abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113932932
Wat een verschil! Die paar dagen zie je nu nog duidelijk. Het andere overgebleven ei was dus niet bevrucht of voortijdig gestorven?

Hier zit Kip1 nog op 11 eieren, ze zouden dit weekend uit moeten komen maar vanochtend zag ik nog niets. Het zijn gekochte broedeieren van drie verschillende rassen kippen; hoop niet dat ze allemaal schier zijn, dat is een beetje zonde geld :X
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 8 juli 2012 @ 17:39:11 #127
43653 sigme
Veraan
pi_113933130
Ik had nog maar ruimte voor 1 ei in de broedmachine toen ik de 8 gekochte eieren opeens moest warmhouden. Het laatste ei had er bij een schouwing een week geleden raar uitgezien dus die heb ik laten afvallen.

Mijn gekochte broedeieren kostten 50 cent per stuk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou het zonde vinden als ze niet uitkwamen, maar voor het geld zou het me niet kunnen schelen. Waren jouw eieren veel duurder?
En eieren doen er soms echt langer over; ik heb wel eens na ruim 3 weken op het punt gestaan een nest te ruimen - maar toen piepten de eieren naar me. Ik wist niet wat me overkwam :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_113933752
Lol, stiekem blijft-ie toch best een beetje grappig grappig :')

Maar vandaar dus maar één kuikentje. Heb je de gekochte eieren al onder de kip gelegd of hou je ze voor de zekerheid nog even in 't broedmachientje?

Onze eieren liggen er sinds 15 juni 's avonds rond een uur of 10 onder dus echt veel langer kan het haast niet duren denk ik. En tja, heel veel geld kost het niet maar ik geloof dat we voor ruim een tientje eieren onder de kip hebben liggen. Toch zonde als daar niets van komt. Maar voornamelijk jammer omdat ik zo graag een paar Marans hennen wil O+ en daar heeft de hen nog drie eieren van. Hopelijk komen ze vandaag nog uit, vanavond maar weer even kijken. Anders maar gewoon een weekje afwachten tot ze er vanzelf afkomt denk ik, zolang ze zich maar niet dood broedt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_114330116
De kuikens waren groot genoeg om te verhuizen van naast-ons-bed naar op-de-deel. In een groter hok.

Nr 5 zit hier onder de warmteplaat, de rest kwam kijken of ik toevallig ook voer kwam brengen.

VOER!

Ondertussen werken we aan de winterwei van de koeien.
De stal is wat gemodificeerd; met een dakgoot en een regenton, en dat de koeien niet meer achter de stal langs kunnen.

En een luik O+. Nu kunnen we van buitenaf hooi in de ruif doen. Hoef ik geen enthousiast duwende koeien van het lijf te houden terwijl ik met twee armen vol hooi door de wei loop!

En aan de voorzijde ben ik met het afgraafwerk begonnen.

Inmiddels is het afgestoken stuk al tweemaal zo groot.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_114334485
Druk bezig! _O_
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_114793690
De kuikens zijn nu drie weken (het kleintje 2,5) en maken het prima. Ze worden met de dag lelijker en vreten ons het armenhuis in.

Gister zat de kip op de gouden eieren precies drie weken. Dus gistermiddag ging ik maar eens kijken of er al wat te doen was.

Omdat de kuikentjes wel uit maar niet in het legnest konden heb ik de kloek van het nest gejaagd en het legnest eruit gehaald.
Zo zaten ze er vanochtend bij, kijk dat ene kuikentje door de vleugel spieken :D.

Vanochtend liep ik ook de ronde langs de andere beesten.
Zie ik toch wat raars bij de schapen..

:D!
pi_114794101
Ahwwww, wat grappig, zo'n laat lammetje. Wel leuk O+
  zondag 29 juli 2012 @ 10:49:27 #133
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_114794941
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 09:08 schreef sigme het volgende:
De kuikens zijn nu drie weken (het kleintje 2,5) en maken het prima. Ze worden met de dag lelijker en vreten ons het armenhuis in.
[ afbeelding ]

Gister zat de kip op de gouden eieren precies drie weken. Dus gistermiddag ging ik maar eens kijken of er al wat te doen was.
[ afbeelding ]
Omdat de kuikentjes wel uit maar niet in het legnest konden heb ik de kloek van het nest gejaagd en het legnest eruit gehaald.
Zo zaten ze er vanochtend bij, kijk dat ene kuikentje door de vleugel spieken :D.
[ afbeelding ]

Vanochtend liep ik ook de ronde langs de andere beesten.
Zie ik toch wat raars bij de schapen..
[ afbeelding ]
:D!
. :D

Tof sigme!
Niet meer actief op Fok!
pi_114797225
Nog meer kuikentjes, en zelfs nog een lammetje! Wat leuk O+

Hoeveel 'gouden eieren' zijn er nu uiteindelijk uitgekomen (en hoeveel had je er ook alweer gekocht)?
  zondag 29 juli 2012 @ 12:44:59 #135
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114798084
Een verrassingslammetje! O+ O+ O+

Wat zijn die gouden eieren-kuikentjes mooi zeg, vergeleken bij die andere...
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_114798733
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:17 schreef Miss_Isis het volgende:
Nog meer kuikentjes, en zelfs nog een lammetje! Wat leuk O+

Hoeveel 'gouden eieren' zijn er nu uiteindelijk uitgekomen (en hoeveel had je er ook alweer gekocht)?
7 uit 8!

quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Een verrassingslammetje! O+ O+ O+

Wat zijn die gouden eieren-kuikentjes mooi zeg, vergeleken bij die andere...
Ik heb voor de zekerheid nog even de oude foto's erbij gezocht, de zilverkuikens zagen er 3 weken geleden ook schattig uit dus de gouden zullen ook wel van die lillerds worden oO<.

Onze zilverpatrijzen zien er zo uit (foto'tje van internet, maar ze lijken d'r sprékend op) :

En de gouden zouden dan dit moeten zijn (gewone patrijs dus):
  zondag 29 juli 2012 @ 13:12:08 #137
323439 HetKlusKonijn
pi_114799049
quote:
17s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:05 schreef sigme het volgende:
Ik heb voor de zekerheid nog even de oude foto's erbij gezocht, de zilverkuikens zagen er 3 weken geleden ook schattig uit dus de gouden zullen ook wel van die lillerds worden oO<.
Haha, ja, ik was even het leeftijdsverschil vergeten... :P
Maar schattig zijn ze sowieso. :Y
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_114799310
quote:
17s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:05 schreef sigme het volgende:

[..]

7 uit 8!

[..]

Onze zilverpatrijzen zien er zo uit (foto'tje van internet, maar ze lijken d'r sprékend op) :
[ afbeelding ]
En de gouden zouden dan dit moeten zijn (gewone patrijs dus):
[ afbeelding ]
Heel mooi resultaat! Hopelijk zitten er veel hennetjes bij :) Ga je van deze kuikens een haan aanhouden of alleen hennetjes?
pi_114799949
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:18 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Heel mooi resultaat! Hopelijk zitten er veel hennetjes bij :) Ga je van deze kuikens een haan aanhouden of alleen hennetjes?
Ik denk niet dat we een gouden haan aanhouden, ik vind de zilverpatrijs echt mooier.
pi_114800455
quote:
7s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik denk niet dat we een gouden haan aanhouden, ik vind de zilverpatrijs echt mooier.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Hmm, ik vind die gouden haan juist wel mooi eigenlijk. Ik hou wel van dat rood/geel/zwart :Y De hennen vind ik in zilver dan wel weer mooier dan in goud.

Heb je al meer nieuws over de biggetjes uit Oldenzaal trouwens? Wanneer zouden die ook al weer komen?
pi_114800720
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:44 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Hmm, ik vind die gouden haan juist wel mooi eigenlijk. Ik hou wel van dat rood/geel/zwart :Y De hennen vind ik in zilver dan wel weer mooier dan in goud.

Heb je al meer nieuws over de biggetjes uit Oldenzaal trouwens? Wanneer zouden die ook al weer komen?
Als ze voorspoedig genoeg groeien mogen we ze maandag over een week ophalen. Het worden definitief geen stamboekbiggetjes.
Kom je op bezoek in Oldenzaal? We zijn er 's ochtends :).
pi_114801075
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 13:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Als ze voorspoedig genoeg groeien mogen we ze maandag over een week ophalen. Het worden definitief geen stamboekbiggetjes.
Kom je op bezoek in Oldenzaal? We zijn er 's ochtends :).
Wat jammer dat het geen stamboek biggen zijn! Wat heeft dit voor gevolgen voor de eventuele fokplannen?

En in Oldenzaal op bezoek komen zou ik wel willen, maar gaat niet lukken waarschijnlijk... Lig al sinds eind mei bijna de hele dag plat i.v.m. rugklachten. Staan, zitten en lopen kan niet langer dan een minuut of 5 en dan moet ik snel weer liggen ;(
pi_114806356
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:00 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wat jammer dat het geen stamboek biggen zijn! Wat heeft dit voor gevolgen voor de eventuele fokplannen?

En in Oldenzaal op bezoek komen zou ik wel willen, maar gaat niet lukken waarschijnlijk... Lig al sinds eind mei bijna de hele dag plat i.v.m. rugklachten. Staan, zitten en lopen kan niet langer dan een minuut of 5 en dan moet ik snel weer liggen ;(
Jeetje, dat is niet kinderachtig! Sterkte!

Voor de fokplannen maakt het verder voorlopig niet uit, dat zijn toch redelijk ver-in-de-toekomst wilde plannen. Als we gaan fokken kan dat ook best eerst eens zonder stamboek (en dus ook zonder label).
pi_115009183
Dinsdag hebben we een deel van de kippenren afgezet, zodat kloek en kuikens uit hun kist konden, de vrije natuur in. De kloek kloekt als de beste:

Zo schattig. En direct scharrelen natuurlijk, en zůkse pieren worden door die kleine piepkuikens naar binnen geschrokt.

Gister hebben we de (grote) lammeren gescheiden van de volwassen ooien, het kleine lam en de ram. De kudde met de volwassen dieren is naar de koeienwei. Die is gehalveerd, de koeien hebben eerst op de ene helft gestaan en staan nu in vers gras, de schapen op het gras dat grotendeels door de koeien is weggevreten. Over de afstand van zo'n 100 meter jammeren de schapen naar de lammeren en de lammeren naar de ooien.

En toen kwam er vanacht een onweersbui over. De dikste die we in jaren gehad hebben, en pal boven onze kop. Alle stroom eraf gehaald, dus de grote kuikens zonder warmteplaat, maar dat moet wel kunnen. Dat bleek vanochtend ook prima. De schapen waren aan de verkeerde kant van de koeienwei beland, dat was te overzien. Maar de buitenkuikens..
Ik ging kijken, zag twee paniekig rondrennende kuikens, geen kloek. Kloek bleek uit het afgezette deel van de ren gevlogen te zijn, die moet zich in blinde paniek vliegend tegen het hoge gaas gestort hebben - maar ze kon niet meer terug. Ik de kloek gevangen en weer bij de twee levende kuikentjes gezet. De andere kuikens lagen kletsnat en stijf met buikjes omhoog en pootjes gestrekt door de ren. Eentje zag ik nog een beetje bewegen, dus Miss_Isis indachtig wilde ik die in m'n decolleté stoppen maar ik moest de rest ook oprapen. Bij oppakken piepte er nog eentje en van een ander voelde ik nog een hartje. Dus met spoed beesten naar binnen en in een bakje warm water gedompeld. Tot mijn oneindige verbazing zijn ze in het warme water alle vijf weer tot leven gewekt.
Daarna in een bak onder de lamp verder opwarmen en drogen.
Hier zien ze er al weer heel behoorlijk uit:

Begin van de middag hebben we ze weer buiten gezet. Bij de kloek, die blij was ze weer te zien.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 18:37:56 #145
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115009284
Oh, hulde voor de reddingsactie!
The love you take is equal to the love you make.
pi_115010397
Pfoeh! Miraculeuze redding! *O*
  donderdag 2 augustus 2012 @ 19:23:44 #147
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_115011341
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 18:35 schreef sigme het volgende:
Dinsdag hebben we een deel van de kippenren afgezet, zodat kloek en kuikens uit hun kist konden, de vrije natuur in. De kloek kloekt als de beste:
[ afbeelding ]
Zo schattig. En direct scharrelen natuurlijk, en zůkse pieren worden door die kleine piepkuikens naar binnen geschrokt.

Gister hebben we de (grote) lammeren gescheiden van de volwassen ooien, het kleine lam en de ram. De kudde met de volwassen dieren is naar de koeienwei. Die is gehalveerd, de koeien hebben eerst op de ene helft gestaan en staan nu in vers gras, de schapen op het gras dat grotendeels door de koeien is weggevreten. Over de afstand van zo'n 100 meter jammeren de schapen naar de lammeren en de lammeren naar de ooien.

En toen kwam er vanacht een onweersbui over. De dikste die we in jaren gehad hebben, en pal boven onze kop. Alle stroom eraf gehaald, dus de grote kuikens zonder warmteplaat, maar dat moet wel kunnen. Dat bleek vanochtend ook prima. De schapen waren aan de verkeerde kant van de koeienwei beland, dat was te overzien. Maar de buitenkuikens..
Ik ging kijken, zag twee paniekig rondrennende kuikens, geen kloek. Kloek bleek uit het afgezette deel van de ren gevlogen te zijn, die moet zich in blinde paniek vliegend tegen het hoge gaas gestort hebben - maar ze kon niet meer terug. Ik de kloek gevangen en weer bij de twee levende kuikentjes gezet. De andere kuikens lagen kletsnat en stijf met buikjes omhoog en pootjes gestrekt door de ren. Eentje zag ik nog een beetje bewegen, dus Miss_Isis indachtig wilde ik die in m'n decolleté stoppen maar ik moest de rest ook oprapen. Bij oppakken piepte er nog eentje en van een ander voelde ik nog een hartje. Dus met spoed beesten naar binnen en in een bakje warm water gedompeld. Tot mijn oneindige verbazing zijn ze in het warme water alle vijf weer tot leven gewekt.
[ afbeelding ]

Begin van de middag hebben we ze weer buiten gezet. Bij de kloek, die blij was ze weer te zien.
Wow, knap gered ^O^ *O* *O* *O*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_115014430
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 18:35 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wat een geluk dat ze het allemaal nog gered hebben! Bijzonder toch, hoe je zulke ogenschijnlijk tere beestjes met alleen wat warmte bijna letterlijk weer tot leven kan wekken. En gelukkig hebben ze het bij jou ook echt overleefd en werden ze niet alsnog opgedroogd en al door een kat vanonder de lamp weg geplukt ;( :')

Laten we hopen dat het een beetje mooi weer blijft nu en ze allemaal zonder verder drama gezond groot worden ^O^
  donderdag 2 augustus 2012 @ 21:04:01 #149
323439 HetKlusKonijn
pi_115016518
Fijn om te lezen dat alle kleine piepjes het gered hebben!
Zo zie je maar weer, je moet beesten nooit te vroeg opgeven. :)
pi_115423952
Het gaat uitstekend met de goudkuikentjes, dus hun wederopstanding is redelijk succesvol gebleken. Met hun kloek gaat het minder goed. We hebben alle kippen en kuikens wat verhuisd, zodat ze uiteindelijk met z'n allen in 1 ren zitten. Eerst de zilverkuikens in een afgeschermd gedeelte, en de kloek met haar goudkuikens bij de haan en de twee hennen. Dat ging prima, totdat de haan bedacht dat hij eigenlijk altijd al de pik had op die kip. Ik weet niet wŕt het stomme beest gedaan heeft, maar de kloek heeft nu een gebroken poot.
Ik weet ook niet wat de haan in z'n kop had, maar die kop is er nu dus af. Goed. 1 Haan minder.
Goede nieuws is dat van de 5 zilverkuikens er 2 haantjes zijn, en dus 3 hennetjes. Dat wordt dus 1 soephaantje.

Ik hoop dat de kloek zich nog een paar weken in leven weet te houden zodat ze haar kuikens warm kan houden. En wie weet herstelt ze nog wel wat, maar op dit moment is ze heel hulpeloos, al kan ze van wel de ene naar de ander kant van de ren hinkelen.
Deze kloek is de oudste kip die we hebben, in 2008 gekocht. Ik denk niet dat ze haar 5e verjaardag haalt.

Inmiddels lopen alle kippen en kuikens door elkaar in 1 grote ren en dat gaat best aardig. De 2 gewone kippen slapen in het kippehok, op stok. De kloek met de kuikens in een kistje onder het hok en de zilverkuikens met z'n vijven in een kattereismand in de ren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')