abonnement Unibet Coolblue
pi_97759415

Introductie tot bitcoin
Het is de state-of-the-art in geld. Het is een nieuwe vorm van elektronisch geld. Het is inmiddels de “gouden standaard” van digitale valuta.

Gebaseerd op een aantal oude technologieën, en een aantal zeer nieuwe technologieën ... Bitcoin is het resultaat van het combineren van ... cryptografische versleuteling van gegevens + het idee van een gelimiteerde grondstof, vergelijkbaar met goud en zilver (waar de hoeveelheid beperkt is), en dit gebruiken als geld + het idee van grote aantallen computers die zijn aangesloten op de het internet ... welke een sterke, veerkrachtige, onverwoestbaar netwerk vormen.

Het heet een cryptocurrency. Sinds de uitvinding van Bitcoin ... zal geld nooit meer hetzelfde zijn.

Interview MP3: http://www.oneradionetwork2.com/mp3/money/economy/12.02.10_wagner_bruce_bitcoin.mp3

Alternatief MP3: http://goo.gl/eB6Sd


Hoe werkt bitcoin?
Bitcoin is een digitale grondstof of munteenheid, wat betekent dat de hoeveelheid gelimiteerd is, net als goud. Maar in tegenstelling tot goud zijn bitcoins zeer gemakkelijk uit te wisselen via het internet.

Bitcoin is een netwerk dat, als een notaris, alle bitcoin transacties tussen mensen registreert en gedecentraliseerd opslaat in het bitcoin netwerk. Ieders bitcoin rekening wordt opgeslagen op elke computer in bitcoin netwerk. Het is dus praktisch onmogelijk om het bitcoin netwerk uit te schakelen. Bittorrent, wat gedeeltelijk gebaseerd is op dezelfde principes, heeft aangetoond dat dit soort netwerken niet uit te schakelen zijn.

Wat is de economische aansporing voor mensen om hun computer deel te laten nemen aan het bitcoin netwerk?
Door het registreren van bitcoin transacties in data blokken, verdienen computers bitcoins. Dit is nu 50 bitcoins per blok. Dit werkt als volgt. Elke transactie die plaats vindt op het netwerk wordt uitgezonden naar alle computers in het netwerk. Elke computer verzamelt deze transacties in een data blok en gaat vervolgens een proof-of-work algoritme uitrekenen voor dit blok.

Het proof-of-work algoritme is een soort vingerafdruk of check-sum van het blok en kost de computer processor tijd. De moeilijkheidsgraad van dit algoritme wordt, door het bitcoin netwerk, zo afgesteld dat het bitcoin netwerk gemiddeld één blok per 10 minuten genereert. Dat betekent dus dat de kans de een computer de proof-of-work voor een blok vindt binnen deze tijd gelijk is aan (de processor kracht van de computer)/(processor kracht van het totale netwerk).

Blokken worden op het bitcoin netwerk in een blok-keten opgeslagen. Elk blok bevat een vingerafdruk van het vorige blok zodat het duidelijk is wat de volgorde van de blokken is. Indien een computer het blok van het proof-of-work vingerafdruk weet te voorzien, dan mag deze computer 50 bitcoins claimen en zend deze computer het blok naar alle andere computers op het bitcoin netwerk. Alle computers zullen dit blok accepteren en aan hun blok-keten toevoegen.

Elke computer weet dat dit de beste strategie is, want anders moet er een ander blok gecreëerd worden met een proof-of-work vingerafdruk en dat kost extra processor tijd. Het is beter om te gaan werken aan een volgend blok.

Het proof-of-work algoritme vereist dat computers processor arbeid moeten verrichten om blokken te creëren. Door de moeilijkheidsgraad te regelen kan ervoor gezorgd worden dat de hoeveelheid blokken per uur gemiddeld constant is, zelfs als het aantal computers in het netwerk toeneemt of afneemt.

Hoe wordt de bitcoin inflatie onder controle gehouden?
Bovenstaand proces wordt bitcoin mijnen genoemd. De software hiervoor is open-source en kan gedownload worden van Bitcoin P2P Cryptocurrency | Bitcoin. Deze software kan tevens gebruikt worden om je bitcoin rekening te bekijken en om bitcoins te versturen.

Deze software is zo geconfigureerd dat elke 4 jaar de belonging per blok voor het genereren van een blok gehalveerd wordt. Nu is de beloning 50 bitcoins, na 4 jaar 15 bitcoins, na 8 jaar 12,5 bitcoins, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 21.000.000 bitcoins geproduceerd zullen worden.

Terwijl mensen investeren in bitcoin zal de prijs van bitcoin toenemen. Na verloop van tijd zal de aansporing voor computers om deel te nemen aan het bitcoin netwerk verplaatsen van de beloning per blok naar transactie vergoedingen. Computers kunnen transactie vergoedingen vragen voor het opnemen van een transactie in hun blok. Zo een vergoeding kan door de zender worden toegevoegd aan de transactie. Nu geld ook weer, dat de computer die de proof-of-work vind de vergoeding mag claimen.

Het volgende fimpje legt het nog een keer uit:

Hoe start ik met bitcoin?

Ben je overtuigt van de bijzondere eigenschappen van bitcoin? Het is eenvoudig om met bitcoins te beginnen en een paar test bitcoins te verkrijgen. Ga naar de bitcoin website en download en installeer de bitcoin client:

https://www.bitcoin.org

Nadat je de bitcoin client hebt geïnstalleerd duurt het even voordat bitcoin alle blocks heeft opgehaald van het bitcoin netwerk. Je kan gratis bitcoins verkrijgen door je bitcoin adres in te vullen op de pagina:

https://freebitcoins.appspot.com/

Als de bitcoin client klaar is met het ophalen van alle blocks zullen je nieuwe bitcoins verschijnen in de bitcoin client. Voor de duidelijkheid, het is niet noodzakelijk om een bitcoin client te hebben draaien om bitcoins te ontvangen. De bitcoins worden door het netwerk aan een bitcoin adres toegekend. Alleen de persoon die de private sleutels heeft voor dit bitcoin adres zal ooit in staat zijn om deze bitcoins weer uit te geven. De private sleutels zijn opgeslagen in het wallet.dat bestand.

Bitcoins kopen en verkopen.

Bitcoins zijn te koop en te verkopen in euros bij http://www.bitcoinexchange.com.
Bitcoins zijn te verhandelen voor Liberty Reserver USD op Mt Gox - Bitcoin Exchange.
Ik heb mij laten vertellen dat Liberty Reserve USDs weer naar euroland kunnen worden overgemaakt via een derde partij zoals ECARDONE: official Exchange: Liberty reserve, cgold. Buy: liberty reserve, LR, CG.
Paypal wordt niet meer ondersteund door de niet-besloten bitcoin exchanges omdat Paypal betalingen teruggedraaid kunnen worden. Daarentegen zijn Liberty Reserve betalingen onomkeerbaar, net als bitcoin betalingen.

Zoals je kan zien in de volgende grafiek, is bitcoin bezig met zn tweede rally.

Bron: https://www.bitcoinexchange.com/statistics/

De eerste rally in Juli 2010 was ten gevolge van het slash dot effect:

http://news.slashdot.org/(...)-Releases-Version-03

Na deze boom is de wisselkoers van bitcoin een beetje ingestort, mede omdat er verschillende bugs zijn opgelost in de software. Echter bitcoin is duidelijk weer in trek. Voor een uitgebreide analyse van de bitcoin markt zie:

http://bitcoincharts.com/charts/

Één van de concrete zaken die je kan doen met bitcoins is anoniem doneren. Andere zaken die gemakkelijk gemaakt worden door bitcoin is het maken van kleine betalingen. Dit principe wordt op dit moment al gebruikt om software ontwikkeling voor bitcoin te stimuleren op het bitcoin forum:

http://www.bitcoin.org/smf/

Bitcoin in meer detail

Wil je de werking van bitcoin in meer detail begrijpen, ga dan naar de bitcoin wiki:

http://www.bitcoin.org/wiki/doku.php

Ten slotte, voor nieuws over bitcoin zie:

http://www.bitcoinblogger.com/

Voor meer uitleg over Bitcoin, zie het volgende artikel:

http://anarchiel.com/stortplaats/toon/bitcoin_kan_je_niet_stelen_en_dat_is_onbetaalbaar
pi_97759472
Hier weer verder!

quote:
Op zondag 5 juni 2011 21:29 schreef Blinker het volgende:

[..]

Jep, zo'n 0.60 - 0.70 Bitcoincent per dag.
Wel afzien met deze zomerdagen op m'n kamer. Het wordt lekker warm hier
Leuk, wat voor hardware heb je? Welke mining-tool? Welke pool? En wat slurpt het?
  zondag 5 juni 2011 @ 21:53:39 #3
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_97760097
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:43 schreef MaGNeT het volgende:
Hier weer verder!

[..]

Leuk, wat voor hardware heb je? Welke mining-tool? Welke pool? En wat slurpt het?
Vorige week speciaal een ATI (of AMD moet je tegenwoordig zeggen) Radeon HD6870 voor 180 euro. Volgens de benchmarks zou ie onder volle load zo'n 200 watt moeten slurpen, maar ik heb hier geen tastbaar bewijs voor. Is ook niet mijn grootste zorg, want ik betaal all-inclusive huur, dus stroom zit inbegrepen :')
Ik gebruik onder Windows de GUIminer en mine bij deepbit via proportional methode. Ik ben zelf nu net een weekje bezig, dus ben zelf ook nog geen expert. Ik heb nog geen andere pools geprobeerd, geen idee of dit meerwaarde heeft.
pi_97760417
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:53 schreef Blinker het volgende:

[..]

Vorige week speciaal een ATI (of AMD moet je tegenwoordig zeggen) Radeon HD6870 voor 180 euro. Volgens de benchmarks zou ie onder volle load zo'n 200 watt moeten slurpen, maar ik heb hier geen tastbaar bewijs voor. Is ook niet mijn grootste zorg, want ik betaal all-inclusive huur, dus stroom zit inbegrepen :')
Ik gebruik onder Windows de GUIminer en mine bij deepbit via proportional methode. Ik ben zelf nu net een weekje bezig, dus ben zelf ook nog geen expert. Ik heb nog geen andere pools geprobeerd, geen idee of dit meerwaarde heeft.
Nah, volgens mij maakt de pool niet zoveel uit.
Ik ben benieuwd hoeveel ik ga minen de komende weken.
Heb een wat ouder kaartje, de 5770...
  zondag 5 juni 2011 @ 22:00:10 #5
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_97760476
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nah, volgens mij maakt de pool niet zoveel uit.
Ik ben benieuwd hoeveel ik ga minen de komende weken.
Heb een wat ouder kaartje, de 5770...
Zou rond de 200 MH/s moeten presteren. Meer dan zat om er nog een zakcentje aan te verdienen.

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison
pi_97761018
Wow vage shit.
Wat verdien je per 24 uur met dat minen (in euro's)?
pi_97761586
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:08 schreef captainkid het volgende:
Wow vage shit.
Wat verdien je per 24 uur met dat minen (in euro's)?
Hangt af van de koers van de BTC.

In 2 dagen een BTC, dus ongeveer 6-8 euro per dag.
  zondag 5 juni 2011 @ 22:18:16 #8
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_97761667
http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator.php

Hier kan je het zelf uitrekenen :)
pi_97762051
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hangt af van de koers van de BTC.

In 2 dagen een BTC, dus ongeveer 6-8 euro per dag.
Oke das geinig maar stroom is ook wel ¤2 per dag.
pi_97762287
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:18 schreef Blinker het volgende:
http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator.php

Hier kan je het zelf uitrekenen :)
wow 60 dollar cent per dag met mijn 9600 GT..
Dit is net zoiets als pokerbots, eerst vet investeren voor je geld verdient en het kan elk moment instorten.
pi_97762519
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:23 schreef captainkid het volgende:

[..]

Oke das geinig maar stroom is ook wel ¤2 per dag.
¤ 0,91 per dag bij mijn 165Watt systeem.
Die produceert circa 0,5 BTC per etmaal, is zo'n 6-8 Dollar.

Een 9600GT is sowieso te traag en nVidia kaarten zijn niet echt geschikt voor Bitcoin minen.
Mijn GTX470 kaarten zijn samen (!) trager dan 1x m'n ATI 5770
  zondag 5 juni 2011 @ 22:30:32 #12
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_97762532
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:23 schreef captainkid het volgende:

[..]

Oke das geinig maar stroom is ook wel ¤2 per dag.
Dat zal wel iets lager liggen. En zoals meerdere keren vermeld, ik betaal niet extra voor m'n stroomverbruik.
pi_97762999
Screenshotje:



Heb m'n systeem nu multi-boot, dus kan kiezen tussen "Bitcoin Mining" en "MediaCenter".
Tegelijk wil niet zo goed vanwege de verschillende settings en de GPU belasting :P

Dat griemelige deel in het zwarte venster zijn m'n inloggegevens voor de pool, die heb ik uiteraard maar even onleesbaar gemaakt :P
pi_97763474
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

¤ 0,91 per dag bij mijn 165Watt systeem.
Die produceert circa 0,5 BTC per etmaal, is zo'n 6-8 Dollar.

Een 9600GT is sowieso te traag en nVidia kaarten zijn niet echt geschikt voor Bitcoin minen.
Mijn GTX470 kaarten zijn samen (!) trager dan 1x m'n ATI 5770
Wat kost jouw systeem?
pi_97763871
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:45 schreef captainkid het volgende:

[..]

Wat kost jouw systeem?
Moeilijk te zeggen, aangezien ik een groot deel van de onderdelen al had.

Laten we zeggen:

Videokaart: 100 euro
CPU: 60 euro
geheugen: 30 euro
voeding: 40 euro (die ik had is duurder en had ik al in m'n mediacenter)
harddisk: 45 euro (ik heb er een 320Gb in, heb ik al héél lang)
dvd brander: 25 euro (had ik al in m'n mediacenter)
kast: is niet nodig, kan in losse opstelling op plankje (maar ik had al een mooi kastje)

Zeg dus 300 euro, waarvan 190 euro kortgeleden uitgegeven, die overige 110 zit er al een paar jaar in.

Met de huidige koers en stroomprijs doe ik er ongeveer 31 dagen over om de investering (190 euro) terug te winnen.

Als het niet goed gaat in die 31 dagen (en de koers zou ploffen) dan blijf ik zitten met bijna 30 euro stroomkosten en een perfect werkend MediaCenter.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-06-2011 22:59:39 ]
pi_97764697
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Moeilijk te zeggen, aangezien ik een groot deel van de onderdelen al had.

Laten we zeggen:

Videokaart: 100 euro
CPU: 60 euro
geheugen: 30 euro
voeding: 40 euro (die ik had is duurder en had ik al in m'n mediacenter)
harddisk: 45 euro (ik heb er een 320Gb in, heb ik al héél lang)
dvd brander: 25 euro (had ik al in m'n mediacenter)
kast: is niet nodig, kan in losse opstelling op plankje (maar ik had al een mooi kastje)

Zeg dus 300 euro, waarvan 190 euro kortgeleden uitgegeven, die overige 110 zit er al een paar jaar in.

Met de huidige koers en stroomprijs doe ik er ongeveer 31 dagen over om de investering (190 euro) terug te winnen.

Als het niet goed gaat in die 31 dagen (en de koers zou ploffen) dan blijf ik zitten met bijna 30 euro stroomkosten en een perfect werkend MediaCenter.
Dus een investering (ex monitor, muis, toetsenbord) van ¤300 voor de PC.
En dan een omzet van $6-8 dollar per dag
En onkosten ¤0,91 per dag aan stroom.

Is toch minimaal ¤120 per maand best netjes.

Ik heb wel het idee dat het niet echt stabiel inkomen is? iets met moeilijkheidsgraad die elk moment verhoogd kan worden?
  zondag 5 juni 2011 @ 23:08:09 #17
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_97764925
Het blijft een gok. Koers kan klappen en dan is het niet erg rendabel meer.
pi_97764974
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:04 schreef captainkid het volgende:

[..]

Dus een investering (ex monitor, muis, toetsenbord) van ¤300 voor de PC.
En dan een omzet van $6-8 dollar per dag
En onkosten ¤0,91 per dag aan stroom.

Is toch minimaal ¤120 per maand best netjes.

Ik heb wel het idee dat het niet echt stabiel inkomen is? iets moet moeilijkheidsgraad die elk moment verhoogd kan worden?
Klopt.
Je zit natuurlijk met Moore's Law (versimpeld: iedere 2 jaar verdubbeling van computersnelheid) dus moet het steeds moeilijker worden om niet te gemakkelijk Bitcoins te vinden.
Ook het aantal deelnemers neemt flink toe dus het lijkt steeds sneller te gaan.

Als de koers niet meestijgt met die moeilijkheidsgraad, dan is het niet meer rendabel om te minen.
Vooral in de landen met dure stroom, daarna ook in de landen met goedkope stroom.

Mijn idee: als het minen moeilijker wordt, zal er schaarste ontstaan en worden de Bitcoins weer iets duurder.

Maar zekerheid heb je niet... Het valt of staat met het vertrouwen in de Bitcoin... Wat dat betreft is het net "echt" geld...
pi_97765935
Voor de liefhebbers, een topic vol met gasten die foto's laten zien van hun mining installaties:

http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=7216.0

Sommigen hebben echt geld teveel :P
  maandag 6 juni 2011 @ 07:47:44 #20
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_97774602
Vandaag $40 dollar gecasht van de eerste week *O*
  maandag 6 juni 2011 @ 09:27:06 #21
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97776010
Ik volg deze ook weer. Goeie TT wel :+.
pi_97776421
Leuk verhaal die Bitcoins, ik heb er via Bitmarket.eu inmiddels 6 op de kop getikt (per paypal en giro van anderen overgenomen). Zelf genereren duurt me te lang.

In Duitsland heeft de Vereniging voor Digitaal Ondernemen inmiddels voor een verbod op Bitcoins gepleit en het raadt zijn leden af om ze te accepteren. Een betrouwbare munt moet onder controle van de staat staan, vinden ze (een stelling waar zeker nu wel het een en ander op af te dingen valt..): zie Artikel Sueddeutsche Zeitung alsook Persbericht BVDW.org
  maandag 6 juni 2011 @ 10:25:00 #23
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97777124
quote:
It would be easy for the government to close down BitCoin. They could just make a digit - 7 for instance - illegal. Then most of BitCoins hashes would not work.

It would be a bit inconvenient for other users of number systems, but we all have to make sacrifices. Hardly anyone uses 7s anyway.
  maandag 6 juni 2011 @ 10:31:35 #24
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97777282
https://bitoption.org/
Opties voor bitcoin.
pi_97802866
Mhash vandaag verhoogd van 197 naar 400.

2x ATI 5770 op m'n oude P5K mainboard (lag stof te verzamelen) met een Celeron 420 processor (lag ook stof te verzamelen).

620Watt Antec weer ingezet.
Systeem slurpt nu ongeveer 275 Watt dus dat is "acceptabel".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')