abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97943244
Ik wil graag in de droge periode(s) het weiland water geven. Het is belangrijk dat het gras zo optimaal groeit omdat de bezetting best groot is (2 koeien en 2 kalveren). Nu moeten we zo af en toe ergens anders gras regelen, maar het zou natuurlijk veel fijner zijn dat we het redden met de grond die we nu hebben.

Daarom ben ik wat rond gaan kijken en tot nu toe kom ik tot de volgende oplossing: een waterpomp/vijverpomp op zonne-energie en een tuinslang. Als het kan is het mooi, maar hij hoeft niet te sproeien. Ik ben namelijk van plan om gewoon een tuinslang in het weiland te leggen en die om de paar uren te verplaatsen.

Ik weet echter totaal niet waar ik op moet letten. En hoe langer ik blijf zoeken (op conrad), des te meer verschillende pompen/systemen kom ik tegen. Ik heb ook geen kennis van stroom en wat er allemaal bij komt kijken. Dit zorgt ervoor dat ik de vertaalslag van de opgewekte energie naar de pomp voor mezelf niet kan 'verwerken'. Ik heb ook geen ervaring met dergelijke systemen.

Daarom mijn vraag aan jullie: wat is een goede oplossing?

Probleemsituatie: weiland houdt van water.

Bereik tuinslang: tussen de 40 en 80 meter. Hoe hoger, des te beter.
Aantal liter per uur: Liefst zoveel mogelijk. Al is het bereik belangrijker.
Oppomphoogte: 2 meter.
Energievoorziening: het liefste eentje die niet afhankelijk is van 'vaste stroom'. Dus een zonnepaneel (gaat de meeste voorkeur naar uit) of accu.
Opmerking: ik heb alleen nog maar op Conrad.nl gezocht. Ter verduidelijking zou ik graag een paar urls posten. Mocht dit een probleem zijn dan kan de tekst vanaf 'Opmerking' gewist worden.

quote:
Solar accu beschermer + energiestation
http://www1.conrad.nl/scr(...)&gclid=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

Afm.: (l x b x h) 770 x 525 x 39 mm
Uitvoering: Solar accu beschermer + energiestation
Vermogen: 13 W
Max. belastbaarheid: 150 W
Voedingsspanning: 12/24 V
quote:
Solarmodule SM10/36
http://www1.conrad.nl/fas(...)6fh_refview%3Dsearch

Afm.: (l x b x h) 434 x 238 x 20 mm
Vermogen: 10 Wp
Kortsluitstroom: 0,61 A
Nullast-spanning: 21,8 V
Nominale spanning: 17,3 V
Nominalestroom: 0,56 A
Type: SM 10/36
Vermogensgarantie: 10 jaar
Gewicht: 1,3 kg
quote:
quote:
Solarpaneel 10,5 W

Laadt al uw elektronische apparatuur op (camera's, telefoons, MP3-spelers enz.). Goed rendement, zelfs wanneer het bewolkt is, omdat UV-straling wordt omgezet in energie.

Omvang levering:

1 solarpaneel
2 ledlampjes
1 draagbare accu
1 kabel met 12 V-sigarettenaanstekerplug (voor het opladen van de 12 V-accu)
2 bevestigingssteunen
4 zuignappen
2 krokodillenklemmen

Uitvoering:

Amorf silicium solarpaneel met versterkte structuur
Ledlampje van 0,2 W / 6 V
Ergonomische, draagbare accu van maximaal 24 W
6 V / 4 Ah voeding
Uitgang: 2 x 6 V DC + 1 x 5V USB.

Complete set vijverpomp

quote:
Solar pompsysteem Siena LED
http://www1.conrad.nl/fas(...)6fh_refview%3Dsearch

Dompelpomp met 5 m aansluitkabel
Stijgbuizen en 2 sproeikoppen voor verschillende fonteinen
LED-verlichting
Acculader incl. accu
Zonnemodule.

Uitvoering: Met accubox 12 V/ 7 Ah en LED-lichtring
Nominaal vermogen module: 20 Wp
Nominale spanning module: 17 V
Opvoerhoogte: max. 2,8 m
Pompvermogen: max. 1500 l/h
quote:
Solar pompsysteem Napoli LED
Dompelpomp met 5 m aansluitkabel
Stijgbuizen en 2 sproeikoppen voor verschillende fonteinen
Acculader incl. accu
LED-verlichting
Zonnemodule.

Overige technische gegevens: Module: max. vermogen 10 W · Nominale spanning: 17 V · Afm. (l x b x h) 410 x 245 x 25 mm · Pomp: werkspanning 12 tot 24 V · Energieverbruik ca. 4 tot 13 W · Opvoerhoogte 0,8 tot 2 m · Pompvermogen 470 tot 750 l/u
Uitvoering: Met accubox 12 V/ 7 Ah en LED-lichtring
Nominaal vermogen module: 10 Wp
Nominale spanning module: 17 V
Opvoerhoogte: max. 2 m
Pompvermogen: max. 750 l/h
Kan ik bij die complete setjes overigens makkelijk een tuinslang aansluiten? En de LED-verlichting niet aansluiten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kabolter op 09-06-2011 18:14:26 ]
pi_97944904
Ten eerste denk ik dat je in je openingszin bedoelt dat je juist in de droge periode wilt beregenen in plaats van erbuiten? ;) Daarnaast ben ik bang dat dit soort systemen je niet heel erg gaan helpen zonder veel werk. Je moet eigenlijk eerst even wat info geven over de oppervlakte van je weilandje.

Stel: Om een graslandje een gemiddeld buitje te geven zou er toch zo'n 15 - 20 mm regen moeten vallen. Voor een heel klein veldje van een paar are (stel 10 are = 1000m2) heb je dan al 20 m3 water nodig (=20.000 liter). Als je dat met een losse slang wilt doen en die gewoon wilt laten lopen met ca. 500 liter per uur doe je er minimaal 40 uur over (waarbij er 's nachts te weinig licht zal zijn om de pomp aan de gang te houden en overdag hopelijk genoeg). Daarnaast zul je dat deel van het weilandje dat je beregent wel af moeten zetten zodat de koeien daar niet lopen gedurende die 40 uur en nog een dagje daarna omdat ze anders de grond finaal tot blubber trappen en er nog geen gras wil groeien. De zonnecellen die je laat zien hebben qua piekvermogen wel leuke specificaties, maar dat haal je bijna nooit in de praktijk (alleen in de zomer in Spanje, niet in Nederland helaas.)

Beter zou zijn om een waterpomp op een benzine- of dieselmotortje te gebruiken met een flinke slang (formaat brandweerslang ofzo). Dan ben je in een avondje klaar en kunnen de koeien evt. de volgende ochtend de wei weer in. Beregeningsmachines zoals boeren die gebruiken gaat natuurlijk wat ver, maar je kunt er vanuit gaan dat de tractoren die die pompen aandrijven minimaal zo'n 70 PK hebben (= ca. 50.000 W). Maar die zetten natuurlijk wel 10-15 Bar druk op het water wat voor jou niet echt nodig is.

Helaas is zelfs een tuinsproeier (zo'n armpje wat heen en weer gaat) niet geschikt voor jouw doel omdat de beschreven pompjes daar niet genoeg druk voor kunnen opbrengen en het je eeuwen aan tijd zou kosten.

Als je een soort 'Conrad' oplossing zoekt, zou ik kijken naar elektrische tuinpompen met een vermogen van zo'n 2000 - 3000 liter per uur. Maar helaas heb je daar wel vaste stroom voor nodig (of een generator).

Alle solar setjes die je ziet zijn voor kleine siervijvertjes met een klein decoratief waterstraaltje bedoeld helaas.
pi_97945957
Pomp met 2 tak benzinemotor is ook niet zo duur en kan je achterop de fiets vervoeren. Andere mogelijkheden (zonder stroom) zie ik ook even niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 9 juni 2011 @ 18:09:38 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97946458
Topictitel op verzoek gewijzigd in ( (Gras/weiland) bewateren door verplaatsbare energiebron/zonne-energie ) :)
pi_97947113
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 17:28 schreef Coolmint het volgende:
Ten eerste denk ik dat je in je openingszin bedoelt dat je juist in de droge periode wilt beregenen in plaats van erbuiten? ;) Daarnaast ben ik bang dat dit soort systemen je niet heel erg gaan helpen zonder veel werk. Je moet eigenlijk eerst even wat info geven over de oppervlakte van je weilandje.

Stel: Om een graslandje een gemiddeld buitje te geven zou er toch zo'n 15 - 20 mm regen moeten vallen. Voor een heel klein veldje van een paar are (stel 10 are = 1000m2) heb je dan al 20 m3 water nodig (=20.000 liter). Als je dat met een losse slang wilt doen en die gewoon wilt laten lopen met ca. 500 liter per uur doe je er minimaal 40 uur over (waarbij er 's nachts te weinig licht zal zijn om de pomp aan de gang te houden en overdag hopelijk genoeg). Daarnaast zul je dat deel van het weilandje dat je beregent wel af moeten zetten zodat de koeien daar niet lopen gedurende die 40 uur en nog een dagje daarna omdat ze anders de grond finaal tot blubber trappen en er nog geen gras wil groeien. De zonnecellen die je laat zien hebben qua piekvermogen wel leuke specificaties, maar dat haal je bijna nooit in de praktijk (alleen in de zomer in Spanje, niet in Nederland helaas.)

Beter zou zijn om een waterpomp op een benzine- of dieselmotortje te gebruiken met een flinke slang (formaat brandweerslang ofzo). Dan ben je in een avondje klaar en kunnen de koeien evt. de volgende ochtend de wei weer in. Beregeningsmachines zoals boeren die gebruiken gaat natuurlijk wat ver, maar je kunt er vanuit gaan dat de tractoren die die pompen aandrijven minimaal zo'n 70 PK hebben (= ca. 50.000 W). Maar die zetten natuurlijk wel 10-15 Bar druk op het water wat voor jou niet echt nodig is.

Helaas is zelfs een tuinsproeier (zo'n armpje wat heen en weer gaat) niet geschikt voor jouw doel omdat de beschreven pompjes daar niet genoeg druk voor kunnen opbrengen en het je eeuwen aan tijd zou kosten.

Als je een soort 'Conrad' oplossing zoekt, zou ik kijken naar elektrische tuinpompen met een vermogen van zo'n 2000 - 3000 liter per uur. Maar helaas heb je daar wel vaste stroom voor nodig (of een generator).

Alle solar setjes die je ziet zijn voor kleine siervijvertjes met een klein decoratief waterstraaltje bedoeld helaas.
Dank je wel voor je reactie. De bijdrage/ideeën/inzicht is daardoor een stuk groter geworden.

Het is denk ik zo'n 6 are. We hebben een flink aantal dagen speling omdat we ze in de helft van het land laten lopen en ze paar keer per dag een stuk erbij geven. Tussen water geven en het vee er laten lopen zou dus minimaal 2 dagen verschil moeten kunnen zitten.

De kracht zou hem moeten zitten in de hele tijd water geven zolang er licht is. Doordat ik niet besproei hoop ik dat de schade door zon + water (werkt als een vergrootglas) minimaal zal zijn. Ik zou dus, behalve wanneer het donker is, de hele dag door water kunnen geven. Dan zou je dus op een liter per m2 per dag moeten kunnen komen (gemiddeld).

Maar je hebt wel gelijk, zoals jij het stelt is het resultaat niet groot. Ik heb er geen verstand van, maar vraag mij af of er een hoger rendement haalbaar is als ik voor een andere pomp ga in combinatie met dat energie-station. Weet je dat toevallig? Nu heb ik specifiek een vijverpomp, maar misschien kost dat wel extra energie omdat die bijvoorbeeld ook een mooi straaltje produceert. :?

Ik zie allemaal verschillende pompen staan. Ook pompen die maar een half uurtje aan kunnen staan. Maar ook pompen waarbij ik geen idee heb of die vies water kunnen vervoeren.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 17:56 schreef blomke het volgende:
Pomp met 2 tak benzinemotor is ook niet zo duur en kan je achterop de fiets vervoeren. Andere mogelijkheden (zonder stroom) zie ik ook even niet.
Dat is ook een goede. Maar maken die dingen veel lawaai? Wil ze eigenlijk zo stil mogelijk hebben.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 18:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Topictitel op verzoek gewijzigd in ( (Gras/weiland) bewateren door verplaatsbare energiebron/zonne-energie ) :)
Dank je wel.
pi_97949471
Vergelijk het met een 2-takt bromfietsmotortje, stationair draaiend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_97955979
@ zon als vergrootglas: ach daar moet je je niet te druk om maken. gras kan wel wat hebben hoor. sproeien is vooral minder efficiënt als het heel warm is omdat er dan zoveel verdampt. Dan kun je inderdaad beter de slang maar op de grond leggen en gewoon laten lopen. Al verdeel je het dan natuurlijk niet echt mooi.
@ hele dag water geven: ga je met zonnecellen eigenlijk niet redden. Zodra je een slang aan zo'n pompje zet van meer dan een paar meter komt er al bijna niks meer uit: te veel weerstand. Die stoere waarden van 1500 l/h haal je alleen als ie zelf in het water staat en het vrij er zo weer uit kan gooien (ideaalsituatie die je in de praktijk nooit hebt).

Ik denk toch echt dat je of voor een generator met een elektrische pomp moet gaan of zoals blomke zegt: een benzinemotor met pomp. Als je een beetje handig bent kun je op een sloop ook wel oude pompen vinden: zoek een oude grasmaaier (3 PK) en bouw daar een flinke pomp op. Dat is nog eens goedkoper ook denk ik: zonnecellen verdienen zichzelf nooit terug in hun eigen levensduur, het is alleen een alternatief voor gebrek aan vaste stroom. Een paar liter benzine (ja ik weet het: dat spul wordt ook steeds duurder) en je hebt met een geschikte pomp een heleboel water waar jij het wilt. Sterker nog: veel brandweerauto's hebben ook geen zelfaanzuigende pomp (zijn afhankelijk van de waterdruk van het leidingnet). Als ze van open water gebruik moeten maken gooien ze nogal eens een dompelpompje op benzine in de sloot die de tank van de brandweerauto vult. Die dingen moeten te krijgen zijn. (vraag me even niet wat ze kosten)

En anders: ik weet dat het nu even een ongewoon lange periode met droogte is en die koeien natuurlijk puur hobby zijn. Als je nu eens een buurmanboer in de omgeving zoekt met een beregeningspomp en een tractor? Als hij die tractor stationair laat draaien met de pomp en 1 (brandweer)slang er aan koppelt (geen drukopbouw) Blijf je er een paar uurtjes bij en je trekt die slang even naar verschillende plekken op het landje: dat wordt een kletsnatte boel en voor een kratje bier en wat (rode) dieselkosten heb jij een hele hoop water. Voor je het weet regent het weer en zouden alle investeringen voor niks zijn geweest.
pi_97969150
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 16:50 schreef Kabolter het volgende:
Ik wil graag in de droge periode(s) het weiland water geven. Het is belangrijk dat het gras zo optimaal groeit omdat de bezetting best groot is (2 koeien en 2 kalveren). Nu moeten we zo af en toe ergens anders gras regelen, maar het zou natuurlijk veel fijner zijn dat we het redden met de grond die we nu hebben
Geen idee of een weidpomp het zelfde moet leveren, maar mischien heb je hier wat aan als basis idee
Jeroentje.
pi_97970561
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 06:25 schreef jpajs het volgende:

[..]

Geen idee of een weidpomp het zelfde moet leveren, maar mischien heb je hier wat aan als basis idee
[ afbeelding ]
hm bovenstaand idee + hevelwerking zou best wat kunnen doen ja :P
pi_97974557
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 21:38 schreef Coolmint het volgende:
@ hele dag water geven: ga je met zonnecellen eigenlijk niet redden. Zodra je een slang aan zo'n pompje zet van meer dan een paar meter komt er al bijna niks meer uit: te veel weerstand. Die stoere waarden van 1500 l/h haal je alleen als ie zelf in het water staat en het vrij er zo weer uit kan gooien (ideaalsituatie die je in de praktijk nooit hebt).

Ik denk toch echt dat je of voor een generator met een elektrische pomp moet gaan of zoals blomke zegt: een benzinemotor met pomp. Als je een beetje handig bent kun je op een sloop ook wel oude pompen vinden: zoek een oude grasmaaier (3 PK) en bouw daar een flinke pomp op.
w/ Zo'n grasmaaier heeft, dacht ik, een 4-takt motor; da's een stuk stiller dan een 2 takt plofding
pi_97976695
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 06:25 schreef jpajs het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Die situatie zou ideaal zijn.
Hebben de koeien een drinkbak die automatisch vult en kan ik aan de andere kant een uitgang maken waarop ik de slang aansluit.

Vooral omdat ik met het volgende probleem zit.
Heb niet zo heel veel verstand van natuurkunde, maar ik bedacht mij het volgende:
2 situaties:
1) Waterbak dichtbij de sloot plaatsen en hier het water in doen (opvoerhoogte/oppomphoogte is 30/50 cm hoger). Aan de onderkant van de bak een afvoer maken waarop ik de tuinslang aansluit.
2) 40+ meter lange tuinslang aan pomp bevestigen (welke op kan lopen tot 80 meter) en deze leeg laten lopen in weiland.

Ik heb zo'n idee dat situatie 2 meer energie kost. Misschien niet, maar de gedachte hier achter is dat het water vrij in de bak kan stromen. Aan de onderkant een afvoer maken en de druk (gewicht van water boven deze afvoer) zorgt er voor dat het water via de tuinslang de bak makkelijker verlaat. Bij situatie 2 moet de pomp al het water uit de tuinslang alsware wegpompen. Het water in de tuinslang zorgt voor een muur. En de pomp moet dus 80 meter 'muur' verplaatsen. Nu is die tuinslang niet zo heel breed, maar ik kan mij voorstellen dat alles bij elkaar opgeteld toch wel aantikt.

Klopt deze gedachte een beetje?

Het benzineverhaal staat mij nog niet zo aan eerlijk gezegd. Ondanks dat dat waarschijnlijk wel een betere oplossing zou zijn. Het maakt wat meer lawaai, maar het probleem is meer dat ik dan zelf veel meer in elkaar moet klussen. Ik ben niet zo heel handig, daarom heeft stroom mijn voorkeur. Dan hoef ik alleen maar het één en ander aan te sluiten en ik ben klaar. Het voordeel met een pompje wat de hele dag door werkt is dat ik er ook niet meer naar om hoef te kijken. Ik zet dat ding aan en laat hem mooi de hele dag lopen.
pi_97993710
Nou voor de koeien: ideaal: niet meer schuin op het kant hoeven staan om te drinken. Die koeien zijn vast heel erg voor :)

Situatie 1: voor de pomp het fijnste... ik weet alleen niet of het water daarna wel snel genoeg door de slang er weer uit wil voor de bak vol is... of.. en dat is ook lastig: het gaat er heel makkelijk uit en daardoor zakt het peil en dus ook de druk op de slang en loopt het er weer niet zo snel uit (krijg je vanzelf een evenwicht in natuurlijk). Ik denk alleen niet dat een 50W zonnepaneel dat voor kan houden. (de pomp is redelijk sterk en kan terugvallen op de accu om te voorkomen dat de bak snel leeg is als er 4 koeien tegelijk komen drinken. Die '7500 l/h' is niet bedoeld om aan te geven dat de pomp volcontinu kan draaien). Voor continu zal de accu snel leeg zijn en het zonnepaneel dat niet bijhouden.

Situatie 2: nee dat gaat echt niet lukken: pompen met 3 meter opvoerhoogte moet je geen 80 meter slang geven, dat redden ze niet (zijn pompen zonder drukopbouw). Hoe langer de slang hoe meer weerstand helaas. Ik denk toch echt dat je wat zwaarder spul nodig hebt: stel je hebt een pomp van 250 W die bedoeld is voor volcontinu bedrijf en ook druk op kan bouwen. Als je veel geld wilt investeren kun je dan 3 zonnepanelen van 125 W er aan plakken (en een accu om de laadstroom te regelen enz). Met wat goed weer zal die pomp dan wel het een en ander kunnen doen overdag en met wat hulp van zo nu en dan een echte bui hou je met wat geluk dan wel groen gras voor de beestjes...
  zaterdag 11 juni 2011 @ 00:01:00 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98008920
Wat is je budget?
pi_98010627
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 19:34 schreef Coolmint het volgende:
Nou voor de koeien: ideaal: niet meer schuin op het kant hoeven staan om te drinken. Die koeien zijn vast heel erg voor :)

Situatie 1: voor de pomp het fijnste... ik weet alleen niet of het water daarna wel snel genoeg door de slang er weer uit wil voor de bak vol is... of.. en dat is ook lastig: het gaat er heel makkelijk uit en daardoor zakt het peil en dus ook de druk op de slang en loopt het er weer niet zo snel uit (krijg je vanzelf een evenwicht in natuurlijk). Ik denk alleen niet dat een 50W zonnepaneel dat voor kan houden. (de pomp is redelijk sterk en kan terugvallen op de accu om te voorkomen dat de bak snel leeg is als er 4 koeien tegelijk komen drinken. Die '7500 l/h' is niet bedoeld om aan te geven dat de pomp volcontinu kan draaien). Voor continu zal de accu snel leeg zijn en het zonnepaneel dat niet bijhouden.

Situatie 2: nee dat gaat echt niet lukken: pompen met 3 meter opvoerhoogte moet je geen 80 meter slang geven, dat redden ze niet (zijn pompen zonder drukopbouw). Hoe langer de slang hoe meer weerstand helaas. Ik denk toch echt dat je wat zwaarder spul nodig hebt: stel je hebt een pomp van 250 W die bedoeld is voor volcontinu bedrijf en ook druk op kan bouwen. Als je veel geld wilt investeren kun je dan 3 zonnepanelen van 125 W er aan plakken (en een accu om de laadstroom te regelen enz). Met wat goed weer zal die pomp dan wel het een en ander kunnen doen overdag en met wat hulp van zo nu en dan een echte bui hou je met wat geluk dan wel groen gras voor de beestjes...
Dank je wel! Ik zit te kijken naar meerdere zonnepanelen, maar heb geen idee hoe ik dat allemaal moet aansluiten en wat daar allemaal bij komt kijken. Ik neem aan dat ik een laadstation moet hebben, zodat er een gelijkmatige stroomvoorziening is. :?

We vullen nu handmatig de waterbakken. Aan de ene kant van het weiland kunnen wij deze vullen doordat we een put hebben met hier in een pomp. Aan de andere kant staat echter ook nog een kuip. Deze vullen we met een emmer met een slang hier aan. We hebben ook 2 kalveren. Deze willen we niet in de buurt van de sloot hebben. Het is daardoor uitgesloten dat ze uit de sloot kunnen drinken. Ondanks dat als je alles bij elkaar optelt toch veel tijd kwijt bent aan iets zinloos als water geven (als het makkelijker kan).

Ik heb totaal geen feeling voor druk merk ik wel. Wat is hiervoor een beetje gangbare leerstof? Formules zijn leuk, maar ik kan mij er totaal geen beeld bij vormen. Waardoor ik niet echt weet wat ik doe.
Of hebben mensen toevallig wel ervaring ermee en weten ze wat ik ongeveer kan verwachten?
Het enige waar ik tot nu toe een beeld bij kan vormen is dat water per 10 meter 1 atmosfeer is. Wat dat voor extra druk is kan ik moeilijk inschatten. Zie alleen maar 'horloge voorbeelden'.

Ik heb namelijk een ander idee bedacht:
quote:
Een soort van regenton (een slag kleiner qua hoogte, denk ongeveer 1 meter) en meerder afvoerpunten.
- 1 afvoer bijna op de bodem die het water zo ver mogelijk moet brengen (wat de ideale afstand is in combinatie met de hoogte van het waterpeil is zal ik dan uit moeten testen, misschien dat iemand mij een klein beetje inzicht kan geven? ).

- Eentje op de hoogte van de drinkbak. Zodat deze automatisch wordt gevuld

- 1 afvoer voor de zekerheid er net boven, zodat de ton niet overstroomt. Deze tuinslang zal niet lang zijn zodat het water, in combinatie met de afvoerhoogte, zo hard mogelijk kan stromen
.

Problemen met sterke pompen: de energievoorziening zal denk ik niet meer zo slap zijn. Dit in combinatie met water kan volgens mij voor gevaarlijk situaties zorgen.

Het laatste redmiddel is daardoor een pomp in de stal. Hieronder zit een put. Een nadeel hierbij is dat ik ondertussen niet het water weg kan laten wegvloeien (door gaatjes in de tuinslang te maken), omdat het dan lucht aanzuigt. Ook is hierbij de afstand dik 40 meter. Voordeel is wel dat er een veel zwaardere pomp aangesloten kan worden. Daarnaast zit deze onder de grond. Waardoor zonder pomp het water niet weg kan stromen. Hierbij heb ik echter wel het voordeel dat er een afvoerpomp aanwezig is om het water uit de put te halen. Op deze pomp is het heel goed mogelijk om een lange tuinslang te bevestigen. Er komt nu al een grote waterstraal uit, ondanks dat de tuinslang +20 meter is. Een waterbak van 20 liter is gevuld binnen één minuutje.
Vraag mij echter af of de (energie)kosten dan wel opwegen tegen de waterkosten (kraanwater). Weiland besproeien met kraanwater is uitgesloten. Ben niet erg moralistisch, maar het is natuurlijk gekkenwerk om dit te gebruiken om een weiland te besproeien.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 00:01 schreef Erasmo het volgende:
Wat is je budget?
Budget is 250 euro. Het moet wel leuk blijven. Er is meer geld beschikbaar maar weet niet of het een afweging waard is. Zoals het nu lijkt kan ik de helft van de tijd toch niet het weiland besproeien, i.v.m. droogte.

Oja, nog even een vraagje: Hoe zit het met de accu's van bovengeplaatste energiestation? Ik kreeg te horen dat het met die accu's heel goed mogelijk is dat ze na de winter niet meer bruikbaar zijn doordat ze leeg lopen. Dat zou funest zijn voor zulke goedkope accu's.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kabolter op 11-06-2011 00:38:14 ]
pi_98011317
Kijk over dat hele gedoe met zonnecellen, laadstations, accu's en andere reut even heel bot: forget it.. dat is gekeutel in de marge voor als je daar echt geen stroom hebt. En het is stervensduur.

Als je nu vertelt dat je mogelijkheid hebt om een pomp op gewoon netstroom te gebruiken vanuit de stal: zo'n pomp is natuurlijk veel sterker en die krijgt het wel op z'n plek!

Nog even 1 lesje: Een aanzuigslang moet je proberen kort te houden (zowel in lengte als in hoogteverschil). Zelfaanzuigende pompen (dus GEEN dompelpompen) kunnen natuurkundig gezien maximaal een meter of 10 hoogteverschil aan (en dan doe je het al heel erg goed). Dompelpompen hangen zelf al op aanzuighoogte en hoeven daar niks voor te doen. Ze kunnen dus alle energie in het opbouwen van druk zetten zodat ze het water ook door een lange slang (= veel weerstand) kwijt kunnen.

Blijkbaar heb je een put bij de stal met water hierin? Neem een rieten mand ofzo evt. bekleed met een panty aan de buitenkant die je evt. kunt gebruiken als aanzuigfilter. Hierin hang je de pomp of je aanzuigslang. Dit kun je zowel in een put als in een sloot doen. Een goeie pomp zo dicht mogelijk bij de voorraad in ieder geval. Lange slang erop en naar het weiland.

Stroomverbruik: een pomp van 1000 W die je een uur aan laat staan verbruikt 1 kWh. Met de huidige energie prijzen is dat ca. 25 eurocent. Een kleiner pompje verbruikt minder, maar dat kkun je zelf wel uitrekenen denk ik. Mocht je nog slang moeten kopen: hoe dikker de slang hoe beter: dikkere slang = lagere weerstand, dus hoeft de pomp minder z'n best te doen om het er door te krijgen.

Mocht je trouwens in de buurt van Amsterdam wonen dan is je probleem denk ik al opgelost: het heeft hier gestortregend ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')