Waarom gaat het steeds beter? Dat ik deze vraag moet stellen vergeef ik je.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:39 schreef CantFazeMe het volgende:
Herkenbaar. Ik heb het ook al gaat het steeds beter.
Ik heb een uitzichtloze baan. We houden het even op "productie werk niveau". Ik woon nog bij mijn ouders. Ik doe verder echt helemaal niets. Tot nu toe verdoofde ik mezelf door achter de computer te kruipen.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:58 schreef spoor4 het volgende:
Allereerst is het goed van je dat je tot het besef bent gekomen dat je het roer wil omgooien.
Te laat ben je zeker niet, je bent nog jong en je kan nog alle kanten op. Je zult denk ik wel geduld moeten hebben, want het zal je niet in één dag lukken natuurlijk. Maar bedenk je dat je niets te verliezen hebt en dat je er eigenlijk alleen maar op vooruit kan gaan.
Misschien kun je, globaal, even vertellen hoe je leven er op dit moment uit ziet? Werk? Studie? Sport? Heb je een vaste dagindeling? Op die manier kunnen mensen hier ook concrete tips geven.
hij is 18quote:Op maandag 6 juni 2011 17:10 schreef Re het volgende:
Sociale achterstand (flinke lap tekst)
je bent ook echt niet de enige hierin natuurlijk
Heb je een opleiding/studie gedaan? Zo ja, misschien kun je proberen te solliciteren op een baan die beter aansluit bij je capaciteiten? Zo nee:quote:Op maandag 6 juni 2011 17:03 schreef timeless0 het volgende:
[..]
Ik heb een uitzichtloze baan. We houden het even op "productie werk niveau". Ik woon nog bij mijn ouders. Ik doe verder echt helemaal niets. Tot nu toe verdoofde ik mezelf door achter de computer te kruipen.
Ik wil nog even benadrukken dat ik de situatie best wel ernstig vindt. Maar vooral omdat ik geen uitweg zie. Ik zie geen plan om hieruit te komen. Het een houdt het ander weer tegen enzovoort.
Jullie zeggen dat het niet te laat is, en OK dat kan zo zijn theoretisch gezien maar ik ben bang nooit meer te kunnen "integreren" tussen mijn leeftijdsgenoten omdat zij al zoveel verder zijn.
Het klinkt hier al alsof je er zelf ook niet gelukkig van wordt. Zoek iets dat je wel wat meer uitdaagt. Wellicht dat sommige dingen niet kunnen, maar probeer simpel te denken. Wil ik iets buiten, wil ik iets binnen? Wil ik iets alleen, wil ik met collega's?quote:Op maandag 6 juni 2011 17:03 schreef timeless0 het volgende:
Ik heb een uitzichtloze baan. We houden het even op "productie werk niveau". ...
Klopt, maar als je je gaat richten op wat je gemist hebt gaat het niet meer goedkommen. Je moet vooruit kijken en je richten op morgen, niet op gisteren.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:14 schreef timeless0 het volgende:
[..]
hij is 18
Ik heb een heel belangrijk gedeelte van mijn leven gemist.
Als je dit maar vaak genoeg herhaalt ga je er vanzelf in geloven. Volgens mij doe je dat al.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:03 schreef timeless0 het volgende:
[..]
Ik heb een uitzichtloze baan. We houden het even op "productie werk niveau". Ik woon nog bij mijn ouders. Ik doe verder echt helemaal niets. Tot nu toe verdoofde ik mezelf door achter de computer te kruipen.
Ik wil nog even benadrukken dat ik de situatie best wel ernstig vindt. Maar vooral omdat ik geen uitweg zie. Ik zie geen plan om hieruit te komen. Het een houdt het ander weer tegen enzovoort.
Jullie zeggen dat het niet te laat is, en OK dat kan zo zijn theoretisch gezien maar ik ben bang nooit meer te kunnen "integreren" tussen mijn leeftijdsgenoten omdat zij al zoveel verder zijn.
En dit ja.quote:Op maandag 6 juni 2011 18:27 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als je gaat richten op wat je gemist hebt gaat het niet meer goed komen. Je moet vooruit kijken en je richten op morgen, niet op gisteren.
Ik geloof er inderdaad in dat het allemaal te laat is. Vooral omdat ik geen uitweg zie. Ik heb jaren in de horeca gewerkt. Dat heeft me geen goed gedaan. Ik zit van binnen opslot door angst/onzekerheid/laagzelfbeeld/somberheid. Ik presenteer mezelf enkel op zo'n manier dat ik denk dat wenselijk is. Ik ben overbewust van mezelf, van andere. Van signalen die mensen afgeven, daardoor ben ik nooit mezelf.quote:Op maandag 6 juni 2011 18:33 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Als je dit maar vaak genoeg herhaalt ga je er vanzelf in geloven. Volgens mij doe je dat al.
2 belangrijke dingen die je in mijn ogen moet gaan doen:
- minder uren gaan draaien op je huidige werk en een bijbaan erbij in de horeca, heb je ook niet veel ervaring voor nodig. Ik was zelf ook verlegen maar heb jaren in de bediening gelopen en dat heeft mij echt veel geholpen bij het verhelpen van mijn verlegenheid.
- teamsport, het liefst voetbal, basketbal, volleybal. Denk niet dat iedereen meteen je vriend is, op jouw leeftijd hebben zich al groepen gevormd van mensen die al jaren sporten. Maar als je maar vaak genoeg je gezicht laat zien, dan heb je in ieder geval enkele dagen aanspraak. En teams gaan geregeld sociale dingen met elkaar doen, dus dan kom je er nog vaker uit
Nee helaas niet. Ik ben echt jaren lang in mezelf gekeerd geweest en heb totaal passief geleefd.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:24 schreef GSbrder het volgende:
Heb je de afgelopen 6 jaar een bepaalde competentie ontwikkeld?
Alsnog een studie gedaan, leren programmeren of iets anders?
Zet daar op in, ga ervoor en de rest volgt vanzelf.
Ik denk dat zeker goed kan zijn als ik op mezelf ga. Ik weet alleen niet zo goed waar heen en wat dan? Ik heb echt een plan nodig omdat ik bang ben dat ik anders weer de "grip"verlies en in ontwijkend gedrag verzak.quote:Op maandag 6 juni 2011 17:50 schreef Karammel het volgende:
Doordat je werkt vallen studie/studentenverenigingen helaas af. Dat lijkt me veruit de makkelijkste manier om veel sociale contacten op te doen. Wat verder erg goed werkt is een teamsport. Zijn er teamsporten (of individuele sporten met gezamenlijke trainingen) waar je wat voor voelt? Elke stad heeft behoorlijk wat sportclubs waar losse personen heel gemakkelijk in kunnen stromen. Verschilt wel per sportclub, maar dat voel je wel aan na één keer meetrainen. En dat kan overal en altijd.
Verder lijkt het me geen ongezonde keuze om eens bij je ouders weg te gaan. Met 26 jaar kan een studentenhuis ook nog prima, maar ik weet niet hoe dat verder in je leven past. Als je je huis deelt met anderen deel je daar vaak ook andere activiteiten mee. In een andere situatie zal je sowieso goed doen. Word je een stuk zelfstandiger van en je zal veel eerder geneigd zijn stappen in de goede richting te zetten. Lijkt me een mooi begin.
Of schrijf jezelf in voor een groepsvakantie! Voor veel mensen klinkt het wat gek om je als los persoon voor zoiets in te schrijven, maar het gebeurt behoorlijk vaak en ik ken er een aantal succesverhalen van. Wat betreft de tijd van het jaar zit je goed!
dankje, werk/studie baart me ontzettend veel zorgen. Ik ben eigenlijk niet in staat goede keuzes te maken op dit moment. Maar ik ben bang dat ik het me niet kan permitteren om bijvoorbeeld een studie nog langer uit te stellen. Als ik nu begin aan HBO ben ik tegen me 30e afgestudeerd.. moet ik dat wel willen?quote:Op maandag 6 juni 2011 20:12 schreef Forever152 het volgende:
Hoi timeless0,
Ik heb nog niet alle berichten gelezen, maar ik zal even vanuit mijn eigen visie antwoorden.
Ik begrijp heel erg goed, dat je niet lekker in je vel zit. Zo lees ik dat je problemen hebt op diverse gebieden, namelijk: werk, sociale contacten en een negatief zelfbeeld.
Je kunt je pas goed inzetten voor je sociale contacten en je werk, door goed in je vel te zitten. Begin dus met je zelfbeeld en stel concrete, korte termijn doelen.
Zelfvertrouwen maakt gelukkig, onzekerheid zorgt voor nare, ongemakkelijke situaties (werk, sociale contacten). Dit kun je vergaren door jezelf te ontwikkelen op gebieden die jij interessant vindt. Zoek eens in de bibliotheek of het internet naar een leuke hobby. Een hobby waar jij vrolijk van wordt, waar je energie uit kan halen. Energie die je nodig hebt om verder te vechten, verder te komen. Tuinieren, schilderen, vissen, noem maar op... er zijn genoeg opties en er zit vast wel iets tussen dat jij leuk vindt, dat weet ik zeker. Vraag je ouders hierbij om hulp. Overigens is het zeker niet raar dat je nog thuis woont hoor. Gemiddeld gaan jongens op hun 22e* uit het huis, jij bent 26 jaar.. dat is zeker niet iets waar je je voor hoeft te schamen.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de zelfstandigheid die je krijgt als je op jezelf gaat ook voor zelfvertrouwen zorgt. Je krijgt namelijk het idee, dat je niet langer afhankelijk bent van anderen. Overleg eens met je ouders en kijk of daar perspectieven in te vinden zijn. Leen desnoods wat en ga ook terug studeren. MBO, HBO of WO, het maakt niet uit. Het zorgt allemaal voor zelfvertrouwen. Je krijgt het idee dat je ergens goed in bent. En als je het nog leuk vindt is het helemaal mooi meegenomen toch?
Dus: Zoek een hobby, probeer langzamerhand aan wat zelfstandiger te worden en kijk of er mogelijkheden zijn tot een nieuwe studie. Doe dit uiteraard wel in kleine stapjes. Ik denk dat je ook zeker hulp moet zoeken om je hierin te ondersteunen.
Op sociaal gebied kun je je vervolgens gaan ontwikkelen door het zelfvertrouwen dat je hebt opgebouwd door aan jezelf te werken. Op je studie kom je allemaal nieuwe mensen tegen, maar mocht dat nou geen optie zijn, probeer dan inderdaad een teamsport! Maar zorg er voor dat je eerst aan je zelf werkt, omdat je onzekerheid/wanhopigheid andere mensen afstoot. Mensen die zelfvertrouwen hebben, hebben over het algemeen een open houding, staan rechtop en lachen veel. Dit is aantrekkelijk voor mensen; het geeft het idee dat je contact met ze wil! Denk dus niet dat het aan jou ligt, maar aan de fase waarin je je verkeerd.
Vriendschappen zijn vaak gebaseerd op wederzijdse interesses. Hier komen jouw nieuwe hobby's weer om de hoek kijken! 'Oh vind jij Green Day leuk? Super tof! Ik ook, zullen we samen een keertje naar een concert gaan?'. Om maar eens een voorbeeldje te noemenZie je hoe belangrijk het is dat je jezelf ook persoonlijk ontwikkelt? Dit geldt overigens hetzelfde voor het krijgen van een vriendin in de toekomst.
En wat vooral belangrijk is: wees vooral niet te streng voor jezelf en stel concrete, korte termijndoelen. Denk bijvoorbeeld aan een praatje met een studiegenootje of collega. Deze geven jou namelijk positieve feedback (yes, het is me gelukt!) en geeft je energie om weer verder te kunnen. Maak iedere dag een lijstje met wat puntjes die voor jou die dag zijn goed gegaan en wees daar ook trots op!!!!
Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Heel veel succes!
* Bron: http://blog.youngworks.nl/facts/het-gezin-van-de-21e-eeuw
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |