Nu ik er beter over nadenk zou ik gewoon dezelfde maat balk precies tussen de 2 huidige balken zetten. Dat is steviger. Praktisch alle sterkte van een balk zit namelijk in de hoogte en niet de breedte. Als je er een balk tussen zet dan heeft die balk nog maar ongeveer de helft van het gewicht te dragen en als je er 1 tegenaanzet dan blijft nog steeds hetzelfde gewicht op die balk, die nu wel breder is maar niet hoger.
En 70 cm is wel veel voor een HOH maat (hoewel ik denk dat die bij jouw 80 is). HOH gaat namelijk van het midden van de balk tot het midden van de volgende balk.
Berekening kan je maken op
http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1013Hier zal je waarschijnlijk zien dat een overspanning van 5 meter niet mogelijk is volgens de norm. Maar zeker ben ik er niet van.
quote:
(ik weet dat er online rekenhulpjes zijn, maar die gaan tot max 60 centimeter onderlinge afstand.)
Dit heeft een reden

Ik heb ook een oud huis met een overspanning van 6.5 m

Die vloer is 4.5x zwakker dan de huidige norm, is ook iets verzakt en het is gewoon een slaapkamer. De aannemer heeft hier zelfs praktisch mijn gehele dak op laten rusten tijdens het versterken. Bij mij voel je dat je op sommige plekken een paar millimeter naar beneden zakt. Dat maakt het leven spannend denk ik altijd maar.
Dus echt een noodzaak om dit te versterken zie ik niet. Je zei dat je vloer scheef was, maar volgens mij waren alle huizen uit die tijd schots en scheef, dus als je dan in 1x iets recht maakt zie je het zo.
[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 13-06-2011 13:05:51 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.