abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97868964
Hoi!

Ik heb een vraagje, en ik hoop dat er mensen zijn die mee kunnen praten:
Wanneer noem je iemand/jezelf depressief?

De laatste tijd heb ik steeds vaker ongelukkige momenten.
Op dit moment heb ik 1 a 2 dagen in een week dat ik me doodongelukkig voel.
De andere dagen gaat het redelijk tot goed.

(Ik ben trouwens nieuw hier, kwam er vandaag terwijl ik wilde registreren achter dat ik twee jaar geleden ooit al een account heb aangemaakt.)
pi_97869423
wanneer alles afgevlakt aanvoelt, je nergens meer voldoening uithaalt, je niemand meer aantrekkelijk of aardig vind, je geen tot weinig sex drive hebt, en niks je meer tevreden stelt.

Dan ben je depri.

Soms ongelukkig voelen kan duiden op neerslachtigheid.
pi_97870344
Als je je slechts 1 a 2 van de 7 dagen ongelukkig voelt, ben je niet klinisch depressief.

Waarom wil je dat weten, wat levert het je op?

Heb je al eens onderzocht wat de oorzaken van deze tijdelijke sombere stemming kunnen zijn? Komt het op bepaalde weekdagen vaker voor dan op andere? Zijn er op die dagen dingen waar je tegenop ziet? Wat ging er vooraf aan die sombere dagen?
pi_97872184
Hmm goeie vraag wat het me op zou moeten leveren als ik het wist.
Eigenlijk ben ik niet zozeer op zoek naar hoe je het noemt, maar naar mensen die dit herkennen, tips om de dag door te komen en gewoon dom van me af kunnen praten.

@Xennia Hoewel ik wel veel dingen heb die me ongelukkig maken (werk/school/woonsituatie/mezelf etc) is er geen duidelijke directe aanleiding voor nodig om zo'n dag te hebben. Soms is er wel een kleine gebeurtenis aan zo'n bui vooraf gegaan (voorbeeld: Vriend kan/wil niet afspreken, het huis is weer een bende, een deadline van school niet gehaald) waardoor ik begin te piekeren/stressen. Maar vervolgens (met of zonder bewuste aanleiding) komt alle ellende over me heen alsof ik mezelf aan het reflecteren ben, kan ik wel in huilen uitbarsten, heb ik nergens zin in en kan ik me nergens meer op concentreren.
pi_97872558
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 01:06 schreef Roomm het volgende:
Hmm goeie vraag wat het me op zou moeten leveren als ik het wist.
Eigenlijk ben ik niet zozeer op zoek naar hoe je het noemt, maar naar mensen die dit herkennen, tips om de dag door te komen en gewoon dom van me af kunnen praten.

@Xennia Hoewel ik wel veel dingen heb die me ongelukkig maken (werk/school/woonsituatie/mezelf etc) is er geen duidelijke directe aanleiding voor nodig om zo'n dag te hebben. Soms is er wel een kleine gebeurtenis aan zo'n bui vooraf gegaan (voorbeeld: Vriend kan/wil niet afspreken, het huis is weer een bende, een deadline van school niet gehaald) waardoor ik begin te piekeren/stressen. Maar vervolgens (met of zonder bewuste aanleiding) komt alle ellende over me heen alsof ik mezelf aan het reflecteren ben, kan ik wel in huilen uitbarsten, heb ik nergens zin in en kan ik me nergens meer op concentreren.
Dat zijn nogal wat gebieden in jouw leven waar je niet gelukkig van wordt. Wat heb je reeds ondernomen om deze gebieden aan te pakken?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 8 juni 2011 @ 07:54:26 #6
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_97875303
School? Vriend wil niet afspreken?
Hoe oud ben je? Grote kans dat je last van je hormonen hebt.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_97965987
Hmm ik heb deze week al geen slechte dagen meer gehad.
Ben laatst ook voor het eerst voor vriend in huilen uitgebarsten waarbij veel van wat me al heel lang dwars zit naar buiten is gekomen, wat nog steeds als een hele opluchting voelt.
Ik ben zelfs het cafe in gedoken gisteren.

Ook een SLB-gesprek gehad op school wat me weer veel frisse moed heeft gegeven. :)

Het klinkt misschien gek maar zoals ik nergens van opvrolijk in zo'n bui, kan ik me nu zodra het wat beter gaat ook moeilijk nog inleven in hoe ik toen dacht.

Ik stel voor dat we hier een slotje op zetten!
Beter bump ik voortaan een gerelateerd topic ipv dat ik zo schreeuw.
pi_98294723
Komt allemaal wel in orde. Neem dat van een ouwe rot aan!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:16:18 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98295184
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:19:13 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98295308
goeden test, by the way. strategische positionering van vragen met als uiteindelijke vraag 1tje die je dan genezen kan verklaren ;).
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_98301660
Met zo'n vraag kun je beter op professionele sites kijken , zoals die link hierboven.
Hier krijg je alleen maar meningen wat anderen onder depressief verstaan en daar schiet je niet echt wat mee op.
Denk dat die test wel een redelijke indicatie geeft, maar er kan pas over een depressie gesproken worden als je langer dan drie maanden die klachten hebt.
http://www.depressie.org/depressie/deprindex.htm
pi_98305962
Als je depressief bent of die kant op gaat dan merk je het wel. Wanneer je het je afvraagt, dan ben je het zeer wss nog lang niet :)
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:16:42 #13
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_98306734
Volgens mij is de "officiële" definitie: als je je 2 weken of langer down voelt en dus ook niet goed functioneert. Vind persoonlijk 2 weken nogal kort om dan al depressief te zijn, maargoed. 1 a 2 dagen tja... blijf je dan ook in je bed liggen, als in je hebt geen zin meer om iets te doen/ziet het nut niet van uit je bed komen? (lusteloosheid) En ben je op de andere dagen wél echt gelukkig? Of ook niet echt?

Edit:, van die site van hierboven genoemd http://www.depressie.org/depressie/deprindex.htm
quote:
Wanneer is er sprake van een echte depressie?

Bij een echte depressie is de stemming abnormaal verlaagd. Er is dan sprake van een pathologische (= ziekelijke) daling van de stemming.
Nu is de grens tussen normaal en abnormaal moeilijk te trekken, de overgang verloopt namelijk geleidelijk. Daarom heeft men in de loop der jaren een aantal normen of maatstaven ontwikkeld, aan de hand waarvan de arts kan bepalen of er nu wel of niet sprake is van een echte depressie. Die maatstaven zijn algemeen aanvaard.
Bij een echte depressie zien we dat de stemming in de loop der tijd verder en verder daalt, tot aan een eventueel ernstig depressieve stemming. Hoe dieper de stemming gedaald is, des te ernstiger de depressie is. Die stemmingsdaling moet minimaal twee weken bestaan hebben voordat van een depressie gesproken mag worden. Het langer duren van de depressieve stemming is dus een belangrijke voorwaarde. Een tweede belangrijk kenmerk voor het mogen stellen van de diagnose depressie is dat de depressieve stemming het functioneren op allerlei gebied negatief beïnvloedt. Wanneer we hier spreken over een depressie bedoelen we dus de psychiatrische ziekte of stoornis en niet een sombere of depressieve bui. Overigens is behandeling van deze ziekte meestal goed mogelijk.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:18:33 #14
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_98306830
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 19:57 schreef PhirePhoenix4 het volgende:
Als je depressief bent of die kant op gaat dan merk je het wel. Wanneer je het je afvraagt, dan ben je het zeer wss nog lang niet :)
Dat hoeft natuurlijk niet. Je kan er ook later pas achterkomen, want eerst denk je misschien nog van "het gaat wel over".
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:46:20 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98308014
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:18 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Dat hoeft natuurlijk niet. Je kan er ook later pas achterkomen, want eerst denk je misschien nog van "het gaat wel over".
als je denkt 'het gaat wel over' dan ben je niet depressief, sorry :)
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 17 juni 2011 @ 20:56:08 #16
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_98308457
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 20:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

als je denkt 'het gaat wel over' dan ben je niet depressief, sorry :)
Tuurlijk kan dat wel. Het kan toch even duren voordat je een naam aan het beestje geeft? Je krijgt ineens te maken met allerlei gevoelens die je nog nooit eerder hebt meegemaakt, een situatie die je nog nooit eerder hebt meegemaakt. Dan weet je toch niet meteen: oh ik ben depressief? (vaak ook omdat mensen niet weten wat een depressie precies is) Je geeft jezelf niet zo snel een label. Maar dan kan je al wel depressief zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')