abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juni 2011 @ 02:31:33 #1
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_97825751
Beste POL-fokkers,

Ik loop waarschijnlijk achter op de laatste nieuwsfeiten maar ik
stuitte op een kabel van Verhagen, (wat waarschijnlijk al lang bekend is)
en ik wou me er toch nog in verdiepen. Hieronder mijn betoog.

Voor de mensen die het nog niet wisten, er is een revolutie en Jemen en de bevolking
heeft de dictator van het land, Saleh, ernstig verwond. De verwonde dictator moest met
spoed gebracht wornden naar Saudië-Arabië voor "medical attention".
Saleh is uit zijn land verbannen. Jemen heeft zich vrij gevochten,
maar vecht nog steeds. Hoe kan het dat Saleh verkiezingen bedrogen heeft onder
de ogen van internationale opzichters? Gedeeltelijk vrij verklaard terwijl de Noord-Jemen
al sinds the 70's onder dezelfde heerser leeft.

(een verouderde nederlandse Wiki over Jemen)

Ali Abdullah Saleh werd in 1990 de eerste president van het verenigde Jemen.
Hij was ook al president van Noord-Jemen vanaf 1978. In 1999 en
opnieuw in 2006 werd hij herkozen, waardoor hij nog altijd de enige president
ooit is van het verenigde Jemen. De presidentsverkiezingen van 2006 werden door
internationale opzichters als gedeeltelijk vrij beschouwd, alhoewel er sprake
was van geweld, beperking van de persvrijheid en verdenkingen van fraude.
De grootste politieke partij van Jemen is het Algemeen Volkscongres
(al-Mu'tammar al-Sha'bi al-'Am), die bij de laatste parlementsverkiezingen (in 2003)
238 van de 310 zetels behaalde. De grootste oppositiepartij is
de Jemenitische Hervormingscongregatie (al-Tajmu al-Yamani li al-Islah).

Bron: Wikipedia

Dit gedeelte wist ik al maar wat echt mijn aandacht trok kwam door een leakcable over verhagen.
Dit is een klein deel daarvan:

Saleh:
It would be counterproductive to give
Yemen "a blank check." The Dutch do not see the London
meeting as a pledging conference. (NOTE: The Dutch
government provides Yemen with approximately 25 million euros
in annual development aide, targeting water resources,
health, and education. END NOTE.)

Dus Nederland is al oneens over de gang van zaken in Jemen maar blijft haar toch jaarlijks financiëren.
Dat geld word of aan de dictator gegeven, wat me onwaarschijnlijk lijkt, of het word verspreid
maar door de corruptie in het land komt het geld toch weer terug bij Saleh en zijn voormalige vriendjes.
Nu is er een machtsvaccuum en de uitkomst is onzeker. De westerse politici, waaronder Verhagen en
Koenders hebben zich schuldig gemaakt aan het financiëren van een dictator in begin 2010 terwijl Nederland
vanaf 2000 al had kunnen weten dat Jemen werd geregeerd door een dictator.

Misschien is het mijn tekortkoming maar ik snap gewoon niet dat buitenlandse bestedingen naar dictators gaan
inplaats van (onafhankelijke) hulp instellingen.

ID
10THEHAGUE49
SUBJECT
NETHERLANDS/YEMEN: VIEWS FOR LONDON MEETING
DATE
2010-01-26 15:03:00
CLASSIFICATION
CONFIDENTIAL
ORIGIN
Embassy The Hague
TEXT
C O N F I D E N T I A L THE HAGUE 000049
SIPDIS
E.O. 12958: DECL: 01/25/2020
TAGS: PGOV PREL EAID YM NL
SUBJECT: NETHERLANDS/YEMEN: VIEWS FOR LONDON MEETING
REF: SECSTATE 6940
Classified By: DCM Edwin Nolan for reasons 1.4(b,d)
¶1. (C) SUMMARY: The Dutch welcome the January 27 London
conference on Yemen, and FM VERHAGEN and Development Minister
Koenders will encourage President Saleh to keep his promise
of promoting dialogue in Yemen. END SUMMARY.
¶2. (C) Poloff discussed reftel points with Herman Quarles,
Deputy Director for Middle East Affairs at the Dutch MFA, who
strongly welcome the London conference, particularly the
broad focus on the root causes of terrorism and instability.
Quarles observed that Yemen and the Gulf Cooperation Council
have not supported productive discussions in the past,
identifying the situation as a regional or purely internal
problem. However, President Saleh is "getting weaker and
weaker." Without internal reforms, Al Qaeda will find
greater support with the local population.
¶3. (C) With their interventions in London, Ministers Koenders
and VERHAGEN will encourage President Salah to follow up on
his promise of dialogue. The Dutch had just received, but
not reviewed, the UK’s draft chairman’s statment. Reacting
to reftel points, Quarles said the Dutch shared Germany’s
view that we should not "cheer" Saleh but rather encourage
him to support reform. It would be counterproductive to give
Yemen "a blank check." The Dutch do not see the London
meeting as a pledging conference. (NOTE: The Dutch
government provides Yemen with approximately 25 million euros
in annual development aide, targeting water resources,
health, and education. END NOTE.)

Bron: http://cablesearch.org/cable/view.php?id=10THEHAGUE49&hl=verhagen

Ik lees dat de dreiging van Al Queda als een argument word gebruikt om Saleh te steunen.
Ook word er niet gesproken over een directe dreiging van Al Queda, alleen het gevaar dat
zij grotere aanhang krijgt onder de bevolking. Het enige wat Verhagen en Koenders
wouden was dat Saleh zijn belofte na zou komen om in dialoog te gaan. De aanpak van
Holland en Duitsland tegenover Saleh is tevens toen veranderd, inplaats van het hem lief
te vragen, zijn ze hem gaan bemoedigen om hervormingen te overwegen.

Hoe idioot is het dat nederlandse politici zo scheef zijn omgaan met buitenlandse zaken waardoor
nederland een deel van haar belastinggeld heeft laten verzanden in het moeras van Jemen.

En dit is nog maar een van de voorbeelden,
Zet heel Fok! blauw.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 03:11:08 #2
46960 StefanP
polemicist
pi_97826468
Ontwikkelingshulp is weggegooid geld. Het komt dan wel in de zakken terecht van corrupte, autoritaire dictators dan wel in de vorm van tijdelijke hulp die niets structureels oplost ("give a man a fish,...").

De VS geven bijvoorbeeld honderden miljoenen aan ontwikkelingshulp aan landen in het Midden Oosten die ons niet kunnen luchten of zien, die 90% van de tijd tegen ons stemmen in de VN (wat we ook nog eens bekostigen) en waarvan het geld linea recta naar het leger gaat zodat de dictators lekker in het zadel kunnen blijven zitten. Van de zotte. Zodra je eenmaal op de lijst staat bij het State Department, kom je er vrijwel niet af - hoe asociaal en crimineel je ook bent - en krijg je tot in de lengte der dagen geld gestort.

Al die hulp moet direct afgeschaft worden. Laat ze hun eigen boontjes maar doppen. Maar goed, ontwikkelingshulp is een stokpaardje van links dat de post-koloniaal opgedrongen schuldcomplexen eventjes beter doet voelen...
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_97827248
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 03:11 schreef StefanP het volgende:
Ontwikkelingshulp is weggegooid geld. Het komt dan wel in de zakken terecht van corrupte, autoritaire dictators dan wel in de vorm van tijdelijke hulp die niets structureels oplost ("give a man a fish,...").

..
Men stuurt goederen of diensten ter waarde van.....Er wordt niet blind geld overgemaakt.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 7 juni 2011 @ 12:11:34 #4
165633 eriksd
The grand facade...
pi_97833713
Nee hoor, geen punt van discussie. Gewoon niet geven.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_97833799
quote:
Ontwikkelingshulp is weggegooid geld.
Ik denk dat dat de enige juiste conclusie is.

Je kan het net zo goed hier in Nederland gebruiken voor de mensen hier die het wat minder hebben.

Eigen volk eerst en dat kan egoïstisch klinken wat het wil, maar zo is het wel.
Waarom moeten wij de broekriem aanhalen voor dat faalvolk in die zandbak?

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 14:45:16 #6
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_97839074
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 12:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik denk dat dat de enige juiste conclusie is.

Je kan het net zo goed hier in Nederland gebruiken voor de mensen hier die het wat minder hebben.

Eigen volk eerst en dat kan egoïstisch klinken wat het wil, maar zo is het wel.
Waarom moeten wij de broekriem aanhalen voor dat faalvolk in die zandbak?

:)
Door ons imperialistisch, liberale en neo-liberale acties in ons vrije markt economie hebben we wel de situatie in die landen verergerd imo. Maar zodra we smerige dealtjes gaan sluiten met dictators en dat voor laten doen als liefdadigheid, ben ik weg.

Ik vind dat Nederland (en de EU) een andere wereldpositie moeten innemen. Een rol waarin we niet de VS haar zin geeft. Wij als de EU zouden meer rationele beslissingen moeten durfen maken en ook blueprints moet maken voor onze handelingswijze tegenover Azië en de gehele Al Queda nonsens moeten vergeten. Je houdt altijd terroristen en met een wereldbevolking van 7 miljard kunnen we BEST een paar duizend missen. Noem me extremistisch, maar ik vind dat mensen weinig meer waard zijn op een wereldbevolking van 7 miljard. Dan liever eigen eerst, volgens veel mensen. IK zou het liefst zien dat mensen leven en laten doodgaan, puur natuurlijk en het vergroot de overlevingskans voor ons ras.
Zet heel Fok! blauw.
pi_97839782
ontwikkelingsgeld is helemaal niet weggegooid, enkel vervult het geen enkele 'moreel hoogstaande doelstelling'...
Het zijn domweg investeringen en als je het slim doet verdien je er ruim aan.

90% van de ontwikkelingsgelden hebben maar één doel en dat is dat het bij nederlandse bedrijven en in de nederlandse economie weer terechtkomt en dat lukt ook, veelvuldig vermeert met verplichte investeringen die ook de ontvanger moet doen..

bv de investeringen in Waterbeheer in Jemen betreffen deels een Public- Private-Partnership tussen waterbeheerder Vitens N.V. (http://www.vitens.nl/inte(...)l/pages/default.aspx) en een lokaal waterbedrijf, Ta’iz Water Supply and Sanitation én het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking...
Deze draagt ongeveer 1,5 miljoen bij, maar de economische voordelen voor nederlandse bedrijven die bv hieruit opdrachten binnenslepen zijn véél groter..
Bv in de Jemenitische watersector in die Ta'iz regio is een jaarbudget van tegen de 100 miljoen dollar een direkt streven, ondersteund door bv ook de duitsers, Japanner, Worldbank e.d. en aangezien juist nederlandse bedrijven een Grote speler in deze markt zijn is het ook niet zo vreemd dat men ook bij nederlandse bedrijven aanklopt..

Natuurlijk kun je nu wel eventjes vanuit het 'politiek-correct' denken tijdelijk je terug willen trekken... maar op de lange termijn is het economisch gezien idioterie je economische (kaas)kop in het Jemenitische woestijnzand te willen steken en juist in zo'n gebied waar waterbeheer een essentieel en extreem waardevol goed is, niet economisch actief te willen zijn, als nederlandse waterbeheerders.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_98013256
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 04:22 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Men stuurt goederen of diensten ter waarde van.....Er wordt niet blind geld overgemaakt.
Er wordt welzeker geld overgemaakt.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')