abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juni 2011 @ 01:12:40 #1
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_97770868
Katertje komt de laatste tijd vaak thuis met kikkers.

Nu begrijp ik dat kikkers eten vooral zorgt voor een soort van anorexia voor katten... maar dat padden pas echt giftig zijn.

Op zich prima als Katertje zo en nu en dan een kikker op eet zodat hij straks geen jonge vogels meer hoeft te vangen om de honger te stillen... Katertje maakt nl (nog) geen onderscheid tussen vliegen, wespen, vogels, muizen of anderswat, wat maar beweegt.

Maar wat als hij een pad eet... waar moet ik dan op letten, wat is er tegen te doen als het fout gaat?
Tips van ervaringsdeskundigen zijn welkom!
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_97778826
Meestal eten katten padden niet op omdat deze niet alleen giftig zijn maar ook heel vies smaken. De kans dat jouw katertje een pad echt op eet lijkt me dan ook zeer klein. Het kan wel zijn dat hij het eens probeert, dan zal hij waarschijnlijk gaan schuimbekken door de vieze smaak van de pad. Meestal laat een kat de pad daarna vrij snel met rust, hier is het in ieder geval nog nooit voorgekomen dat de poezen (of honden) een (deel van een) pad hebben opgegeten nadat ze hem hadden gevangen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 10 juni 2011 @ 02:52:28 #3
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_97968540
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2011 11:23 schreef Miss_Isis het volgende:
Meestal eten katten padden niet op omdat deze niet alleen giftig zijn maar ook heel vies smaken. De kans dat jouw katertje een pad echt op eet lijkt me dan ook zeer klein. Het kan wel zijn dat hij het eens probeert, dan zal hij waarschijnlijk gaan schuimbekken door de vieze smaak van de pad. Meestal laat een kat de pad daarna vrij snel met rust, hier is het in ieder geval nog nooit voorgekomen dat de poezen (of honden) een (deel van een) pad hebben opgegeten nadat ze hem hadden gevangen.
Dank je Miss Isis.

Ach ik ben waarschijnlijk veel te ongerust over katertje. Hij kwam aanlopen toen hij ongeveer 4 maanden was... en vanaf het eerste moment was er die klik... Katertje die behoorlijk eenkennig was naar wie zijn baasje was, en ik naar hem.

Maar ik ben je wel dankbaar voor jouw antwoord... het stelt me gerust. Het idee dat dieren ook qua smaak het verschil tussen een kikker en een pad proeven... dat scheelt me een hoop kopzorgen!

Thanks!
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_97977950
Nu begrijp ik dat kikkers eten vooral zorgt voor een soort van anorexia voor katten

Dat is volledig nieuw voor mij. Mijn eerste kat die ik ooit had heeft eerst een tijdje bij een colllega in een dienstwoning gewoond en die kwam regelamtig met kikkers thuis en at ze ook op...die had echt nergens last van....behalve dat het gewoon een gore bende was als de kikker toch niet zo lekker viel. :')

Halen die personen die die berichtjes plaatsen het eten van kikkers en het binnenkrijgen van paddengif (en eventueel nierschade daardoor en dus mager worden) niet door elkaar heen :? Kikkers zijn geen padden.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 11 juni 2011 @ 01:39:23 #5
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_98013022
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 12:59 schreef trovey het volgende:
Nu begrijp ik dat kikkers eten vooral zorgt voor een soort van anorexia voor katten

Dat is volledig nieuw voor mij. Mijn eerste kat die ik ooit had heeft eerst een tijdje bij een colllega in een dienstwoning gewoond en die kwam regelamtig met kikkers thuis en at ze ook op...die had echt nergens last van....behalve dat het gewoon een gore bende was als de kikker toch niet zo lekker viel. :')

Halen die personen die die berichtjes plaatsen het eten van kikkers en het binnenkrijgen van paddengif (en eventueel nierschade daardoor en dus mager worden) niet door elkaar heen :? Kikkers zijn geen padden.
Ik weet het niet precies, maar ik heb het van wat kattensites die er wel toe lijken te doen (gewoon gegoogled). En ook mijn ouders beaamden dat onze vroegere katten behoorlijk afvielen van het eten van kikkers (en we hadden destijds een vijfer en sloot achter het huis waarin heel veel kikkers zaten).
Overigens kwamen enkele van die vroegere katten soms zelfs met ratten, hermelijn, wezels en dergelijke thuis. Ben blij dat Katertje daar (vooralsnog niet op jaagt). :Y
pi_98013203
Ik denk eerder dat het komt dat de meeste katten kikkers niet zo goed op de maag valt en ze weer uikotsen en ze zo dus even een maaltijd missen en dus minder voedsel binnenkrijgen dan zou moeten. ;) Ik heb het vanmiddag een kennis gevraagd die afgestudeerd bioloog is en die er behoorlijk wat van afweet en die kon geen enkele reden bedenken waarom katten van het eten van kikkers zouden kunnen afvallen.
Optimist tot in de kist
  zaterdag 11 juni 2011 @ 02:40:34 #7
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_98014309
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 01:47 schreef trovey het volgende:
Ik denk eerder dat het komt dat de meeste katten kikkers niet zo goed op de maag valt en ze weer uikotsen en ze zo dus even een maaltijd missen en dus minder voedsel binnenkrijgen dan zou moeten. ;) Ik heb het vanmiddag een kennis gevraagd die afgestudeerd bioloog is en die er behoorlijk wat van afweet en die kon geen enkele reden bedenken waarom katten van het eten van kikkers zouden kunnen afvallen.
Dat zou kunnen hoor, ik weet er ook het fijne niet van... maar bij mij ligt er altijd een bakje vol met droge brokjes, die meneer altijd kan opeten (naast een bakje met ander blikvoer die hij elke avond eet) en zo was het ook vroeger altijd met onze vroegere katten... Kortom, na een uitgekotste kikker was er altijd wel iets te eten. Maar ik merk het bij katertje ook... dat meneer soms een paar dagen lang minder eet, wanneer hij een kikker heeft gegeten.

Nu wil ik niet ingaan tegen een bioloog... maar persoonlijk kom ik eerder tot de conclusie dat het eten van een kikker minder voedingswaarde heeft, maar wel heel langzaam verteerd in een kattenmaag (en tegelijkertijd maar weinig voedingswaarde heeft).
Kortom een beetje zoals een mens schroeven inslikt... het kost veel meer energie om dit te proberen te verteren, dan dat het oplevert. Maar de maag blijft vol... tot het uiteindelijk alsnog via natuurlijke weg het lichaam verlaat. Dat kan dan 2 of 3 dagen later zijn eventueel... terwijl de maag na een normale maaltijd weer vol zit. Ook dan vallen wij af...
Persoonlijk denk ik dat rauwe kikkers hetzelfde effect hebben... de kattenmaag is niet gemaakt voor kikkers... die kikkers kosten de kat veel langer om te verteren, terwijl hun voedingswaarde maar laag is.

Leg mijn theorie anders eens voor aan die afgestudeerde biologische kennis van je. ;)
Ik ben best wel benieuwd naar zijn antwoord hier op. :Y
pi_98014390
Als ik hem weer zie zal ik het weer vragen...hij is tenslotte ook jaren kattenfokker van raskatten geweest dus weet er wel wat vanaf. ;)
Optimist tot in de kist
  zaterdag 11 juni 2011 @ 04:28:26 #9
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_98015819
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 02:44 schreef trovey het volgende:
Als ik hem weer zie zal ik het weer vragen...hij is tenslotte ook jaren kattenfokker van raskatten geweest dus weet er wel wat vanaf. ;)
Ik ben benieuwd... en eh... ik zag je ook op een topic reageren waar ik ook op reageerde met een bijbedoeling om dat sneue type (mocht het geen troll zijn geweest, maar een echte..) uit de tent probeerde te lokken voordat hij echt voor problemen zou veroorzaken... Kijk daar dan nog even later terug. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')