abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98154804
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 13:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Laat die dat zelf maar zeggen.
Nou, kijk, hij schrijft Auteur met een hoofdletter. Dat zou je toch te denken moeten zetten, in plaats van gelijk weer met een lijstje te komen aanzetten.
pi_98154875
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 13:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, kijk, hij schrijft Auteur met een hoofdletter. Dat zou je toch te denken moeten zetten, in plaats van gelijk weer met een lijstje te komen aanzetten.
Jou naam staat er toch ook met een hoofdletter ? Ik zo minder last van vooroordelen. Dat ie zelf maar duidelijk maakt wie die auteur met een hoofdletter is.
pi_98155306
Er zit een verschil tussen vooroordelen hebben en subtiele hints oppakken, ATON.
pi_98155342
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 13:53 schreef ATON het volgende:
Jou naam staat er toch ook met een hoofdletter ? Ik zo minder last van vooroordelen. Dat ie zelf maar duidelijk maakt wie die auteur met een hoofdletter is.
Here God, Schepper van het Al, die luistert naar Pietje uit de Betuwe die 0,1 punt voor zijn tentamen erbij wil maar niet naar 400.000 biddende verhongerende negertjes-met-vliegjes. (8>.
pi_98155464
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:06 schreef Modus het volgende:

[..]

Here God, Schepper van het Al, die luistert naar Pietje uit de Betuwe die 0,1 punt voor zijn tentamen erbij wil maar niet naar 400.000 biddende verhongerende negertjes-met-vliegjes. (8>.
Dat doet me denken aan een verhaal uit die 'verzameling proza': Jezus zei eens tegen Zijn volgelingen aan het eind van de dag dat zij de menigte van 5000 mannen (en daarbij dus nog vrouwen en kinderen) maar te eten moesten geven. Wat kunnen jij en ik doen om honger de wereld uit te helpen? En wat dóen we concreet?
Is God dood? Onzin, ik heb Hem vanmorgen nog gesproken!
pi_98155492
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:06 schreef Modus het volgende:

[..]

Oftewel: beschuldig God niet van onrecht als we dat zelf op veel grotere schaal plegen, terwijl we onze verantwoordelijkheden om voor elkaar te zorgen ontlopen...
pi_98155637
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:10 schreef GJB80 het volgende:

[..]

Dat doet me denken aan een verhaal uit die 'verzameling proza': Jezus zei eens tegen Zijn volgelingen aan het eind van de dag dat zij de menigte van 5000 mannen (en daarbij dus nog vrouwen en kinderen) maar te eten moesten geven. Wat kunnen jij en ik doen om honger de wereld uit te helpen? En wat dóen we concreet?
Jezus kan makkelijk praten. Hij kan wonderen verrichten en schudt zomaar een berg kadetjes en haringen uit z'n mouw. Dat kan ik niet.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_98155681
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:06 schreef Haushofer het volgende:
Er zit een verschil tussen vooroordelen hebben en subtiele hints oppakken, ATON.
Best humor, deze reacties ;). Ik doelde idd op de inspiratie, maar niet als argument in deze discussie, omdat dit niet te bewijzen is en daarmee toch meteen afgeschoten wordt. Voor de betrouwbaarheid van de Bijbel als geheel zijn genoeg andere bewijzen aan te dragen, o.a. in de archeologie, die unieke gegevens uit de Bijbel uiteindelijk toch bevestigd hebben, hoewel deze lang niet aanvaard werden.

Ook ten aanzien van de overlevering van de geschriften zijn opmerkelijke dingen te noemen; neem bijvoorbeeld de eerste vier boeken van het Nieuwe Testament, die getuigenverklaringen zijn 30 tot 60 jaar na Jezus dood opgetekend en er zijn zeer oude kopieën van gevonden. Van de Homerus&Ilias is überhaupt de oudste kopie die we nog hebben 500 jaar jonger dan het origineel, terwijl we dat zonder problemen accepteren. Meten we niet met twee maten?
pi_98155753
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:15 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Jezus kan makkelijk praten. Hij kan wonderen verrichten en schudt zomaar een berg kadetjes en haringen uit z'n mouw. Dat kan ik niet.
Mwoah. In deze moet ik GJB gelijk geven.

Wij kiezen ervoor om niet al het geld dat wij over hebben aan Afrika te doneren. Zo bezien beschouwen wij een nieuwe DVD belangrijker dan het leven van een medemens.

En wij kiezen er voor om op Fok! te blaten over creationisme in plaats van te vrijwilligen bij de plaatselijke voedselbank ;)
pi_98155762
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:17 schreef GJB80 het volgende:

[..]

Best humor, deze reacties ;). Ik doelde idd op de inspiratie, maar niet als argument in deze discussie, omdat dit niet te bewijzen is en daarmee toch meteen afgeschoten wordt. Voor de betrouwbaarheid van de Bijbel als geheel zijn genoeg andere bewijzen aan te dragen, o.a. in de archeologie, die unieke gegevens uit de Bijbel uiteindelijk toch bevestigd hebben, hoewel deze lang niet aanvaard werden.

Ook ten aanzien van de overlevering van de geschriften zijn opmerkelijke dingen te noemen; neem bijvoorbeeld de eerste vier boeken van het Nieuwe Testament, die getuigenverklaringen zijn 30 tot 60 jaar na Jezus dood opgetekend en er zijn zeer oude kopieën van gevonden. Van de Homerus&Ilias is überhaupt de oudste kopie die we nog hebben 500 jaar jonger dan het origineel, terwijl we dat zonder problemen accepteren. Meten we niet met twee maten?
Sinds wanneer worden de Ilias en de Odyssee beschouwd als historisch accurate beschrijvingen? Of geloof je ook dat Athena daadwerkelijk een groot aandeel had in de Trojaanse oorlog?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98155773
quote:

[..]

Eh...wil je daarmee beweren dat je (ook) in de Griekse goden gelooft? ;)
pi_98155777
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:15 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Maar dat vraagt Hij ook niet van ons; wel dat we net zoveel om onze naaste geven en denken als om onszelf. En daar schort het ons nogal aan...; ziedaar ook waarom niemand voor God onschuldig is...
pi_98155791
quote:
Die discussies zijn hier al veel vaker gevoerd; wellicht vind je het interessant om in de "historische Jezus"-topics hier om te neuzen. :) Als je daar serieus op verder wil, kun je daar een nieuw topic over openen natuurlijk.

Los daarvan denk ik dat een belangrijke vraag die je je zelf zou kunnen stellen, is hoe oprecht open je staat voor bepaalde wetenschap die je levensbeschouwelijke overtuigingen tegenspreken. De punten die je hier aanstipt wat betreft de evolutietheorie zijn hier al veel vaker voorbij gekomen, en getuigen niet van een oprechte interesse of enige achtergrondkennis. Dat geeft niet; zelf ben ik ook niet erg into de evolutietheorie, maar veel vragen die jij hier stelt zijn prima te beantwoorden met een beetje googlen. Dat verbaast me.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 14:21:26 #264
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_98155811
quote:

[..]

Ha gehakt dag, ATON, kom er maar in.

De bijbelboeken zoals je ze nu kent zijn later opgetekend. Het oudste wat we hebben zijn de brieven van paulus. Ooit van Q gehoord?
pi_98155867
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:19 schreef M.rak het volgende:

[..]

Sinds wanneer worden de Ilias en de Odyssee beschouwd als historisch accurate beschrijvingen? Of geloof je ook dat Athena daadwerkelijk een groot aandeel had in de Trojaanse oorlog?
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:19 schreef morg78 het volgende:

[..]

Eh...wil je daarmee beweren dat je (ook) in de Griekse goden gelooft? ;)
Nee, het gaat mij om de vergelijking t.a.v. de betrouwbaarheid van de overlevering, los van de inhoud. Bij de Homerus maken we geen punt van het gat van 500 jaar wat niet te controleren valt, maar bij de Bijbel vallen we al over een veel kortere periode, terwijl er veel meer bewijs te leveren is voor een betrouwbare overlevering.
pi_98155887
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:21 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ha gehakt dag, ATON, kom er maar in.

De bijbelboeken zoals je ze nu kent zijn later opgetekend. Het oudste wat we hebben zijn de brieven van paulus. Ooit van Q gehoord?
Ja, staat in m'n boekenkast, ook doorgenomen (al weet ik niet precies de inhoud ervan)
pi_98155925
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:23 schreef GJB80 het volgende:

[..]

[..]

Nee, het gaat mij om de vergelijking t.a.v. de betrouwbaarheid van de overlevering, los van de inhoud. Bij de Homerus maken we geen punt van het gat van 500 jaar wat niet te controleren valt, maar bij de Bijbel vallen we al over een veel kortere periode, terwijl er veel meer bewijs te leveren is voor een betrouwbare overlevering.
Van wikipedia: "Twee epische gedichten, de Ilias en de Odyssee, de oudst bekende en bewaard gebleven literaire werken van de Griekse letterkunde, worden aan hem toegeschreven. Echter, hierover bestaat reeds sinds lange tijd grote onzekerheid. Het wordt zelfs betwist dat beide werken door één auteur zouden zijn vervaardigd."

We maken er geen punt van zei je?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98155944
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:24 schreef GJB80 het volgende:

[..]

Ja, staat in m'n boekenkast, ook doorgenomen (al weet ik niet precies de inhoud ervan)
Jij hebt Q in je boekenkast ?

Wauw.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 14:26:25 #269
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_98155976
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:25 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Jij hebt Q in je boekenkast ?

Wauw.
:D

Ik gok L&M ook :D moehoe.
pi_98156053
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die discussies zijn hier al veel vaker gevoerd; wellicht vind je het interessant om in de "historische Jezus"-topics hier om te neuzen. :) Als je daar serieus op verder wil, kun je daar een nieuw topic over openen natuurlijk.

Los daarvan denk ik dat een belangrijke vraag die je je zelf zou kunnen stellen, is hoe oprecht open je staat voor bepaalde wetenschap die je levensbeschouwelijke overtuigingen tegenspreken. De punten die je hier aanstipt wat betreft de evolutietheorie zijn hier al veel vaker voorbij gekomen, en getuigen niet van een oprechte interesse of enige achtergrondkennis. Dat geeft niet; zelf ben ik ook niet erg into de evolutietheorie, maar veel vragen die jij hier stelt zijn prima te beantwoorden met een beetje Googlen. Dat verbaast me.
Goed punt. Maar een deel van mijn levensbeschouwing is dat wetenschap niet toereikend is en zeker niet bepalend als kenbron. Wel een bruikbaar hulpmiddel. Juist omdat we als mens beperkt zijn en juist omdat de menselijke rede feilbaar is, kunnen we met theorieën komen die de plank volledig mis slaan. Vandaar dat ik mijn visie op mens, God en wereld niet door de wetenschap laat bepalen, omdat de wetenschap een menselijk product is. Ik zie de oorsprong van kennis als buiten onszelf; wie deze noties niet accepteert, houdt zichzelf voor de gek. Of laat zich voor de gek houden.
pi_98156102
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:28 schreef GJB80 het volgende:

[..]

Goed punt. Maar een deel van mijn levensbeschouwing is dat wetenschap niet toereikend is en zeker niet bepalend als kenbron. Wel een bruikbaar hulpmiddel. Juist omdat we als mens beperkt zijn en juist omdat de menselijke rede feilbaar is, kunnen we met theorieën komen die de plank volledig mis slaan. Vandaar dat ik mijn visie op mens, God en wereld niet door de wetenschap laat bepalen, omdat de wetenschap een menselijk product is. Ik zie de oorsprong van kennis als buiten onszelf; wie deze noties niet accepteert, houdt zichzelf voor de gek. Of laat zich voor de gek houden.
Waarbij we terugkomen op de vraag: waarom is JOUW God de juiste ? Is dat een gevoel of een weloverwogen keuze ?
pi_98156121
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:26 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

:D

Ik gok L&M ook :D moehoe.
Evangelie Q kan ik meteen plaatsen, maar 'L&M' zegt me zonder context niets...
pi_98156149
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:28 schreef GJB80 het volgende:

[..]

Goed punt. Maar een deel van mijn levensbeschouwing is dat wetenschap niet toereikend is en zeker niet bepalend als kenbron. Wel een bruikbaar hulpmiddel. Juist omdat we als mens beperkt zijn en juist omdat de menselijke rede feilbaar is, kunnen we met theorieën komen die de plank volledig mis slaan.
Natuurlijk kan dat, maar in dit geval heb je het over een wetenschappelijke theorie diezowel kwalitatief als kwantitatief voorspellingen doet die overeenkomen met wat we meten, en in zo'n mate dat het de basis vormt van het overgrote deel van de biologie.

Dat eerste is precies wat wetenschappers eisen van een theorie. Niks meer, niks minder.
pi_98156192
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:30 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Waarbij we terugkomen op de vraag: waarom is JOUW God de juiste ? Is dat een gevoel of een weloverwogen keuze ?
Voor mij is dat een weloverwogen keus, al kan ik voor het bestaan van God geen sluitend bewijs leveren. En natuurlijk gaat dat niet buiten mijn gevoel om, maar mijn gevoel is zeker niet leidend.
pi_98156263
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:32 schreef GJB80 het volgende:

[..]

Voor mij is dat een weloverwogen keus, al kan ik voor het bestaan van God geen sluitend bewijs leveren. En natuurlijk gaat dat niet buiten mijn gevoel om, maar mijn gevoel is zeker niet leidend.
Dan denk ik toch dat de geloofsvergelijking die ik een tijd terug aanhaalde best interessant en ontopic kan zijn. Al was het maar om een kader te hebben hoe jij van mening bent dat we de merites van ideeën kunnen beoordelen - aangezien je de wetenschappelijke methode van negatie niet accepteert :)

Anders gezegd: het lijkt mij interessant hoe jij het "waarheidsgehalte" van verhalen bepaalt.

[ Bericht 5% gewijzigd door MisterSqueaky op 14-06-2011 14:43:06 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')