Het zijn volgens mij de jonge rammen die bij de koeien in lopen, de ooien lopen dacht ik in een andere wei bij de volwassen ram om gedekt te wordenquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 13:27 schreef Teslynd het volgende:
Mogen koeien en ooien wel in dezelfde wei lopen?
Bij de gemiddelde kinderboerderij lopen de geiten, schapen en koeien ook in de zelfde wei, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 14:17 schreef Teslynd het volgende:
O rammen, sorry. Maar dat maakt niets uit, het blijven schapen.
Indertijd hoorde ik dat bij weidecirculatie de schapen wel in een weide mochten waar de koeien pas gegraasd hadden, maar niet omgekeerd. Dat hield verband met de mestbacterieën/parasieten die bij schapen gemener zijn dan bij koeien o.i.d.
Ik heb dat ook wel eens gehoord en heb er toen eens wat naar gezocht, maar uiteindelijk niks concreets gevonden. Ja, een studie dat het gras optimaal benut wordt bij gecombineerde weidegang.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 14:17 schreef Teslynd het volgende:
O rammen, sorry. Maar dat maakt niets uit, het blijven schapen.
Indertijd hoorde ik dat bij weidecirculatie de schapen wel in een weide mochten waar de koeien pas gegraasd hadden, maar niet omgekeerd. Dat hield verband met de mestbacterieën/parasieten die bij schapen gemener zijn dan bij koeien o.i.d.
Alle varkens zijn weg, het lijkt me heerlijk om de hele winter geen varkens te hoeven voeren.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:11 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik ook! Mooie foto's weer, prachtige schapen en de koetjes zien er ook heel goed uitBegrijp ik goed dat alle varkens nu weg zijn? Neem je nog weer nieuwe in het voorjaar of laat je het hierbij?
Sorry voor de lange stiltequote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:56 schreef Isegrim het volgende:
Ik vroeg me van de week net af hoe het ging!
Haha, in de winter niet door de koude bagger hoeven sjouwen is wel plezierig jaquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Alle varkens zijn weg, het lijkt me heerlijk om de hele winter geen varkens te hoeven voeren.
Misschien nemen we dit voorjaar weer nieuwe biggen, misschien doen we dat pas een jaar later.
Heb je al bijna biggetjes in de aanbieding?
http://www.bontebentheimer.nl/sf.mcgi?6297quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 19:25 schreef Miss_Isis het volgende:
Moeten we wel even afwachten wanneer ze voor het eerst beers worden, een beer regelen (jij had nog een BBB-adresje? daar heb ik wel belangstelling voor) en dan bijhouden wanneer het weer zover is zodat we ze er heen kunnen brengen.
Ja, die had ik al wel gevonden; ik had al een oogje op Rambo in Steenwijkquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 20:09 schreef sigme het volgende:
[..]
http://www.bontebentheimer.nl/sf.mcgi?6297
Hier staan de drie BBBeren, je kan kiezen uit eentje op Terschelling, een iets onder Eindhoven en eentje in Drenthe.
Nee, het Bonte Bentheimer-wereldje is echt zo klein als het is. Onze borgjes waren ook van 1 van de in Nederland aanwezige echte fokberen, al weet ik niet welke.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 20:55 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja, die had ik al wel gevonden; ik had al een oogje op Rambo in SteenwijkMaar ik dacht dat jij misschien nog een ander adresje wist
Nee, zo snel gaat dat niet. Ik haal ze morgen eind van de middag weer op (en eigenlijk is dat nog te vroeg, ze zouden beter langer kunnen afhangen).quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:19 schreef Kees22 het volgende:
Leuk dat je er weer bent!
Heb je de varkjes al geproefd?
Dat is een moeilijke vraag, het sluit elkaar toch niet uit? Ik had de varkens wel als hobby en voor het vlees. Hobby, want ik vind het leuk en ik leg er geld op toequote:Op maandag 24 oktober 2011 00:21 schreef Madame_Paon het volgende:
Je had de varkens voor het vlees en niet als hobby?
Gewoon nieuwsgierigheid.
Dit doet me denken aan de jaarlijkse Alpabfahrten, als het weideseizoen op de almen voorbij is. Het wordt tegenwoordig folkoristisch ingekleed en dan komen de boeren met het vee de hoge bergen omlaag lopen. Eerst alle dieren schoonboenen en optuigen met die zware grote bellen en wat kopversiering. En dan met alle dieren met Kind & Kegel in optocht de berg af. Vroeger namen ze ook nog de enorme koperen ketel voor het kaas maken mee en natuurlijk de zomerkazen.quote:Op zondag 13 november 2011 18:31 schreef sigme het volgende:
Winter begint, het gras groeit niet meer en met een paar vretende beesten betekent dat dat het gras rap opraakt. Tijd voor de transhumance!
Vandaag de koeien in de zomerwei hun halster omgedaan, een touw eraan, en voor het eerst in een half jaar met ze een endje gewandeld. Ze gingen best braaf mee. Naar de winterwei, met hun stalletje, en dat wij niet zo ver hoeven te sjouwen met biet, biks, kuil en water.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |