Tja, cultuurtechniek, ruilverkavelingen en dergelijke.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 05:11 schreef sigme het volgende:
Druk, zo druk. Met vanalles, maar ook met alle dieren. Alles raakte ietwat in het ongerede doordat er op ons land verbouwd moest worden. Over ons land liep namelijk een keurig rechte sloot, wat van oorsprong een oud beekje is. Nieuwe moderne inzichten hebben geleid tot de overtuiging dat een beek natuurlijk hoort te kronkelen. Dus moest er een meneer in een enorme graafmachine de beek weer laten slingeren. Daar is natuurlijk netjes overleg over geweest enzo, maar het loopt toch altijd anders dan gedacht en het is een hoop werk (afrasteringen weg, noodafrasteringen elders, al het land zwart in plaats van begroeid met gras etc).
Nou ja, het zijn er twee. Eentje hier laten lopen zou nog sneuer zijn.quote:
Dat ruimt inderdaad aardig op, zal wel even wennen zijn straks als het zo stil is. Komen er in het voorjaar weer nieuwe varkens of sla je een (half) jaar over?quote:Op maandag 2 september 2013 19:43 schreef sigme het volgende:
Over een week of zes gaan de varkens ook weg. Naar de slacht. Een verkopen we aan een restaurant, eentje aan mijn vader en de derde eten we zelf op.
Dat wordt een rustige winter.. Schapen, kippen, honden, katten.
Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.quote:Op vrijdag 6 september 2013 12:06 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dat ruimt inderdaad aardig op, zal wel even wennen zijn straks als het zo stil is. Komen er in het voorjaar weer nieuwe varkens of sla je een (half) jaar over?
En wat ik me ook nog af vroeg... Om één van de varkens te verkopen aan een restaurant, moet je daar nog voor aan extra regels of keuringen voldoen? Ik had zelf begrepen dat je als je aan 'de massa' wilt verkopen je je varkens extra moet laten onderzoeken (bloedonderzoek en speekselonderzoek e.d.). Is dat ook zo als je verkoopt aan een restaurant? Of verkoop je levend en laten zij het varken zelf slachten of zo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Ja, vanwege het gebrek aan een UBN leek levend verkopen me ook al lastig. Tenzij ze ook zelf slachten natuurlijk dan hebben ze net als een slager wel een UBN. Maar wel heel handig dat het zo vrij makkelijk geregeld kan worden zonder gedoe met bloeduitslagen e.d.quote:Op vrijdag 6 september 2013 18:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.
Levend verkopen zou in dit geval wel kunnen, maar is natuurlijk vaak onmogelijk: het restaurant moet een UBN hebben, en een varkensregistratie etc. Dit restaurant hangt altijd alle karkassen zelf af, maakt eigen droge ham enzo en snijdt het helemaal zelf uit - en eet alles op zonder dat er iets in de diepvries gaat.
Welk restaurant is dat?quote:Op vrijdag 6 september 2013 18:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.
Levend verkopen zou in dit geval wel kunnen, maar is natuurlijk vaak onmogelijk: het restaurant moet een UBN hebben, en een varkensregistratie etc. Dit restaurant hangt altijd alle karkassen zelf af, maakt eigen droge ham enzo en snijdt het helemaal zelf uit - en eet alles op zonder dat er iets in de diepvries gaat.
DMquote:
Inderdaad! Wat zijn varkens toch leuke dieren!quote:
Haquote:Op woensdag 16 oktober 2013 01:45 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Inderdaad! Wat zijn varkens toch leuke dieren!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |