Het zijn natuurlijk pinken/vaarsen maar ach, ik vind kalfjes wel lief klinken eigenlijkquote:Op zondag 18 maart 2012 17:57 schreef sigme het volgende:
[..]
De pinkjes (na een jaar zijn het geen kalveren meer) zijn nu bijna twee jaar. Gewoonlijk (tegenwoordig) krijgen ze op een leeftijd van 2 jaar een kalf, dus ruim een half jaar geleden (ze dragen 10 maanden en ze zijn nog geen 2 jaar) konden ze gedekt worden.
Dat wilden we niet, wij vinden een onvolgroeide pink late dekken niet zo geweldig. Dus wat ons betreft kalft er een (of beide) als ze 3 jaar zijn, dus dan zouden we ze over een maand of 4 a 5 laten dekken.
En voor dekken heb je een echte stier nodig, die hebben we niet. Dus dat zou via KI moeten, en dat schijnt nog best lastig te zijn.
Ja, dat is leuk he.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:53 schreef sigme het volgende:
Nou, het was stormachtig en koud gister, maar de koeien zijn naar de zomerwei. Ze bokten en renden en gingen tekeer.
[ afbeelding ]
Mooi!quote:En........vers van vandaag:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Twee ooilammetjes nota bene. Van een entertje, dus een schaap dat niet eerder gelammerd heeft. Ze doet het helemaal goed (bij enters gaat dat nog wel eens wat moeilijk).
Kut!quote:Op zondag 29 april 2012 09:05 schreef sigme het volgende:
Het is maar een koude lente, dus het gras groeit l a n g z a a m. We hebben nog wat kuil bijgekocht en voeren de koeien nog bij.
Er zijn nu 10! lammetjes, waarvan ongekend veel ooitjes: 7 ooilammeren. Nu moeten we bedenken hoe we dat gaan oplossen: we kunnen geen ooilammetjes houden als we ook de ram houden, want dan krijgen we inteeltlammetjes. Dus we moeten of al die ooilammetjes kwijtraken/slachten, of onze mooie ram slachten. We kunnen sowieso niet die hele verzameling ooien houden, dan zouden we volgend lente 14 ooien hebben en dus een stuk of 20 lammeren. Dan moeten we grond bijkopen
.
En er is weer eens een kip verdwenen. Opgepeuzeld, we vonden alleen nog wat veertjes. Natuurlijk is niet de oude kip opgegeten, of het gehandicapte draainekkipje, maar een gezond hennetje in de kracht van haar leven. Hoezo survival of the fittest?
Nu hebben we dus nog maar 4 hennen, waarvan 1 oude tang en 1 geschift exemplaar. Dus maar hopen dat het wel een mooie warme zomer wordt zodat er een broeds wordt, bij voorkeur die oude of die gekke.
Goed nieuws zoveel lammetjes, en nog het merendeel ooien ook! Ik neem aan dat die nog wel wat opleveren als je degenen die je niet in de vriezer kwijt kunt verkoopt?quote:Op zondag 29 april 2012 09:05 schreef sigme het volgende:
Het is maar een koude lente, dus het gras groeit l a n g z a a m. We hebben nog wat kuil bijgekocht en voeren de koeien nog bij.
Er zijn nu 10! lammetjes, waarvan ongekend veel ooitjes: 7 ooilammeren. Nu moeten we bedenken hoe we dat gaan oplossen: we kunnen geen ooilammetjes houden als we ook de ram houden, want dan krijgen we inteeltlammetjes. Dus we moeten of al die ooilammetjes kwijtraken/slachten, of onze mooie ram slachten. We kunnen sowieso niet die hele verzameling ooien houden, dan zouden we volgend lente 14 ooien hebben en dus een stuk of 20 lammeren. Dan moeten we grond bijkopen
.
En er is weer eens een kip verdwenen. Opgepeuzeld, we vonden alleen nog wat veertjes. Natuurlijk is niet de oude kip opgegeten, of het gehandicapte draainekkipje, maar een gezond hennetje in de kracht van haar leven. Hoezo survival of the fittest?
Nu hebben we dus nog maar 4 hennen, waarvan 1 oude tang en 1 geschift exemplaar. Dus maar hopen dat het wel een mooie warme zomer wordt zodat er een broeds wordt, bij voorkeur die oude of die gekke.
Hmm, 3 hennen nog maar, hopelijk komt daar snel verbetering in! Misschien een stel (kriel) Wyandotten er bij aanschaffen? Die schijnen om de haverklap zo'n beetje broeds te worden. Een kennis van ons heeft er drie en komt waarschijnlijk morgen weer een paar eieren halen hier omdat er alweer eentje broeds is. Hij schattige kuikentjes, wij straks nieuwe hennen en een stel haantjes in de vriezerquote:Op vrijdag 4 mei 2012 03:53 schreef sigme het volgende:
Ik ben een waardeloze handelaar en mijn liefste nog waardelozer, dus beesten leveren ons nooit een rooie cent op. Tot nu toe hebben we ooitjes wel eens weggegeven en het beste dat we uitonderhandeld hebben was een ruil voor een ander ooitje. De volwassen dieren zijn niet gekeurd, dus het zijn geen stamboekschaapjes, dus ik verwacht er gewoon ouderwets geld op toe te leggen.
4 Hennen, tsja, momenteel zou ik m'n handen dichtknijpen bij 4 hennen. Het zijn er nu nog 3.
Het draainekje is vermoedelijk op een ongelukkig moment in een spasme geschoten en in de vijver gekukeld. Dat hennetje daarvoor zal door een vos of een andere vrij handige viervoeter gepakt zijn. Eerder wel eens een kippen verloren aan buizerds, maar die nemen hun prooi niet mee (te zwaar) en eten ook geen hele kip schoon op.
De vorwerkers waren 2 hennen, 2 haantjes, en die zijn gezamelijk geemigreerd naar een lieflijk dorpje ergens in Groningen. Daar maken ze het goed, ook die twee hanen samen. De hennetjes leggen samen zo'n 12 eieren per week maar ze zijn niet broeds. Als er daarvan eentje broeds zou worden en het komt me op tijd ter ore, dan schuif ik er wel wat van onze eieren onder.
Maar we hopen vooral op een broedse kip hier, en zodra die er is gooien wij ook een portie eieren in de machine, in de hoop dat kip en wij samen toch een handjevol kuikens tot leven weten te wekken en dat de kip dan de opvoeding voor haar rekening neemt. Desnoods, dus als er geen enkele kip gaat zitten, doen we het wel weer helemaal zelf.
Dit jaar houden we het bij lamsvlees; ik wil wel erg graag weer varkens maar we slaan een jaar over. Ik zie nog geen biggetjes in jouw topic, die moeten nu toch elk moment kunnen komen? Lijkt me zo leuk! Maar toch ga ik volgende keer weer voor een stelletje borgjes.
De ziekte heet myiasis. Konijnen kunnen het ook heel makkelijk krijgen, vooral als ze een beetje plakpoep hebben. Het kan ook bij andere diersoorten gebeuren maar volgens mij komt dat minder voor. Het heeft te maken met hoe lekker vochtig en warm (en liefst vies met poep) de kont van zo'n dier is. Geiten hebben omhoog staande staartjes, een bloot 'kontje' en meestal een heel gladde, kortharige vacht en lopen daarom weinig risico. En onze schapen bijvoorbeeld hebben wel lange staarten maar kort haar i.p.v. wol en hebben er ook nooit last van (gehad). We hebben ze ook nog nooit preventief behandeld.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:09 schreef dolfina-chica het volgende:
Ik wilde je uitleg vanmorgen al lezen, maar ik dacht, dat doen we maar even niet.. Ik moest nog eten enz.![]()
Maar dank je wel voor je uitleg!
Ik had er wel vaker van gehoord, maar wist niet hoe en wat!
Zijn de schapen de enige die er last van kunnen hebben? Geiten enz zijn die veilig?
quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:43 schreef sigme het volgende:
We wachten tot onze 8 eieren in de broedmaschine 8 van gezondheid blakende hennen blijken te zijn. Bijkopen heb ik geen zin in, dat is ons de vorige keer niet best bevallen - toen kochten we twee jonge hennetjes bij, waarvan 1 toen ze eieren ging leggen een afwijking bleek te hebben waardoor ze zichzelf binnenstebuiten keerde. En een kip kost nogal wat. Meer dan een scharrelkip uit de supermarkt
.
Ik weet niet wanneer we precies nieuwe varkens nemen. Op een moment dat er aanbod is en wij er gelegenheid voor hebben denk ik. Varkens de winter door helpen is best veel werk, dat kan een reden zijn om pas komende lente te starten.
Voor de koeien staat nog meer (godvergeten dure) aanpassing op de verlanglijst: we willen zo'n 80m2 rondom hun hok verharden met kunststoftegels waar gras doorheen groeit.
[ afbeelding ]
Goudgerande koeien. Volgens mij zijn door professionele masseurs geknuffelde wagyu-runderen nog goedkoper in onderhoud.
Oh ja, en ik moet die 80m2 dan natuurlijk eerst even 15 cm afgraven, om dan 10 kuub zand erin te kruien, die tegels te leggen, nog 5 krub zand in die tegels kruien en dan nog 1 kuub zand erover..
Hehe, geen wonder dat ze zo exclusief zijn als ze niet willen broedenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 20:12 schreef sigme het volgende:
Wij hebben een u i t e r s t exclusief rasje he? Twenste hoenders. Geen kuiken van te krijg.
Bedankt voor het aanbod van de wyandottes, maar wij blijven stug doormodderen met onze exclusieve rotkippen.
!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |