abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109241616
Is het lastig vanwege het ras (zeldzaamheid of zo)?
pi_109241823
Nee, KI is gewoon een beetje lastig omdat je heel goed moet timen. Dus we moeten dan het ritme van tochtig worden van de koeien goed bijhouden en op precies de juiste dag de KI-meneer laten langskomen. En dan nog is het lastig, KI is gewoon niet de makkelijkste manier om drachtig te worden.

Bij KI kan je wel werkelijk alle rassen bestellen die je maar zou willen, dat is het punt niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_109242672
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 17:57 schreef sigme het volgende:

[..]

De pinkjes (na een jaar zijn het geen kalveren meer) zijn nu bijna twee jaar. Gewoonlijk (tegenwoordig) krijgen ze op een leeftijd van 2 jaar een kalf, dus ruim een half jaar geleden (ze dragen 10 maanden en ze zijn nog geen 2 jaar) konden ze gedekt worden.
Dat wilden we niet, wij vinden een onvolgroeide pink late dekken niet zo geweldig. Dus wat ons betreft kalft er een (of beide) als ze 3 jaar zijn, dus dan zouden we ze over een maand of 4 a 5 laten dekken.
En voor dekken heb je een echte stier nodig, die hebben we niet. Dus dat zou via KI moeten, en dat schijnt nog best lastig te zijn.
Het zijn natuurlijk pinken/vaarsen maar ach, ik vind kalfjes wel lief klinken eigenlijk O+ Door wat voor stier wil je ze laten dekken/insemineren? Een bijzonder ras of gewoon een 'standaard' stier? Heb je anders misschien een veehouder in de buurt die een stier heeft die je even mag lenen? Of is dat niet te doen met vervoer of risico op ziekte overdracht? Ik heb geen idee aan wat voor regels rundervervoer moet voldoen eigenlijk en of je legaal een koe naar de stier mag brengen.

Toen wij voor de varkens een beer zochten was dat ook een heel gedoe, meer dan ik had verwacht. Maar dat had er ook mee te maken dat we per sé een Bentheimer beer wilden (of Berkshire, maar dat is helemaal nauwelijks te krijgen tenzij je importeert). Als we een standaard (Piétrain, Dudoc of ev. Hampshire) beer hadden gewild was het vrij makkelijk geweest om aan KI materiaal te komen, dat wordt door bijna alle KI stations aangeboden. Het is dan alleen een kwestie van bellen als je zeug net berig is en zelf ophalen of het thuisbezorgd krijgen, eventueel met inseminator erbij. Is dat met koeien ongeveer vergelijkbaar?

edit: zie net je reactie hier boven, de tochtigheid inschatten maakt het dus lastig.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_109282280
Nou, het was stormachtig en koud gister, maar de koeien zijn naar de zomerwei. Ze bokten en renden en gingen tekeer.

En........vers van vandaag:

O+ Twee ooilammetjes nota bene. Van een entertje, dus een schaap dat niet eerder gelammerd heeft. Ze doet het helemaal goed (bij enters gaat dat nog wel eens wat moeilijk).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_109282725
Leuk topic sigme O+
pi_109289010
Wat liggen ze er ontspannen bij O+
pi_109289145
Wat een prachtige lammetjes. O+
pi_109327491
sorry, testpost, ben de helft van het topic kwijt.
pi_110920322
quote:
6s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:53 schreef sigme het volgende:
Nou, het was stormachtig en koud gister, maar de koeien zijn naar de zomerwei. Ze bokten en renden en gingen tekeer.
[ afbeelding ]
Ja, dat is leuk he.

Echt jammer dat die ervaring is gekaapt door de reclame.
quote:
En........vers van vandaag:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
O+ Twee ooilammetjes nota bene. Van een entertje, dus een schaap dat niet eerder gelammerd heeft. Ze doet het helemaal goed (bij enters gaat dat nog wel eens wat moeilijk).
Mooi!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_110921528
Het is maar een koude lente, dus het gras groeit l a n g z a a m. We hebben nog wat kuil bijgekocht en voeren de koeien nog bij.
Er zijn nu 10! lammetjes, waarvan ongekend veel ooitjes: 7 ooilammeren. Nu moeten we bedenken hoe we dat gaan oplossen: we kunnen geen ooilammetjes houden als we ook de ram houden, want dan krijgen we inteeltlammetjes. Dus we moeten of al die ooilammetjes kwijtraken/slachten, of onze mooie ram slachten. We kunnen sowieso niet die hele verzameling ooien houden, dan zouden we volgend lente 14 ooien hebben en dus een stuk of 20 lammeren :D. Dan moeten we grond bijkopen :+.

En er is weer eens een kip verdwenen. Opgepeuzeld, we vonden alleen nog wat veertjes. Natuurlijk is niet de oude kip opgegeten, of het gehandicapte draainekkipje, maar een gezond hennetje in de kracht van haar leven }:|. Hoezo survival of the fittest?
Nu hebben we dus nog maar 4 hennen, waarvan 1 oude tang en 1 geschift exemplaar. Dus maar hopen dat het wel een mooie warme zomer wordt zodat er een broeds wordt, bij voorkeur die oude of die gekke.
pi_110985567
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 09:05 schreef sigme het volgende:
Het is maar een koude lente, dus het gras groeit l a n g z a a m. We hebben nog wat kuil bijgekocht en voeren de koeien nog bij.
Er zijn nu 10! lammetjes, waarvan ongekend veel ooitjes: 7 ooilammeren. Nu moeten we bedenken hoe we dat gaan oplossen: we kunnen geen ooilammetjes houden als we ook de ram houden, want dan krijgen we inteeltlammetjes. Dus we moeten of al die ooilammetjes kwijtraken/slachten, of onze mooie ram slachten. We kunnen sowieso niet die hele verzameling ooien houden, dan zouden we volgend lente 14 ooien hebben en dus een stuk of 20 lammeren :D. Dan moeten we grond bijkopen :+.

En er is weer eens een kip verdwenen. Opgepeuzeld, we vonden alleen nog wat veertjes. Natuurlijk is niet de oude kip opgegeten, of het gehandicapte draainekkipje, maar een gezond hennetje in de kracht van haar leven }:|. Hoezo survival of the fittest?
Nu hebben we dus nog maar 4 hennen, waarvan 1 oude tang en 1 geschift exemplaar. Dus maar hopen dat het wel een mooie warme zomer wordt zodat er een broeds wordt, bij voorkeur die oude of die gekke.
Kut!
Denk je niet dat het gekke erfelijk is? En ouderdom is misschien ook niet bevorderlijk voor gezond nageslacht.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_110995138
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 09:05 schreef sigme het volgende:

Goed nieuws zoveel lammetjes, en nog het merendeel ooien ook! Ik neem aan dat die nog wel wat opleveren als je degenen die je niet in de vriezer kwijt kunt verkoopt?

Jammer dat het niet zo opschiet met de kippen, 4 hennen is wel wat weinig. Enig idee welk roofdier verantwoordelijk is voor het tragisch overlijden? Hier hebben we afgelopen herfst ook een paar bijna volwassen kuikens verloren, waarschijnlijk aan een koppel buizerds die ik steeds zag loeren... Gelukkig zijn er hier wel al 9 kuikentjes van eigen kweek geboren (en 10 plofkuikentjes voor de vriezer bijgekocht), dat houdt de aanwas een beetje in stand. Ben jij nog van plan kuikens uit te broeden met de broedmachine of wacht je tot één van de hennen broeds gaat worden? En hoe staat het eigenlijk met de vorwerk krielen die zouden kunnen gaan broeden? Daar zat toch ook een hen bij dacht ik?

En komen er dit jaar nog nieuwe biggen in de diergaarde, of hou je het bij lamsvlees?
/ einde vragenvuur :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_111116879
Ik ben een waardeloze handelaar en mijn liefste nog waardelozer, dus beesten leveren ons nooit een rooie cent op. Tot nu toe hebben we ooitjes wel eens weggegeven en het beste dat we uitonderhandeld hebben was een ruil voor een ander ooitje. De volwassen dieren zijn niet gekeurd, dus het zijn geen stamboekschaapjes, dus ik verwacht er gewoon ouderwets geld op toe te leggen :+.

4 Hennen, tsja, momenteel zou ik m'n handen dichtknijpen bij 4 hennen. Het zijn er nu nog 3.
Het draainekje is vermoedelijk op een ongelukkig moment in een spasme geschoten en in de vijver gekukeld. Dat hennetje daarvoor zal door een vos of een andere vrij handige viervoeter gepakt zijn. Eerder wel eens een kippen verloren aan buizerds, maar die nemen hun prooi niet mee (te zwaar) en eten ook geen hele kip schoon op.

De vorwerkers waren 2 hennen, 2 haantjes, en die zijn gezamelijk geemigreerd naar een lieflijk dorpje ergens in Groningen. Daar maken ze het goed, ook die twee hanen samen. De hennetjes leggen samen zo'n 12 eieren per week maar ze zijn niet broeds. Als er daarvan eentje broeds zou worden en het komt me op tijd ter ore, dan schuif ik er wel wat van onze eieren onder.
Maar we hopen vooral op een broedse kip hier, en zodra die er is gooien wij ook een portie eieren in de machine, in de hoop dat kip en wij samen toch een handjevol kuikens tot leven weten te wekken en dat de kip dan de opvoeding voor haar rekening neemt. Desnoods, dus als er geen enkele kip gaat zitten, doen we het wel weer helemaal zelf.

Dit jaar houden we het bij lamsvlees; ik wil wel erg graag weer varkens maar we slaan een jaar over. Ik zie nog geen biggetjes in jouw topic, die moeten nu toch elk moment kunnen komen? Lijkt me zo leuk :Y! Maar toch ga ik volgende keer weer voor een stelletje borgjes.
pi_111145950
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 03:53 schreef sigme het volgende:
Ik ben een waardeloze handelaar en mijn liefste nog waardelozer, dus beesten leveren ons nooit een rooie cent op. Tot nu toe hebben we ooitjes wel eens weggegeven en het beste dat we uitonderhandeld hebben was een ruil voor een ander ooitje. De volwassen dieren zijn niet gekeurd, dus het zijn geen stamboekschaapjes, dus ik verwacht er gewoon ouderwets geld op toe te leggen :+.

4 Hennen, tsja, momenteel zou ik m'n handen dichtknijpen bij 4 hennen. Het zijn er nu nog 3.
Het draainekje is vermoedelijk op een ongelukkig moment in een spasme geschoten en in de vijver gekukeld. Dat hennetje daarvoor zal door een vos of een andere vrij handige viervoeter gepakt zijn. Eerder wel eens een kippen verloren aan buizerds, maar die nemen hun prooi niet mee (te zwaar) en eten ook geen hele kip schoon op.

De vorwerkers waren 2 hennen, 2 haantjes, en die zijn gezamelijk geemigreerd naar een lieflijk dorpje ergens in Groningen. Daar maken ze het goed, ook die twee hanen samen. De hennetjes leggen samen zo'n 12 eieren per week maar ze zijn niet broeds. Als er daarvan eentje broeds zou worden en het komt me op tijd ter ore, dan schuif ik er wel wat van onze eieren onder.
Maar we hopen vooral op een broedse kip hier, en zodra die er is gooien wij ook een portie eieren in de machine, in de hoop dat kip en wij samen toch een handjevol kuikens tot leven weten te wekken en dat de kip dan de opvoeding voor haar rekening neemt. Desnoods, dus als er geen enkele kip gaat zitten, doen we het wel weer helemaal zelf.

Dit jaar houden we het bij lamsvlees; ik wil wel erg graag weer varkens maar we slaan een jaar over. Ik zie nog geen biggetjes in jouw topic, die moeten nu toch elk moment kunnen komen? Lijkt me zo leuk :Y! Maar toch ga ik volgende keer weer voor een stelletje borgjes.
Hmm, 3 hennen nog maar, hopelijk komt daar snel verbetering in! Misschien een stel (kriel) Wyandotten er bij aanschaffen? Die schijnen om de haverklap zo'n beetje broeds te worden. Een kennis van ons heeft er drie en komt waarschijnlijk morgen weer een paar eieren halen hier omdat er alweer eentje broeds is. Hij schattige kuikentjes, wij straks nieuwe hennen en een stel haantjes in de vriezer :Y) Hopelijk hebben jullie ook snel een broedse hen en schattige kuikens in de diergaarde oO<

En ja, hier kunnen zo'n beetje elk moment de biggetjes geboren worden! Pim schiet nog niet echt op maar het moet toch voor de 8ste gebeuren. We wachten (niet zo heel geduldig) af :)
pi_113202811
Oh wel, de zomer kwam maar niet dus de kippen gingen niet broeden dus doen we het maar weer zelf. Er liggen nu een week 8 eieren in de broedmasjien. Ik reken op 3 kuikens waarvan 2 haantjes. Ofzo.

Verder is de winter natuurlijk alweer op komst en we willen het winterverblijf van de koeien wat verbeteren. Om te beginnen hun stalletje. Die had een onverharde vloer, en het bleek dat wij daar, door het regelmatig uit te mesten, per saldo een flinke kuil in groeven. Nu gaan we de vloer verharden met een laag beton.

En als we dan toch bezig zijn, dan krijgt het varkenshok ook een verharde uitloop. Want die beesten die maken er zo'n modderbende van, dat wij er zelf nauwelijks kunnen bewegen.

Het koestalletje moet eerst een laag ophoogzand in, ziehier de eerste kruiwagen schoon zand erin:

Voor de varkensuitloop moeten we juist wat afgraven; ziehier de ietwat uitgevlakte afgraving:

Inmiddels ligt in het koestalletje een mooie dam zand. Komende maandag komt er een betonwagen een paar kuub beton lossen. Dan moeten wij zo hard mogelijk heen en weer rennen met kruiwagens beton.

Schapen maken het goed; de volwassen dieren zijn geschoren. Geen last gehad met maden dit jaar, dat is mooi mazzel.

De jongste hond (het teefje) is laatst gecastreerd en heeft daar nog wat complicaties van gehad waardoor we haar extra lang heel rustig hebben moeten houden en dat valt niet mee met een jonge hond. De iets oudere hond bleek bij de recente keuring door de veearts te dik. 20 kilo waar hij ongeveer 16 zou moeten wegen :+. Dus die is nu op dieet.
  donderdag 21 juni 2012 @ 20:48:17 #91
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_113205997
Weer genoeg te doen zo te lezen!

Hoe kan dat trouwens... maden bij de schapen, ik heb het vaker gehoord...
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
pi_113222146
Maden bij schapen gaat als volgt: als het warm, vochtig weer is heeft de vleesetende vlieg zin om eieren te leggen. En die leggen ze in de vacht van een schaap. Na een paar uur komen de eieren uit, kleine witte friemeltjes van een millimeter lang. Die kruipen op de huid van het schaap en gaan aan het schaap knagen.
Het schaap krijgt jeuk van jewelste en probeert eens wat te krabben, maar in dikke wol laat zo'n verzameling wurmpjes zich niet afkrabben. Afhankelijk van hoeveel maden er zijn vreten die beesten een gaatje in het schaap of het halve schaap. Dat gaat vrij rap. Ze vreten wel oppervlakkig, dus niet echt door het vlees naar binnen maar steeds een grotere plek op de huid.
Maden scheiden een giftige stof uit, en daaraan gaat een schaap uiteindelijk dood. Als je een behoorlijke lading maden hebt en lekker warm weer, is het schaap in een dag dood.

Vliegen leggen die eieren ook op schone schapen, maar liever op vieze schapen. Vieze met wat stront aangekoekte staarten zijn ideaal voor de eieren. Daarom worden de staarten van schapen gecoupeerd; als er geen staart is kan die ook niet vies worden.
Schapen scheren helpt, maar is ook geen harde garantie. Zeker bij lammeren, die niet geschoren worden, kan eind van de zomer de vacht lang genoeg zijn en het weer nog warm genoeg om toch maden te krijgen. Er bestaat heel effectief gif tegen maden, dat helpt gegarandeerd. Helaas gaan ook alle andere kleine geleedpotige beestjes heel effectief dood van dat gif.

Het is een paar jaar verboden geweest om de staartjes van lammetjes eraf te halen.
Het is een paar jaar verboden geweest om dat smerige gif te gebruiken.
De hoeveelheid smerig creperende schapen heeft de beleidsmakers ervan overtuigd dat beide verboden moesten worden opgeheven.

Onze schapen hebben hun staarten wel. Maar ongeveer 1 keer per 2 jaar behandelen we ze wel met dat vieze gif.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:09:11 #93
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_113246484
Ik wilde je uitleg vanmorgen al lezen, maar ik dacht, dat doen we maar even niet.. Ik moest nog eten enz. B-)

Maar dank je wel voor je uitleg!
Ik had er wel vaker van gehoord, maar wist niet hoe en wat!

Zijn de schapen de enige die er last van kunnen hebben? Geiten enz zijn die veilig?
zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
pi_113247353
quote:
17s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 19:09 schreef dolfina-chica het volgende:
Ik wilde je uitleg vanmorgen al lezen, maar ik dacht, dat doen we maar even niet.. Ik moest nog eten enz. B-)

Maar dank je wel voor je uitleg!
Ik had er wel vaker van gehoord, maar wist niet hoe en wat!

Zijn de schapen de enige die er last van kunnen hebben? Geiten enz zijn die veilig?
De ziekte heet myiasis. Konijnen kunnen het ook heel makkelijk krijgen, vooral als ze een beetje plakpoep hebben. Het kan ook bij andere diersoorten gebeuren maar volgens mij komt dat minder voor. Het heeft te maken met hoe lekker vochtig en warm (en liefst vies met poep) de kont van zo'n dier is. Geiten hebben omhoog staande staartjes, een bloot 'kontje' en meestal een heel gladde, kortharige vacht en lopen daarom weinig risico. En onze schapen bijvoorbeeld hebben wel lange staarten maar kort haar i.p.v. wol en hebben er ook nooit last van (gehad). We hebben ze ook nog nooit preventief behandeld.

@sigme: jullie hebben zo te zien een boel werk te verzetten met het varkenshok en het stalletje van de koetjes! Ben benieuwd hoe het gaat worden. Hebben jullie al biggen op het oog voor in het hok of wordt dat toch volgend jaar? En hoe is het met de overgebleven 3 kippen? Al aanvulling gekocht of wachten jullie op de eitjes die hopelijk uit gaan komen?
pi_113247861
We wachten tot onze 8 eieren in de broedmaschine 8 van gezondheid blakende hennen blijken te zijn :+. Bijkopen heb ik geen zin in, dat is ons de vorige keer niet best bevallen - toen kochten we twee jonge hennetjes bij, waarvan 1 toen ze eieren ging leggen een afwijking bleek te hebben waardoor ze zichzelf binnenstebuiten keerde. En een kip kost nogal wat. Meer dan een scharrelkip uit de supermarkt }:|.

Ik weet niet wanneer we precies nieuwe varkens nemen. Op een moment dat er aanbod is en wij er gelegenheid voor hebben denk ik. Varkens de winter door helpen is best veel werk, dat kan een reden zijn om pas komende lente te starten.

Voor de koeien staat nog meer (godvergeten dure :D) aanpassing op de verlanglijst: we willen zo'n 80m2 rondom hun hok verharden met kunststoftegels waar gras doorheen groeit.

Goudgerande koeien ):O . Volgens mij zijn door professionele masseurs geknuffelde wagyu-runderen nog goedkoper in onderhoud.

Oh ja, en ik moet die 80m2 dan natuurlijk eerst even 15 cm afgraven, om dan 10 kuub zand erin te kruien, die tegels te leggen, nog 5 krub zand in die tegels kruien en dan nog 1 kuub zand erover. :%.
pi_113248727
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 19:43 schreef sigme het volgende:
We wachten tot onze 8 eieren in de broedmaschine 8 van gezondheid blakende hennen blijken te zijn :+. Bijkopen heb ik geen zin in, dat is ons de vorige keer niet best bevallen - toen kochten we twee jonge hennetjes bij, waarvan 1 toen ze eieren ging leggen een afwijking bleek te hebben waardoor ze zichzelf binnenstebuiten keerde. En een kip kost nogal wat. Meer dan een scharrelkip uit de supermarkt }:|.

Ik weet niet wanneer we precies nieuwe varkens nemen. Op een moment dat er aanbod is en wij er gelegenheid voor hebben denk ik. Varkens de winter door helpen is best veel werk, dat kan een reden zijn om pas komende lente te starten.

Voor de koeien staat nog meer (godvergeten dure :D) aanpassing op de verlanglijst: we willen zo'n 80m2 rondom hun hok verharden met kunststoftegels waar gras doorheen groeit.
[ afbeelding ]
Goudgerande koeien ):O . Volgens mij zijn door professionele masseurs geknuffelde wagyu-runderen nog goedkoper in onderhoud.

Oh ja, en ik moet die 80m2 dan natuurlijk eerst even 15 cm afgraven, om dan 10 kuub zand erin te kruien, die tegels te leggen, nog 5 krub zand in die tegels kruien en dan nog 1 kuub zand erover. :%.
:D :D

Nou, succes met graven, jij liever dan ik :P En ja, dieren zijn een dure hobby... Maar die tegels lijken me trouwens wel heel handig. Tegen het kapot trappen van de wei denk ik, en zodat ze niet in de bagger wegzakken? Lijkt me ideaal in de herfst/winter als het zo nat is altijd :Y

Misschien een idee om een paar kuikens van vergelijkbare leeftijd aan te schaffen zodra je 8 van gezondheid blakende hennetjes uit zijn gekomen en het misschien toch niet allemaal hennetjes blijken te zijn? ;) Ik zie veel verschillende soorten kuikens op marktplaats staan op het moment voor maar een paar euro. Goedkoper dan bio-kip in de supermarkt in ieder geval :P

Wij hebben trouwens een kennis die misschien zijn kriel wyandotten weg wil doen dit jaar. Die beesten worden om de haverklap broeds en hij wil graag een ander type kippen. Het plan is dat hij ze aan ons geeft en dat wij ze slachten (ze worden dan waarschijnlijk ragout of hondenvoer, want ze zijn tussen de 1 en 4 jaar geloof ik). Stel dat hij ze weg doet en we hebben er van 1 ragout gemaakt, zou jij dan eventueel belangstelling hebben voor de andere 2/3? Wie weet heb je er wat aan om eieren uit te broeden?
pi_113249087
Wij hebben een u i t e r s t exclusief rasje he? Twenste hoenders. Geen kuiken van te krijg :N.
Bedankt voor het aanbod van de wyandottes, maar wij blijven stug doormodderen met onze exclusieve rotkippen :D. :*!
pi_113249764
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:12 schreef sigme het volgende:
Wij hebben een u i t e r s t exclusief rasje he? Twenste hoenders. Geen kuiken van te krijg :N.
Bedankt voor het aanbod van de wyandottes, maar wij blijven stug doormodderen met onze exclusieve rotkippen :D. :*!
Hehe, geen wonder dat ze zo exclusief zijn als ze niet willen broeden :D O-)

Uit interesse, waarom hebben jullie eigenlijk gekozen voor precies dat ras?

Zie trouwens in Groningen iemand die Twentse hoender broedeieren verkoopt en ook uitbroed en de eendagskuikens verkoopt voor ¤1 p/s, misschien als aanvulling op je 8 eigen eieren? /bemoeimodus :@
pi_113266485
We hebben eens gekeken in de lijst van de stichting zeldzame huisdierrassen om te zien welk ras goed past bij de omstandigheden hier. We zijn nu eenmaal snobby; ouderwetse fruitbomen, ouderwetse huisdierrassen.
Eigenlijk kwamen we toen uit bij de kraaikop:

Maar die bleek zo reuze exclusief dat we daar niet op dat moment aan konden komen.
Toen zijn we overgestapt op die Twenten, die bleken plaatselijk verkrijgbaar en hebben een van de belangrijkste voordelen die die kraaikoppen ook hebben: geen kam, weinig lel. Daardoor zijn ze beter bestand tegen strenge vorst.
Nadeel - maar dat ontdekten we pas veel later - van die kamloosheid is dat je kuikens pas vervloekte laat kan sexen.

En bedankt voor je stugge bemoeienis, ik had er finaal overheen gekeken dat die Marumer die eieren ook wel wil uitbroeden. Helemaal niet zo'n gekke tip ^O^
pi_113269182
Da's een aparte kip! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')