abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98116407
Ik heb wat dingen gelezen over mechanische ventilatie, maar ik kom er niet uit.
Ik ben nu aan het klussen op zolder en er hangt een grote zwarte kunststof box behoorlijk in de weg. Zie foto. Het is een kunststof bak, die aan 1 kant met een buis gekoppeld is aan aan een pijpventilator en de andere kant met een flexibele buis de standleiding in, richting mijn keuken en badkamer en toilet. In die box zit naar mijn idee niks, of zeer weinig, er zit een soort van afzuigkapfilter tegen de rand geplakt die behoorlijk verzadigd is, naar mijn idee (hebben er nooit wat aan gedaan sinds we hier wonen). De box is dus gewoon leeg. Ik heb op de badkamer een schakelbare ventilator in het verlaagd plafond gebouwd en ook in het toilet. Beneden in de keuken eindigt ie gewoon in de muur. We hebben de afzuigkap zelf naar buiten gelegd, die zit hier niet op aangesloten.
Die zwarte bak hangt erg in de weg (m.b.t. de ruimte die we nodig hebben). Bovendien is alles oud, ik wil er iets mee gedaan hebben nu. Of alles nieuw, of die bak weg als het zinloos is, of nieuwe filters (als dit nodig/nuttig is). Ik wil dus graag het nut weten van die bak en waarvoor ik hem kan vervangen dan (als dat nodig is). Ik zie op internet over het algemeen alleen van die bakken met mechanica ERIN. Sorry voor het wazig verhaal, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Hier een foto (als het lukt):

[ Bericht 3% gewijzigd door boeiendhe op 13-06-2011 17:00:12 ]
  maandag 13 juni 2011 @ 16:35:51 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_98116919
Iemand heeft de fan er uitgehaald?
censuur :O
pi_98117865
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 16:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Iemand heeft de fan er uitgehaald?
Dat vermoed ik ook. Foto van de kast en de binnenkant zou opheldering kunnen verschaffen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_98117894
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 16:24 schreef boeiendhe het volgende:
Ik heb wat dingen gelezen over mechanische ventilatie, maar ik kom er niet uit. Ik ben nu aan het klussen op zolder en er hangt een grote zwarte kunststof kast behoorlijk in de weg. Het is een kunststof bak, die aan 1 kant met een buis gekoppeld is aan aan een pijpventilator (volgens mij) en de andere kant met een flexibele buis de standleiding in, richting mijn keuken en badkamer en toilet. In die box zit naar mijn idee niks, of zeer weinig, er zit een soort van afzuigkapfilter tegen de rand geplakt die behoorlijk verzadigd is, naar mijn idee (hebben er nooit wat aan gedaan sinds we hier wonen). De box is dus gewoon leeg. Ik heb op de badkamer een schakelbare ventilator in het verlaagd plafond gebouwd en ook in het toilet. Beneden in de keuken eindigt ie gewoon in de muur. We hebben de afzuigkap zelf naar buiten gelegd, die zit hier niet op aangesloten.
Die zwarte bak hangt erg in de weg (m.b.t. de ruimte die we nodig hebben). Bovendien is alles oud, ik wil er iets mee gedaan hebben nu. Of alles nieuw, of die bak weg als het zinloos is, of nieuwe filters (als dit nodig/nuttig is). Ik wil dus graag het nut weten van die bak en waarvoor ik hem kan vervangen dan (als dat nodig is). Ik zie op internet over het algemeen alleen van die bakken met mechanica ERIN. Sorry voor het wazig verhaal, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Is het een ITHO ventilator box

Jeroentje.
pi_98118059
Ik heb inmiddels foto's geplaatst! Succes!
  maandag 13 juni 2011 @ 17:42:50 #6
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_98119998
Damn, ik word al ziek van het aanzien. :-(
  Moderator maandag 13 juni 2011 @ 17:45:58 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_98120152
Jeetje ! :o

Je zult er spontaan ziek van worden :{ in ieder geval zat in die box ooit een ventilator of iets dergelijks maar die is verdwenen en nu heeft die box al jaren stof zitten verzamelen..

Lijkt mij een erg ongezonde situatie zo ! :N
  maandag 13 juni 2011 @ 17:46:36 #8
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_98120173
Mja, je hebt alle noodzakelijke ventilatie al locaal voorzien, dus dit ding heeft niet veel nut meer. Er uit dus, als ie in de weg zit.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  maandag 13 juni 2011 @ 17:48:01 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_98120224
Dat is allemaal vrij normaal hoor.

Lijkt me duidelijk wat hier aan de hand is:
De vorige bewoners (neem aan dat jij niet de eerste bewoner bent), waren van mening dat de afzuigcapaciteit van de mechanische ventilatie niet voldoende was en/of te veel herrie in de laagste stand.
Daarom heeft men in alle ruimtes waar men de afzuiging nodig had (keuken, toilet en badkamer) voorzien van een eigen ventilatiesysteem. De centrale mechanische ventilator hebben ze dus uit die zwarte doos gehaald en weer terug gezet.

Je kan nu een aantal dingen doen:
- de doos weer terugzetten
- de doos weglaten en het stuk met een (flexibele) buis dichten.
- de schakelbare ventilators in je badkamer weghalen en de doos vervangen door een nieuwe mechanische ventilator.

Ik denk dat jij het best geholpen bent met een stuk pijp en de doos gewoon weg te laten.
So we just called him Fred
pi_98120399
Ik las er eerst ook overheen, maar in de OP staat dit:

quote:
Het is een kunststof bak, die aan 1 kant met een buis gekoppeld is aan een pijpventilator en de andere kant met een flexibele buis de standleiding in
Er heeft dus waarschijnlijk nooit een ventilator in die box gezeten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_98120759
JUIST....er zit een PIJPventilator in mijn buis dat door mijn dak loopt, zoals je op de foto kunt zien. Er loopt ook een draad door die buis daarvan.
Ik denk zelf dat er NIETS in die box heeft gezeten, tenzij er allerlei filtermateriaal of dergelijks inzat.

Ik moet nog even rechtzetten dat de toilet een ander systeem is, en NIET op de centrale afzuiging zit. Dan blijft dus de badkamer over, waar ik dus zelf zo'n ventilatortje met met schakelaar opgezet heb en de keuken, die nog open is. Ik heb wel een apart afzuigkap voor keuken, die die NIET via deze afzuiging loopt.

Wat ik dus wil is:
1) OF alles weg, want heeft dit wel nut?
2) OF vervanging van filters? om het werkzaam te maken zoals het nu is
3) OF iets anders nemen dat beter is (maja, heb niet veel meer te besteden eigenlijk)
pi_98120873
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 17:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik las er eerst ook overheen, maar in de OP staat dit:

[..]

Er heeft dus waarschijnlijk nooit een ventilator in die box gezeten.
Dit is zeer goed mogelijk, de box kan ook puur een collector zijn om meerdere buizen te ontvangen, of de pijpventilator is er later op geplaatst ter vervanging van.....

Maar dat maakt hier inderdaad verder niets meer uit.

Aan TS, je hebt dus een pijpventilator welke door het dak naar buiten gaat ( kan natuurlijk ook op het dak zitten met de aanzuigbuis naar binnen ), is deze geregeld of heeft deze een vaste stand?
Staat deze altijd aan, of moet je deze ook extern bedienen?

Verder heb je nog een een ventilator in je badkamer en een ventilator in je toilet, of bedien je hiervandaan alleen de pijpventilator?
Indien je 3 ventilatoren hebt, zitten deze allen op dezelfde uitgaande kanaal je dak op? of hebben ze allen een eigen afvoer?

Zitten er geen terugslagkleppen in de zwarte box? (hoewel die nu ook nog weinig nut zullen hebben)

Zit er in de keuken nog wel een afzuigventiel van het centrale systeem of alleen in badkamer en toilet?

Een keertje de kanalen laten reinigen kan geen kwaad overigens, net als de ventilatoren, de schoepen van deze zullen ook aardig verzadigd zijn met een dito veel lagere opbrengst ten gevolge.

Het is echter niet raadzaam om meerdere ventilatoren op elkaar door te koppelen, de ventilator in het toilet kan bijvoorbeeld beter werken dan de overige ventilatoren waardoor er lucht op plaatsen uitkomt waar je het niet wilt hebben.
pi_98121107
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 18:00 schreef boeiendhe het volgende:
JUIST....er zit een PIJPventilator in mijn buis dat door mijn dak loopt, zoals je op de foto kunt zien. Er loopt ook een draad door die buis daarvan.
Ik denk zelf dat er NIETS in die box heeft gezeten, tenzij er allerlei filtermateriaal of dergelijks inzat.

Ik moet nog even rechtzetten dat de toilet een ander systeem is, en NIET op de centrale afzuiging zit.
Ook weer recht gezet. :7
quote:
Dan blijft dus de badkamer over, waar ik dus zelf zo'n ventilatortje met met schakelaar opgezet heb en de keuken, die nog open is.
Deze 2 zitten dus nog wel op het centrale systeem?
quote:
Ik heb wel een apart afzuigkap voor keuken, die die NIET via deze afzuiging loopt.
Naast de afzuigkap zit er nog wel een ventiel in je keuken tbv het centrale systeem, tenminste dat begreep ik uit het hierboven vermeldde?
quote:
Wat ik dus wil is:
1) OF alles weg, want heeft dit wel nut?
Zwarte box kan weg
quote:
2) OF vervanging van filters? om het werkzaam te maken zoals het nu is
De box bevat geen filter, hooguit dempingsmateriaal, de box kan je dus ook vervangen door een stukje flexslang zodat de resonantie van je ventilator niet overgegeven wordt op het buizensysteem.
Grote kans dat de box er puur in zat als geluidsdemper en collector voor meerdere afvoerbuizen
quote:
3) OF iets anders nemen dat beter is (maja, heb niet veel meer te besteden eigenlijk)
Box vervangen door flex slang.

Ventilator reinigen en goed nadenken of je wel een extra ventilator in je systeem wilt zetten, hiermee breng je het systeem uit balans als het al ingeregeld is.
pi_98121710
AAN KLIPPER:

Ik heb een ventilator in afvoerpijp op mijn dak, dus net onder "het hoedje".
Deze regel ik vanuit mijn keuken, stand 1 en 2 (normaal en hoge snelheid).
Uitzetten kan ik alleen op zolder.

In mijn badkamer heb ik dus een ventilator geplaatst die afzuigt vanaf mijn verlaagd plafond die ik kan aan en uit kan zetten IN de badkamer (zo'n ding van de praxis).
Deze afvoer zit aangesloten op de centrale afzuiging die naar zolder gaat dus.

De WC staat buiten de centrale afzuiging (had me even vergist).

GEEN terugslagkleppen aanwezig.

In de keuken komt dus een buis uit die naar die centrale afzuiging gaat, waar de doucheafzuiging ook op zit.

(DAARNAAST heb ik dus aparte afzuigkap/buis naar buiten via keuken)

goede tips:
-kanalen reinigen
-pijpventilator/schoepen reinigen (i.v.m. hygiene en opbrengst)

Van de ventilatoren overigens: ik vind het niet erg als ik gewokt heb, dat ik dat in de badkamer ruik. Echter wel dat er gepoept is in de badkamer dat ik dit NIET ruik in de keuken, en gelukkig is dat ook niet zo hahahahha.

Dat de box geen filter, hooguit dempingsmateriaal bevat.....daar heb ik ook over gedacht.
"Grote kans dat de box er puur in zat als geluidsdemper en collector voor meerdere afvoerbuizen"
HELEMAAL MEE EENS

Ik denk inderdaad dat ik de box weg ga halen en vervangen voor een flex slang (in ga het tenminste even proberen MET en zonder box, als het echt veel scheelt in geluid, dan overweeg ik toch om de box te laten hangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')