http://bit.ly/oY7vo9 - Volkskrantquote:Nieuwe namen Lowlands; fans zijn 'not amused'
Lowlands 2011 was binnen twee uur uitverkocht, zonder dat er ook maar een act uit de programmering bekend was. De kaartverkoop in november - extra vroeg om de BTW-verhoging te omzeilen - was een absoluut record voor het driedaagse muziekfestival. Acht maanden verder, een kleine maand voordat de festivalgangers hun tentje in Biddinghuizen kunnen opzetten - is de programmering nagenoeg compleet. Diezelfde fanatieke fans die over elkaar heen buitelden om een kaartje te bemachtigen, reageren teleurgesteld.
[..]
Noem het negatief, ik ben gewoon teleurgesteld. Je betaald de fucking hoofdprijs en ze deliveren niet, echt jammer, je ziet gewoon een verschuiving. Een uitgebreider nachtprogram dat wellicht goedkoper is in relatie tot live-acts en een schraal aanbod overdags. Vorig jaar had ik op zaterdag helemaal NIETS wat ik wilde zien of waar ik van onder de indruk was, maar ja toen sloten ze het festival wel af met de Qotsa wat ik echt tof vond.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 09:19 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Verkoop je kaartje dan en stop met janken.
Echt, ik vind een hoop mensen erg negatief doen. Het is niet verplicht om te gaan he.
Tja, ook een kwestie van smaak. Voor mij heeft Lowlands 2011 de beste line up sinds 5 jaarquote:Je betaald de fucking hoofdprijs en ze deliveren niet, echt jammer, je ziet gewoon een verschuiving.
Dat zeggen alleen de mensen die ook riepen 'ik ken niks van de nieuwe namen'.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 10:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
Idd. Nogmaals. Lowlands is om te ontdekken, niet voor grote namen.
en dat is nu het punt, dat is het wel. Je moet het alleen wel zo zien. Tegenwoordig hebben we internet. iedereen kent op een gegeven moment elke kleine naam ook, want het is zo op te zoeken. Toen je 10 jaar geleden er nog veel moeite voor moest doen om dingen te kennen was het ook veel leuker. Toen stond niet alles op internet en was zeker niet iedereen er mee bekend.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:36 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Dat zeggen alleen de mensen die ook riepen 'ik ken niks van de nieuwe namen'.
Het probleem is niet het gebrek aan headliners, maar het gebrek aan spannende muzikale namen. Het is allemaal zoooo veilig en vlakjes, totaal niet cutting edge.
Ja joh... je bent te goed voor deze wereld.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:26 schreef Sam_Raimi het volgende:
[..]
.
Btw, mijn kaartje is verkocht dus nu gaat iemand anders voor 1.5x de prijs zo ben ik dan wel
zoals elders ook gezegd. verwacht je headlines, ga naar Pinkpop of naar Sziget ofzo. Als je kaartje voor Lowlands koopt hoef je niet te verwachten dat je 3x pinkpop voor je neus krijgt.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:26 schreef Sam_Raimi het volgende:
[..]
Noem het negatief, ik ben gewoon teleurgesteld. Je betaald de fucking hoofdprijs en ze deliveren niet, echt jammer, je ziet gewoon een verschuiving. Een uitgebreider nachtprogram dat wellicht goedkoper is in relatie tot live-acts en een schraal aanbod overdags. Vorig jaar had ik op zaterdag helemaal NIETS wat ik wilde zien of waar ik van onder de indruk was, maar ja toen sloten ze het festival wel af met de Qotsa wat ik echt tof vond.
Btw, mijn kaartje is verkocht dus nu gaat iemand anders voor 1.5x de prijs zo ben ik dan wel
Kom op, neequote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:44 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
en dat is nu het punt, dat is het wel. Je moet het alleen wel zo zien. Tegenwoordig hebben we internet. iedereen kent op een gegeven moment elke kleine naam ook, want het is zo op te zoeken. Toen je 10 jaar geleden er nog veel moeite voor moest doen om dingen te kennen was het ook veel leuker. Toen stond niet alles op internet en was zeker niet iedereen er mee bekend.
Nu is bijna alles wat je ziet al een householdname voordat je ze überhaupt hebt gezien.
Dat wil ook niemand. Maar als je vervolgens ook alleen maar magere kleine bandjes krijgt mag je wel klagen. Het gebrek aan headliners wordt er alleen bijgesleept door mensen die er niks van snappenvind ikquote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:47 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
zoals elders ook gezegd. verwacht je headlines, ga naar Pinkpop of naar Sziget ofzo. Als je kaartje voor Lowlands koopt hoef je niet te verwachten dat je 3x pinkpop voor je neus krijgt.
Dank je, dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:48 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
De programma-directie heeft er gewoon met de pet naar gegooid. Alleen maar half doorgebroken bandjes die allemaal dezelfde 3FM-proof muziek maken.
Best een eerlijke reactiequote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:25 schreef Capzilla het volgende:
http://nos.nl/op3/audio/258255-van-eerdenburg-over-kritiek.html
EvE geeft eerlijk toe dat het - betreft headliners - niet gelukt is, maar vind wel dat er gewoon een goed programma staat.
De Charlie was toch dat kleine hokje waar nooit iemand in stond, behalve een paar amateurbandjes?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:13 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Aan de ene kant ben ik het wel met ralfseltje eens dat er steken zijn laten vallen in de programmering.
Dat kan enerzijds zijn door een bandjesprogrammeur op stage-niveau, maar ook omdat Lowlands een bepaalde kant op wil, die niet meer de oude Lowlands is. Er is nu een vermoeden dat de Charlie
misschien weg is dit jaar, Als dat zo is, lijkt me dat een goed voorbeeld van welke kant ze op willen. Wel jammer, want met het verdwijnen van de Charlie, ruk je wel een beetje het hart uit de ouwe Lowlands, met de steviger gitaarbandjes. Ik vind het prachtig dat het in de loop der jaren veel breder is geworden, maar de basis van Lowlands eruit halen, nee.
Nu blijven vooral de Britse boys in skinny jeans voor de huppelkutjes over, als het op gitaarbandjes aankomt. En die zijn copycat op copycat. Ik dank U Franz Ferdinand, maar uw kloons beginnen me al hevig de keel uit te hangen, tijd voor een nieuwe revival.
Ik ben het er dan weer niet mee eens dat het een veilig, vlak programma is dit jaar, zeker niet.
Als je vooral bandjes-minded band kan ik me dat voorstellen, maar in het geheel bekeken, nee.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:13 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Aan de ene kant ben ik het wel met ralfseltje eens dat er steken zijn laten vallen in de programmering.
Dat kan enerzijds zijn door een bandjesprogrammeur op stage-niveau, maar ook omdat Lowlands een bepaalde kant op wil, die niet meer de oude Lowlands is. Er is nu een vermoeden dat de Charlie
misschien weg is dit jaar, Als dat zo is, lijkt me dat een goed voorbeeld van welke kant ze op willen. Wel jammer, want met het verdwijnen van de Charlie, ruk je wel een beetje het hart uit de ouwe Lowlands, met de steviger gitaarbandjes. Ik vind het prachtig dat het in de loop der jaren veel breder is geworden, maar de basis van Lowlands eruit halen, nee.
Nu blijven vooral de Britse boys in skinny jeans voor de huppelkutjes over, als het op gitaarbandjes aankomt. En die zijn copycat op copycat. Ik dank U Franz Ferdinand, maar uw kloons beginnen me al hevig de keel uit te hangen, tijd voor een nieuwe revival.
zie mijn posts elders over de line-up van Pukkelpop. Daar staan weer veel namen niet die wel op Lowlands staan. ZO is het een wisselwerking. En Blonde Redhead is zooo 2010 (2009 zelfs). Dat was vorig jaar leuk. Is al lang niet nieuw meer. Bloody Beetroots had ik wel willen hebben, maar ook die stonden al op Pinkpop.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:48 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Kom op, neeDe helft van de kleine bandjes is niet eens Lowlands-waardig en kun je op alle gratis festivals zien. Het gaat me ook niet puur om bekendheid, ik ben me er best bewust van dat ik meer bands heb gezien dan de gemiddelde bezoeker (in een poppodium werken heeft zo zijn voordelen), maar het gaat me er om dat er vrijwel geen enkele band als Health of No Age staat, Incubate (week later) heeft die namen wél. Pukkelpop heeft ook meer zulke namen (hoe kun je Blonde Redhead in godsnaam niet boeken als ze in hetzelfde weekend op een ander festival staan). De programma-directie heeft er gewoon met de pet naar gegooid. Alleen maar half doorgebroken bandjes die allemaal dezelfde 3FM-proof muziek maken.
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:07 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
En Blonde Redhead is zooo 2010 (2009 zelfs). Dat was vorig jaar leuk. Is al lang niet nieuw meer.
ja, maar wanneer begon de huidige tour?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Gast, zeg dan dat ze zo 1997 zijn, het jaar dat ze op Lowlands stonden.
Blonde Redhead is een band die in de indie-scene zo hoog staat aangeschreven dat je daar als festival bijna niet omheen kunt. Ik snap je opmerking dat ze 2009 zouden zijn totaal nietquote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:07 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
zie mijn posts elders over de line-up van Pukkelpop. Daar staan weer veel namen niet die wel op Lowlands staan. ZO is het een wisselwerking. En Blonde Redhead is zooo 2010 (2009 zelfs). Dat was vorig jaar leuk. Is al lang niet nieuw meer. Bloody Beetroots had ik wel willen hebben, maar ook die stonden al op Pinkpop.
Nee het programma staat als een huis. Bij elkaar genomen staan er meer namen die ik zou willen zien dan het programma van Pukkelpop. En die hebben meer bands en podia.
Wat is hier 3FM aan? Is hooguit VPRO3voor12, maar 3FM? ...:quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:05 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Blonde Redhead is een band die in de indie-scene zo hoog staat aangeschreven dat je daar als festival bijna niet omheen kunt. Ik snap je opmerking dat ze 2009 zouden zijn totaal niet
Het programma staat inderdaad als een huis als je gewoon alle 3FM bandjes wilt zien, anders is er érg weinig te ontdekken. Minder dan in voorgaande jaren in ieder geval.
edit:quote:FAVORIETE LOWLANDS ACTS 2011
AGNES OBÉL
AKS
AMON TOBIN ISAM LIVE
ANNA CALVI
ANTWERP GIPSY-SKA ORKESTRA
APHEX TWIN
APPARAT (BAND)
BABYLON CIRCUS
BEARDYMAN
BEN HOWARD
B'LOWLANDS