abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98066072
Ik heb een aantal vragen over de eerste verbouwing die ik wil doen in de badkamer van onze nieuwe woning:

1-Tussenmuur, welk materiaal ?
2-Asbest voorzorgsmaatregelen?
3-Verlaagd plafon materiaal keuze?
4-Tegels direct over huidige vloer?
5-Verhoogde inloopdouche voor waterafvoer, welk materiaal voor ophoging?
6-Doortrekken afvoer + waterleidingen door muur

Goed, hieronder de toelichting:

(let op, onderaan zijn afbeeldingen die het verhaal duidelijker maken)

1) We zitten in ons hoofd om een inloopdouche te maken in onze badkamer.

Voor de tussenmuur ben ik benieuwd welke materialen het best gebruikt kan worden.
We willen de muur ( en de hele badkamer) volledig betegelen, het liefst zonder te stucken.

We hebben geen plannen zware dingen aan de muur te hangen maar het moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen.

Enkele die ik bedacht had:

-Geïmpregneerd (groen) gipswand
-Cellenbeton (= gasbeton?)

Wat zijn de voor-/nadelen? Welke andere mogelijkheden heb ik nog meer?

2) ik hebben de woning gekocht met een asbest clausule. Na onderzoek over asbest kan het letterlijk overal zitten heb ik begrepen; tegels, wanden, vloeren, etc. Het huis is uit het jaar 1960. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? We willen namelijk de huidige tegels verwijderen (naar mijn inziens zijn het geen vinyl tegels) en een niet-steunmuur afbreken.

3) Ik wil graag een verlaagd plafon plaatsen om daarin verlichting te kunnen verwerken. Mijn plan was om hiervoor gebruik te maken van groen gipswand met het maken van een ragel. Is dit de beste methode?

4) We twijfelen nog of we over de huidige vloer behouden. We zouden er wellicht overheen willen tegelen. Is dit eenvoudig? En is hier een ondergrond voor nodig? (zie foto voor huidige ondergrond)

5) De huidige vloer is zo gemaakt dat het water naar de deur kant toegaat, daar zit ook de afvoer. Omdat we twijfelen om de douche aan de overkant te monteren zou het netter zijn als het water niet helemaal naar de deurkant gaat naar de afvoer. Volgens mij is de enige mogelijkheid om dit op te lossen door een verhoging te maken. Hoe kan je het beste een verhoging maken die schuin afloopt naar een nieuw te maken afvoer?

6) De warm/koud water leidingen en afvoer komen nu aan de deurzijde in het midden binnen. Ze moeten dus doorgetrokken worden omdat we het fontein + douche aan de overzijde willen hebben.
Ik twijfel om deze door de tussenmuur te laten lopen of om een extra uitsparing te maken in de bestaande (niet dragende) muur. Indien ik kies voor de tussenmuur, dan krijg ik bij de entree van de inloopdouche een verhoging.

Quizvraag, waar ik zelf het antwoord niet op weet, wat voor vloer is dit? Graniet?

Impressie te maken badkamer:
(nb. de douchebak is ter illustratie waar douche komt, we willen uiteindelijk geen douchebak toepassen)

Foto huidige badkamer (je kijkt naar kant deurpost)
pi_98067020
Groene gipsplaten zijn vochtbestendig, gipsblokken wordt afgeraden, i.v.m. onvoldoende vochtbestendigheid. Een nieuw muurtje is het beste met gasbetonblokken of (veel leuker en makkelijker) met glasblokken op te trekken.

Asbest zie ik niet zo gauw in dit perspectief; heel misschien in een luchtafvoer. Zeker niet in tegels, granietvloer o.i.d.

Wat betreft de inloopdouche: daar zitten veel haken en ogen aan: koud, vochtig en slecht af te sluiten.

Beter is toch een douchebak met schuif of klapdeuren te installeren. Bedrijfszekerder en minder afkoeling.

Quizzvraag: vloer lijkt me granito = ter plaatse gestort en verdichte steen- of marmerkorrels met cement of klei als hechtmiddel.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 12-06-2011 16:03:23 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98068472
Misschien is de vloer ocriet
Voor de man met de hamer is ieder probleem een spijker.,
  FOK!fotograaf zondag 12 juni 2011 @ 17:11:49 #4
17893 Forno
pi_98070046
Dat is een granitovloer en kost tegenwoordig 200 euro/m2. Je gaat dus een fortuin slopen en het is perfect waterdicht, ik pleit er voor om de vloer te handhaven. Je kunt je indeling op de bestaande afvoer aanpassen zodat je hem kunt gebruiken, douche verplaatsen. In plaats van een gasbetonwand kun je ook voor een glazenwand voor je inloopdouche kiezen. Die hoef je meestal alleen aan de wand te bevestigen en afkitten op de vloer. Misschien hier en daar een reparatie, bijvoorbeeld om dat pukkeltje in de hoek weg te werken.

Dat je niet wilt stucen is jammer, want groene gipsplaat is totaal onnodig in je badkamer (behalve voor het plafond). Verkeerde bezuiniging. Je kunt over de bestaande tegels heen tegelen, of de oude verwijderen, laten stuccen en dan heb je de perfecte ondergrond voor nieuw tegelwerk wat mooi op het granito aansluit.

Leidingwerk en afvoer kun je in de wanden laten frezen.

Asbest zal er niet zo snel in de tegels, voegwerk en vloer zitten. Misschien een oude afvoerpijp? Zie je vrij snel als je gaat breken. Goed nat houden met plantenspuit en zo min mogelijk in zagen of breken.
  Moderator zondag 12 juni 2011 @ 17:51:14 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_98071910
Ik zou de bestaande tegels zo ie zo verwijderen. Dat zou ik zo ie zo doen als blijkt dat de huidige tegels her en der los zitten. :)
pi_98072704
Er zijn bedrijven die zo'n granitovloer polijsten, dan wordt ie prachtig. Verder snap ik niet wat Fomo tegen groene gipsplaat heeft. Is prima om nieuwe leidingen en verlichting achter/in te plaatsen. En daarna sausen en/of stuccen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98072950
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 18:13 schreef blomke het volgende:
Verder snap ik niet wat Fomo tegen groene gipsplaat heeft. Is prima om nieuwe leidingen en verlichting achter/in te plaatsen. En daarna sausen en/of stuccen.
Als je de wanden gaat bekleden met gipsplaten en ook nog de leidingen er achter wil wegwerken word je badkamer rondom wel minimaal 6 cm kleiner en de mooie granitoplint gaat dan ook verdwijnen
pi_98084012
Maar tegen het plafond? Ideaal spul!
pi_98146535
Allen heel erg bedankt voor de reacties :D. Inmiddels heeft ons idee over de badkamer aangepast :).

1) De granito vloer blijft er in. Na verbouwing badkamer gaan we op zoek naar een firma die het kan polijsten.

2) Leidingen/afvoer ga ik in de muur zetten, indien nodig laten ik het afstucken en daarna de tegels eroverheen.

3) Ik twijfel over het plafond, laten stucken of gipsplaten plaatsen + verfkleurtje. Binnenkort eens naar voorbeelden over stuckwerk van plafons bekijken. Tenminste, ik denk dat ik er ook gestuckt mag worden aan t plafon bij badkamers/vouchtige ruimtes, toch?

4) Ook nog twijfel over welke verlichting we gaan toepassen. Zit te denken aan dimbare TL(s) die aan de muur worden bevestigd en zo indirect licht geven via het plafon.
Of halogeen spotjes...

5) Waar ik heeel erg benieuwd naar ben. Voor Ytong blokken zag ik dat je ze vanaf 5cm dikte kan krijgen. Hoe kies ik de juiste dikte? Ik bedoel.. 5cm lijkt me zo dun, straks ga ik nog door de muur heen als ik ertegenaan bonk bij wijze van spreken...
Is er hier een bepaalde vuistregel voor de dikte v.d. muur?

Hieronder een plaatje van onze nieuwe indeling.
We denken eraan om "entree" douche met een glazen deur te maken. Vervolgens is de douche 1.80m lang (wat best ruim is) en 80cm breed.

FOK!fotograaf dinsdag 14 juni 2011 @ 10:28:13 #10
17893 Forno
pi_98148790
Ik zou het gasbetonwandje weglaten want naast dat het erg kwetsbaar is, oogt het ook lomp in zo'n kleine badkamer. Je kunt glazen panelen krijgen in zowat iedere maat. De glazen deur kun je dan vervangen door een vast glazen paneel. Als je een opening van circa 50cm open laat tegenover de wand met de douchekop heb je een mooie inloopdouche. Het paneel kan dan bijvoorbeeld 1,8m - 0,5m = 1,3m lang zijn en 2m hoog, dat is groot genoeg om opspattend water tegen te houden.

Die douchebak hoeft niet, want granito is al waterdicht.

Qua plafond ligt eraan wat je wilt doen. Inbouwspotjes? Als je een houten vloer hebt, kun je eenvoudig het oude plafond slopen en vervangen door gips. Als je een betonvloer hebt, kun je een verlaagd plafond toepassen. Kunnen gewoon de bruine stucplaten zijn van 200x40cm die je laat stuccen. Het water spat toch niet zo hoog op, dus groene plaat is overbodig.

Zorg wel dat je mechanische ventilatie aanbrengt, als dat er nog niet is. Eigenlijk het eerste en belangrijkste puntje van de verbouwing en een hele slechte bezuiniging als je het niet doet. Voorkomt schimmel.
pi_98149179
Bekijk ook eens Agnes platen ipv gipsplaten voor het plafond.

http://www.agnes-one-step.eu/
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_98164533
Agnesplaten zijn erg duur en oubollig (vind ik, maar wie ben ik maar....)

verder zou ik die wand niet van gasbetonblokken maar van glasblokken optrekken, gaat sneller en staat véél leuker.
pi_98168588
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 15:34 schreef peterselieplukkker het volgende:
Ik heb een aantal vragen over de eerste verbouwing die ik wil doen in de badkamer van onze nieuwe woning:

1-Tussenmuur, welk materiaal ?
2-Asbest voorzorgsmaatregelen?
3-Verlaagd plafon materiaal keuze?
4-Tegels direct over huidige vloer?
5-Verhoogde inloopdouche voor waterafvoer, welk materiaal voor ophoging?
6-Doortrekken afvoer + waterleidingen door muur

Goed, hieronder de toelichting:

(let op, onderaan zijn afbeeldingen die het verhaal duidelijker maken)

1) We zitten in ons hoofd om een inloopdouche te maken in onze badkamer.

Voor de tussenmuur ben ik benieuwd welke materialen het best gebruikt kan worden.
We willen de muur ( en de hele badkamer) volledig betegelen, het liefst zonder te stucken.

We hebben geen plannen zware dingen aan de muur te hangen maar het moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen.

Enkele die ik bedacht had:

-Geïmpregneerd (groen) gipswand
-Cellenbeton (= gasbeton?)
In de badkamer kun je het beste zo min mogelijk gipsproducten gebruiken.

Cellenbeton is licht, maar een gipsproduct, dus als je dit toepast, kun je deze het beste daarna afstucen met een cementgebonden mortel.

Groene gipsplaten lijkt leuk, maar de garantie hierop bedraagt maar 3 maanden.
Ook dit is een gipsproduct.
Een beter alternatief voor groene gipsplaten is Gipsvezelplaat, deze is voorzien van een sterke waterafstotende laag, nadeel is dat ze wel zwaarder zijn.

Zet maar eens een groene gipsplaat en een gipsvezelplaat buiten, de groene zal kromtrekken.

Kalkzandsteen is natuurlijk nog beter, maar ook zwaarder.

quote:
Wat zijn de voor-/nadelen? Welke andere mogelijkheden heb ik nog meer?
Reeds genoemd
quote:
2) ik hebben de woning gekocht met een asbest clausule. Na onderzoek over asbest kan het letterlijk overal zitten heb ik begrepen; tegels, wanden, vloeren, etc. Het huis is uit het jaar 1960. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? We willen namelijk de huidige tegels verwijderen (naar mijn inziens zijn het geen vinyl tegels) en een niet-steunmuur afbreken.
Asbest onderzoek kost niet veel geld, de kans dat het in de muren zit is erg klein.
Gewone tegels hoef je je niet direct zorgen om te maken, vaak hebben asbestvloertegels een papierachtige ondergrond.
Laat asbestverdachte materialen onderzoeken dan hoef je je niet af te vragen wat je wel of niet kan slopen.
quote:
3) Ik wil graag een verlaagd plafon plaatsen om daarin verlichting te kunnen verwerken. Mijn plan was om hiervoor gebruik te maken van groen gipswand met het maken van een ragel. Is dit de beste methode?
Voor het plafond kan dit weer prima toegepast worden.
quote:
4) We twijfelen nog of we over de huidige vloer behouden. We zouden er wellicht overheen willen tegelen. Is dit eenvoudig? En is hier een ondergrond voor nodig? (zie foto voor huidige ondergrond)
Beter is het om de oude laag te verwijderen, een nieuw gietvloertje erin en vervolgens gaan tegelen, de gietvloer zorgt al voor een waterdichte laag.
Wel alle randen tussen vloer en wand en tussen wand en wand voorzien van kimband.
quote:
5) De huidige vloer is zo gemaakt dat het water naar de deur kant toegaat, daar zit ook de afvoer. Omdat we twijfelen om de douche aan de overkant te monteren zou het netter zijn als het water niet helemaal naar de deurkant gaat naar de afvoer. Volgens mij is de enige mogelijkheid om dit op te lossen door een verhoging te maken. Hoe kan je het beste een verhoging maken die schuin afloopt naar een nieuw te maken afvoer?
Vloer eruit, nieuwe cementdekvloer en gietvloer.
Of een granieten lat in diverse uitvoeringen en afmetingen.
quote:
6) De warm/koud water leidingen en afvoer komen nu aan de deurzijde in het midden binnen. Ze moeten dus doorgetrokken worden omdat we het fontein + douche aan de overzijde willen hebben.
Ik twijfel om deze door de tussenmuur te laten lopen of om een extra uitsparing te maken in de bestaande (niet dragende) muur. Indien ik kies voor de tussenmuur, dan krijg ik bij de entree van de inloopdouche een verhoging.
Als je toch alles moet doen, kan het ook via de vloer, voor dit werk heb ik bijvoorbeeld de goedkoopste murenfrees die ik kon vinden gekocht.
quote:
Quizvraag, waar ik zelf het antwoord niet op weet, wat voor vloer is dit? Graniet?
[ afbeelding ]
Huur hier in ieder geval een goede breekhamer voor, een pneumatische is beter.
quote:
Impressie te maken badkamer:
(nb. de douchebak is ter illustratie waar douche komt, we willen uiteindelijk geen douchebak toepassen)
[ afbeelding ]

Foto huidige badkamer (je kijkt naar kant deurpost)
[ afbeelding ]
pi_98168641
Btw Over deze vloer kun je natuurlijk wel gelijk tegelen.
pi_98172134
Zonde om over zo'n mooie vloer te tegelen. Kost extra werk en tegeltjes. En groene gipsplaten worden en masse bij renovatie van badkamers in wand en plafond toegepast. Maar als je het gebruik van groene gipsplaten kunt vermijden door de muren eerst te stucken met een cementgebonden mortel, is dat laatste beter.
  FOK!fotograaf dinsdag 14 juni 2011 @ 20:36:48 #16
17893 Forno
pi_98172311
Hij wil de granitovloer erin houden ff lezen. Sommige mensen hebben gewoon geen smaak. O-)
pi_98177034
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:36 schreef Forno het volgende:
Hij wil de granitovloer erin houden ff lezen. Sommige mensen hebben gewoon geen smaak. O-)
Knock knock, 2011 belde wanneer je van plan bent om terug te komen. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door klipper op 14-06-2011 22:44:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')