abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98244368
Ik heb geprobeerd om het zo lang mogelijk buiten de deur te houden, maar ik moet er nu toch ook echt zelf aan geloven: mijn kind wil op Hyves, Facebook, Twitter en al het andere waar je digitaal kunt socializen.

Nou wil ik dat toelaten, zodat het niet achter mijn rug om wordt gedaan. Ik heb ook al met haar gesproken over wat het allemaal inhoud, wat ze ervan kan verwachten en dingen die ze nooit moet doen. Volgens mij begrijpt ze het wel aardig, alleen wil ik graag (vooral in het begin) het enigszins kunnen controleren. Ik wil daarbij mijn dochter niet het gevoel geven dat ik haar niet vertrouw. Daarom zoek ik naar tools die mij hierbij kunnen helpen. Zeg maar kunnen monitoren wat ze doet, met wie ze wat doet en wat allemaal en plain publique beschikbaar is qua informatie.
In mijn google-zoektocht kom ik voornamelijk uit bij tools die dit soort dingen kunnen bij Amerikaanse netwerken (Facebook), maar ik wil het ook kunnen bij Hyves.

Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben?
  donderdag 16 juni 2011 @ 12:36:30 #2
247775 Gemaskerde
JerseyShore GUIDO.
pi_98244405
Twitter vooral niet toelaten.

Tevens, dat is niet zo moeilijk.
Dat kan je simpelweg doen daar even een fake account te maken op Facebook en Hyves en dan vrienden met haar te worden. Waarschijnlijk accepteert ze toch iedereen aangezien dat 'stoer' is.
Dit hoeft niet eens op je echte emailadres, maar kan ook via anti-spam mailadressen.
Zoek maar eens op 10minutemail bij google.
Hey hallo wat een enorm kuttopic.
pi_98244548
Ik ben het voor een deel met je eens TS, maar het is ook totaal niet gezond om alles te volgen.
Kan een ongezonde situatie worden, en jijzelf te achterdochtig.

Weet wat je doet.Ze kan het je kwalijk gaan nemen als jij leest en vraagt over een jongen waar ze mee hyve'd.

hoe oud is ze eigenlijk?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_98244659
Waarom Twitter niet toelaten?

Kun je niet gewoon zeggen dat het mag mits je haar wachtwoorden krijgt? Simpel.
Of anders zelf ook een account aanmaken. Je hoeft er verder niks mee te doen, alleen je dochter volgen.
pi_98244665
Keylogger installeren.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_98244762
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:43 schreef Sushimonster het volgende:

Kun je niet gewoon zeggen dat het mag mits je haar wachtwoorden krijgt? Simpel.

Ligt een beetje aan de leeftijd, maar een gevoel van gebrek aan privacy is ook schadelijk voor het kind.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_98244788
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:46 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan de leeftijd, maar een gevoel van gebrek aan privacy is ook schadelijk voor het kind.
Dat is waar ik ook op doelde.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_98244865
Ze is net 12 jaar oud geworden

Ik wil geen fake account aanmaken op iedere plek waar zij ook zit. Ik wil eigenlijk alles in 1 centrale omgeving hebben. Wellicht dat ik keywords kan toevoegen waardoor ik alerts krijg wanneer deze worden gepost op haar account

Ik wil ook niet dat mijn kind weet dat ik haar controleer. Ik wil graag weten hoe zij mijn adviezen volgt (of ze het uberhaupt wel doet haha)
pi_98244898
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Keylogger installeren.
En mededelen dat je dat doet...

Je kan het ook doen via firewall logging, maar het probleem is vooral dat ze ook bij anderen op hun eigen account kunnen inloggen. Dus het is verstandig om hier open en eerlijk afspraken over te maken met de kids, en proberen vanaf de zijlijn een beetje te volgen hoe het loopt. En dat laatste weer niet te krampachtig.
pi_98244939
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:46 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dus dan maar stiekem doen? :') Dat vind ik nog veel dommer. Want wat ga je dan doen als er iets "vreemds" staat?
pi_98244975
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:50 schreef TeddyDucktape het volgende:
Ze is net 12 jaar oud geworden

Ik wil geen fake account aanmaken op iedere plek waar zij ook zit. Ik wil eigenlijk alles in 1 centrale omgeving hebben. Wellicht dat ik keywords kan toevoegen waardoor ik alerts krijg wanneer deze worden gepost op haar account

Ik wil ook niet dat mijn kind weet dat ik haar controleer. Ik wil graag weten hoe zij mijn adviezen volgt (of ze het uberhaupt wel doet haha)
Toch zou ik een account aanmaken. Hyves is makkelijk om anderen te omzijlen, dus is het handig om haar toe te voegen, en facebook is makkelijk onleesbaar te maken, maar als ouder ook leuk om te hebben.

Twitter kun je misschien nog bookmarken, mits ze het niet op privé zet. Ik denk dat eerlijkheid hierin ook het langst duurt, als je haar toevoegt weet ze dat je het kan lezen, als je haar niet toevoegt en je begint erover, kan dat ook een deuk in haar vertrouwen opleveren, ze is toch (bijna) een puber..
pi_98244990
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:52 schreef Sushimonster het volgende:

[..]

Dus dan maar stiekem doen? :') Dat vind ik nog veel dommer. Want wat ga je dan doen als er iets "vreemds" staat?
Dat zeg ik niet, maar wat ik ook zou doen, wachtwoorden eisen zou ik absoluut niet doen zonder hele goede reden.

Het feit dat ik een ding niet zou zoen, laat mij het ander toch niet per se wel doen?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_98245507
Kijk, ik zoek zeg maar een versie van deze tool:

http://news.cnet.com/8301-19518_3-20014419-238.html

Maar dan ook voor Hyves
  donderdag 16 juni 2011 @ 13:19:53 #14
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_98245842
ga een keer samen met haar naar de film Trust. :)

verder vind ik zo'n spionagetool echt veel te ver gaan. je kind wordt groot, je zult haar beetje bij beetje moeten gaan los laten...! opvoeden/begeleiden naar zelfstandigheid betekent niet dat je alles moet blijven controleren. ik begrijp je vast heel goede bedoelingen en kan me de bezorgdheid ook goed voorstellen, maar geef haar de ruimte om haar eigen fouten te maken en daar weer van te leren. gun haar wat privacy! als ze maar weet dat ze niet zomaar haar adresgegevens moet uitwisselen/invullen, en dat ze bij je terecht kan met problemen/vragen.
in de haak.
pi_98246039
Ik snap het, maar het is ook niet mijn intentie om altijd een altijd-waakzaam-oog te zijn

Het is zeg maar net als met het leren van fietsen: de eerste paar keren loop je mee. Daarna loop je een paar meter achter haar en vervolgens kan ze zelf haar gang gaan
  donderdag 16 juni 2011 @ 13:29:33 #16
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_98246231
nou dan zeg je dat ze 't de eerste tijd alleen mag als jij erbij bent, en dat je mee wil kijken. gewoon openlijk, geen stiekeme spionage. na een tijdje mag ze 't wat vaker zonder toezicht doen maar wil je nog wel eens af en toe meekijken. enz. het lijkt me voor een kind ook fijn om te voelen dat je ouders je vertrouwen.
in de haak.
  Moderator donderdag 16 juni 2011 @ 13:43:47 #17
5428 crew  miss_sly
pi_98246752
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 13:29 schreef trui het volgende:
nou dan zeg je dat ze 't de eerste tijd alleen mag als jij erbij bent, en dat je mee wil kijken. gewoon openlijk, geen stiekeme spionage. na een tijdje mag ze 't wat vaker zonder toezicht doen maar wil je nog wel eens af en toe meekijken. enz. het lijkt me voor een kind ook fijn om te voelen dat je ouders je vertrouwen.
Dit!
Stiekem zou ik zeker niet doen. De kans dat ze daar achter komt, is best aanwezig. En dan? Dan heb jij de vertrouwensrelatie geschonden. En komt ze dan in de toekomst naar je toe als er iets moeilijks aan de hand is? Iets waar jij misschien niet blij van zou worden? Of gaat ze dan dingen ook stiekem doen, want dat voorbeeld krijgt ze immers!

Bovendien is ze 12 ze gaat binnenkort naar de middelbare school, je zult haar vrijer moeten laten. Geef haar het vertrouwen, en laat zien dat ze sommige dingen nog moet leren, zoals omgaan met social media.

[ Bericht 35% gewijzigd door miss_sly op 16-06-2011 13:56:18 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_98246927
Mijn oudste is bijna 11 en zit wel eens op hyves. Ik heb hem als vriend toegevoegd om een beetje in de gaten te houden wat er speelt, en verder heb ik hem duidelijk gemaakt wat hij kan verwachten en hoe hij daar mee om moet gaan.
Ik controleer niets achter zijn rug, alles gaat in samenspraak :)
pi_98247378
Hmmm vooruit. Jullie hebben me overtuigd!
  donderdag 16 juni 2011 @ 14:06:25 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_98247623
Ze is 12, dan moet je helaas ook dit soort dingen gaan toelaten.

Ik zou zorgen dat ze het op de gezins-PC doet die op een plek staat waar je er altijd zicht op hebt en waar je zelf ook altijd die accounts kunt bekijken.
Wat ze ook gewoon mag weten ;)

Dat hoef je niet regelmatig te doen, en als blijkt dat zij zich netjes en veilig op de social networks begeeft kun je dat ook steeds minder doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_98258974
wat ik als juf merk bij de kinderen in mijn klas is dat ze vooral niet beseffen dat wat ze op internet zetten niet privé is.

als je dochter niet te overtuigen is van het feit dat ze twitter op privé, en facebook en hyves op "alleen vrienden" moet zetten, kun je haar misshcien overtuigen door te laten zien wat je allemaal kan vinden als je haar naam googelt als ze een poosje bezig is.... mijn leerlingen schrokken wel toen ik ze betrapte op het posten van nare opmerkingen over mij ;)

baisregel is goed, niet je adres geven, altijd aan jullie vragen als ze iets niet vertrouwt, dingen privé zetten. verder niet controleren (hooguit even kijken of haar profielen wel op privé staan)
Kwak
pi_98259052
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:35 schreef TeddyDucktape het volgende:
Ik wil daarbij mijn dochter niet het gevoel geven dat ik haar niet vertrouw. Daarom zoek ik naar tools die mij hierbij kunnen helpen.
Ik zou als ik jouw kind was op latere leeftijd totaal ontsporen als ik zo'n ouder had :r.
pi_98261322
Je kunt wel als eis stellen dat ze haar privacy settings voor alle mogelijkheden op prive zet. Zo kunnen alleen mensen die zij toevoegd haar hyves bekijken (op facebook kan het ook) en heeft dus niet iedereen toegang tot haar foto's en dingen die ze op haar profiel zet.
  donderdag 16 juni 2011 @ 21:29:45 #24
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_98268281
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:21 schreef kwakz0r het volgende:
wat ik als juf merk bij de kinderen in mijn klas is dat ze vooral niet beseffen dat wat ze op internet zetten niet privé is.

.... mijn leerlingen schrokken wel toen ik ze betrapte op het posten van nare opmerkingen over mij ;)

Hoezo betrapte, deden ze het onder schooltijd?
Wat heb jij te zoeken op de hyvesprofielen van je leerlingen. Hebben zij geen recht op hun prive?
Of check je gewoon al je leerlingen op hyves omdat je wilt weten of ze iets over je schrijjven.

Ik kijk echt nooit bij leerlingen op hun hyves. En ik heb dan zelf geen hyves, maar als ik die had, zou ik het adres niet aan mijn leerlingen geven.
Daarbij weet ik dat al mijn leerlingen die hyves hebben, een afgeschermd profiel hebben, tenminste, dat zeiden ze toen ik ze vertelde dat ze dat moesten doen.
  donderdag 16 juni 2011 @ 21:31:26 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_98268380
Als ze lelijke dingen posten over juf kwakz0r en juf kwakz0r googlet zichzelf, dan komt dat ook boven...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')