Ja, en dat is één van de vele voorbeelden. TV is zo slecht geworden, zo laag en gemakzuchtig. Terwijl het een medium is waar je vreselijk veel mee kan bereiken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:36 schreef T3rr0r het volgende:
Domheid krijgt ook veel te vaak een platform (zie de debiele tv-programma's op de commerciële en soms zelf publieke zenders). Ik vind dat best een slechte ontwikkeling.
Ja dat preciesquote:Op woensdag 8 juni 2011 20:45 schreef MisterSqueaky het volgende:
Het is zelfs nog erger: WEL onderzoek doen naar je bronnen, WEL je mening kunnen onderbouwen en WEL geïnteresseerd zijn in leren wordt steeds meer als "elitair" - en daarmee dus ook als iets negatiefs gezien. De VS is op dat vlak al iets verder heen als wij - daar ben je volgens sommigen een smerige verrader als je niet vindt dat alle meningen gelijkwaardig zijn. Vandaar ook dat creationisme daar steeds verder de klaslokalen weer insijpelt.
Maar ook hier hebben we een houdingprobleem. Neem InHolland - hoeveel studenten vonden het daar wel best dat ze geen moer hoefden uit te voeren voor hun diploma ? Het ging immers niet om leren - het ging om het papiertje. En de docenten zijn in de ogen van veel studenten geen bron van verrijking en kennis, maar slechts een obstakel op weg naar het vergaren van dat papiertje.
En wij willen een kenniseconomie worden...
Gebrek aan nieuwsgierigheid staat bij mij gelijk. Allebei komen ze uit gemakzucht. Ignorance is bliss verkiezen boven knowledge is power.quote:
Mwoah. Er is nog een tussenvorm.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:56 schreef Sardonical-Jope het volgende:
[..]
Gebrek aan nieuwsgierigheid staat bij mij gelijk. Allebei komen ze uit gemakzucht. Ignorance is bliss verkiezen boven knowledge is power.
Ik weet niet zo zeker of het een houdingsprobleem is. Bedrijven eisen vaak behaalde diploma's om in aanmerking te kunnen komen voor een door hun aangeboden baan. Ik weet niet hoe het bij jouw opleiding was, maar ik heb gedurende die 4 jaren eigenlijk geen reet geleerd in de klas. Waar ik wel geleerd heb is door extra zelfstudie, stages en werkgerelateerde bijbaantjes. Zo wordt het behalen van een diploma niks meer of minder dan een obstakel waar je overheen dient te komen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:45 schreef MisterSqueaky het volgende:
Maar ook hier hebben we een houdingprobleem. Neem InHolland - hoeveel studenten vonden het daar wel best dat ze geen moer hoefden uit te voeren voor hun diploma ? Het ging immers niet om leren - het ging om het papiertje. En de docenten zijn in de ogen van veel studenten geen bron van verrijking en kennis, maar slechts een obstakel op weg naar het vergaren van dat papiertje.
En wij willen een kenniseconomie worden...
Ik heb geen idee wat Runescape precies voor soort game is, FAQ= Frequently Asked Questions lijkt me? Maar waar je het dan over hebt is zeker waar. Het is weliswaar geen onwetendheid (of keuze daarvoor) maar alsnog gemakzucht in het vergaren van de kennis.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:10 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah. Er is nog een tussenvorm.
Ga maar eens naar een willekeurige spelletjessite met een eigen forum. Zeg: Runescape.
Observeer hoe iedere keer als er iets nieuws gebeurt mensen daar en masse vragen over gaan stellen. An sich is dat goed - ze willen dus blijkbaar kennis.
Maaaaar - 90% van die vragen wordt vrijwel zeker al beantwoord door het nieuwsbericht, de FAQ of een bestaand topic. Maar die dingen even doorlezen doen ze niet. Ook niet als ze hun eigen vraag 10x moeten herhalen voor iemand antwoord geeft. Officiële FAQs zijn een besmettingshaard ofzo - iets dat je moet ontwijken... en een willekeurig persoon op een forum wordt als een veel betere bron gezien.
Nu zitten hier veel kinderen. Maar DIE denken dus al verkeerd.
Het hele idee van gelijkwaardigheid is goed, en was vreselijk hard nodig voor de Renaissance. Maar men is gelijkheid met gelijk gaan verwarren.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:52 schreef Golden_Pauper het volgende:
tja wat doe je eraan, mensen willen nu eenmaal graag communiceren en voor sommigen maakt het dan niet uit wat ze zeggen als er maar gepraat wordt. En zoals MisterSqueaky al zegt, deze maatschappij is op dit moment zo dat elke mening gelijkwaardig moet worden beschouwd mensen vergeten alleen dat er ook nog zoiets als feiten bestaan.
Het is niet altijd gemakszucht. Sommige mensen zijn gewoon echt te dom en laten zich makkelijk iets aanpraten.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:56 schreef Sardonical-Jope het volgende:
[..]
Gebrek aan nieuwsgierigheid staat bij mij gelijk. Allebei komen ze uit gemakzucht. Ignorance is bliss verkiezen boven knowledge is power.
Maar dat kan ik ze moeilijk kwalijk nemen. Gemakzuchtigheid en gebrek aan nieuwsgierigheid kan men zelf veranderen, gebrek aan intelligentie niet.quote:Op donderdag 9 juni 2011 00:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het is niet altijd gemakszucht. Sommige mensen zijn gewoon echt te dom en laten zich makkelijk iets aanpraten.
Soort van Socratische methode eigenlijkquote:Op donderdag 9 juni 2011 00:26 schreef Life2.0 het volgende:
Directe wedevraag helpt: Waarom denk jij dat? Neutraal aan blijven kijken, snappen ze het vaak al.
Begrijpelijk (en des te meer omdat ik zelf ook nooit een plaat weet, ik weet niet eens welke straat naast mijn huis ligt, maar ik wel wel altijd heen precies iemand de weg te wijzen; links recht, over dat, na x meter daar, langs dat, om dat heen, links wanneer je dat ziet.. maar als ze dan vragen wel straat daar is, geen idee)). Zo vind ik de mogelijkheid tot nadenken belangrijker dan het na dreunen van een boek. Zou je zo'n iemand een aantal feiten ergens over geven dan begrijpt die persoon het allemaal, ipv het wel kennen van de feiten maar nergens een logica, verband of conclusie uit te kunnen trekken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 23:34 schreef Taurus het volgende:
We zijn volgens mij niet steeds meer onwetend. Ik denk dat we juist steeds meer weten. Waar ik me aan erger is dat er mensen zijn die vinden dat je móet weten wie Mahatma Ghandi was. Waarom in vredesnaam? En wie bepaalt dat?
Mij schort het niet aan voldoende kennis en weet van de actualiteit om een gesprek op niveau te kunnen voeren, maar waar ik bijvoorbeeld niet van op de hoogte ben is de topografie van Nederlandse plaatsen. Ik weet met moeite de provincies op te noemen. Dit heb ik natuurlijk ooit wel eens op de basisschool in mijn hoofd moeten stampen, maar blijkbaar heb ik het nooit dusdanig relevant geacht dat het het onthouden waard was. Ik rij ook geen auto, en de trein brengt me simpelweg naar wat er op het bord staat.
Toch vallen mensen zogenaamd van hun stoel als ik een plaatsnaam niet weet te duiden. Dat vind ik zo vreemd. Ik snap dat het onjuist is ergens een grote mond over te hebben als je niet weet waar je het over hebt, maar dat er dingen zijn die een mens nou eenmaal móet weten vind ik over het algemeen altijd slecht onderbouwd.
Doe maar wel, ken namelijk vrijwel niets uit die richtingquote:Op donderdag 9 juni 2011 00:31 schreef Sardonical-Jope het volgende:
[..]
Soort van Socratische methode eigenlijk
Regressus ad infinitum (van de sceptici) blijft ook leuk, maar is iets te diepgaand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |