abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97665673
Aangezien ik rubjes vraag best wel wil beantwoorden, dacht ik dat het gepaster was dit in een apart topic te doen en niet het VETERANENDAG-MEET 2011 topic hiermee vervuilen. Ook omdat ik verwacht dat "ons rubje", met andere vragen komt aankaken.
pi_97665996
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 16:12 schreef rubje het volgende:

[..]

even iets over je legerplaats Ft Bragg. Los van het gegeven dat het een enorme legerplaats is,ben ik benieuwd of onderofficieren en hogere rangen verplicht binnen een bepaalde straal van de legerplaats moeten wonen of op de legerplaats zelf wonen. :?
Ja Fort Bragg is met oefenplaatsen ongeveer zo groot als Flevopolder dus anders dan bv. in Nederland hebben we hier ook on base housing. En een deel van de militaire woont met familie op de basis. Niemand is verplicht om op de basis te wonen nog binnen een bepaalde straal van de basis te wonen. Er zijn echter wel eens momenten dat men (ivm bv alarm) niet meer de basis kan verlaten en dus als men buitenslaper men voor die tijd een bed op de basis heeft

[ Bericht 0% gewijzigd door Sine_Pari op 03-06-2011 19:21:09 ]
pi_97666451
quote:
En hoe zit dat met het eten bijvoorbeeld aangezien wij in Nl niet zulke legerplaatsen hebben waar praktisch een stad binnen een legerplaats( winkels,supermarkten ed.) onstaat zodat de militairen niet elke keer de poort uit hoeven. Ik heb dat van de Amerikaanse legerplaatsen in Duitsland meegekregen waar ik weleens geweest ben met een maat van mij die daar werkte. :s)
Ik bedoel ermee te vragen of jullie op de legerplaats genoeg restaurants van verschillende keukens hebben waar je terecht kan, of dat jullie naar allerlei restaurants buiten de legerplaats ,moeten gaan en daar al of niet korting krijgen als men iets nuttigt,omdat men in Amerika erg gesteld is op our troops. :)
Op de basis heeft men diverse eet gelegenheden. Buiten de verschillende chow halls heb je op de basis ook de mogelijkheid om by diverse PX'en een maaltijd te kopen, of te eten in een van de NCO clubs, ect. Maar ook kan men buiten de basis eten. Op ondermeer Ft. Bragg blvd, Yadkin rd en Reilly rd, heeft men buiten diverse fast food dinners, ook diverse steak houses, asiastiche restaurants etc. Het kan echter ook vorkomen dat men tijdens een oefening (bv. dagje mortier, langeafstand schieten, etc. eten uit voedings containers of MRE's krijgt.
pi_97666926
quote:
Oh en hoe zit het met de jurisdictie tussen de lokale politie naar in NC en militairen? Ik bedoel daarmee dat in Nl de politie een soort onmetelijke bevoegdheid heeft tav het optreden jegens militairen,daar waar ik begreep(niet zeker!) dat dat in Amerika toch strenger is geregeld inzake bevoegdheden van welke autoriteiten ook. :s) Dus MP mag alleen militairen aanpakken en de lokale Politie moet zich erbuiten houden? :?
Aangezien Ft. Bragg door de Fort Bragg blvd in tweeen gespleten is ligt het met jurisdictie iets moeilijker. De controlle aan de porten om op de basis zelf te komen word door een burger bedrijf gedaan (net zoals ook een aantal andere taken op de basis door burgers word uitgevoerd). De eigelijke politie taak op de basis ligt echter bij de MP. Omdat het om militair gebied handeld worden strafzaken op de basis zelf ook door de MP afgehandeld als het om burgers gaat en/of er burgers in betrokken zijn. Omdat Bragg blvd een doorgangs straat is hebben hier zowel de MP als ook de politie bevoegdheden. Gaat het om militaire zal de politie de MP erbij halen, en gaat het om burgers is het omgekeerd. Waarbij het ertoe halen van de politie door de MP enkel berust uit beleefdheids overwegingen. Men is al hoe wel het om een doorgangs straat gaat op militair gebied, en indien nodig kan de MP daar ook burgers bekeuren, vastnemen etc.

Buiten de basis(sen) is echter de politie toestandig en wets overtreding begaan door militaire worden dan door de politie afgehandeld, Het kan in bepaalde gevallen voorkomen dat CID ter hulp ingeroepen word, maar dit is niet altijd waar. Ook militaire voertuigen die de straatenwetten breken kunnen door de politie gestopt woren en voor een bekeuring (bv. overtredening van het snelheid limit) hoeven deze niet de MP er bij te halen. Verder is het ook nog eens zo dat men als men als militair een civile strafzaak heeft het mogelijk ook nog eens een militaire strafzaak word. Bv. als ik met een militair voertuig te snel rij en van de politie een boete krijg zou ik eventueel ook nog eens een boeten kunnen krijgen van defensie voor hetzelfde delict.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sine_Pari op 03-06-2011 19:29:53 ]
  vrijdag 3 juni 2011 @ 19:22:25 #5
211797 Esses
Splendide mendax
pi_97666993
@Sine

jurisdictie is zwaar vergelijkbaar met NL dus ;)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_97667303
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 19:22 schreef Esses het volgende:
@Sine

jurisdictie is zwaar vergelijkbaar met NL dus ;)
Ja weet enkel niet of men in NLD ook twee keer bestraft kan worden (civiel en militair) voor dezelfde strafzaak.
pi_97667398
En als ik als als U.S. militair in een militair voertuig op burger gebied in bv. Europa onderweg ben ik er ter aller tijden de MP, of bv. in NLD de KMAR er bij moet halen.
  vrijdag 3 juni 2011 @ 19:34:27 #8
211797 Esses
Splendide mendax
pi_97667464
Nee, je kan niet twee keer bestraft worden (zowel civiel als militair). Dus dat is dan wel een verschil? in NLD ben je ook gewoon van de Politie. Althans voor gedragingen in het verkeer. Zodra je verdachte word moet je naar de KMar.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
pi_97667568
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 19:34 schreef Esses het volgende:
Nee, je kan niet twee keer bestraft worden (zowel civiel als militair). Dus dat is dan wel een verschil? in NLD ben je ook gewoon van de Politie. Althans voor gedragingen in het verkeer. Zodra je verdachte word moet je naar de KMar.
Ja misschien is dit voor NLD'se militaire zo, maar als ik in NLD onderweg ben moet ik er ook de KMAR er bij roepen. De politie weet dit ook want zelfs op onze burger autos hebben we een aangepast nummerboord. Ga hier niet op de letter combinaties in, maar jij zal beslist wel weten om welke het zich handeld. ;)
  vrijdag 3 juni 2011 @ 19:45:23 #10
211797 Esses
Splendide mendax
pi_97667941
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 19:37 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ja misschien is dit voor NLD'se militaire zo, maar als ik in NLD onderweg ben moet ik er ook de KMAR er bij roepen. De politie weet dit ook want zelfs op onze burger autos hebben we een aangepast nummerboord. Ga hier niet op de letter combinaties in, maar jij zal beslist wel weten om welke het zich handeld. ;)
Ja, maar ook dan komt de KMar erbij en past de bevoegdheid toe die de politiemedewerker ook zou toepassen. Dat verschil, bij gedragingen, kennen wij niet zozeer. Ik heb inderdaad de ervaring met militairen die dit heel graag willen. Maar noodzakelijk? Nee, het is eerder nadelig voor de bestuurder die de KMar erbij wil hebben.
pi_97697278
@ Sine: onzettend bedankt voor je antwoorden,weer wat wijzer.

1 ding viel mij op tijdens dat toenmalige bezoek op die US base in Duitsland. Alles was echt spotgoedkoop en er was zoveel meer keuze in waren dan bv in de EU/Duitse supermarkten. Vooral die grote kalkoenen die ik uit mijn Amerika rondreis ken zag je ook daar in de schappen alsmede andere typische Amerikaanse waar die je toen nog weinig in Nl/Duitsland of EU had. :)

Zijn de prijzen in op de legerplaats speciaal aangepast voor de military aangezien het loon niet zo hoog is als in de burgermaatschappij :? of heeft het meer als reden dat men speciaal voor de military zaken altijd goedkoper brengt omdat...ze ook zoveel voor ons land doen? :) dus dan heeft men ook speciale verzekeringen en andere kortingen speciaal voor de military bedoel ik dus
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97699849
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 15:11 schreef rubje het volgende:
@ Sine: onzettend bedankt voor je antwoorden,weer wat wijzer.

1 ding viel mij op tijdens dat toenmalige bezoek op die US base in Duitsland. Alles was echt spotgoedkoop en er was zoveel meer keuze in waren dan bv in de EU/Duitse supermarkten. Vooral die grote kalkoenen die ik uit mijn Amerika rondreis ken zag je ook daar in de schappen alsmede andere typische Amerikaanse waar die je toen nog weinig in Nl/Duitsland of EU had. :)

Zijn de prijzen in op de legerplaats speciaal aangepast voor de military aangezien het loon niet zo hoog is als in de burgermaatschappij :? of heeft het meer als reden dat men speciaal voor de military zaken altijd goedkoper brengt omdat...ze ook zoveel voor ons land doen? :) dus dan heeft men ook speciale verzekeringen en andere kortingen speciaal voor de military bedoel ik dus
Lage prijzen op bases hier kan ook te maken hebben met allerlei belastingvoordelen.
Ouders van een vriend van me werken (als burgers) bij het NATO Joint Forces Command in Brunssum. Zij kunnen daar onder andere belastingvrij tanken, en niet-Nederlanders kunnen eigenlijk bijna alles belastingvrij kopen daar.
pi_97704078
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 15:11 schreef rubje het volgende:
In de PX'en en BX'en etc. kan men in het buitenland vaak goedkoper kopen omdat het (over het algemeen) de prijzen zijn die in de U.S. gehandhaaft worden, en het belasting vrij is. Bij AAFES kan men zoals Royyy al aangeeft daarom ondermeer bezine kopen die ver onder de Europese waarde ligt. Ook kan men in (NATO) landen bij AAFES bezine bonnen kopen, met welke men in bv. Duitsland en Nederland bij Esso en BP kan tanken. En ja omdat de PX'en etc. in eerste instantie voor U.S. militaire gedacht zijn, hebben deze in het buitenland dan ook de producten die men hier in de U.S. ook kan kopen, zodat men daar in het buitenland niet op hoeft te verzichten.
  zondag 5 juni 2011 @ 19:24:36 #14
211797 Esses
Splendide mendax
pi_97750387
idd belastingvoordeel (NATO afspraken) zorgen er ook voor dat NL militairen op bv. buitenlandse oefening pakjes sigaretten voor 1,10 ofzo per pakje kunnen kopen.
pi_97789657
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 18:39 schreef Sine_Pari het volgende:

In de PX'en en BX'en etc. kan men in het buitenland vaak goedkoper kopen omdat het (over het algemeen) de prijzen zijn die in de U.S. gehandhaaft worden, en het belasting vrij is. Bij AAFES kan men zoals Royyy al aangeeft daarom ondermeer bezine kopen die ver onder de Europese waarde ligt. Ook kan men in (NATO) landen bij AAFES bezine bonnen kopen, met welke men in bv. Duitsland en Nederland bij Esso en BP kan tanken. En ja omdat de PX'en etc. in eerste instantie voor U.S. militaire gedacht zijn, hebben deze in het buitenland dan ook de producten die men hier in de U.S. ook kan kopen, zodat men daar in het buitenland niet op hoeft te verzichten.
ahm kun je voor een leek als ik even wat afkortingen verduidelijken? :?
de rest van je verhaal begrijp ik in grote lijnen wel. :s)

- PX'en & BX'en
- AAFES

is het netzo als op NL kazernes indertijd (jaren 80? 90?)dat men in de officiers en onderofficiersmess in ft Bragg ook bediend wordt of is de keuken een veredeld buffet waar elke onderofficier of officier zelf zijn eten moet halen en aanschuiven zoals in de manschappen mess :? ?(chowhalls)
  maandag 6 juni 2011 @ 18:49:38 #16
15258 Eraser127
Nijkerk Hardcore!!!
pi_97797564
Gewoon ff googlen (Wikipedia):

PX/BX

AAFES

NAAFI (Brits)
pi_97797785
quote:
15s.gif Op maandag 6 juni 2011 16:11 schreef rubje het volgende:

[..]

ahm kun je voor een leek als ik even wat afkortingen verduidelijken? :?
de rest van je verhaal begrijp ik in grote lijnen wel. :s)

- PX'en & BX'en
- AAFES

is het netzo als op NL kazernes indertijd (jaren 80? 90?)dat men in de officiers en onderofficiersmess in ft Bragg ook bediend wordt of is de keuken een veredeld buffet waar elke onderofficier of officier zelf zijn eten moet halen en aanschuiven zoals in de manschappen mess :? ?(chowhalls)
AAFES - Army Air Force Exchange Service
PX - Post Exchange
BX - Base Exchange
AAFES is het overkoepelende orgaan dat over de verkoop gaan, en de BX'en en PX'en zijn winkels on post

En wat betreft eten, er zijn meerdere eetgelegenheden op de basis. In sommige eten de manschappen, onderofficieren en officieren tesamen, en in sommige is dit gescheiden.
  maandag 6 juni 2011 @ 19:02:15 #18
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_97798395
Sine, je zei in een post dat het voor kan komen dat lui op oefening wel eens opvoer moeten krijgen, bv uit containers e.d ... :{ jullie eten de overige dagen van de oefeningen dus niet in de regen/modder/sneeuw/water/kots/rotzooi zoals in NL ? ..

of begrijp ik je post nu verkeerd..

Heb wel eens gehoord dat Amerikanen helemaal niet op oefening gaan zoals wij dat in NL doen, maar dat is allemaal horen zeggen...
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_97809730
Pumatje het hangt hellemaal van de aard van oefening en de plaast waar deze gehouden word af wat men en waar men eet. Als bv. men in de ochtend bv. wat schietoefeningen doet en men is niet te ver verwijdert word er gewoon in de chow hall gegeten. Maar is men bv. te ver verwijdert, en/of het is een grotere oefening eet men uit de veldkeuken danwel MRE's. Ook daar kan nog wel eens verschil in zitten. Zo krijg je in de Ranger opleiding bv maar een MRE per dag, gebruikelijk krijg je er drie. En nee ook wij gaan op oefening (buiten de eigen basis). Er staan buiten de oefengebieden op de basis verschillende oefengebieden tot beschikking waar we trainen.
pi_97813248
Die MRE's zijn overigens VEEL beter te doen dan die WOL pakketjes.
  maandag 6 juni 2011 @ 22:31:55 #21
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_97814249
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:19 schreef Lightning_NL het volgende:
Die MRE's zijn overigens VEEL beter te doen dan die WOL pakketjes.
Hangt van de smaak af. Had ook MRE's gevroten in Bosnië, en sommigen waren echt vet vies.
Zelf hou ik wel van die Engelse rantsoenen, en van die Duitse. Die24-uurs pakketten dus.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_97816250
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Hangt van de smaak af. Had ook MRE's gevroten in Bosnië, en sommigen waren echt vet vies.
Zelf hou ik wel van die Engelse rantsoenen, en van die Duitse. Die24-uurs pakketten dus.
Ja zitten een paar dingen tussen die nu niet echt je van het zijn. Maar men kan altijd nog ruilen. En men heeft de keuze uit 24 verschillende maaltijden, dus er zit altijd wel wat in wat je lekker vind.
pi_99257763
24 verschillende maaltijden elke dag? Je bedoelt gerechten keuze? dus... :@
Wauw,dat goed eten erg belangrijk is begrijp ik maar al te goed,maar zo een 'luxe heb ik volgends mij nog nooit in Nl gehoord'als het om eten voor militairen gaat op de kazerne. :{

iets anders en hopelijk wil je daarbij behulpzaam zijn. Ik vond onderstaand uniform op het web en wilde eens weten wat voor 1 dat was en alle rangen en onderscheidingen die erbij horen. :s)
pi_99263341
Ik doe eens een poging. Sine, correct me if I'm wrong :)

De oude versie van het Army Service Uniform (nieuwe versie is blauw), met ceremoniële jump boots.
Linkermouw (links op de foto bedoel ik dan): U.S. Arm Special Forces shoulder sleeve insignia, rangonderscheidingstekens Sergeant First Class, 3 Overseas Service Bars.

Rechtermouw: Special Forces, Ranger en Airborne tabs, U.S. Army Special Operations Command shoulder sleeve insignia, rangonderscheidingsteken, 4 Services stripes.

Green beret met beret flash van volgens mij de 7th Special Forces Group.

Wat betreft de onderscheidingen is de foto te klein om het duidelijk te kunnen zien.
pi_99266766
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 00:39 schreef Royyy het volgende:
Ik doe eens een poging. Sine, correct me if I'm wrong :)

De oude versie van het Army Service Uniform (nieuwe versie is blauw), met ceremoniële jump boots.
Er is geen oude versie van het ASU, dit is het "Class A uniform", en het gaat om gewonen kisten die inplaats van de lage schoen gedragen worden door SF, Ranger en Airborne eenheden. Dus niks cerenoniëls
quote:
Rechtermouw: Special Forces, Ranger en Airborne tabs, U.S. Army Special Operations Command shoulder sleeve insignia, rangonderscheidingsteken, 4 Services stripes.
De Airborne tab maakt deel uit van de SSI netzo als deze dat ook doet in de SSI-FWTS op de rechter mouw.
quote:
Green beret met beret flash van volgens mij de 7th Special Forces Group.
Is wel een groene baret, daarop zit de USASOC flash en DUI
quote:
Wat betreft de onderscheidingen is de foto te klein om het duidelijk te kunnen zien.
Als je weet hoe die dingen er uitzien kan je het makkelijk genoeg herkennen. Op de Class A zitten (van boven naar beneden en links naar rechts) ondermeer de (linker borst) CIB, Purple Heart, Joint Service Achievement Medal, Good Conduct Medal, Armed Forces Expeditionary Medal, Kosovo Campaign Medal, Armed Forces Reserve Medal, Humanitarian Service Medal, NCO Professional Development Ribbon. Army Service Ribbon, NATO Service Medal, NATO Kosovo Medal, Senior Parachutist Badge, (oud model) SCUBA Badge, MFF Badge. (rechter borst) SF DUI, Thai jump wings, Presidential Unit Citation, Army Meritorious Unit Commendation, Army Superior Unit Award. Op de epaulettes zitten (aan beide zijde) de combat leader tab met daarop de USASOC DUI.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')