abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:25:48 #1
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97903142
Het kan misschien beter in de Klaagbaak, maar dit leek me iets relevanter als subforum. Ook omdat de reacties (enigszins) volwassener zijn.

Ik erger me al jaren aan de verheerlijking van onwetendheid. En het gedrag dat eruit voortvloeit. Ik heb het hier over de laconieke manier waarom mensen keuzes of kleingeestigheid van zichzelf verklaren omdat ze "nou eenmaal niet zo slim zijn". Dat ze nooit hebben gestudeerd omdat ze het niet zouden kunnen is vaak waar, maar luiheid is in veel gevallen (niet qua studeren alleen) de echte boosdoener. Ik heb vaak een gesprek met iemand die een mening of overtuiging heeft die hij/zij me verteld. Ik leg vervolgens uit waarom dat niet klopt, en krijg te horen "ja maar dat wist ik niet, ik heb niet zoveel gelezen". Op zich niks mis mee, ware het niet dat mensen wel te pas en onpas hun mening verkondigen zonder hier überhaupt een goede verklaring voor kunnen te geven. Van horen zeggen is vaak de bron.

Nou kan ik hier nog mee leven, maar als ze vervolgens zeggen "niet iedereen is zo slim" kan ik me nauwelijks inhouden om uit te barsten. Het zijn namelijk vaak mensen die weliswaar niet het academische niveau behaalt hebben (wat me geen reet kan schelen) maar dat maakt het niet gerechtvaardigd om dan maar alles over te nemen van anderen. Dezelfde mensen die de meest stomme dingen aanhalen (dat de maanlanding nep zou zijn is maar een voorbeeld) weten dan weer gigantisch veel van voetbal, auto's of dergelijke. Het is puur interesse. Een gebrek aan nieuwsgierigheid voor politiek of filsofie, bijvoorbeeld, is misschien niet slechter dan een gebrek aan kennis van automerken en voetbalclubs, maar hou dan in ieder geval je bek over waar je niks van weet. Mij zal je ook nooit "Oh wat een zieke Alfa Romeo, kijk die V8 cilinder" horen zeggen.
Alleen als lichaam en geest vrij zijn van angst en pijn kan de storm in het ziel tot rust komen.
Begeerte is het enige van waarde. Veel eten, geld, drank, drugs: allemaal lachwekkende pogingen dit te vergeten. Elk mini-zelfmoorden, zonder bevrediging.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:36:52 #2
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_97903866
Domheid krijgt ook veel te vaak een platform (zie de debiele tv-programma's op de commerciële en soms zelf publieke zenders). Ik vind dat best een slechte ontwikkeling.
It's about being boss, not being the boss...
pi_97904206
Onwetendheid, er is niks ergers.
pi_97904448
Het is zelfs nog erger: WEL onderzoek doen naar je bronnen, WEL je mening kunnen onderbouwen en WEL geïnteresseerd zijn in leren wordt steeds meer als "elitair" - en daarmee dus ook als iets negatiefs gezien. De VS is op dat vlak al iets verder heen als wij - daar ben je volgens sommigen een smerige verrader als je niet vindt dat alle meningen gelijkwaardig zijn. Vandaar ook dat creationisme daar steeds verder de klaslokalen weer insijpelt.

Maar ook hier hebben we een houdingprobleem. Neem InHolland - hoeveel studenten vonden het daar wel best dat ze geen moer hoefden uit te voeren voor hun diploma ? Het ging immers niet om leren - het ging om het papiertje. En de docenten zijn in de ogen van veel studenten geen bron van verrijking en kennis, maar slechts een obstakel op weg naar het vergaren van dat papiertje.

En wij willen een kenniseconomie worden...
pi_97904562
Onwetend zijn de onwetenden.
I am happy
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:51:07 #6
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97904811
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:36 schreef T3rr0r het volgende:
Domheid krijgt ook veel te vaak een platform (zie de debiele tv-programma's op de commerciële en soms zelf publieke zenders). Ik vind dat best een slechte ontwikkeling.
Ja, en dat is één van de vele voorbeelden. TV is zo slecht geworden, zo laag en gemakzuchtig. Terwijl het een medium is waar je vreselijk veel mee kan bereiken.

Engeland heeft dit beter begrepen (hoewel het ook minder wordt) met programma's als QI bijvoorbeeld. Ook vermaak, ook niet altijd even intellectueel, maar wel met iets van een ontwikkeling wat je eraan kunt ontlenen.

Radio, kunst, TV, muziek, ik denk steeds vaker dat ik in de jaren 50 geboren had moeten worden. Toen domheid nog een soort van gêne bracht. Toen de verkoper bij aanschaf van een Telegraaf nog aan de klant vroeg "Wilt u er een tasje bij, of durft u er zo mee over straat?". Men was nog stil wanneer iemand sprak die iets beter wist. Toen mensen zich wilden ontwikkelen, en wanneer het iemand niet lukte dat ook niet erg was.

Nu zie je een enorme verschuiving tussen de intellectuelen en de niet-intellectuelen, twee groepen die een steeds grotere afkeer tegen elkaar krijgen. Intelligentie is nooit iets geweest om trots op te zijn, maar kennis en wijsheid wel. En beiden lijken nu ondergeschikt aan het hardste roepen, schreeuwen en zeiken om erkenning. Probleem zit wel aan beide kanten, maar de verschuiving moedig ik niet aan.
Alleen als lichaam en geest vrij zijn van angst en pijn kan de storm in het ziel tot rust komen.
Begeerte is het enige van waarde. Veel eten, geld, drank, drugs: allemaal lachwekkende pogingen dit te vergeten. Elk mini-zelfmoorden, zonder bevrediging.
pi_97904895
tja wat doe je eraan, mensen willen nu eenmaal graag communiceren en voor sommigen maakt het dan niet uit wat ze zeggen als er maar gepraat wordt. En zoals MisterSqueaky al zegt, deze maatschappij is op dit moment zo dat elke mening gelijkwaardig moet worden beschouwd mensen vergeten alleen dat er ook nog zoiets als feiten bestaan.
.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:55:37 #8
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97905192
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:45 schreef MisterSqueaky het volgende:
Het is zelfs nog erger: WEL onderzoek doen naar je bronnen, WEL je mening kunnen onderbouwen en WEL geïnteresseerd zijn in leren wordt steeds meer als "elitair" - en daarmee dus ook als iets negatiefs gezien. De VS is op dat vlak al iets verder heen als wij - daar ben je volgens sommigen een smerige verrader als je niet vindt dat alle meningen gelijkwaardig zijn. Vandaar ook dat creationisme daar steeds verder de klaslokalen weer insijpelt.

Maar ook hier hebben we een houdingprobleem. Neem InHolland - hoeveel studenten vonden het daar wel best dat ze geen moer hoefden uit te voeren voor hun diploma ? Het ging immers niet om leren - het ging om het papiertje. En de docenten zijn in de ogen van veel studenten geen bron van verrijking en kennis, maar slechts een obstakel op weg naar het vergaren van dat papiertje.

Ja dat precies :P Intelligentie is iets om je voor te schamen voor velen, alsof je bij een cult hoort. Steeds vaker hoor ik het verwijt dat mensen "zoals ik" alleen maar aan zichzelf denken, en in hun eigen kleine wereldje van boeken en kunst leven. Wat misschien wel slecht is, maar als ik dan zeg dat desbetreffend persoon in zijn wereld van RTL Nieuws, Voetbalsupporters en De Toppers leeft, en daarmee minstens net zo erg is als ik ben ik opeens weer de lul die niet snapt hoe het zit.
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:56:48 #9
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97905283
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:41 schreef -Strawberry- het volgende:
Gebrek aan nieuwsgierigheid staat bij mij gelijk. Allebei komen ze uit gemakzucht. Ignorance is bliss verkiezen boven knowledge is power.
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:01:17 #10
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97905652
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:41 schreef -Strawberry- het volgende:
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:10:26 #11
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_97906329
Het zit niet alleen in intelligentie of domheid. De dynamiek is merkbaar bij iedere vorm van gezag, ieder geval van gepercipieerde ongelijkwaardigheid. Leerlingen richting hun leraren, burgers richting agenten of andere publieke medewerkers, leken richting experts.

Mensen willen zich niets meer laten vertellen, willen geen meerdere erkennen. Eén van de kernwaarden in onze maatschappij is dat we allemaal gelijkwaardig zijn, vrije individuen, en dat alle keuzes en levensstijlen even goed zijn. Op basis daarvan kan men iedere kritiek kapot relativeren en feitelijk ieder moreel gezag naast zich neerleggen.

De vraag is alleen hoe je die ontwikkeling terug kan draaien zonder mensen van (fundamentele) vrijheden te beroven..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_97906333
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:56 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Gebrek aan nieuwsgierigheid staat bij mij gelijk. Allebei komen ze uit gemakzucht. Ignorance is bliss verkiezen boven knowledge is power.
Mwoah. Er is nog een tussenvorm.

Ga maar eens naar een willekeurige spelletjessite met een eigen forum. Zeg: Runescape.

Observeer hoe iedere keer als er iets nieuws gebeurt mensen daar en masse vragen over gaan stellen. An sich is dat goed - ze willen dus blijkbaar kennis.

Maaaaar - 90% van die vragen wordt vrijwel zeker al beantwoord door het nieuwsbericht, de FAQ of een bestaand topic. Maar die dingen even doorlezen doen ze niet. Ook niet als ze hun eigen vraag 10x moeten herhalen voor iemand antwoord geeft. Officiële FAQs zijn een besmettingshaard ofzo - iets dat je moet ontwijken... en een willekeurig persoon op een forum wordt als een veel betere bron gezien.

Nu zitten hier veel kinderen. Maar DIE denken dus al verkeerd.
  woensdag 8 juni 2011 @ 22:39:08 #13
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_97913707
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_97916242
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:45 schreef MisterSqueaky het volgende:

Ik weet niet zo zeker of het een houdingsprobleem is. Bedrijven eisen vaak behaalde diploma's om in aanmerking te kunnen komen voor een door hun aangeboden baan. Ik weet niet hoe het bij jouw opleiding was, maar ik heb gedurende die 4 jaren eigenlijk geen reet geleerd in de klas. Waar ik wel geleerd heb is door extra zelfstudie, stages en werkgerelateerde bijbaantjes. Zo wordt het behalen van een diploma niks meer of minder dan een obstakel waar je overheen dient te komen.

Nou heb ik mijn kennis juist verrijkt door extra zelfstudie, maar veel studenten vinden het inderdaad allemaal wel prima. Door het niveau van het onderwijs te verhogen voorkom je in ieder geval voor een groot gedeelte het houdingsprobleem. Je moet er dan daadwerkelijk tijd en energie instoppen i.t.t. het huidige onderwijs wat naar mijn mening gewoon "dom" maakt.
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:17:28 #15
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97916311
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:10 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Mwoah. Er is nog een tussenvorm.

Ga maar eens naar een willekeurige spelletjessite met een eigen forum. Zeg: Runescape.

Observeer hoe iedere keer als er iets nieuws gebeurt mensen daar en masse vragen over gaan stellen. An sich is dat goed - ze willen dus blijkbaar kennis.

Maaaaar - 90% van die vragen wordt vrijwel zeker al beantwoord door het nieuwsbericht, de FAQ of een bestaand topic. Maar die dingen even doorlezen doen ze niet. Ook niet als ze hun eigen vraag 10x moeten herhalen voor iemand antwoord geeft. Officiële FAQs zijn een besmettingshaard ofzo - iets dat je moet ontwijken... en een willekeurig persoon op een forum wordt als een veel betere bron gezien.

Nu zitten hier veel kinderen. Maar DIE denken dus al verkeerd.
Ik heb geen idee wat Runescape precies voor soort game is, FAQ= Frequently Asked Questions lijkt me? Maar waar je het dan over hebt is zeker waar. Het is weliswaar geen onwetendheid (of keuze daarvoor) maar alsnog gemakzucht in het vergaren van de kennis.

Toch is het in mijn ogen nog steeds minder erg dan helemaal niks willen leren. Ik bedoel, Wikipedia en Google hebben de toegankelijkheid van kennis erg vergemakkelijkt, maar dat heeft ook goede resultaten. Het probleem is de afhankelijkheid ervan. Mensen die niks meer weten wanneer ze het niet kunnen opzoeken op internet, plus het idee dat alles meteen waar is wat bovenaan op de zoekresultaten komt aannemen. Is ook niet altijd waar.

Dan nog zie ik Runescape, als game, wel op ongeveer hetzelfde niveau als celebrity magazines of human interest nieuws lezen. Het maakt je niet slimmer, je leert de wereld er niet door begrijpen. Ik zei zelf net dat "dat soort" mensen bijvoorbeeld alles weten van voetbal, en ik wil dat nog even nuanceren: het is niet dat met voetbal bezig zijn niet goed is, of dom en nutteloos, maar het is een probleem als voetbal belangrijker is geworden dan wereldproblematiek, politiek, filosofie, of hoe je de wereld dan ook wilt leren begrijpen. Het is iets wat je voor jezelf doet, en dat is prima, maar als mens heb je in mijn ogen de plicht om jezelf te ontwikkelen op gebieden die er toe doen. Ook als deze zaken je dagelijks leven niet beïnvloeden.

Ik kan er niet bij dat mensen de hele tijd durven te oordelen over wat anderen doen terwijl ze zichzelf niks verwijten. De bijbel (wat ook een goed voorbeeld is van iets wat de hele tijd wordt afgedaan als bijgelovig gebral) schrijft ergens "Hoe kun je de ander wijzen op de splinter in hen ogen, wanneer je de balk in je eigen [oog] niet ziet?". En dat kan steeds meer, en men versterkt elkaar steeds meer in kleingeestigheid, vooroordelen, racisme en haat. Puur uit xenofobie, puur uit angst.

Er was een cultuurfilosoof, waarvan ik me de naam niet kan herinneren, die schreef dat de enige mogelijkheid voor vrede, samenleving en verbroedering onder mensen uit onszelf moet komen. Horizonversmelting noemde hij het. Je eigen horizon (die je vormt door omgeving, cultuur, samenleving, muziek, alles) kunnen versmelten met iemand van een totaal andere cultuur. En ik geloof daar in. Maar niemand doet het. Iedereen is bang, voor de Islam, de negers, de jongeren, de regering, het volk. En niemand durft de andere kant te verkennen, te ontdekken. Omdat het thuis zo veilig is. Omdat alles zo godvergeten makkelijk is.
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:20:25 #16
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97916475
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:52 schreef Golden_Pauper het volgende:
tja wat doe je eraan, mensen willen nu eenmaal graag communiceren en voor sommigen maakt het dan niet uit wat ze zeggen als er maar gepraat wordt. En zoals MisterSqueaky al zegt, deze maatschappij is op dit moment zo dat elke mening gelijkwaardig moet worden beschouwd mensen vergeten alleen dat er ook nog zoiets als feiten bestaan.
Het hele idee van gelijkwaardigheid is goed, en was vreselijk hard nodig voor de Renaissance. Maar men is gelijkheid met gelijk gaan verwarren.
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:25:25 #17
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_97916758
Ignorance is bliss.
Hiermee wil ik even mijn post openen. Maar, TS, ik herken het probleem. Ik zit zelf op het vwo, ik merk ook dat slim zijn (tegenover bijvoorbeeld vmbo of havo mensen) heel nadelig is voor de relatie met die mensen, en dan zeg je iets wat eigenlijk iedereen moet weten (zoals: net als Ghandi) en dan krijg je idd zo'n respons van: ja hoe moet ik dat nou weten, ik ben niet zo slim. Terwijl het toch basiskennis zou moeten zijn om te weten wie (Mahatma) Ghandi was?
Of mensen die helemaal niets van geschiedenis of iets anders afweten en dan daarover claims gaan maken bv: ja ik bedoel maar toen vroeger was piraterij echt gaaf vrouwen enzo. Of gewoon domme opmerkingen maken en dan doen alsof je diep bent zoals ik vraag me wel eens af hoe het komt dat de zee eb en vloed heeft (is mij ooit serieus gevraagd) of wat de sterren betekenen.
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
pi_97917335
We zijn volgens mij niet steeds meer onwetend. Ik denk dat we juist steeds meer weten. Waar ik me aan erger is dat er mensen zijn die vinden dat je móet weten wie Mahatma Ghandi was. Waarom in vredesnaam? En wie bepaalt dat?

Mij schort het niet aan voldoende kennis en weet van de actualiteit om een gesprek op niveau te kunnen voeren, maar waar ik bijvoorbeeld niet van op de hoogte ben is de topografie van Nederlandse plaatsen. Ik weet met moeite de provincies op te noemen. Dit heb ik natuurlijk ooit wel eens op de basisschool in mijn hoofd moeten stampen, maar blijkbaar heb ik het nooit dusdanig relevant geacht dat het het onthouden waard was. Ik rij ook geen auto, en de trein brengt me simpelweg naar wat er op het bord staat.

Toch vallen mensen zogenaamd van hun stoel als ik een plaatsnaam niet weet te duiden. Dat vind ik zo vreemd. Ik snap dat het onjuist is ergens een grote mond over te hebben als je niet weet waar je het over hebt, maar dat er dingen zijn die een mens nou eenmaal móet weten vind ik over het algemeen altijd slecht onderbouwd.
pi_97919450
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:56 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Het is niet altijd gemakszucht. Sommige mensen zijn gewoon echt te dom en laten zich makkelijk iets aanpraten.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:10:07 #20
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97919616
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het is niet altijd gemakszucht. Sommige mensen zijn gewoon echt te dom en laten zich makkelijk iets aanpraten.
Maar dat kan ik ze moeilijk kwalijk nemen. Gemakzuchtigheid en gebrek aan nieuwsgierigheid kan men zelf veranderen, gebrek aan intelligentie niet.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:26:52 #21
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97920462
Directe wedevraag helpt: Waarom denk jij dat? Neutraal aan blijven kijken, snappen ze het vaak al.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:31:09 #22
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97920641
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:26 schreef Life2.0 het volgende:
Directe wedevraag helpt: Waarom denk jij dat? Neutraal aan blijven kijken, snappen ze het vaak al.
Soort van Socratische methode eigenlijk :P

Regressus ad infinitum (van de sceptici) blijft ook leuk, maar is iets te diepgaand.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:32:09 #23
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97920677
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 23:34 schreef Taurus het volgende:
We zijn volgens mij niet steeds meer onwetend. Ik denk dat we juist steeds meer weten. Waar ik me aan erger is dat er mensen zijn die vinden dat je móet weten wie Mahatma Ghandi was. Waarom in vredesnaam? En wie bepaalt dat?

Mij schort het niet aan voldoende kennis en weet van de actualiteit om een gesprek op niveau te kunnen voeren, maar waar ik bijvoorbeeld niet van op de hoogte ben is de topografie van Nederlandse plaatsen. Ik weet met moeite de provincies op te noemen. Dit heb ik natuurlijk ooit wel eens op de basisschool in mijn hoofd moeten stampen, maar blijkbaar heb ik het nooit dusdanig relevant geacht dat het het onthouden waard was. Ik rij ook geen auto, en de trein brengt me simpelweg naar wat er op het bord staat.

Toch vallen mensen zogenaamd van hun stoel als ik een plaatsnaam niet weet te duiden. Dat vind ik zo vreemd. Ik snap dat het onjuist is ergens een grote mond over te hebben als je niet weet waar je het over hebt, maar dat er dingen zijn die een mens nou eenmaal móet weten vind ik over het algemeen altijd slecht onderbouwd.
Begrijpelijk (en des te meer omdat ik zelf ook nooit een plaat weet, ik weet niet eens welke straat naast mijn huis ligt, maar ik wel wel altijd heen precies iemand de weg te wijzen; links recht, over dat, na x meter daar, langs dat, om dat heen, links wanneer je dat ziet.. maar als ze dan vragen wel straat daar is, geen idee)). Zo vind ik de mogelijkheid tot nadenken belangrijker dan het na dreunen van een boek. Zou je zo'n iemand een aantal feiten ergens over geven dan begrijpt die persoon het allemaal, ipv het wel kennen van de feiten maar nergens een logica, verband of conclusie uit te kunnen trekken.
  donderdag 9 juni 2011 @ 00:33:01 #24
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_97920724
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 00:31 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Soort van Socratische methode eigenlijk :P

Regressus ad infinitum (van de sceptici) blijft ook leuk, maar is iets te diepgaand.
Doe maar wel, ken namelijk vrijwel niets uit die richting :+
pi_97921281
TS je stelt dat "wereldproblematiek, politiek, filosofie, of hoe je de wereld dan ook wilt leren begrijpen" dusdanig belangrijk is dat je niet kan begrijpen dat er mensen zijn die er helemaal niks van weten maar veel meer van voetbal weten. Ik vind het storend dat jij hier bepaalt voor deze mensen wat zij belangrijk vinden, niet iedereen vind filosofie interessant, niet iedereen boeit het wat Plato heeft gezegd. Die keuzes liggen bij al die mensen zelf en als de een veel van voetbal wil weten vind ik dat ook een mooie vorm van kennis.

Zelf vind ik filosofie en wereldproblematiek ook erg interessant, maar ik voel me daardoor niet per definitie slimmer dan iemand die het totaal niet interesseert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')