abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 juni 2011 @ 07:43:16 #1
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_98236762
Woops, ik had de laatste post in dit topic. Ik zal ff een nieuwe maken.

Originele OP:
quote:
Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 maand tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.

Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het met de drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie werkdagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!

Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie werkdagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie werkdagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!

Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het Kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.

Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk.

Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen?
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.

De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus.

Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.

Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen. Uw huidige financiële lasten, de mogelijkheden aan hypotheevormen, de verzekeringen, uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden enz.

handige links:

www.nhg.nl - - Hier staat o.a. een rekenmodule hoeveel je (globaal) aan hypotheek kunt krijgen...
www.senternovem.nl/koopsubsidie - Aanvragen koopsubsidie
Laatste 2 posts:

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 00:32 schreef klusfoobje het volgende:
Ik los ook wel af maar gebruik daar steeds de HRA voor. Dat wat terugkomt gaat naar de bank nadat ik er eea vanaf heb gehaald voor onderhoud.

De boel draaid hier dus op bruto lasten en gel dwat retour komt is van het huis en niet meer van mij. Als je er zo naar kijkt gaat dat prima.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 07:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Sowieso is het heden ten dage niet zo heel gek om je hypotheek niet hoger te nemen dan je zonder HRA zou kunnen betalen.
Het is niet ondenkbaar dat ergens in de komende 10 jaar er op de één of andere manier beperkingen komen in de HRA. Dat zal niet meteen volledige afschaffing zijn, maar enige inperking kun je verwachten. En dat gaat pijn doen, natuurlijk, maar als je het kunt opvangen is dat prettig.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 16 juni 2011 @ 07:44:40 #2
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_98236772
Damn, kan een mod nog even een "#2" in de titel zetten? Thanks...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:07:35 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_98237018
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 07:44 schreef Worteltjestaart het volgende:
Damn, kan een mod nog even een "#2" in de titel zetten? Thanks...
Je had hem ook kunnen koppelen als reeks ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:09:01 #4
65960 sanger
pi_98237036
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 00:32 schreef klusfoobje het volgende:
Ik los ook wel af maar gebruik daar steeds de HRA voor. Dat wat terugkomt gaat naar de bank nadat ik er eea vanaf heb gehaald voor onderhoud.

De boel draaid hier dus op bruto lasten en gel dwat retour komt is van het huis en niet meer van mij. Als je er zo naar kijkt gaat dat prima.
Wij ook. Wij hebben een deel aflossingsvrij genomen (50% van aankoopsom) en storten de HRA iedere maand op een spaarrekening. Na de 30 jaar hypotheek zal daar ongeveer het bedrag op staan van het aflossingsvrije deel :)
pi_98237109
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Wij ook. Wij hebben een deel aflossingsvrij genomen (50% van aankoopsom) en storten de HRA iedere maand op een spaarrekening. Na de 30 jaar hypotheek zal daar ongeveer het bedrag op staan van het aflossingsvrije deel :)
Mooi systeem, maar het vraagt wat zelfdiscipline :Y

Enorme voordeel is dat je in tijden dat het financieel echt tegenzit (denk aan een combi van baan verliezen + kind krijgen ofzoiets) je die aflossing terug kunt schroeven. Dat is dan ook gelijk het nadeel, je moet dat niet te makkelijk doen natuurlijk. Maar als je ermee om kunt gaan is het een geweldige manier om jezelf tegen echt grote problemen in te dekken.
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:25:25 #6
65960 sanger
pi_98237193
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:16 schreef CafeRoker het volgende:
Mooi systeem, maar het vraagt wat zelfdiscipline :Y
Dat vooral ja :P De eerlijkheid gebied ook te zeggen dat je er wel wat makkelijker in wordt. De ene maand wat minder en de maand erna inhalen bv.

quote:
Enorme voordeel is dat je in tijden dat het financieel echt tegenzit (denk aan een combi van baan verliezen + kind krijgen ofzoiets) je die aflossing terug kunt schroeven. Dat is dan ook gelijk het nadeel, je moet dat niet te makkelijk doen natuurlijk. Maar als je ermee om kunt gaan is het een geweldige manier om jezelf tegen echt grote problemen in te dekken.
Mwah, wij hebben er over gedacht om het terug te draaien om meerdere redenen. Zo kregen we (onverwacht) veel eerder kinderen dan 'gepland'. Mijn vrouw ging minder werken en ik was nog niet zo in inkomen gestegen op dat moment als we hadden verwacht op het moment dat er kinderen zouden komen. Daarnaast kunnen we 'rekenen' op een erfenis waarvan we dat deel makkelijk kunnen aflossen, dus is het geen noodzaak meer zeg maar.

Desondanks doen we het nog steeds. Alleen het idee al dat de overheid ongeveer de helft van mijn huis betaald op zich :P _O-
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:03:14 #7
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99082544
Vraagje: de overdrachtsbelasting is gedaald van 6% naar 2%.
Hypotheekverstrekkers verstrekken een hypotheek tot 110% van de aankoopwaarde.

Als wij nu ons huis verkopen, zitten wij met een restschuld van naar verwachting 20k.
Als wij een huis kopen van stel 250k, kunnen we uitgaande van die 110% een hypotheek krijgen van 275k.

Zijn hypotheekverstrekkers nu zo gek om onze restschuld dan vrolijk mee te nemen in de nieuwe hypotheek tot 110%? In het voorbeeld hou je dus 4% méér financieringsruimte over, dus 10000 euro.

Dan kunnen we namelijk rustig een ander huis gaan kopen, 10k aan eigen middelen zijn wel beschikbaar om de rest van de schuld af te lossen.

Ik weet dat ik dit het beste aan de hypotheekadviseur kan vragen, maar misschien kan hier iemand hier ook wat zinnigs over zeggen?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_99082943
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:03 schreef MaLo het volgende:
Vraagje: de overdrachtsbelasting is gedaald van 6% naar 2%.
Hypotheekverstrekkers verstrekken een hypotheek tot 110% van de aankoopwaarde.

Als wij nu ons huis verkopen, zitten wij met een restschuld van naar verwachting 20k.
Als wij een huis kopen van stel 250k, kunnen we uitgaande van die 110% een hypotheek krijgen van 275k.

Zijn hypotheekverstrekkers nu zo gek om onze restschuld dan vrolijk mee te nemen in de nieuwe hypotheek tot 110%? In het voorbeeld hou je dus 4% méér financieringsruimte over, dus 10000 euro.

Dan kunnen we namelijk rustig een ander huis gaan kopen, 10k aan eigen middelen zijn wel beschikbaar om de rest van de schuld af te lossen.

Ik weet dat ik dit het beste aan de hypotheekadviseur kan vragen, maar misschien kan hier iemand hier ook wat zinnigs over zeggen?
Kan je beter nog even blijven wonen en doorsparen.
pi_99083056
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Inderdaad. Daarnaast zijn banken nu niet happig op die 110% te verstrekken.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:11:58 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99083122
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, is ook een optie. Maar als de mogelijkheden er nu zijn (ervan uitgaande dat de overdrachtsbelasting slechts een jaar verlaagd is, hoewel ik vermoed dat de maatregel verlengd gaat worden) moeten we ze wel onderzoeken ;) .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:12:45 #11
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99083172
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad. Daarnaast zijn banken nu niet happig op die 110% te verstrekken.
Wij zijn in februari bij een hypotheekshop en een bank geweest, beide wilden wel 110% verstrekken. Ik weet niet of dat nu veranderd is.
pi_99083840
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:11 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ja, is ook een optie. Maar als de mogelijkheden er nu zijn (ervan uitgaande dat de overdrachtsbelasting slechts een jaar verlaagd is, hoewel ik vermoed dat de maatregel verlengd gaat worden) moeten we ze wel onderzoeken ;) .
Prima, maar waarom tot 110% gaan financieren dan.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:26:40 #13
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99084073
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Prima, maar waarom tot 110% gaan financieren dan.
Vanwege de restschuld als we nu zouden verkopen. Die kunnen we momenteel deels zelf aflossen maar de rest zal ergens anders vandaan moeten komen. En als we die rest kunnen meefinancieren door in onze nieuwe hypotheek tot 110% te gaan, zijn we van het probleem van de restschuld af.

De maandlasten zijn geen probleem, we nemen geen hypotheek tot het maximale van ons kunnen. Voordat we echter nóg 10k tot onze beschikking hebben zijn we zo weer twee, drie jaar verder.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:53:00 #14
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_99085807
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:26 schreef MaLo het volgende:

[..]

Vanwege de restschuld als we nu zouden verkopen. Die kunnen we momenteel deels zelf aflossen maar de rest zal ergens anders vandaan moeten komen. En als we die rest kunnen meefinancieren door in onze nieuwe hypotheek tot 110% te gaan, zijn we van het probleem van de restschuld af.

De maandlasten zijn geen probleem, we nemen geen hypotheek tot het maximale van ons kunnen. Voordat we echter nóg 10k tot onze beschikking hebben zijn we zo weer twee, drie jaar verder.
En als de prijzen nog een paar jaar verder dalen? Dan heb je dubbel restschuld...
Maar goed, als het nieuwe huis groot genoeg is en je wilt daar blijven wonen maakt dat niet echt wat uit natuurlijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door Whuzz op 05-07-2011 21:58:28 ]
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:01:22 #15
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99086404
Zit met precies hetzelfde dilemma...
pi_99090142
Jullie zijn erin geluisd door banken en hypotheekadviseurs. Neem nooit een hypotheek > taxatiewaarde op basis van gedwongen verkoop. Je steekt je nek in een strop met die hoge hypotheken.

Veel beter is (was) te wachten met kopen en te sparen zodat je met een relatief lage hypotheek toekunt. De huizenprijzen blijven nog dalen; er komen steeds meer woningen op de veilingen terecht waar de kopers de dienst uit maken. Nog even en de grote klap vindt plaats: geen huis wordt nog met winst verkocht, mensen blijven met giga schulden achter of de NHG draait er voor op.

Het onverwachte kan je verwachten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 6 juli 2011 @ 01:02:25 #17
236264 crew  capricia
pi_99096250
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:57 schreef blomke het volgende:
Jullie zijn erin geluisd door banken en hypotheekadviseurs. Neem nooit een hypotheek > taxatiewaarde op basis van gedwongen verkoop. Je steekt je nek in een strop met die hoge hypotheken.

Veel beter is (was) te wachten met kopen en te sparen zodat je met een relatief lage hypotheek toekunt. De huizenprijzen blijven nog dalen; er komen steeds meer woningen op de veilingen terecht waar de kopers de dienst uit maken. Nog even en de grote klap vindt plaats: geen huis wordt nog met winst verkocht, mensen blijven met giga schulden achter of de NHG draait er voor op.

Het onverwachte kan je verwachten.
Genomineerd tot de meest grote onzin-post van de week.. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 06-07-2011 01:19:35 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 6 juli 2011 @ 07:57:55 #18
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_99099767
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:53 schreef Whuzz het volgende:

[..]

En als de prijzen nog een paar jaar verder dalen? Dan heb je dubbel restschuld...
Maar goed, als het nieuwe huis groot genoeg is en je wilt daar blijven wonen maakt dat niet echt wat uit natuurlijk.
We willen nu een huis kopen waar we tot ons pensioen kunnen wonen :P. Dus dubbel restschuld is geen issue. Nieuwe hypotheek zou toch 50% aflossen worden, en tegen de tijd dat wij ons vólgende huis zouden verkopen zijn we 20, 30 jaar verder dus zijn de huizenprijzen door inflatie toch alweer even duur / duurder dan waar wij ons volgende huis nu voor zouden kopen.
pi_99100084
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2011 01:02 schreef capricia het volgende:

[..]

Agreed. Al 3 jaar lang oppert men dat het nu 'toch echt wel tijd wordt voor die grote dip!'. Feit is en blijft dat de bubble langzaam leegloopt, en dat de prijzen zelfs aan het stabiliseren zijn. Ben het wel eens met de opmerking dat je hypotheek niet hoger moet zijn dan je onderpand.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2011 08:33:14 ]
pi_99100103
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 07:57 schreef MaLo het volgende:

[..]

We willen nu een huis kopen waar we tot ons pensioen kunnen wonen :P. Dus dubbel restschuld is geen issue. Nieuwe hypotheek zou toch 50% aflossen worden, en tegen de tijd dat wij ons vólgende huis zouden verkopen zijn we 20, 30 jaar verder dus zijn de huizenprijzen door inflatie toch alweer even duur / duurder dan waar wij ons volgende huis nu voor zouden kopen.
Hoe lang woon je nu in je huidige huis dan, ook nog niet zo lang als je nog een restschuld van 20k al hebt. Heb je dan gewoon een slechte planning gehad of zijn jullie verliefd geworden op een ander huis?
pi_99100206
Ik denk dat die 2% ipv 6% overdrachtsbelasting geen drol gaat uitmaken op de mensen die nu al een huis hebben. Als ik nu mijn huis verkoop en een groter huis zou kopen, dan kan ik nu al (zelfs voor 1 aug) aanzienlijk minder lenen op basis van je lasten dan een half jaar geleden.

Als ik een huis koop, dan wil ik een grote stap maken en niet een kleine stap.

Er is niks mis met het idee om 50% af te lossen, maar als je dat al van het begin moet doen, dan zijn je maandlasten aanzienlijk hoger. Wij zitten nu 4 jaar in ons huis, hebben inmiddels 3 kinderen en hebben nu de financiele ruimte om serieus af te lossen. Daarvoor was voor aflossen geen ruimte
pi_99100243
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2011 01:02 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat kan, maar zo'n typische reactie krijg ik ook van anderen die in zo'n zelfde situatie van een hoge hypotheek en dalende woningwaarde zitten.

Kop-in-het-zand-steken-reactie.

De feten zijn duidelijk: de prijzen die bij verkoop worden gerealiseerd, dalen al geruime tijd en blijven dalen. Iedere makelaar en hypotheekadviseur zal dat ontkennen, maar ze zijn alleen bang voor hun eigen hachje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99100298
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 08:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Agreed. Al 3 jaar lang oppert men dat het nu 'toch echt wel tijd wordt voor die grote dip!'. Feit is en blijft dat de bubble langzaam leegloopt, en dat de prijzen zelfs aan het stabiliseren zijn. Ben het wel eens met de opmerking dat je hypotheek niet hoger moet zijn dan je onderpand.
Dan moet je serieus spaargeld meenemen. Alleen al op de kosten koper en het inrichting van je huis te kunnen betalen. Inrichten niet in de zin van meubels, maar stoffering
pi_99100317
Dat bedoel ik. Niets mis met sparen.

En laat de adviezen van hypotheekadviseurs alsjeblieft links liggen. ¤600.000.000.000,- hyptheekschuld op een woningbezit dat steeds verder wordt afgewaardeerd.

We gaan Griekenland achterna.
pi_99100324
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 08:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat kan, maar zo'n typische reactie krijg ik ook van anderen die in zo'n zelfde situatie van een hoge hypotheek en dalende woningwaarde zitten.

Kop-in-het-zand-steken-reactie.

De feten zijn duidelijk: de prijzen die bij verkoop worden gerealiseerd, dalen al geruime tijd en blijven dalen. Iedere makelaar en hypotheekadviseur zal dat ontkennen, maar ze zijn alleen bang voor hun eigen hachje.
Waarom uit de lucht lullen als je ook cijfers kan gebruiken? In 2010 zijn de huizenprijzen 0.8% gedaald, zie http://huizen.prijsverloop.nl/landelijkprijsverloop/

quote:
De huizenprijzen in Nederland zijn in 2010 met 0,8% gedaald (gecorrigeerd na inflatie). De verschillen in ontwikkeling van de huizenprijzen tussen de provincies zijn groot. In Groningen zijn de huizenprijzen het hardst gezakt -3,2%. Drenthe neemt de grootste stijging voor haar rekening +1,6%. In de provincies van de randstad zijn de huizenprijzen enigzins gestabiliseerd. Het aantal transacties heeft in 2010 het laagste punt bereikt van de afgelopen decennia.
Opvallend is dat in 2010 alle typen huizen dezelfde waardeontwikkeling hebben gehad, terwijl in 2009 de grootste klappen vielen in de categorie vrijstaande huizen. Verder moet aangetekend worden dat de huizenprijzen in het laatste kwartaal van 2010 weer een dalende lijn hebben ingezet, van structurele stijging lijkt dan ook nog geen sprake.
Leuk dat je een doemscenario schetst, maar doe dat dan wel even met een onderbouwing, dit soort borrelpraat hoeft niet in WGR :)

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2011 08:48:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')