quote:
Op vrijdag 10 juni 2011 19:34 schreef Coolmint het volgende:Nou voor de koeien: ideaal: niet meer schuin op het kant hoeven staan om te drinken. Die koeien zijn vast heel erg voor
Situatie 1: voor de pomp het fijnste... ik weet alleen niet of het water daarna wel snel genoeg door de slang er weer uit wil voor de bak vol is... of.. en dat is ook lastig: het gaat er heel makkelijk uit en daardoor zakt het peil en dus ook de druk op de slang en loopt het er weer niet zo snel uit (krijg je vanzelf een evenwicht in natuurlijk). Ik denk alleen niet dat een 50W zonnepaneel dat voor kan houden. (de pomp is redelijk sterk en kan terugvallen op de accu om te voorkomen dat de bak snel leeg is als er 4 koeien tegelijk komen drinken. Die '7500 l/h' is niet bedoeld om aan te geven dat de pomp volcontinu kan draaien). Voor continu zal de accu snel leeg zijn en het zonnepaneel dat niet bijhouden.
Situatie 2: nee dat gaat echt niet lukken: pompen met 3 meter opvoerhoogte moet je geen 80 meter slang geven, dat redden ze niet (zijn pompen zonder drukopbouw). Hoe langer de slang hoe meer weerstand helaas. Ik denk toch echt dat je wat zwaarder spul nodig hebt: stel je hebt een pomp van 250 W die bedoeld is voor volcontinu bedrijf en ook druk op kan bouwen. Als je veel geld wilt investeren kun je dan 3 zonnepanelen van 125 W er aan plakken (en een accu om de laadstroom te regelen enz). Met wat goed weer zal die pomp dan wel het een en ander kunnen doen overdag en met wat hulp van zo nu en dan een echte bui hou je met wat geluk dan wel groen gras voor de beestjes...
Dank je wel! Ik zit te kijken naar meerdere zonnepanelen, maar heb geen idee hoe ik dat allemaal moet aansluiten en wat daar allemaal bij komt kijken. Ik neem aan dat ik een laadstation moet hebben, zodat er een gelijkmatige stroomvoorziening is.

We vullen nu handmatig de waterbakken. Aan de ene kant van het weiland kunnen wij deze vullen doordat we een put hebben met hier in een pomp. Aan de andere kant staat echter ook nog een kuip. Deze vullen we met een emmer met een slang hier aan. We hebben ook 2 kalveren. Deze willen we niet in de buurt van de sloot hebben. Het is daardoor uitgesloten dat ze uit de sloot kunnen drinken. Ondanks dat als je alles bij elkaar optelt toch veel tijd kwijt bent aan iets zinloos als water geven (als het makkelijker kan).
Ik heb totaal geen feeling voor druk merk ik wel.
Wat is hiervoor een beetje gangbare leerstof? Formules zijn leuk, maar ik kan mij er totaal geen beeld bij vormen. Waardoor ik niet echt weet wat ik doe.
Of hebben mensen toevallig wel ervaring ermee en weten ze wat ik ongeveer kan verwachten?
Het enige waar ik tot nu toe een beeld bij kan vormen is dat water per 10 meter 1 atmosfeer is. Wat dat voor extra druk is kan ik moeilijk inschatten. Zie alleen maar 'horloge voorbeelden'.
Ik heb namelijk een ander idee bedacht:
quote:
Een soort van regenton (een slag kleiner qua hoogte, denk ongeveer 1 meter) en meerder afvoerpunten.
- 1 afvoer bijna op de bodem die het water zo ver mogelijk moet brengen (wat de ideale afstand is in combinatie met de hoogte van het waterpeil is zal ik dan uit moeten testen, misschien dat iemand mij een klein beetje inzicht kan geven? ).
- Eentje op de hoogte van de drinkbak. Zodat deze automatisch wordt gevuld
- 1 afvoer voor de zekerheid er net boven, zodat de ton niet overstroomt. Deze tuinslang zal niet lang zijn zodat het water, in combinatie met de afvoerhoogte, zo hard mogelijk kan stromen
.
Problemen met sterke pompen: de energievoorziening zal denk ik niet meer zo slap zijn. Dit in combinatie met water kan volgens mij voor gevaarlijk situaties zorgen.Het laatste redmiddel is daardoor een pomp in de stal. Hieronder zit een put. Een nadeel hierbij is dat ik ondertussen niet het water weg kan laten wegvloeien (door gaatjes in de tuinslang te maken), omdat het dan lucht aanzuigt. Ook is hierbij de afstand dik 40 meter. Voordeel is wel dat er een veel zwaardere pomp aangesloten kan worden. Daarnaast zit deze onder de grond. Waardoor zonder pomp het water niet weg kan stromen. Hierbij heb ik echter wel het voordeel dat er een afvoerpomp aanwezig is om het water uit de put te halen. Op deze pomp is het heel goed mogelijk om een lange tuinslang te bevestigen. Er komt nu al een grote waterstraal uit, ondanks dat de tuinslang +20 meter is. Een waterbak van 20 liter is gevuld binnen één minuutje.
Vraag mij echter af of de (energie)kosten dan wel opwegen tegen de waterkosten (kraanwater). Weiland besproeien met kraanwater is uitgesloten. Ben niet erg moralistisch, maar het is natuurlijk gekkenwerk om dit te gebruiken om een weiland te besproeien.
quote:
Budget is 250 euro. Het moet wel leuk blijven. Er is meer geld beschikbaar maar weet niet of het een afweging waard is. Zoals het nu lijkt kan ik de helft van de tijd toch niet het weiland besproeien, i.v.m. droogte.
Oja, nog even een vraagje:
Hoe zit het met de accu's van bovengeplaatste energiestation? Ik kreeg te horen dat het met die accu's heel goed mogelijk is dat ze na de winter niet meer bruikbaar zijn doordat ze leeg lopen. Dat zou funest zijn voor zulke goedkope accu's.
[ Bericht 4% gewijzigd door Kabolter op 11-06-2011 00:38:14 ]