abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97682365
Hey ..

Voor mijn studie moet ik een vakantiewoning ontwerpen. Dit is allemaal redelijk gelukt. Alleen moet ik nu gaan detailleren. Hier ben ik vandaag mee bezig geweest, alleen kom ik er niet helemaal uit.

Mijn probleem:

Ik heb nu 2 details. Nu moet ik door middel van een stramienlijn gaan maatvoeren. Alleen heb ik geen idee waar ik de stramienlijn moet plaatsen?! .. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weten jullie waar de stramienlijn moet worden geplaatst?

Alvast bedankt! *O*

[ Bericht 3% gewijzigd door ajacied4lf op 04-06-2011 00:26:27 ]
★★★
  zaterdag 4 juni 2011 @ 00:24:03 #2
180174 Diemux
People vs Me
pi_97682648
2de foto niet zichtbaar in de spoiler.
pi_97682783
Ge-Edit :)
★★★
  zaterdag 4 juni 2011 @ 00:40:10 #4
182073 invine
blablabla etc.
pi_97683394
Kan je dit niet aan je docent vragen? En misschien handig om even de plattegrond te posten, ik weet nu niet waar je details zich in je gebouw bevinden dus hoe moet ik of iemand je nou gaan vertellen waar de stramienen moeten komen?
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_97683812
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 00:40 schreef invine het volgende:
Kan je dit niet aan je docent vragen? En misschien handig om even de plattegrond te posten, ik weet nu niet waar je details zich in je gebouw bevinden dus hoe moet ik of iemand je nou gaan vertellen waar de stramienen moeten komen?
Zou kunnen, alleen wou ik het morgen gaan uitprinten en maandag inleveren ;)

En wat ik mij afvraag, kijk als je een funderingsdetail tekent, dan komt de stramienlijn tussen isolatie en binneblad. Dit is altijd zo, dit geldt ook voor details van kozijnen.

Alleen ken ik de 'regels' van een dakdetail niet, en kan dit ook nergens vinden.

SPOILER
★★★
pi_97688457
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 00:17 schreef ajacied4lf het volgende:
Hey ..

Voor mijn studie moet ik een vakantiewoning ontwerpen. Dit is allemaal redelijk gelukt. Alleen moet ik nu gaan detailleren. Hier ben ik vandaag mee bezig geweest, alleen kom ik er niet helemaal uit.

Mijn probleem:

Ik heb nu 2 details. Nu moet ik door middel van een stramienlijn gaan maatvoeren. Alleen heb ik geen idee waar ik de stramienlijn moet plaatsen?! .. :@

SPOILER
SPOILER
Weten jullie waar de stramienlijn moet worden geplaatst?

Alvast bedankt! *O*
Rooilijn de eerste en dan kolommen en of muren een logische maat van 1200 - 900 of zo. Heb wel stramienen van 3000. Denk er wel aan dat ze regelmatig van afstand zijn. Mocht je een extra nodig hebben voor een detail te positioneren dan krijg je een toevoeging, iets van A1 tussen A en B.

Wat een dak detail aan het einde. Zet voor de kop één balk neer en je bent klaar. Dan krijg je folie onder de tengels in de goot, dampdicht. En onder je afwerkplaten dichte folie. Dan blijfft er in de voet nog een klein stukje open. Klein stukje plaat en klaar. Dan moet je nog een voetbalk tekenen in de kapconstructie die rust op een muurplaat in de constructie.
Jeroentje.
  FOK!fotograaf zaterdag 4 juni 2011 @ 10:26:02 #7
17893 Forno
pi_97689762
Sowieso is een overhellende kalkzandsteen- en baksteenwand onmogelijk. Dat dondert in elkaar want die materialen kun je alleen verticaal stapelen. Kun je beter in houtskeletbouw uitvoeren met, als je perse baksteen wilt, baksteenstrips erop gelijmd.

Overhellende wanden zijn per definitie een ramp om te maatvoeren. Kun je meteen de retorische vraag stellen waarom je dat zo weinig in de bouw ziet. Is duur. ;)

Ik zou de stramienlijnen opzetten aan de hand van de begane grond. Buitenkant binnenblad = stramienlijn zoals je zelf al zei. Vanaf het stramien zet je in de 1e verdieping en doorsnede(s) punten uit, gerelateerd aan je stramien. Zo zou ik het doen in ieder geval. Je kunt een hulpstramienlijn tekenen parallel aan de schuine wand, die langs buitenkant binnenblad loopt. Je kozijn wordt gewoon op een bepaalde negge uitgezet. Dus dat is niet van invloed op je stramien of omgekeerd. Standaard is negge 70mm, dus het kozijn ligt 70mm terug van het metselwerk.
pi_97690302
^O^

Bedankt jongens!
★★★
pi_97690699
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 10:26 schreef Forno het volgende:
Sowieso is een overhellende kalkzandsteen- en baksteenwand onmogelijk. Dat dondert in elkaar want die materialen kun je alleen verticaal stapelen. Kun je beter in houtskeletbouw uitvoeren met, als je perse baksteen wilt, baksteenstrips erop gelijmd.

Overhellende wanden zijn per definitie een ramp om te maatvoeren. Kun je meteen de retorische vraag stellen waarom je dat zo weinig in de bouw ziet. Is duur. ;)

Ik zou de stramienlijnen opzetten aan de hand van de begane grond. Buitenkant binnenblad = stramienlijn zoals je zelf al zei. Vanaf het stramien zet je in de 1e verdieping en doorsnede(s) punten uit, gerelateerd aan je stramien. Zo zou ik het doen in ieder geval. Je kunt een hulpstramienlijn tekenen parallel aan de schuine wand, die langs buitenkant binnenblad loopt. Je kozijn wordt gewoon op een bepaalde negge uitgezet. Dus dat is niet van invloed op je stramien of omgekeerd. Standaard is negge 70mm, dus het kozijn ligt 70mm terug van het metselwerk.
Klopt :P Maar gelukkig hoeven wij daar nog niet op te letten.
★★★
pi_97691262
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 10:26 schreef Forno het volgende:

Overhellend is mogelijk, kies dan voor bijvoorbeeld een betonnen sandwich paneel of een geisoleerde holle wand gekoppeld aan een breedplaatvloer op de verdieping. Die je weer op wandjes 120 dik (sbs o.i.d.) laat afdragen.

Voor zoer ik het van de grote ingenieursbureaus en architekten zie in het noorden hoef je je niet zo op te hangen aan stramien lijnen. Als je een mooi patroon uitgezet heb op het BGG niveau 0+ dan kun je vanaf daar de rest uitmeten. (dit komt dan niet overeen met je BGG tekening plattegrond op 1500+)

De basis stramienen standaard uitvoeren, hoewel ik stramien maten heb gezien van 7500, afgewisseld met een tussen stramien (doorgenummerd) van bijvoorbeeld 4935......... of te wel als je docent zegt dat je niet goed maatvoerd is dat kul, alle architekten en bouwbureaus doen maar wat, als je het in de bouw maar simpel kunt herleiden!
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_97698870
Ik heb toch maar besloten om geen stramienlijnen te gebruiken, zonder stramienlijnen is het ook allemaal duidelijk.

Nu was ik bezig met een detail, alleen weet ik niet of dit een beetje klopt?

Ik denk dat het wel redelijk klopt allemaal ..

Moet nu maar bezig met aansluiting kozijn op dakconstructie :P
★★★
pi_97700886
Vraagje: heb je gewoon een standaard aansluiting gedraaid?

Want kijk even goed: dit ziet er toch niet uit? Buitenmuur verlengen, en binnenkant rechtstellen zodat het kozijn ook recht komt.

.......

Wie heeft die schuine wanden in godsnaam voorgeschreven :P
pi_97701916
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:04 schreef Ordos20 het volgende:
Vraagje: heb je gewoon een standaard aansluiting gedraaid?

Want kijk even goed: dit ziet er toch niet uit? Buitenmuur verlengen, en binnenkant rechtstellen zodat het kozijn ook recht komt.

.......

Wie heeft die schuine wanden in godsnaam voorgeschreven :P
Tsjah, moest voor Architectuur een huisje ontwerpen, ik dacht, we hoeven het toch niet uit te werken :') maar dat moest dus wel. :(

En dat zou lekker makkelijk zijn als ik het kozijn kan rechtstellen :P alleen ziet het er in 3D niet uit .. En in mijn ontwerptekeningen heb ik schuine kozijnen... dus dat mag ik nu niet meer veranderen :P

Maar ik ben nog maar eerste jaars, dus het hoeft ook niet helemaal te kloppen. :P (hoop ik)
★★★
  FOK!fotograaf zaterdag 4 juni 2011 @ 18:11:49 #14
17893 Forno
pi_97703286
Het is een schets en nog geen detail, daarvoor ontbreekt er te veel info.

Zoals gezegd is het detail in deze opzet onmogelijk vanwege de overhellende baksteenwand. Het principe is verkeerd.

Verder geen folies aangegeven, geen teksten, geen maatvoering, geen stramien, geen hoogtematen, beglazing klopt niet (waar is het dubbelglas en kitwerk). Ik zou de vensterbank gewoon recht laten lopen. Waarom isolatie onder vloer? In de praktijk zal de bekisting van een betonvloer niet schuin lopen zulke foefjes haalt een aannemer niet graag uit, dat loopt gewoon recht. Dikke stuclaag is onnodig, wordt eventueel afgefilmt (dunne stuclaag van ca 3mm), hoeft je niet aan geven, kan tekstueel.
pi_97705775
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 18:11 schreef Forno het volgende:
Het is een schets en nog geen detail, daarvoor ontbreekt er te veel info.

Zoals gezegd is het detail in deze opzet onmogelijk vanwege de overhellende baksteenwand. Het principe is verkeerd.

Verder geen folies aangegeven, geen teksten, geen maatvoering, geen stramien, geen hoogtematen, beglazing klopt niet (waar is het dubbelglas en kitwerk). Ik zou de vensterbank gewoon recht laten lopen. Waarom isolatie onder vloer? In de praktijk zal de bekisting van een betonvloer niet schuin lopen zulke foefjes haalt een aannemer niet graag uit, dat loopt gewoon recht. Dikke stuclaag is onnodig, wordt eventueel afgefilmt (dunne stuclaag van ca 3mm), hoeft je niet aan geven, kan tekstueel.
Tnx, ga weer ff bezig.. ^O^
★★★
pi_97706271
Baal er wel van dat ik van die schuine gevels heb :') Er zijn ook geen voorbeelden ofzo te vinden..
★★★
  zaterdag 4 juni 2011 @ 23:12:15 #17
182073 invine
blablabla etc.
pi_97717351
Waarmee teken je het eigenlijk? paint? Zo ziet het er wel uit namelijk..
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_97717512
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:12 schreef invine het volgende:
Waarmee teken je het eigenlijk? paint? Zo ziet het er wel uit namelijk..
:D
ArchiCAD. Ik heb gewoon print screen gedaan, dan ziet het er niet uit.
★★★
  zondag 5 juni 2011 @ 10:56:41 #19
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_97728766
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 19:39 schreef ajacied4lf het volgende:
Baal er wel van dat ik van die schuine gevels heb :') Er zijn ook geen voorbeelden ofzo te vinden..
Dat er geen voorbeelden van zijn zou je aan het denken moeten zetten. :X
pi_97729324
Ik heb wel eens gerekend aan een achteroverhellende gevel in combo met breedplaten. Let wel: daar zat geen baksteen op. Dit is ook wel te doen, alleen NIET in baksteen. Men neme een buitenschil dik 70 mm, isolatie laag dik 70 (+/-) en een binnenschaal van ca. 220. Merk dit aan als geisoleerde holle wand makelij Alvon/Vetra o.g. en presto het werkt wel
pi_97731511
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 10:56 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dat er geen voorbeelden van zijn zou je aan het denken moeten zetten. :X
:D Ligt aan de opdracht, niet aan mij :P
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 11:20 schreef Ordos20 het volgende:
Ik heb wel eens gerekend aan een achteroverhellende gevel in combo met breedplaten. Let wel: daar zat geen baksteen op. Dit is ook wel te doen, alleen NIET in baksteen. Men neme een buitenschil dik 70 mm, isolatie laag dik 70 (+/-) en een binnenschaal van ca. 220. Merk dit aan als geisoleerde holle wand makelij Alvon/Vetra o.g. en presto het werkt wel
Als mijn docent dat even had gemeld, dan had ik het kunnen veranderen. Maar hij vond het er goed uitzien :') Nu is het te laat :P
★★★
  Moderator zondag 5 juni 2011 @ 12:42:07 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97731771
Iets in mij zegt dat dit een huiswerktopic is; en die zijn per definitie verboden op FOK! :)
pi_97731833
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Iets in mij zegt dat dit een huiswerktopic is; en die zijn per definitie verboden op FOK! :)
Dat is het ook .. :P Waarom is dat verboden :? :@
★★★
pi_97731921
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Je bent nog nooit in SES geweest? :D
Het 'verbod' waar je het over hebt gaat er over dat het huiswerk niet gedaan gaat worden door FOK!.
Je mag best hulp vragen alleen niet verwachten dat alles uitgekauwd gaat worden.
Je moet er van leren. Iets waar huiswerk voor bedoeld is.
pi_97834341
Jongens, ik heb een 8.5 gehaald ;) De details waren niet goed. Maar de rest (vloerplannen/plattegronden/aanzichten/gevelfragment) etc waren wel allemaal goed ^O^

Bedankt voor de hulp :D
★★★
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')