abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130302931
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 05:11 schreef sigme het volgende:
Druk, zo druk. Met vanalles, maar ook met alle dieren. Alles raakte ietwat in het ongerede doordat er op ons land verbouwd moest worden. Over ons land liep namelijk een keurig rechte sloot, wat van oorsprong een oud beekje is. Nieuwe moderne inzichten hebben geleid tot de overtuiging dat een beek natuurlijk hoort te kronkelen. Dus moest er een meneer in een enorme graafmachine de beek weer laten slingeren. Daar is natuurlijk netjes overleg over geweest enzo, maar het loopt toch altijd anders dan gedacht en het is een hoop werk (afrasteringen weg, noodafrasteringen elders, al het land zwart in plaats van begroeid met gras etc).
Tja, cultuurtechniek, ruilverkavelingen en dergelijke.
Ik heb indertijd nog geleerd dat de beken recht getrokken moesten worden. Vond ik vreemd, maar ja, je wilt toch een voldoende halen, of niet dan.
Korte tijd later al werden de bestekken gewoon omgedraaid om de rechtgetrokken beken weer krom te maken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_130717508
Tsjonge.

We hebben zojuist de koeien verkocht. We hadden al halve slachtplannen (en een potentiële afnemer).
Maar zojuist was onze leverancier van de kuilpakjes hier - met 100 pakjes kuil, en die wil ze wel levend. Wel per direct, want dan kunnen ze nog bij de stier en krijgen ze komend voorjaar een kalf. O+ :'( O+
Morgen worden ze opgehaald :'(.

En nu hebben we ongeveer 80 pakken kuil teveel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 1 september 2013 @ 20:27:46 #203
155227 crew  Guppy
dus
pi_130717631
Jamaar dan die kuilleverancier dan niet ook die 80 pakken kuil overnemen...?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_130720417
Oh noes, allemaal...? -O-
pi_130737343
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:06 schreef Isegrim het volgende:
Oh noes, allemaal...? -O-
Nou ja, het zijn er twee. Eentje hier laten lopen zou nog sneuer zijn.
'k Heb er een slechte nacht van gehad, ook al is het beter zo.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_130739095
Maar koeien zijn zo leuk! Waarom de beslissing om ze te verkopen?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_130739921
Oh ik dacht dat jullie er drie hadden. Maar waarom inderdaad?
pi_130747942
We kunnen (lees: willen) de koeien niet eeuwig houden. En nu hadden we een buitenkansje: de koeien voor het leven verkopen. Bij elkaar ook nog. Dus nu gaan ze lekker verder lopen bij een boer, die naast z'n productiekoeien een handvol koetjes voor de leuk heeft lopen - elk jaar een kalfje erbij.
Dat konden wij ze niet bieden. En we hadden ze nog wel wat langer kunnen houden - maar hoe langer bij ons, hoe meer er daarna maar 1 uitweg is: het slachthuis.

Met wat pijn en moeite (weet je dat een koe best elegant over een hek kan springen?) hebben we ze toch in de kar gekregen. Ze zijn weg.
:'( :'( :'(
pi_130748058
Prangende vraag: nemen jullie nieuwe kalfjes ?
Het weiland ligt er tóch... :?

En nam de leverancier de pakken kuil niet mee terug?
Kun je dat nog gebruiken? of gaat dat nu op Marktplaats...
pi_130749453
Ahh, jammer dat ze weg moesten! Ik dacht dat jullie er zelf ook graag een kalfje bij hadden gehad, oorspronkelijk was dat toch het plan? En dan zelf gekarnde boter maken en zo?

Wel fijn in ieder geval dat ze zo goed terecht gaan komen, en nog samen ook. Dat maakt het wel prettiger denk ik :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_130751868
Nou, voordat we nieuwe kalfjes nemen moeten we wel wat zijn vergeten hoeveel zeer het doet om koeien weg te doen. En bij nieuwe kalfjes gaan we tevoren een plan maken - wanneer gaan ze weg.
Het weiland ligt er wel, maar het was niet eens overdreven veel weiland voor twee koeien en wat schapen. Wat dat betreft zou het beter zijn om, als we weer kalfjes nemen, die weg te doen voordat het volwassen grazende koeien zijn.

Zelf kalfjes erbij nemen is dus niet gelukt - we zagen wat op tegen het gedoe (er zal maar gebeuren wat kabolter gebeurde!). En een koe drachtig krijgen is ook nog best een klus - we hadden ze naar een stier moeten brengen. Als die op het juiste moment er geweest was hadden we dat gedaan, maar die was er niet. En rommelen met KI zagen we ook niet echt zitten.

De pakken kuil moeten we maar even zien. Nu we wat extra weiland vrij hebben kunnen we de rammetjes langer laten lopen, en die zullen wel bijgevoerd moeten worden. Maar we houden sowieso een pak of 70 a 80 over. Maar eens informeren of de buurvrouw ze kan gebruiken voor haar paard. En anders op marktplaats.
pi_130751982
Over een week of zes gaan de varkens ook weg. Naar de slacht. Een verkopen we aan een restaurant, eentje aan mijn vader en de derde eten we zelf op.

Dat wordt een rustige winter.. Schapen, kippen, honden, katten.
pi_130754023
Als het echt natte kuil is (koeienkuil) is dat bepaald niet geschikt voor paarden. Er zijn wel mensen die het aan hun paard geven, maar het is helemaal niet goed voor ze.
pi_130754182
Nee, het is prachtige voordroogkuil. Ook heel geschikt voor paarden.
pi_130771667
Oh ja dat is prima idd. :)
pi_130878397
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:43 schreef sigme het volgende:
Over een week of zes gaan de varkens ook weg. Naar de slacht. Een verkopen we aan een restaurant, eentje aan mijn vader en de derde eten we zelf op.

Dat wordt een rustige winter.. Schapen, kippen, honden, katten.
Dat ruimt inderdaad aardig op, zal wel even wennen zijn straks als het zo stil is. Komen er in het voorjaar weer nieuwe varkens of sla je een (half) jaar over?

En wat ik me ook nog af vroeg... Om één van de varkens te verkopen aan een restaurant, moet je daar nog voor aan extra regels of keuringen voldoen? Ik had zelf begrepen dat je als je aan 'de massa' wilt verkopen je je varkens extra moet laten onderzoeken (bloedonderzoek en speekselonderzoek e.d.). Is dat ook zo als je verkoopt aan een restaurant? Of verkoop je levend en laten zij het varken zelf slachten of zo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_130890310
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 12:06 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dat ruimt inderdaad aardig op, zal wel even wennen zijn straks als het zo stil is. Komen er in het voorjaar weer nieuwe varkens of sla je een (half) jaar over?

En wat ik me ook nog af vroeg... Om één van de varkens te verkopen aan een restaurant, moet je daar nog voor aan extra regels of keuringen voldoen? Ik had zelf begrepen dat je als je aan 'de massa' wilt verkopen je je varkens extra moet laten onderzoeken (bloedonderzoek en speekselonderzoek e.d.). Is dat ook zo als je verkoopt aan een restaurant? Of verkoop je levend en laten zij het varken zelf slachten of zo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.

Levend verkopen zou in dit geval wel kunnen, maar is natuurlijk vaak onmogelijk: het restaurant moet een UBN hebben, en een varkensregistratie etc. Dit restaurant hangt altijd alle karkassen zelf af, maakt eigen droge ham enzo en snijdt het helemaal zelf uit - en eet alles op zonder dat er iets in de diepvries gaat.
pi_130891219
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.

Levend verkopen zou in dit geval wel kunnen, maar is natuurlijk vaak onmogelijk: het restaurant moet een UBN hebben, en een varkensregistratie etc. Dit restaurant hangt altijd alle karkassen zelf af, maakt eigen droge ham enzo en snijdt het helemaal zelf uit - en eet alles op zonder dat er iets in de diepvries gaat.
Ja, vanwege het gebrek aan een UBN leek levend verkopen me ook al lastig. Tenzij ze ook zelf slachten natuurlijk dan hebben ze net als een slager wel een UBN. Maar wel heel handig dat het zo vrij makkelijk geregeld kan worden zonder gedoe met bloeduitslagen e.d. ^O^

Misschien is het ook wel iets voor ons als we eens wat over hebben. Er zitten hier in de buurt ook wel een aantal restaurants die misschien belangstelling zouden kunnen hebben.
pi_130892475
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Welk restaurant is dat? :D
pi_130893737
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Welk restaurant is dat? :D
DM :)
pi_130893938
Rotterdam heeft ook een restaurant (Eendracht) waar ze hele varkens opkopen en daar echt alles van gebruiken, erg tof!
pi_132200977
Varkens in de nazomer:

En de schapen:

De rammetjes lopen in de boomgaard:

De kippen hebben te lijden onder een bloedluizenplaag. We hadden laatst roofmijten ingezet, maar die lijken de strijd niet te winnen. Nu weer wat anders: silica. Van dat spul wat in kleine zakje bij elektrica in het doosje zit, trekt vocht aan. Mijten (bloedluizen dus ook) schijnen er niet tegen te kunnen, dus we hopen dat dit de monstertjes doodt.
  † In Memoriam † dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:31:41 #223
137949 Disana
pi_132201729
Wat een leuke gevlekte varkens.
pi_132215619
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 20:31 schreef Disana het volgende:
Wat een leuke gevlekte varkens.
Inderdaad! Wat zijn varkens toch leuke dieren! :9 :*
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 11:29:18 #225
137949 Disana
pi_132220356
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Inderdaad! Wat zijn varkens toch leuke dieren! :9 :*
Ha :)

Nee serieus, het zijn leuke dieren. Ze hebben ook allemaal een ander karakter. Die van de ene kinderboerderij hier gaat speciaal voor je liggen om geaaid te worden, die van de andere begint te schelden als je aan haar zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')