pi_98325863
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:35 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Daar neem ik als (mild)gelovige toch ernstig aanstoot aan, wat is er mis met iemand in zijn waarde laten? Wat is het volgende grapje, dat je ze met een veewagen via Deutsche Bahn naar hun bestemming rijd ofzo?
Joh, het is een woordgrapje op een ongelukkige formulering. En mensen worden goddank niet "verdoofd" met een pen door de hersens of op de kop in een stroombad voordat ze vredig de laatste adem mogen uitblazen.
pi_98325865
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, want dat valt niet onder deze wet. Kippen konijnen en dergelijke mag je thuisslachten, katten en honden en dergelijke bij de dierenarts.
En geiten dan? Anders gaan alle moslims gewoon hun diertjes thuis toch slachten?
Mijn standpunt: Ijzeren pin door je hoofd < mes in je hals
pi_98325872
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:36 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

De regels gelden niet voor kleinvee.
Als hij een koe had en daar de kop van afhakt zonder verdoving is dat NU al verboden.
Dan heb ik in mijn laatste post niks gezegd ;)
pi_98325877
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:37 schreef MissNJ het volgende:

[..]

En geiten dan? Anders gaan alle moslims gewoon hun diertjes thuis toch slachten?
Mijn standpunt: Ijzeren pin door je hoofd < mes in je hals
En geiten dan? Nou, zoals je zou kunnen hebben begrijpen mag je die dus niet thuis slachten. Want anders was het probleem al opgelost, en dat zou dan vast al wel eens genoemd zijn, denk je niet?
  zaterdag 18 juni 2011 @ 09:38:49 #268
3542 Gia
User under construction
pi_98325878
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:35 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Zeg, ik herhaal alleen wat Spezza per ongeluk zegt.

Grapje, of kunnen je lange tenen daar niet tegen?

Maar heb het al een beetje aangepast.
pi_98325893
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:38 schreef sigme het volgende:

[..]

En geiten dan? Nou, zoals je zou kunnen hebben begrijpen mag je die dus niet thuis slachten. Want anders was het probleem al opgelost, en dat zou dan vast al wel eens genoemd zijn, denk je niet?
True.. sorry het is nog vroeg :)
pi_98325910
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:40 schreef MissNJ het volgende:

[..]

True.. sorry het is nog vroeg :)
Ok :). c_/

Maar dan ook aan jou de vraag, waarom vind je een pin door de kop slaan, geëlektrocuteerd dan wel vergast worden dan wel op de kop in een stroombad gehangen worden beter dan de slagader doorsnijden?
pi_98325922
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Ok :). c_/

Maar dan ook aan jou de vraag, waarom vind je een pin door de kop slaan, geëlektrocuteerd dan wel vergast worden dan wel op de kop in een stroombad gehangen worden beter dan de slagader doorsnijden?
zelfde reden dat ik liever een kogel door mn kop krijg als door mn keel. Je bent gelijk morzeldood en hoeft niet te stikken in je eigen bloed. Op de kop in een stroombad ... heb ik nooit iets over gezegd :)
pi_98325942
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 00:51 schreef thumbnail het volgende:
Het blijft vreemd dat er nog steeds mensen zijn die meer waarde hechten aan een oud sprookjesboek dan aan de ontwikkelingen die de mens heeft doorgemaakt sinds het verzinnen van de sprookjes.
Welke ontwikkeling is dat dan? Als een blinde kip vallen voor de propagandataal van het zogenaamd verdoofd slachten omdat het een nieuwere methode is die is voortgekomen uit een zeer dieronvriendelijke industrie?

Als jij het sprookje geloofd dat het diervriendelijker wordt als je maar slacht met een pin door de kop heb je erg weinig ontwikkeling doorgemaakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_98325972
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:44 schreef MissNJ het volgende:

[..]

zelfde reden dat ik liever een kogel door mn kop krijg als door mn keel. Je bent gelijk morzeldood en hoeft niet te stikken in je eigen bloed. Op de kop in een stroombad ... heb ik nooit iets over gezegd :)
Dat stroombad is een gevolg van die voorkeur voor die pin in de kop.. Probeer maar eens een kip te pinnen.

Overigens mag het beest niet morsdood zijn na die pin in z'n kop, want het moet nog verbloeden.
Vandaar ook dat ze nog wel eens gaan tegenspartelen, een endje verderop in het slachtproces. Dan waren ze ook niet succesvol hersendood.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 juni 2011 @ 09:49:09 #274
862 Arcee
Look closer
pi_98325978
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:30 schreef sigme het volgende:
Nee, dat is een reden om tegen de uitzondering te zijn. Geen reden om tegen een "verbod op onverdoofd slachten" te zijn.

Je kan de uitzondering net zo goed opheffen door geen gebod op "verdoving" meer op te leggen.
Dan kan idd, maar dan ga je tegen de wens van de meerderheid in.

Anders zou je het verbod op dragen van boerka's in openbare gelegenheden ook op kunnen lossen door ook iedere niet-moslim de vrijheid te geven in boerka achter het gemeentelijk loket te gaan zitten.
pi_98326006
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat stroombad is een gevolg van die voorkeur voor die pin in de kop.. Probeer maar eens een kip te pinnen.

Overigens mag het beest niet morsdood zijn na die pin in z'n kop, want het moet nog verbloeden.
Vandaar ook dat ze nog wel eens gaan tegenspartelen, een endje verderop in het slachtproces. Dan waren ze ook niet succesvol hersendood.
-O-
Ok in dat geval neem ik het terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')