abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:34:09 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_103370451
Waarom stond deze nog niet in MyAT?

*O* sigme topic *O*
Resistance is futile.
pi_103371592
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 13:27 schreef Teslynd het volgende:
Mogen koeien en ooien wel in dezelfde wei lopen?
Het zijn volgens mij de jonge rammen die bij de koeien in lopen, de ooien lopen dacht ik in een andere wei bij de volwassen ram om gedekt te worden :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_103372276
O rammen, sorry. Maar dat maakt niets uit, het blijven schapen.
Indertijd hoorde ik dat bij weidecirculatie de schapen wel in een weide mochten waar de koeien pas gegraasd hadden, maar niet omgekeerd. Dat hield verband met de mestbacterieën/parasieten die bij schapen gemener zijn dan bij koeien o.i.d.
pi_103372365
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:17 schreef Teslynd het volgende:
Indertijd hoorde ik dat bij weidecirculatie de schapen wel in een weide mochten waar de koeien pas gegraasd hadden, maar niet omgekeerd. Dat hield verband met de mestbacterieën/parasieten die bij schapen gemener zijn dan bij koeien o.i.d.
Bij de gemiddelde kinderboerderij lopen de geiten, schapen en koeien ook in de zelfde wei, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
pi_103383513
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:17 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb dat ook wel eens gehoord en heb er toen eens wat naar gezocht, maar uiteindelijk niks concreets gevonden. Ja, een studie dat het gras optimaal benut wordt bij gecombineerde weidegang.

Verder hebben veruit de meeste ziekten te maken met de weidedruk; hoeveel beesten schijten & grazen op 1 stukje land. Wij hebben nog altijd erg veel wei per dier, en daarmee is de besmettingskans een stuk geringer dan bij een gewone boer.

Deze winter zullen waarschijnlijk de andere schapen ook nog wel in de koeienweide terecht komen; de weitjes waarop de kudde nu staat grazen ze geheel kaal voordat de winter voorbij is. En dan kunnen we ze beter verplaatsen naar de wei met gras dan ze (duur) hooi gaan voeren.
Tegen die tijd moeten we de koeien mogelijk al wel hooi (eigenlijk voordroogkuil) gaan voeren, de schapen kunnen veel langer doorvreten van kort gras dan koeien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_103383581
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:11 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik ook! Mooie foto's weer, prachtige schapen en de koetjes zien er ook heel goed uit O+ Begrijp ik goed dat alle varkens nu weg zijn? Neem je nog weer nieuwe in het voorjaar of laat je het hierbij?
Alle varkens zijn weg, het lijkt me heerlijk om de hele winter geen varkens te hoeven voeren.
Misschien nemen we dit voorjaar weer nieuwe biggen, misschien doen we dat pas een jaar later.
Heb je al bijna biggetjes in de aanbieding?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_103383620
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:56 schreef Isegrim het volgende:
Ik vroeg me van de week net af hoe het ging!
Sorry voor de lange stilte :@. Geen nieuws is goed nieuws ofzo, of ik ben een luie hommel, zou ook kunnen ;).
pi_103384964
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Alle varkens zijn weg, het lijkt me heerlijk om de hele winter geen varkens te hoeven voeren.
Misschien nemen we dit voorjaar weer nieuwe biggen, misschien doen we dat pas een jaar later.
Heb je al bijna biggetjes in de aanbieding?
Haha, in de winter niet door de koude bagger hoeven sjouwen is wel plezierig ja :P Wij zijn voornemens onze dames begin van 2012 te laten dekken, januari/februari/maart, zoiets. Moeten we wel even afwachten wanneer ze voor het eerst beers worden, een beer regelen (jij had nog een BBB-adresje? daar heb ik wel belangstelling voor) en dan bijhouden wanneer het weer zover is zodat we ze er heen kunnen brengen.

Oh, en KI van een Berkshire beer regelen voor de andere zeug, maar misschien is het wel handiger om ze de eerste keer beide op de natuurlijke manier te laten dekken aangezien dat KI ook nog wel een gedoe is met diepvrieszaadjes en buitenlands spul. Maar goed, dan misschien beter niet tegelijk, maar met een maand of wat speling.. Maar dan moeten we twee keer achter elkaar naar de beer rijden. En dan de B-status aanvragen natuurlijk... Nog genoeg te doen dus.
Maar hopelijk in de vroege zomer van 2012 dan toch de eerste 'weaners' O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_103387342
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 19:25 schreef Miss_Isis het volgende:
Moeten we wel even afwachten wanneer ze voor het eerst beers worden, een beer regelen (jij had nog een BBB-adresje? daar heb ik wel belangstelling voor) en dan bijhouden wanneer het weer zover is zodat we ze er heen kunnen brengen.
http://www.bontebentheimer.nl/sf.mcgi?6297
Hier staan de drie BBBeren, je kan kiezen uit eentje op Terschelling, een iets onder Eindhoven en eentje in Drenthe.
pi_103390186
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:09 schreef sigme het volgende:

[..]

http://www.bontebentheimer.nl/sf.mcgi?6297
Hier staan de drie BBBeren, je kan kiezen uit eentje op Terschelling, een iets onder Eindhoven en eentje in Drenthe.
Ja, die had ik al wel gevonden; ik had al een oogje op Rambo in Steenwijk :P Maar ik dacht dat jij misschien nog een ander adresje wist ;)
pi_103390855
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:55 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja, die had ik al wel gevonden; ik had al een oogje op Rambo in Steenwijk :P Maar ik dacht dat jij misschien nog een ander adresje wist ;)
Nee, het Bonte Bentheimer-wereldje is echt zo klein als het is. Onze borgjes waren ook van 1 van de in Nederland aanwezige echte fokberen, al weet ik niet welke.
pi_103409203
Zoek je nog een mol????
pi_103483004
Leuk dat je er weer bent!
Heb je de varkjes al geproefd?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 24 oktober 2011 @ 00:21:34 #54
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103483097
Je had de varkens voor het vlees en niet als hobby?
Gewoon nieuwsgierigheid.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_103510726
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 00:19 schreef Kees22 het volgende:
Leuk dat je er weer bent!
Heb je de varkjes al geproefd?
Nee, zo snel gaat dat niet. Ik haal ze morgen eind van de middag weer op (en eigenlijk is dat nog te vroeg, ze zouden beter langer kunnen afhangen).

quote:
5s.gif Op maandag 24 oktober 2011 00:21 schreef Madame_Paon het volgende:
Je had de varkens voor het vlees en niet als hobby?
Gewoon nieuwsgierigheid.
Dat is een moeilijke vraag, het sluit elkaar toch niet uit? Ik had de varkens wel als hobby en voor het vlees. Hobby, want ik vind het leuk en ik leg er geld op toe :').
Een van de redenen om (deze) varkens te houden is om het fokken en dus weer opbouwen van een gezonde hoeveelheid Bonte Bentheimers in Nederland te steunen. Er kan niet gefokt worden als de mannetjesvarkens niet opgegeten worden..
pi_103515288
Ah, ze offeren zich dus op voor hun soort. :Y)
pi_104324149
Winter begint, het gras groeit niet meer en met een paar vretende beesten betekent dat dat het gras rap opraakt. Tijd voor de transhumance!
Vandaag de koeien in de zomerwei hun halster omgedaan, een touw eraan, en voor het eerst in een half jaar met ze een endje gewandeld. Ze gingen best braaf mee. Naar de winterwei, met hun stalletje, en dat wij niet zo ver hoeven te sjouwen met biet, biks, kuil en water.

Eenmaal in de winterwei viel pas echt op hoe enorm ze gegroeid zijn dit jaar :o.
Dit hek was op schofthoogte dit voorjaar..

Gelukkig zijn ze lief, tam en zachtaardig. Snuffelend aan mijn laarzen:

Ze kunnen ook nog prima overweg met de honden en ook met het eenzame haantje (dat bekant een hartaanval kreeg)

Maar ze gaan wel de fruitbomen opvreten.

Nu zijn de ramlammeren achtergebleven op de zomerwei. Eigenlijk moeten die ook nog terug, en dan de schaapskudde in hun plaats daarheen. Daar gaan we volgend weekend wel eens naar kijken.
pi_104324269
Die zijn zeker goed gegroeid! Lief.
pi_104331273
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2011 18:31 schreef sigme het volgende:
Winter begint, het gras groeit niet meer en met een paar vretende beesten betekent dat dat het gras rap opraakt. Tijd voor de transhumance!
Vandaag de koeien in de zomerwei hun halster omgedaan, een touw eraan, en voor het eerst in een half jaar met ze een endje gewandeld. Ze gingen best braaf mee. Naar de winterwei, met hun stalletje, en dat wij niet zo ver hoeven te sjouwen met biet, biks, kuil en water.
Dit doet me denken aan de jaarlijkse Alpabfahrten, als het weideseizoen op de almen voorbij is. Het wordt tegenwoordig folkoristisch ingekleed en dan komen de boeren met het vee de hoge bergen omlaag lopen. Eerst alle dieren schoonboenen en optuigen met die zware grote bellen en wat kopversiering. En dan met alle dieren met Kind & Kegel in optocht de berg af. Vroeger namen ze ook nog de enorme koperen ketel voor het kaas maken mee en natuurlijk de zomerkazen.

Geen Alpabfahrt, wel de beschrijving: http://www.adlerweb.ch/bacardi/abfahrt.htm
Schilderij:
pi_109208818
En zo was het laatste bericht dat de koeien naar de winterwei gingen, en zo is het lente. Ik ben het natuurlijk aan mijn nieuwe status verplicht om mijn topic eens bij te werken :D (dank :*), gelukkig valt er ook wat te melden.

Lente!

De lammetjes zijn van vorige week, een ooilam en een ramlam. De donkerste ooi is de moeder.
Ik verwacht nog wel meer lammetjes, maar die wachten blijkbaar nog even.

Koeien zjn het goed zat in hun winterwei, en ik kan ze geen ongelijk geven.

IJs en weder dienende brengen we ze morgen naar de zomerwei.

De meeste kippen maken het uitstekend. De twee jonge haantjes zijn vorige week in de soep verdwenen. Er is 1 kip met een stoornis: ze heeft een draainek. Met grote regelmaat hangt haar kop zowat binnestebuitenondersteboven, en ze krijgt haar kop dan soms uren niet meer op de rechtmatige plaats. Heeft ze nu al maanden, ze heeft betere en slechtere perioden, maar ze kan er blijkbaar mee leven.

En soms floept ze de kop zo weer terug en dan doet ze alsof ik gek ben.

De honden zijn onveranderd:

De jongste, het teefje, is laatst voor het eerst loops geweest. Ongeschonden doorgekomen (denken we ;)), over een maand of twee maar eens naar de dierenarts voor castratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 17-03-2012 19:11:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')