Meer: hierquote:Per 1 januari 2013: Wet werken naar vermogen
De onlangs door het kabinet voorgestelde Wet werken naar vermogen (Wwnv) voegt meerdere wettelijke regelingen voor arbeidsongeschikten samen. Dit kan gevolgen hebben voor mensen die nu onder de Wajong vallen.
Het UWV gaat kijken welke mensen, die een Wajong-uitkering hebben, kunnen werken. Als u (gedeeltelijk) kunt werken, krijgt u vanaf 1 januari 2014 een lagere uitkering (70% van het wettelijk minimumloon). U bent immers in staat om via werk een aanvullend inkomen te verdienen. Stroomt u na 1 januari 2012 in de Wajong en kunt u werken, dan zal vanaf 2014 de Wwnv voor u gelden.
Kunt u helemaal niet werken, dan verandert er niets. Let op: de Tweede Kamer moet nog stemmen over deze wet.
niet kunnen werken volgens de keuringsartsen.quote:
Dus je krijgt pas de WAJONG als je keuringsarts dat zegt?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:33 schreef Maanvis het volgende:
[..]
niet kunnen werken volgens de keuringsartsen.
Maar als het daar niet om gaat, waarom probeert boze appel dan EG's posts af te doen als boze rants waarop hij reageert op mensen zoals de directie van hogeschool inholland?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat om de reacties van EG, 50 topics lang.
Ja je wordt altijd gekeurd door een keuringsarts.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:35 schreef drvc het volgende:
[..]
Dus je krijgt pas de WAJONG als je keuringsarts dat zegt?
UWV van nu deelt te veel WAJONG uitkeringen uit, ik hoop dat ze alleen jongens een uitkering geven die zijn afgekeurd door de keuringsarts.
Ik denk dat je in de bijstand veel meer mensen zult tegenkomen die niet willen werken, waarvan een groot deel waarschijnlijk ook nog eens zwart zit bij te verdienen.quote:
Hoi mama mia, ken ik jou?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:36 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Ja je wordt altijd gekeurd door een keuringsarts.
Tevens hoi ik ben hier ook weer eens
Nee, dat was meer aan algemene hoi ik doe ook weer eens mee in het wajong topicquote:
Ik ken nu al twee jongens van mijn leeftijd (23), allebei in de bijstand.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik denk dat je in de bijstand veel meer mensen zult tegenkomen die niet willen werken, waarvan een groot deel waarschijnlijk ook nog eens zwart zit bij te verdienen.
Heb er meerdere via via gekend, waarvan een deel uiteindelijk gepakt is
Uh? wat? Ik heb nooit iets gezegd over de kwaliteit van de posts van EG, enkel dat hij hypocriet is zelf te willen waar hij anderen van beschuldigd.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar als het daar niet om gaat, waarom probeert boze appel dan EG's posts af te doen als boze rants waarop hij reageert op mensen zoals de directie van hogeschool inholland?
Volgens boze appel zijn zijn posts van lage kwaliteit omdat hij naar het idee van boze appel altijd posts plaatst van slechte kwaliteit, met als voorbeeld dat hij een attacke doet tegen het soort graaiers zoals in de link die ik gaf?
Hoi Mama_Mia, welkom terug!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:36 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Ja je wordt altijd gekeurd door een keuringsarts.
Tevens hoi ik ben hier ook weer eens
Dan kun je hem toch gewoon verklikken oid?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:38 schreef drvc het volgende:
En de broertje van mijn kameraad krijgt een WAJONG uitkering.
Als je een Wajong hebt vanaf 2011 dan word je opnieuw gekeurd, wat niet geldt voor de mensen die in de oude Wajong zitten. Ze zijn nu strenger en willen dus op deze manier met een herkeuring mensen aan het werk krijgen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:39 schreef LulaHoola het volgende:
Ik snap het bericht niet helemaal. Hoe zal de Wnv. regeling van toepassing zijn op personnen die al een Wajong-uitkering ontvangen?
Over het algemeen ben ik van mening dat de overheid erg fout bezig is. Als het zelf niet met geld kan omgaan. En de bevolking daarvoor laat opdraaien middels een verhoogde belastingdruk.
Nadat Re jullie aansprak op het EG-bashen, reageerde jij toch dat dat bashen terecht is omdat EG altijd uit zijn plaat gaat?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Uh? wat? Ik heb nooit iets gezegd over de kwaliteit van de posts van EG, enkel dat hij hypocriet is zelf te willen waar hij anderen van beschuldigd.
http://www.penoactueel.nl(...)ontrustend-2463.htmlquote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:40 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dan kun je hem toch gewoon verklikken oid?
(P.s., het is trouwens "het" broertje)
natuurlijk, maar het probleem met de wajong is in mijn ogen ook niet dat een groot deel van de jongeren die er in komt denkt dat ze niet kunnen werken, omdat de keuringsarts dat heeft gezegd en ze een uitkering ontvangen, terwijl ze in de praktijk echt wel kunnen werken. Dat is ontzettend zonde, want als je wilt werken dan ga je liever niet thuis zitten natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik denk dat je in de bijstand veel meer mensen zult tegenkomen die niet willen werken, waarvan een groot deel waarschijnlijk ook nog eens zwart zit bij te verdienen.
Heb er meerdere via via gekend, waarvan een deel uiteindelijk gepakt is
UWV en de keuringsarts moet ook veel strenger worden.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:42 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Als je een Wajong hebt vanaf 2011 dan word je opnieuw gekeurd, wat niet geldt voor de mensen die in de oude Wajong zitten. Ze zijn nu strenger en willen dus op deze manier met een herkeuring mensen aan het werk krijgen.
Waar baseer jij op dat mensen denken dat ze niet kunnen werken omdat een arts dat heeft gezegd? Als je het niet eens bent met de beslissing kan je deze aanvechten, als jij persoonlijk denkt dat je wel een gedeelte kan werken dan kan je dat dus ook gaan doen. Het is niet zo dat als een arts zegt dat je niet kan werken dat je dan maar denkt okey die kent mij beter dan ik mezelf.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
natuurlijk, maar het probleem met de wajong is in mijn ogen ook niet dat een groot deel van de jongeren die er in komt denkt dat ze niet kunnen werken, omdat de keuringsarts dat heeft gezegd en ze een uitkering ontvangen, terwijl ze in de praktijk echt wel kunnen werken. Dat is ontzettend zonde, want als je wilt werken dan ga je liever niet thuis zitten natuurlijk.
Hiervan was ik op de hoogte. Echter deze cijfers zijn gekleurd door 2 ontwikkelingen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:42 schreef drvc het volgende:
[..]
http://www.penoactueel.nl(...)ontrustend-2463.html
Read it.
Praktijkvoorbeelden, zowel hier op FOK! als in mijn omgeving. Het unieke aan de wajong is dat het op jongeren is gespecificeerd. Een jongere heeft nog geen noemenswaardig arbeidsverleden dus die kan zelf nog niet echt makkelijk zeggen 'ik kan niet werken' die laat zich doorgaans leiden door negatieve ervaringen met eerste baantjes of opleidingen (die bijna iedere jongere heeft) en het oordeel van de keuringsarts.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:44 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Waar baseer jij op dat mensen denken dat ze niet kunnen werken omdat een arts dat heeft gezegd? Als je het niet eens bent met de beslissing kan je deze aanvechten, als jij persoonlijk denkt dat je wel een gedeelte kan werken dan kan je dat dus ook gaan doen. Het is niet zo dat als een arts zegt dat je niet kan werken dat je dan maar denkt okey die kent mij beter dan ik mezelf.
Als je van punt 2 een bron hebt, wil ik dat best lezen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hiervan was ik op de hoogte. Echter deze cijfers zijn gekleurd door 2 ontwikkelingen.
1: Veel mensen waren oorspronkelijk helemaal niet op de hoogte van het bestaan van de wajong en hebben dus onterecht jarenlang doorgemodderd (zoals ik zelf)
2: Nadat de gemeentes zelf meer geld moesten bijdragen aan de te verstrekken bijstandsuitkeringen, maakten ze er "ineens" werk van door alle dossiers door te spitten en iedereen die ook maar mogelijk de wajong kon krijgen (want dat is goedkoper voor hun) massaal door het UWV te laten keuren.
Ja, en ik heb al eerder gezegd dat berichten hierover plaatsen in een topic die is bedoelt voor mensen met een wajong om aan te geven wat voor invloed het hebben van een wajong uitkering heeft op hun eigenwaarde gewoon niet gaat helpen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
natuurlijk, maar het probleem met de wajong is in mijn ogen ook niet dat een groot deel van de jongeren die er in komt denkt dat ze niet kunnen werken, omdat de keuringsarts dat heeft gezegd en ze een uitkering ontvangen, terwijl ze in de praktijk echt wel kunnen werken. Dat is ontzettend zonde, want als je wilt werken dan ga je liever niet thuis zitten natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |