Geachte fokkers,
Voor een vak voor mijn opleiding was de opdracht om een betoog te schrijven. Dit betoog moest uit 1000 woorden bestaan. Toen ik 950 woorden had waren mijn argumenten op. Ik had met een andere student afgesproken om ons betoog naar elkaar toe te mailen. Dus toen ik 950 woorden had ging ik in zijn betoog kijken of hij misschien nog een goed argument had. Hij had een goed argument en dit argument had ik opgenomen in mijn betoog. Onbewust had ik de zinnen niet veranderd en dus gaat het hier om 2 exact dezelfde zinnen.
Ik zelf had nog een paar zinnen toegevoegd aan dit argument en hierdoor kwam ik aan 1000 woorden en dus voldeed ik aan de rand voorwaarden. Ik heb de naam van de andere student, waarvan ik dus 2 de zinnen heb gekopieerd, niet vermeld in de bronnenlijst.
Heb ik door het kopiëren van 2 exact dezelfde zinnen plagiaat gepleegd? Ik kreeg namelijk een hele stijlloze mail van mijn leraar, dat degene die plagiaat heeft gepleegd dit moet zeggen. Zo niet dan krijgen we allebei een 1 en gaat er een brief naar de examencommissie. Ik had dus gezegd dat ik deze 2 zinnen heb gekopieerd, waardoor ik een 1 kreeg en geen recht op een herkansing.
Mijn vraag is: ik heb daadwerkelijk plagiaat gepleegd door 2 zinnen van een medestudent te kopiëren en deze onbewust niet veranderd te hebben? Heb ik een kans met mijn verhaal bij de examencommissie of zal ik hiervoor eerder gestraft worden?
Ik zit nu in het propedeuse jaar en heb al mijn studiepunten tot nu toe binnen en dus zal ik door deze blunder mijn propedeuse niet halen.
Alvast bedankt,
Peter