abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98106907
Het gaat om een huis uit 1910. De vloer hangt in het midden een stuk door.
De huidige balken hebben een kopmaat van 65x200 en zijn 70cm uit elkaar geplaatst, de overspanning is 5 meter.

Is er een rekentool waarmee ik kan berekenen welke kopmaat ik nodig heb om dit probleem op te lossen. Ik wil deze balken tegen de bestaande balken schroeven.

(ik weet dat er online rekenhulpjes zijn, maar die gaan tot max 60 centimeter onderlinge afstand.)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_98107057
Heb je ervaring met dergelijke berekeningen? Anders kan je misschien beter een constructeur inschakelen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_98107397
Geen ervaring met zoiets idd, een constructeur is mss wel verstandig.
Volgens een houthandelaar kan ik gewoon 70x200 ertegenaan schroeven om het probleem op te lossen. (om de centen maak ik mij niet zo druk, ik heb liever een rechte stevige vloer dan dat ik ga bezuinigen op materiaal)

Ik wil uiteindelijk ook de vloer weer recht hebben, kan ik de bestaande balklaag gewoon recht trekken zonder gevolgen? ik zou eventueel de vloer op de 1e uit kunnen vlakken, maar dat lijkt me best omslachtig.
pi_98107527
Ik heb mijn zolderdak laten versterken door een aannemer. Die de spant recht trok en mijn dak ging 11 cm omhoog :)
Ze ramden met een moker een stutblak ertegenaan, maakten een nieuwe spant en schroefde deze er tegenaan.
Ik heb mijn hele huis gestript en opgebouwd maar zoiets zou ik niet aandurven.

In jouw geval dien je de draagbalken ook nog aan de muur te bevestigen. Je kan veilig met stutpalen de vloer rechtmaken.

Maar hoeveel is je vloer gezakt?

Trouwens als je zoiets doet dien je je aan normen te houden volgens mij. De huidige norm is geloof ik dat de vloer 150 kg/m2 aankan. Ik kan je nu al zeggen dat jou vloer dat nu zowieso niet aankan, maar dat is niet erg want het is een oud huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_98107691
Als je er tegenaan gaat schroeven (metalen beugels zou ik er bij gebruiken), maak dan eerst je balken recht. Leg op de vloer eronder een paar platen op elkaar en dan tussen die platen en de te verstevigen balk een stempel. Stempel omhoog draaien tot de balk recht is en de handel er tegenaan monteren.
Da gao nie nou!
pi_98107788
Nu ik er beter over nadenk zou ik gewoon dezelfde maat balk precies tussen de 2 huidige balken zetten. Dat is steviger. Praktisch alle sterkte van een balk zit namelijk in de hoogte en niet de breedte. Als je er een balk tussen zet dan heeft die balk nog maar ongeveer de helft van het gewicht te dragen en als je er 1 tegenaanzet dan blijft nog steeds hetzelfde gewicht op die balk, die nu wel breder is maar niet hoger.
En 70 cm is wel veel voor een HOH maat (hoewel ik denk dat die bij jouw 80 is). HOH gaat namelijk van het midden van de balk tot het midden van de volgende balk.

Berekening kan je maken op
http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1013

Hier zal je waarschijnlijk zien dat een overspanning van 5 meter niet mogelijk is volgens de norm. Maar zeker ben ik er niet van.
quote:
(ik weet dat er online rekenhulpjes zijn, maar die gaan tot max 60 centimeter onderlinge afstand.)
Dit heeft een reden :)

Ik heb ook een oud huis met een overspanning van 6.5 m :) Die vloer is 4.5x zwakker dan de huidige norm, is ook iets verzakt en het is gewoon een slaapkamer. De aannemer heeft hier zelfs praktisch mijn gehele dak op laten rusten tijdens het versterken. Bij mij voel je dat je op sommige plekken een paar millimeter naar beneden zakt. Dat maakt het leven spannend denk ik altijd maar.

Dus echt een noodzaak om dit te versterken zie ik niet. Je zei dat je vloer scheef was, maar volgens mij waren alle huizen uit die tijd schots en scheef, dus als je dan in 1x iets recht maakt zie je het zo.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 13-06-2011 13:05:51 ]
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_98108384
quote:
Die vloer is 4.5x zwakker dan de huidige norm
que?
pi_98108604
De vloer is in het midden 30 tot 35 mm lager.

Ik heb voor de gein m'n vriendin laten springen (zachtjes) en de zichtbare resultaten baren me nu al zorgen. Je ziet de vloer dan nog verder doorhangen.

@sjorsie1982:
De HOH-maat is wel degelijk 70 cm. Juist zo gemeten omdat naar die maat werd gevraagd.

Voordat de grappen komen over m'n vriendin: 75 kilo, dus niet bepaald een kamerolifantje
pi_98108666
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 13:08 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

que?
Dat is uitgerekend. Ik schrok er ook van trouwens, maar op doorbuiging voldoet die prima.
De norm is 150 kg/m2 met een veiligheidsfaktor van 30% en mijn vloer is 4.5x zwakker.
Die 150 kg/m2 is gebaseerd volgens mij op een bezetting van een klein feestje heb ik horen zeggen. Maar aangezien het een slaapkamer is zal dat daar nooit gebeuren. 7 mannen a 100 kg per persoon konden er prima staan. Nu hangt het ook af waar je staat.
pi_98108703
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 13:13 schreef Ridocar het volgende:
De vloer is in het midden 30 tot 35 mm lager.

Ik heb voor de gein m'n vriendin laten springen (zachtjes) en de zichtbare resultaten baren me nu al zorgen. Je ziet de vloer dan nog verder doorhangen.

@sjorsie1982:
De HOH-maat is wel degelijk 70 cm. Juist zo gemeten omdat naar die maat werd gevraagd.

Voordat de grappen komen over m'n vriendin: 75 kilo, dus niet bepaald een kamerolifantje
Niks schokkends hoor. Wat voor zichtbare resultaten bedoel je dan?
pi_98108768
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 13:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Niks schokkends hoor. Wat voor zichtbare resultaten bedoel je dan?
Als ik beneden sta zie ik de balken op en neer gaan. Ook als ze eroverheen loopt trouwens.
pi_98108789
Hoeveel dan? Een paar milimeters of echt 10 a 20 cm?
Is er geen 1 rot? Meestal rotten ze bij de bevestiging in de muur.
pi_98108873
Niet gemeten, de schatting is 5 tot 10 mm. (gewoon objectief, niet om een probleem erger te laten lijken oid)
pi_98108927
Tja, de vloer voldoet niet aan de huidige norm dat is zeker. Maar je zal er niet doorzakken, tenzij je er een groot feest op houdt. Ik zou er ook geen badkamer plaatsen op die vloer.
Ik zou het zo laten, maar als je er iets aan wilt doen, zet er dan een extra balk tussen de twee balken in en zet die vast aan de draagmuur met speciale beugels.
pi_98109344
Waarom vervang je de huidige balken niet? Grote kans idd dat de koppen rot zijn die in de muur zitten. Als je de hele balkenlaag vervangt, kun je het in 1x goed doen.
pi_98199720
De vloer uitvlakken kan je doen door aan de zijkanten van de bestaande balken, multiplex planken er tegenaan te schroeven zodat de bovenkant van die nieuwe planken, een rechte vloer geven. Dan verstevig je ook de bestaande balken en heb je minder last van doorbuigen.

Als je dan ook nog extra balken er tussen plaatst die ook op die hoogte uitkomen, zit je helemaal goed qua stevigte en doorbuigen en een vlakke vloer. Nieuwe balken hang je op aan zgn. balkschoenen.

@BertusG: rotte balkkopen op de eerste verdieping??? Hoe kan dat dan?? Heb ik nog nooit meegemaakt; wel op de BG-vloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98218165
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:48 schreef blomke het volgende:
De vloer uitvlakken kan je doen door aan de zijkanten van de bestaande balken, multiplex planken er tegenaan te schroeven zodat de bovenkant van die nieuwe planken, een rechte vloer geven. Dan verstevig je ook de bestaande balken en heb je minder last van doorbuigen.

Als je dan ook nog extra balken er tussen plaatst die ook op die hoogte uitkomen, zit je helemaal goed qua stevigte en doorbuigen en een vlakke vloer. Nieuwe balken hang je op aan zgn. balkschoenen.

@BertusG: rotte balkkopen op de eerste verdieping??? Hoe kan dat dan?? Heb ik nog nooit meegemaakt; wel op de BG-vloer.
Een vochtige ongeisoleerde spouw waar ze op uit komen, met niet goed gesloten koppen
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_98218874
Waarom zouden balken daardoor gaan rotten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98220190
De balken zijn niet rot, ook niet op de koppen in de muur. Ik denk dat ik gewoon extra balken tegenaan schroef. Beetje overmaat (70x220) en dan moet het wel gaan.
pi_98220447
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:53 schreef Ridocar het volgende:
De balken zijn niet rot, ook niet op de koppen in de muur. Ik denk dat ik gewoon extra balken tegenaan schroef. Beetje overmaat (70x220) en dan moet het wel gaan.
en die hoef je echt niet in de muur te steken hoor, koud ertegen schroeven is voldoende.
zet wel een beetje voorspanning op de vloer als je de balk ertegen schroeft
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_98233473
Ik heb hier een berekening van een constructeur liggen. Voor een overspanning van ongeveer 4,5 m, heb je balken nodig van 96 bij 221 met een HOH van 400 mm. Wanneer je dus extra balken gaat 'plakken' zit je hier nog steeds onder.

Is het geen mogelijkheid om in het midden een dwarsbalk te plaatsen die de balkenlaag ondersteunt? Je halveert dan je overspanning waardoor je wellicht niets meer hoeft te doen aan de rest van je balken.

Ik zou zeggen; neem contact op met een constructeur. Hoeft je de kop niet te kosten en je wordt er een hoop wijzer van.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:31 schreef blomke het volgende:
Waarom zouden balken daardoor gaan rotten?
Condens slaat neer op je balkkoppen waardoor ze vochtig blijven. Na verloop van tijd heb je er geen last meer van want dan zijn je koppen weg.
pi_98236444
Waarom zou condens neerslaan op je balkkoppen? Condens slaat neer op de koudste oppervlak(ken).
pi_98236800
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 05:41 schreef blomke het volgende:
Waarom zou condens neerslaan op je balkkoppen? Condens slaat neer op de koudste oppervlak(ken).
Als stelregel voor hout:

Zolang het OF compleet nat is (onder water staat) OF compleet droog is, blijft hout goed.

Compleet onbehandeld hout in een vochtige omgeving rot je onder de vingers vandaan (zie ook bijvoorbeel de gecreosoteerde walbeschoieiingen die op de koppen en op de waterlijn na een antal jaren helemaal murw zijn)

Met condens heeft het niks te maken: de halgele luchtvochtigheid wel.

En inzake je doorbuiging (waar ook een groot deel kruip in zit): hoogte is inderdaad belangrijker dan breedte. Het weerstandsmoment van een rechthoekige doorsnede is 1/6 bh^2 -- als je de mogelijkheid hebt de balken optogen, balken inkassen met een evenredige afstand tussen de bestaande balken en stempels wegdraaien. Laat de stempels bij het optogen wel eerst even staan om het hout de kans te geven te ontspannen.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_98238097
BOUWKUNDIGE inschakelen!!!
Voor je het weet zijn de koppen hardstikke rot (verbaasd me niks)
Oh en beestjes kunnen ook de oorzaak zijn ;) (?) herkenbaar patroon aan gaatjes misschien?
  donderdag 16 juni 2011 @ 09:40:24 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_98238520
Als je toch al een ingrijpende actie gaat nemen (balken er tegenaan schroeven, waarom dan niet geheel nieuwe balkenlaag doen? Voor de kosten zal het niet veel uitmaken....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')