Ik heb een aantal vragen over de eerste verbouwing die ik wil doen in de badkamer van onze nieuwe woning:
1-Tussenmuur, welk materiaal ?
2-Asbest voorzorgsmaatregelen?
3-Verlaagd plafon materiaal keuze?
4-Tegels direct over huidige vloer?
5-Verhoogde inloopdouche voor waterafvoer, welk materiaal voor ophoging?
6-Doortrekken afvoer + waterleidingen door muur
Goed, hieronder de toelichting: (let op, onderaan zijn afbeeldingen die het verhaal duidelijker maken)1) We zitten in ons hoofd om een inloopdouche te maken in onze badkamer.
Voor de tussenmuur ben ik benieuwd welke materialen het best gebruikt kan worden.
We willen de muur ( en de hele badkamer) volledig betegelen, het liefst zonder te stucken.
We hebben geen plannen zware dingen aan de muur te hangen maar het moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen.
Enkele die ik bedacht had:
-Geïmpregneerd (groen) gipswand
-Cellenbeton (= gasbeton?)
Wat zijn de voor-/nadelen? Welke andere mogelijkheden heb ik nog meer?
2) ik hebben de woning gekocht met een asbest clausule. Na onderzoek over asbest kan het letterlijk overal zitten heb ik begrepen; tegels, wanden, vloeren, etc. Het huis is uit het jaar 1960. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? We willen namelijk de huidige tegels verwijderen (naar mijn inziens zijn het geen vinyl tegels) en een niet-steunmuur afbreken.
3) Ik wil graag een verlaagd plafon plaatsen om daarin verlichting te kunnen verwerken. Mijn plan was om hiervoor gebruik te maken van groen gipswand met het maken van een ragel. Is dit de beste methode?
4) We twijfelen nog of we over de huidige vloer behouden. We zouden er wellicht overheen willen tegelen. Is dit eenvoudig? En is hier een ondergrond voor nodig? (zie foto voor huidige ondergrond)
5) De huidige vloer is zo gemaakt dat het water naar de deur kant toegaat, daar zit ook de afvoer. Omdat we twijfelen om de douche aan de overkant te monteren zou het netter zijn als het water niet helemaal naar de deurkant gaat naar de afvoer. Volgens mij is de enige mogelijkheid om dit op te lossen door een verhoging te maken. Hoe kan je het beste een verhoging maken die schuin afloopt naar een nieuw te maken afvoer?
6) De warm/koud water leidingen en afvoer komen nu aan de deurzijde in het midden binnen. Ze moeten dus doorgetrokken worden omdat we het fontein + douche aan de overzijde willen hebben.
Ik twijfel om deze door de tussenmuur te laten lopen of om een extra uitsparing te maken in de bestaande (niet dragende) muur. Indien ik kies voor de tussenmuur, dan krijg ik bij de entree van de inloopdouche een verhoging.
Quizvraag, waar ik zelf het antwoord niet op weet, wat voor vloer is dit? Graniet?
![1i26pj.jpg]()
Impressie te maken badkamer:
(nb. de douchebak is ter illustratie waar douche komt, we willen uiteindelijk geen douchebak toepassen)![20fui4h.jpg]()
Foto huidige badkamer (je kijkt naar kant deurpost)