Nou mijn ouders hebben mij vroeger geleerd dat als je de pesters niet de baas kunt maar een stuk hout moet pakken. En als ze zouden zeggen je bent net zo'n mongool als je zusje tegen mijn kind, en een pak rammel zou geven, zou ik hem niet belonen maar zeker ook niet straffen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:08 schreef farscapevr8 het volgende:
dan ff anders;)
ik vind het niet normaal dat je dit pesten beantwoord met blinde woede en lees er meer uit dat je wat wereldvreem overkomt dat zichzelf beter/slimmer ziet als de rest.
Als mijn kind gepest zou worden en die zou in blinde woede onsteken zou hij een probleem hebben en niet de "pesters"
Volgens mij ben jij nooit gepest vroeger, kinderen zijn hard, heel hard. En met praten kom je niet verder als ze zeggen dat ze niets hebben gedaan en ook nog eens het hand boven het hoofd worden gehouden, tja wat moet je dan als het pesten toch doorgaat, dus dat wereldvreemde heb ik dus niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:08 schreef farscapevr8 het volgende:
dan ff anders;)
ik vind het niet normaal dat je dit pesten beantwoord met blinde woede en lees er meer uit dat je wat wereldvreem overkomt dat zichzelf beter/slimmer ziet als de rest.
Als mijn kind gepest zou worden en die zou in blinde woede onsteken zou hij een probleem hebben en niet de "pesters"
Dat verhaal ken ik, maar dan stond die gast van de middelbare dus met een groepje marrokaantjes voor de schooldeur, toen naar buitengelopen en met bijna heel de school weggejaagd. Ze zeggen wel dat je met vechten niets oplost maar tot nu toe heeft het in 'pest' gevallen mij meer geholpen dan praten.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:36 schreef Sanchos het volgende:
nice done TS, ik ben vroeger vaak gepest omdat ik toen heel dun en klein was. Dus makkelijk te pakken, op mijn 15 was ik het zat en heb een pester van de trap afgeschopt, en hard ook, toen hij op wilde staan trapte ik met alle kracht in zijn smoel. ik vertelde hem als hij nog een keer met zijn poten aan me zat of kleineerde dat ik wat leukers dan een trap had voor de volgende keer.
Toen stond hij met 20 man voor me huis, te roepen dat ik naar buiten moest, dat hij wat voor me had. Ik was zo bang toen dat ik gewoon niet naar school ging, uiteindelijk belde de school mijn ouders van waar ik bleef (2 dagen dus) en moest weer naar school. ik zag hem lopen en ik zei tegen hem uit bluf dat hij weer iets naars kreeg omdat ie me buiten stond op te wachten met zijn vriendjes, hij zei toen dat ik echt niet moest proberen, en ik zei dat ik toch weinig keus had, want slaan zou je me toch...
Uiteindelijk niks
ik werk in het onderwijs en heb zelf ook een pestverleden. Ik dacht vroeger altijd je pakt gewoon die pester aan klaar.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:12 schreef Sanchos het volgende:
Aan leraren heb je je geen reet aan, dat zijn zulke droeftoeters... die kiezen vaker partij voor pesters dan de slachtoffers. Ik heb daardoor een grafhekel aan leraren gekregen, want het zijn een stelletje struisvogels.
Dit deed ik zelf niet maar ik weet waardoor dat komt. Doordat diegene gepest wordt vertrouwt hij niemand meer en denkt hij/zij dat iedereen met de pester mee werkt. Dan wil hij niemand meer toelaten. Dat ligt niet aan de gepeste maar aan de pester, hij heeft ervoor gezorgt dat de gepeste zich zo voelt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:34 schreef Angst het volgende:
[..]
ik werk in het onderwijs en heb zelf ook een pestverleden. Ik dacht vroeger altijd je pakt gewoon die pester aan klaar.
De praktijk is veel ingewikkelder. Vaak doet de gepeste zo heftig aan uitlokgedrag (en ja dat zal ik zelf vroeger ook wel gedaan hebben), dat je als docent maar een beetje droevig toe staat te kijken.
Wat mij ook opvalt aan gepeste leerlingen is dat ze vaak onaardige opmerkingen maken tegen hun aardige klasgenoten. Dat kan onzekerheid zijn of wat anders. Maar vervolgens is het logisch dat er een tegenreactie onstaat, waardoor de hele klas tegen ze keert.
Overigens worden leerlingen die bij ons pesten als we het zien (ja dat is ook nog zo iets) meestal wel stevig aan gepakt. De gepeste persoon ligt vervolgens alsnog niet goed in de groep, wat je ook niet zo een twee drie kan veranderen. Vriendschappen kan je als docent niet oplossen, dus daar gaat sowieso tijd overheen.
Het lijkt zo omdat ik een hoop er niet bij heb gezet, dit komt omdat het anders een heel boekwerk zou worden. Nee ik voel me geen cultheld, ik heb het getyped zoals het is.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:20 schreef obsama het volgende:
Goed dat je voor die jongens opkomt. Toch blijft er een beetje het gevoel hangen dat het verhaal heel erg geromantiseerd is en jij je een soort cult held van de school voelt.
Sorry als ik er helemaal naast zit.
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:15 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nou mijn ouders hebben mij vroeger geleerd dat als je de pesters niet de baas kunt maar een stuk hout moet pakken. En als ze zouden zeggen je bent net zo'n mongool als je zusje tegen mijn kind, en een pak rammel zou geven, zou ik hem niet belonen maar zeker ook niet straffen.
En zonder het te zeggen trots op hem zijn.
Zo dacht ik er vroeger ook over, maar laten we wel wezen, als het niet was gebeurd en mensen hadden je gewoon met rust gelaten dan had je niet zoveel tijd hoeven te verspillen. Dan maar wat minder 'sterk'. Echt, pesten is tijdverspilling, iedereen zou beter af zijn als het niet bestond.quote:Opzich ben ik de pestkoppen in mijn verhaal achteraf gezien dankbaar. Door dit gepest ben ik sterker geworden, geestelijk en lichamelijk.
Bedoel je nu dat kinderen erom vragen gepest te worden? Dat ze met opzet willen lijden en hun leeftijdsgenootjes munitie willen verschaffen zodat ze datgene kunnen doen waarvan ze denken dat ze dat graag willen? Ik ken niemand die het leuk vond om gepest te worden.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:34 schreef Angst het volgende:
De praktijk is veel ingewikkelder. Vaak doet de gepeste zo heftig aan uitlokgedrag (en ja dat zal ik zelf vroeger ook wel gedaan hebben), dat je als docent maar een beetje droevig toe staat te kijken.
De leraar hoort te onderwijzen, de politie hoort te orde te bewaken en ouders horen te corrigeren zoals zij goed achten. Wat mij betreft mag er een geheel nieuwe afdeling op scholen in het leven worden geroepen, een kinder-politie met kinder-rechtbank en een aantal psychologen. Pesten lijkt zo onschuldig maar kan een kind voor zijn leven vergallen. Het lijkt onschuldig voornamelijk omdat het kinderen zijn, wat kunnen die nou doen? Zijn toch lief, onschuldig en ongevaarlijk. Toch is het bijna sadistisch van volwassenen om kinderen elkaar te laten afkraken en vernederen.quote:Overigens worden leerlingen die bij ons pesten als we het zien (ja dat is ook nog zo iets) meestal wel stevig aan gepakt.
ja tuurlijk straf je kind af omdat ie opkomt voor zichzelfquote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:08 schreef farscapevr8 het volgende:
dan ff anders;)
Inddquote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:54 schreef n0ir het volgende:
Je zegt dat je werd gepest omdat je zusje gehandicapt is, maar dat is niet de reden, slechts het middel wat ze gebruikten.
de gepeste is niet fout. Ik vind niet dat het aan de gepeste ligt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:30 schreef hochwald het volgende:
[..]
Dit deed ik zelf niet maar ik weet waardoor dat komt. Doordat diegene gepest wordt vertrouwt hij niemand meer en denkt hij/zij dat iedereen met de pester mee werkt. Dan wil hij niemand meer toelaten. Dat ligt niet aan de gepeste maar aan de pester, hij heeft ervoor gezorgt dat de gepeste zich zo voelt.
Verder kan ik uit je post opmaken dat het aan de gepeste ligt, dit is niet zo, het is voor leraren meestal wel de makkelijkste weg om de gepeste te pakken ipv de pester.
met het grootste stuk van je post ben ik het eens. alleen in dit stukje begrijp je me verkeerd. Dat ze uitlokgedrag vertonen wil niet zeggen dat ze het willen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 18:00 schreef loop het volgende:
Bedoel je nu dat kinderen erom vragen gepest te worden? Dat ze met opzet willen lijden en hun leeftijdsgenootjes munitie willen verschaffen zodat ze datgene kunnen doen waarvan ze denken dat ze dat graag willen? Ik ken niemand die het leuk vond om gepest te worden.
Waar ligt het dan aan, als het niet aan de gepeste ligt?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:30 schreef Angst het volgende:
[..]
de gepeste is niet fout. Ik vind niet dat het aan de gepeste ligt.
Juist, echter strookt het niet helemaal met je eerdere argument..quote:Echter als je alleen de pesters aanspreekt heeft het geen zin. Sommige leerlingen wisselen van klas en worden dan opnieuw gepest. Ik denk oprecht dat het meer zin heeft om de gepeste te helpen, dan de pester te straffen.
Juist.quote:Als je de gepeste kan helpen zodat deze weerbaarder wordt, zodat het pesten niet meer gebeurd. Kan ik me niet voorstellen dat de gepeste dat erg vind.
de tegenstijrdigheid zit er in. dat de schuldvraag niet bij de gepeste ligt, maar de hulpvraag wel.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:35 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Waar ligt het dan aan, als het niet aan de gepeste ligt?
Je wordt niet zomaar "out of the blue" gepest, alles heeft een reden en die moet worden aangepakt, dat ligt dus weldegelijk aan het gepeste kind.
[..]
Juist, echter strookt het niet helemaal met je eerdere argument..
[..]
Juist.
Goed om te horen dat je jezelf zo ontwikkelt hebtquote:Op vrijdag 3 juni 2011 14:52 schreef hochwald het volgende:
Hallo,[knip-= heel verhaal hoe een nerd een veredelde rambo werd en zijn belagers mores leerde]
Ik hoop dat jullie mijn verhaal gelezen hebben en dat degene die onder jullie gepest worden hier kracht uit halen en dat de pesters onder jullie weten dat er altijd gerechtigheid zal zijn en je op een dag de verkeerde tegenkomt.
Want elke negatieve noot is onzinnig?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:48 schreef Evenveel het volgende:
-als je niets zinnigs te zeggen hebt, post dan gewoon niet-
Zoals je het nu stelt lijkt het weer alsof diegene die gepest iets doet wat bij de ander aanzet tot pesten. Diegenen die pesten zijn zelf verantwoordelijk voor hun reacties op anderen, irritatie begint en eindigt toch echt in hun eigen hoofd. Die irritatie geven ze expressie, dat zouden ze niet mogen doen. Ergens geloven pesters dat ze het recht hebben om een ander te corrigeren van iets waarvan zij vinden dat het fout gedrag is en daarbij dat hun eigen gedrag juist is of beter dan die van de ander. Nouja ik kan nog wel even doorgaan maar het is niet zo dat gedrag van het ene kind chemische processen in het hoofd van een ander kind kan beginnen, dat heeft ieder mens toch zelf in de hand.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:34 schreef Angst het volgende:Hun gedrag wekt een pestreactie op.
Eens, jammer dat er niet zulke trainingen waren op mijn school destijds.quote:Ze weten vaak niet meer hoe ze zich moeten gedragen als gewoon kind. Vaak doordat ze eerder gepest zijn, ze kennen de rol van gepeste goed. Dus die rol nemen ze in nieuwe groepen aan, waardoor ze vanzelf weer gepest worden.
Uiteraard niet, omdat ze het willen, maar uit gewenning. Ze weten niet hoe ze zich anders moeten gedragen. Daarin hebben scholen vaak sociale vaardigheidstrainingen. Zowel voor pesters als gepeste, zodat ze een andere rol kunnen krijgen in de klas.
100% mee eens. Ben nooit gepest en dat komt gewoon omdat ik mezelf gewoon netjes in de groep heb gestopt destijdsquote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik ga even de advocaat van de duivel spelen.. don't shoot the messenger :-)
Iemand wordt niet "zomaar" gepest en als je door een hele groep wordt gepest moet je, je zelf achter de oren gaan krabben en beseffen dat je misschien zelf wel "raar" bent.
Iemand die dun en lelijk is kan gepest worden omdat hij of zij anders is dan de rest, niet meer dan normaal.. dit gebeurt ook in de grote mensen wereld (discriminatie, mode, trends etc etc), iemand die anders is, is raar, vreemd etc.. Hoe hard het ook mag klinken, zo zit het leven helaas in elkaar, ook onder andere dieren.
Echter heb je zelf de stituatie in de hand, doe aan zelfspot en accepteer dat je niet volmaakt bent en je zal merken dat mensen je gaan accepteren met hoe je bent. Niets is zo leuk voor een pestkop om iemand te pesten die overal op in gaat, de fun is er snel vanaf als de reactie uit blijft.
Juist om deze redenen is het lastig om de pestkop aan te pakken, deels omdat het puur natuurlijk gedrag is om iets dat "raar" is buiten de groep te houden. Uiteraard zitten er rotte appels tussen, die pesten alles wat los en vast zit.. maar dan nog blijft het aan de "slachtoffer" om iets aan de situatie te doen.
Ook in het verhaal van de TS lees ik heel veel zelfmedelijden, terwijl iedereen die logisch nadenkt moet beseffen dat als je zoveel jaar op verschillende scholen en in klassen gepest wordt, dat er toch iets met je aan de hand is, je lokt het mogelijk zelf allemaal uit. Met zelfmedelijden gooi je letterlijk olie op het vuur! Mensen houden helaas niet van mensen die zichzelf zielig vinden.
Conclusie van het verhaal:
Iedere reactie heeft een oorzaak, wordt je gespest dan is het aan de ouders om dit zo snel mogelijk te zien en te corrigeren, communicatie tussen school en ouders is enorm belangrijk en vaak is het kind het pispaaltje door belissingen van ouders. Zorg dat kinderen zichzelf niet zielig gaan vinden, want dan is het einde zoek en staan ze in het middelpunt van de aandacht. Zorg dat ze aan zelfspot doen zodat andere de kans er niet voor hebben.
Alsjeblieft zeg.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 15:08 schreef farscapevr8 het volgende:
dan ff anders;)
Haha dat heb ik een tijdje geprobeerd toen ik gepest werd. Hielp niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik ga even de advocaat van de duivel spelen.. don't shoot the messenger :-)
Iemand wordt niet "zomaar" gepest en als je door een hele groep wordt gepest moet je, je zelf achter de oren gaan krabben en beseffen dat je misschien zelf wel "raar" bent.
Iemand die dun en lelijk is kan gepest worden omdat hij of zij anders is dan de rest, niet meer dan normaal.. dit gebeurt ook in de grote mensen wereld (discriminatie, mode, trends etc etc), iemand die anders is, is raar, vreemd etc.. Hoe hard het ook mag klinken, zo zit het leven helaas in elkaar, ook onder andere dieren.
Echter heb je zelf de stituatie in de hand, doe aan zelfspot en accepteer dat je niet volmaakt bent en je zal merken dat mensen je gaan accepteren met hoe je bent. Niets is zo leuk voor een pestkop om iemand te pesten die overal op in gaat, de fun is er snel vanaf als de reactie uit blijft.
Juist om deze redenen is het lastig om de pestkop aan te pakken, deels omdat het puur natuurlijk gedrag is om iets dat "raar" is buiten de groep te houden. Uiteraard zitten er rotte appels tussen, die pesten alles wat los en vast zit.. maar dan nog blijft het aan de "slachtoffer" om iets aan de situatie te doen.
Ook in het verhaal van de TS lees ik heel veel zelfmedelijden, terwijl iedereen die logisch nadenkt moet beseffen dat als je zoveel jaar op verschillende scholen en in klassen gepest wordt, dat er toch iets met je aan de hand is, je lokt het mogelijk zelf allemaal uit. Met zelfmedelijden gooi je letterlijk olie op het vuur! Mensen houden helaas niet van mensen die zichzelf zielig vinden.
Conclusie van het verhaal:
Iedere reactie heeft een oorzaak, wordt je gespest dan is het aan de ouders om dit zo snel mogelijk te zien en te corrigeren, communicatie tussen school en ouders is enorm belangrijk en vaak is het kind het pispaaltje door belissingen van ouders. Zorg dat kinderen zichzelf niet zielig gaan vinden, want dan is het einde zoek en staan ze in het middelpunt van de aandacht. Zorg dat ze aan zelfspot doen zodat andere de kans er niet voor hebben.
Ik ook. Mensen zeggen wel dat negeren helpt, maar dat is lang niet altijd zo.quote:Op zondag 5 juni 2011 11:13 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Haha dat heb ik een tijdje geprobeerd toen ik gepest werd. Hielp niet.
Je moet het ook niet negeren, ga andere vrienden zoeken. Niemand gaat het leven makkelijk/leuk voor je maken, dat moet je zelf doen.quote:Op zondag 5 juni 2011 15:21 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik ook. Mensen zeggen wel dat negeren helpt, maar dat is lang niet altijd zo.
Ik heb pesters zo ongeveer een compleet schooljaar genegeerd, en ze stopten alsnog niet.
Zelfspot hebben helpt ook lang niet altijd.
Typisch een gevalletje wat in theorie werkt, maar in praktijk niet altijd.
En weer typisch zo'n gevalletje van 'makkelijker gezegd dan gedaan'.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:01 schreef obsama het volgende:
[..]
Je moet het ook niet negeren, ga andere vrienden zoeken. Niemand gaat het leven makkelijk/leuk voor je maken, dat moet je zelf doen.
Inderdaad. Ik heb een handicap (ik loop anders), en ik vond het in de brugklas verschrikkelijk. Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, en ja, er was iets anders aan mij, dat viel op, en voor sommige mensen is dat dan reden om te gaan pesten.quote:Op zondag 5 juni 2011 11:07 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg.
Ben je zelf gepest?
Ik kan het me best goed voorstellen dat als je continu getreiterd, gepest, geplaagd, vernederd wordt je op een bepaald moment klappen gaat geven. Praten helpt dan niet meer.
goed stukjequote:Op maandag 6 juni 2011 15:32 schreef Karammel het volgende:
Bij vrijwel ieder kind zijn er pogingen gedaan het te pesten. Feit is alleen dat het bij veel kinderen helemaal niet zo interessant is door te gaan met pesten. De reactie, hoe cliché, is bij die kinderen namelijk lang niet zo leuk. Ik mijn leven heb ik veel kinderen gepest zien worden en in alle gevallen waren het niet alleen zwakke kinderen, maar ook kinderen die zich met zaken bemoeiden waar ze niets mee te maken hadden. Als kind A gepest wordt en gepest kind B springt er tussen worden beide partijen er alleen maar door benadeeld. Hulp moet van binnen de populaire groep komen. Niet van andere losers, ouders, zusjes/broertjes of leraren. Dat maakt de kloof alleen maar groter.
Nu heb je wellicht een groepje sterke beren die de zwakken beschermen, maar reken maar dat die zwakken weer gepest gaan worden als die beren wegvallen. Kinderen die gepest worden zouden op scholen meer begeleiding moeten hebben wat dat betreft. Anders gaat het pesten door totdat ze zelf actie ondernemen óf totdat ze in een leeftijdsklasse terechtkomen die niet meer aan pesten doet.
Zelf nam ik het overigens wel zo af en toe op voor gepeste kinderen die niet enorm veel aan uitlokking deden. Die anderen moesten zelf maar eens in gaan zien dat ze zichzelf moeten veranderen. Jammer genoeg hebben die vaak ouders die ze doodknuffelen en al hun gedrag vergoeilijken in plaats van ze wat zelfredzaamheid te leren. Pesters die te ver gingen heb ik overigens ook een aantal keer zelf in het verdomhoekje gekregen door hun trucje om te draaien. Het pesten ging me behoorlijk goed af.
Maar geef toe dat de nadruk momenteel wel erg op de gepeste personen ligt, die moeten weerbaarheid tonen, zich niet laten kennen etc.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 16:34 schreef Angst het volgende:
[..]
ik werk in het onderwijs en heb zelf ook een pestverleden. Ik dacht vroeger altijd je pakt gewoon die pester aan klaar.
Wat mij ook opvalt aan gepeste leerlingen is dat ze vaak onaardige opmerkingen maken tegen hun aardige klasgenoten. Dat kan onzekerheid zijn of wat anders. Maar vervolgens is het logisch dat er een tegenreactie onstaat, waardoor de hele klas tegen ze keert.
Overigens worden leerlingen die bij ons pesten als we het zien (ja dat is ook nog zo iets) meestal wel stevig aan gepakt. De gepeste persoon ligt vervolgens alsnog niet goed in de groep, wat je ook niet zo een twee drie kan veranderen. Vriendschappen kan je als docent niet oplossen, dus daar gaat sowieso tijd overheen.
Ik ben het niet met je eens dat docenten weinig invloed hebben. Door pesten niet toe te staan en pesters vervelende consequenties te laten ervaren, zullen ze toch wel beter nadenken. De gepesten zullen zich moeten weren, het werkt van twee kanten. Probleem is wel dat nu vrijwel alleen de gepesten hun gedrag moeten veranderen, terwijl de pesters wel eens wat harder mogen worden aangepakt.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:32 schreef Karammel het volgende:
Bij vrijwel ieder kind zijn er pogingen gedaan het te pesten. Feit is alleen dat het bij veel kinderen helemaal niet zo interessant is door te gaan met pesten. De reactie, hoe cliché, is bij die kinderen namelijk lang niet zo leuk. Ik mijn leven heb ik veel kinderen gepest zien worden en in alle gevallen waren het niet alleen zwakke kinderen, maar ook kinderen die zich met zaken bemoeiden waar ze niets mee te maken hadden. Als kind A gepest wordt en gepest kind B springt er tussen worden beide partijen er alleen maar door benadeeld. Hulp moet van binnen de populaire groep komen. Niet van andere losers, ouders, zusjes/broertjes of leraren. Dat maakt de kloof alleen maar groter.
Nu heb je wellicht een groepje sterke beren die de zwakken beschermen, maar reken maar dat die zwakken weer gepest gaan worden als die beren wegvallen. Kinderen die gepest worden zouden op scholen meer begeleiding moeten hebben wat dat betreft. Anders gaat het pesten door totdat ze zelf actie ondernemen óf totdat ze in een leeftijdsklasse terechtkomen die niet meer aan pesten doet.
Zelf nam ik het overigens wel zo af en toe op voor gepeste kinderen die niet enorm veel aan uitlokking deden. Die anderen moesten zelf maar eens in gaan zien dat ze zichzelf moeten veranderen. Jammer genoeg hebben die vaak ouders die ze doodknuffelen en al hun gedrag vergoeilijken in plaats van ze wat zelfredzaamheid te leren. Pesters die te ver gingen heb ik overigens ook een aantal keer zelf in het verdomhoekje gekregen door hun trucje om te draaien. Het pesten ging me behoorlijk goed af.
Je hebt ook figuren die dan compleet doordraaien en een wapen pakken.quote:Op zondag 5 juni 2011 11:07 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg.
Ben je zelf gepest?
Ik kan het me best goed voorstellen dat als je continu getreiterd, gepest, geplaagd, vernederd wordt je op een bepaald moment klappen gaat geven. Praten helpt dan niet meer.
Dat zijn de mensen die te lang wachten met terugbijten. Dan hebben ze al te lang over zich heen laten lopen. Van je afbijten is normaal gedrag, doe je dat niet laat je anderen dde ruimte om je te gebruiken/misbruiken. gebeurt dat te lang, dan knapt er bij sommigen iets, anderen worden gewoon ongelukkig (met wat geluk mag je aan de prozac...)quote:Op maandag 6 juni 2011 21:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je hebt ook figuren die dan compleet doordraaien en een wapen pakken.
Het moet zonder geweld kunnen, zou je denken.
Die leeftijdsklasse varieert nogal denk ik en hangt samen met opleidingsniveau. Op de universiteit is het voor mijn gevoel bijna uitgestorven waar het op sommige MBO opleidingen nog veelvuldig voor zal komen. Eind middelbare school zal het zo ongeveer liggen. En in het bejaardentehuis is het weer net als op de basisschool.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:51 schreef Angst het volgende:
[..]
goed stukje
alleen in welke leeftijdsklasse denk jij dat er nooit meer wordt gepest ?
Ik vind die nadruk ook correct. Kinderen zijn daar heel puur in. Net als ouders die door hun eigen kinderen worden overlopen, omdat ze niet duidelijk kunnen maken wie de baas is. Dat is niet de schuld van die kinderen, maar van de ouders zelf. Kinderen maken slechts gebruik van mogelijkheden. Eigen gewin voorop. En ja, dat gaat soms ook ten koste van anderen. Dat is niet goed inderdaad, maar volledig normaal.quote:Op maandag 6 juni 2011 21:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Maar geef toe dat de nadruk momenteel wel erg op de gepeste personen ligt, die moeten weerbaarheid tonen, zich niet laten kennen etc.
Docenten moeten zeker ook een belangrijke rol blijven spelen in pesten en dergelijke. Het moet alleen niet zo worden dat de gepeste kinderen zich steeds moeten verschuilen achter de docent. En die docenten heb je er ook bijzitten. Dát werkt volledig averechts. Die kindjes die steeds heel hard 'meester, meester, help me, help me roepen'-bedoel ik daar dus mee.quote:Op maandag 6 juni 2011 21:16 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens dat docenten weinig invloed hebben. Door pesten niet toe te staan en pesters vervelende consequenties te laten ervaren, zullen ze toch wel beter nadenken. De gepesten zullen zich moeten weren, het werkt van twee kanten. Probleem is wel dat nu vrijwel alleen de gepesten hun gedrag moeten veranderen, terwijl de pesters wel eens wat harder mogen worden aangepakt.
ik ben het met je eens dat je pester ook de grens moet laten weten als school. Ik denk ook dat om allerlei uiteenlopende reden niet altijd goed genoeg gebeurd.quote:Op maandag 6 juni 2011 21:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Maar geef toe dat de nadruk momenteel wel erg op de gepeste personen ligt, die moeten weerbaarheid tonen, zich niet laten kennen etc.
De pesters zien zelden serieuze gevolgen van hun gedrag, sterker nog, ze krijgen er een hogere status door. Zo ging het vroeger bij mij typisch bijna altijd. Ook toen ik zelf niet mee rgepest werd zag ik dat pesters veel vaker wegkwamen met streken, maar owee als een gepeste eens iets terug deed (meestal minder stiekem). Maar in plaats van de pester mede straffen vanwege het uitlokken avn het geweld konden ze ermee wegkomen. Gevolg:gepeste kinderen durven neit meer voor zichzelf op te komen.
Ze hebben mij ook geprobeerd te pesten. Ik was qua uiterlijk niet echt afwijkend, maar wel behoorlijk slim. Dat valt op en ik kan dat niet verbergen, ik ben wie ik ben. Ik heb nooit hulp gehad van een docent, pas toen ik na talloze hulpvragen ben gaan slaan werd er ineens iets gedaan. Ik heb met plezier straf ondergaan omdat ik de grootste pesters keihard en fysiek heb vernederd. Ook al mocht het niet ben ik blij dat ik heb gedaan.
Ja. Ik heb er één de sloot in gegooid. Ja, Ik heb er een bont en blauw geslagen en ja, ik heb een derde van zijn fiets geschopt. Ik heb zelfs een woednende vader achter mij aan gehad omdat zoonlief flink klappen heeft gehad. Ze hebben me nooit meer iets gedaan.Daarna werd het veel makkelijker. Ik had geleerd nooit meer over me heen te laten lopen, eerst verdedigde ik mij fysiek, maar later was dat met name nog verbaal. Zonder die marokkaanse broertjes de tyfus te hebben geslagen was ik nu waarschijnlijk iemand geweest met een veel te laag zelfbeeld. Ik ben niet aggressief of gewelddadig en dat zla ik nooit worden. Mijn grenzen geef ik wel duidelijk aan en mensen zullen het merken als ze erover dreigen te gaan.
Ik zou mijn kind nooit stimuleren geweld te gebruiken. Maar stiekum werkt het wel, als je het op het jusite moment en meedogenloos gebruikt. Je mag me gestoord, gek, of idioot noemen. Toch heeft het mij geholpen en momenteel ben ik een brave huisvader met goede baan en prima zelfbeeld. Ik ben er uit geklommen.
Ik hoop voor iedereen die gepest word of werd dat dat ook lukt. Vertrouw niet te veel op hulp van anderen, maar bijt van jezelf af. Je zult zelf niet altijd ongeschonden wegkomen, maar je zult wel respect winnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |