abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:15:49 #1
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_97628902
Stel, je hebt een hele goede vriend(in).
Je vriend(in) pleegt een misdrijf.
De overheid weet niet wie het heeft gedaan maar ziet jou als iemand die het wel weet.
Ze sluiten je op en je weet niet wanneer ze je loslaten.
De enige voorwaarde die ze stellen om vrij te komen is om je vriend(in) te verraden.
Hierdoor kan je vriend levenslang krijgen.

Zou jij je vriend aangeven?
of zou jij zo lang mogelijk in de gevangenis zitten zonder hem/haar te verraden?
  Moderator donderdag 2 juni 2011 @ 19:16:55 #2
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_97628952
Lastig, maar toch, als het een hele goede vriend is, zou ik er voor kiezen om die niet te verraden.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_97629047
Nou het ligt er ook maar net aan wat voor misdrijf...

Ik zou denk ik gewoon zwijgen... ze kunnen je toch niet lang vasthouden.
Ga maar naar hey enne ho, enne SwompSwompSwomp
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:19:17 #4
247775 Gemaskerde
JerseyShore GUIDO.
pi_97629078
Inb4 posts met, 'Ik moet helemaal niet kiezen'.
Hey hallo wat een enorm kuttopic.
pi_97629110
Ik moet helemaal niet kiezen
pi_97629113
Ze kunnen mij niet eeuwig opsluiten, ik heb niets gedaan.
pi_97629148
Ze zullen me vrij snel moeten vrijlaten als ik niet verdacht (als in: de dader) ben.
Ik houd mijn mond.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_97629164
Dat hangt af van de ernst van het misdrijf.
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:22:24 #9
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_97629219
Stel, een moord.

Hoe erg het ook zou zijn, ik zou (waarschijnlijk) mijn mond houden.
Van zwijgen behoudt je je vrienden, van verklikken niet.
En vrienden zijn belangrijk!
pi_97629336
En als ik ergens ben waar ze mij wel levenslang kunnen opsluiten als ik het niet vertel, zou ik mijn vriend(in) de kans geven zichzelf aan te geven zodat ik vrij kom. Anders zou ik hem/haar wel verraden.
Een echte vriend(in) zou zichzelf dan wel aangeven en niet zijn onschuldige vriend(in). Zo niet, is het geen goede vriend(in).
pi_97629479
quote:
4s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:22 schreef Hippe_Student het volgende:
Stel, een moord.

ligt eraan wie en waarom
Come To Daddy
pi_97629494
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:21 schreef Blobje het volgende:
Dat hangt af van de ernst van het misdrijf.
Weerstand Met Bifido-Vezels
Geen suiker toegevoegd
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:32:16 #13
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_97629581
Als het om iets als moord met voorbedachte rade gaat, zou ik diegene niet verraden, na een paar dagen vrij komen omdat ze je niks kunnen maken, en dan zorgen dat je niks meer met die persoon te maken hebt.

Als het iets minder ergs is, dito, maar dan zonder het niks meer te maken hebben met.
pi_97629595
quote:
Stel, een moord.

Stel ik ben je vriend, ik maak je pa af. Zou je dan in staat zijn om me te verraden aan de politie? Natuurlijk zal je ja zeggen, maar wat als het een ander persoon betrof dan zou je netjes je mond houden? Maar wie dingen doet die zeker niet door de beugel kunnen moet gestraft worden, klaar.
Weerstand Met Bifido-Vezels
Geen suiker toegevoegd
pi_97629710
Ik denk verraden, geen zin om nutteloos vast te zitten. En daarbij een vriend die iemand vermoord bijvoorbeeld is van mij geen vriend meer. ;) Voor een ''mindere'' zaak kijk ik er wel anders naar en zou ik 'm misschien niet verraden.
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:35:44 #16
343202 Hippe_Student
Verward en labiel.
pi_97629718
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:32 schreef FruitenCo het volgende:

[..]

Stel ik ben je vriend, ik maak je pa af. Zou je dan in staat zijn om me te verraden aan de politie? Natuurlijk zal je ja zeggen, maar wat als het een ander persoon betrof dan zou je netjes je mond houden? Maar wie dingen doet die zeker niet door de beugel kunnen moet gestraft worden, klaar.
Familie heeft bij mij een hogere prioriteit dan vrienden, maar onbekenden hebben bij mij vrijwel geen prioriteit.
Ik weet niet hoe het in het echt zou gaan maar nu kan ik zeggen dat ik als ie een onbekende vermoord ik mijn mond houd.
noem me een eikel maar dat is wat ik op dit moment denk.
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:40:46 #17
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_97629916
Iemand die een dergelijk ernstig misdrijf pleegt waardoor ik word opgesloten totdat ik informatie geef, zo iemand is mijn vriend niet. Dus ja, hij verdient gewoon die straf en daarvoor hoef ik niet vast te zitten.
Alles ligt op loopafstand als je er de tijd voor neemt.
pi_97630051
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:40 schreef Isambard het volgende:
Iemand die een dergelijk ernstig misdrijf pleegt waardoor ik word opgesloten totdat ik informatie geef, zo iemand is mijn vriend niet. Dus ja, hij verdient gewoon die straf en daarvoor hoef ik niet vast te zitten.
Precies, die vriend weet dat ik vastzit door hem. Dan zou hij zichzelf al aan moeten geven om mij vrij te krijgen. Doet hij dat niet, praat ik met de overheid en hoeft hij zich nooit meer bij mij te melden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 2 juni 2011 @ 19:44:54 #19
283800 Suphomes
Dat dit kan in Nederland
pi_97630105
Als het misdrijf dermate ernstig is dat hij potentieel levenslang krijgt vertel ik de politie wat ze willen weten, stelletje Marokkanen.
pi_97630222
De politie mag lekker zelf onderzoek doen. Van mij krijgen ze absoluut geen hulp.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_97630618
Nou, bij een ernstig misdrijf zou ik die persoon wel gewoon verraden. Als het een moord is of verkrachting, dan zou ik mezelf denk ik niet kunnen vergeven als die persoon het vervolgens nog eens deed, wetende dat ik het had kunnen stoppen door hem aan te geven.
Bij een winkeldiefstal of zo zou ik hem niet zo snel aangeven, tenzij hij/zij door blijft gaan.
pi_97630784
quote:
dat ook natuurlijk
pi_97630974
Als het een moord of verkrachting is en het is in Nederland (met onze goed geregelde gevangenissen), dan zou ik die persoon verraden. Dan zou ik overigens wel die vriend(in) opzoeken.

Als het in Thailand of Texas was of zo, dan zou ik diegene niet verraden.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_97631042
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 19:35 schreef Hippe_Student het volgende:

[..]

Familie heeft bij mij een hogere prioriteit dan vrienden, maar onbekenden hebben bij mij vrijwel geen prioriteit.
Ik weet niet hoe het in het echt zou gaan maar nu kan ik zeggen dat ik als ie een onbekende vermoord ik mijn mond houd.
noem me een eikel maar dat is wat ik op dit moment denk.
Hoezo een eikel? ik vind mezelf juist een eikel dat ik iemand waarvan ik hou aan zou geven.
pi_97631135
Ik denk altijd aan mezelf
pi_97631150
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 20:08 schreef Monco10 het volgende:
Ik denk altijd aan mezelf
... dus?
pi_97631209
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 20:08 schreef Klaudias het volgende:

[..]

... dus?
Dus verraad ik hem of haar
pi_97631292
vriend(in) moet eigen verantwoordelijkheid nemen bij het plegen van een misdrijf.. niet ik. Dat zou kei oneerlijk zijn.
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:13:28 #29
344885 MajorTom.
kkharde shine
pi_97631333
Verraden natuurlijk. Vrienden zijn toch nergens voor nodig.
You're travelling through another dimension, a dimension not only of sight and sound but of mind; a journey into a wondrous land whose boundaries are that of imagination—next stop, the Twilight Zone!
pi_97631400
quote:
Stel, een moord.

Wat heb je aan het opnemen van de schuld voor vrienden als je onterecht vastgehouden wordt?
pi_97631468
TS, ik denk dat je iets aan je dilemma bij moet schaven.

Laten we zeggen dat de vriend(in) tijdelijk in een coma ligt en dus niet voor je op kan komen.
pi_97631550
quote:
Dit dus, een beetje de consequenties dragen van andermans achterlijk gedrag :')
pi_97631782
Bij pedofilie en verkrachting zou ik zelfs mijn beste vrienden erbij lappen, voor overige misdaden zit ik gewoon mijn tijd wel uit want vriendschap is meer dan alleen maar samen lachen. De buurman en collega’s op het werk zou ik er wel bij lappen trouwens, die staan mij niet zo na dat ik tijd voor ze wil doen. En als het te lang duurt lap ik er wel een achterlijk rothufter uit de buurt voor bij.
(ieder krijgt wat hem toekomt in het leven)

En verder, was hier ook niet een film van?
pi_97631897
Dat zou een vreemde gang van zaken in een rechtstaat zijn, maar ok..
Ik zou denk ik in de bak daar heel lang over nadenken.. Uiteindelijk zou ik wel mijn versie van het verhaal vertellen. Tenslotte moet misdaad bestraft worden. En ik kan vinden dat iemand straf verdient, terwijl ik toch om die persoon geef.

Waarom deze vraag, eigenlijk?
pi_97632776
Ik zou die vriend altijd verraden of ik nou zelf vastgehouden wordt of niet want als je iets doet waarvoor je levenslang kunt krijgen ga ik je geen hand boven het hoofd houden. Dan zal ik de eerste zijn die naar de politie stapt.
zelfde als diginoob
pi_97633108
Tevens een regime dat onschuldigen gijzelt in de hoop dat zij hun vrienden en familie verlakken, zal ook wel voor het minste of geringste levenslang opleggen.

Beetje rare hypothetische vraag dit.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 20:49 schreef diginoob2 het volgende:
Ik zou die vriend altijd verraden of ik nou zelf vastgehouden wordt of niet want als je iets doet waarvoor je levenslang kunt krijgen ga ik je geen hand boven het hoofd houden. Dan zal ik de eerste zijn die naar de politie stapt.
Blij dat wij geen vrienden zijn.
pi_97633534
hahaha
pi_97635994
Ik zou over de agent heenkotsen. Werkt altijd.
pi_97636270
Gewoon vertellen, hij mag dan wel een vriend zijn maar hoe dient gewoon wel verantwoordelijkheid te nemen voor zijn daden. Hetzelfde geval voor familie, ik ga serieuze zaken echt niet verbloemen ofzo.
Het is jouw daad, neem je verantwoordelijkheid dan ook en als je dat niet doet geef ik je wel een zetje om dat te doen...

(Aangenomen dat we in een normale samenleving zitten en niet 1tje die m'n vriend/familie voor homoseksualiteit oid wil vervolgen, dan help ik natuurlijk niet..)
Beneath the gold, bitter steel
pi_97636488
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:13 schreef Fingon het volgende:
Gewoon vertellen, hij mag dan wel een vriend zijn maar hoe dient gewoon wel verantwoordelijkheid te nemen voor zijn daden. Hetzelfde geval voor familie, ik ga serieuze zaken echt niet verbloemen ofzo.
Het is jouw daad, neem je verantwoordelijkheid dan ook en als je dat niet doet geef ik je wel een zetje om dat te doen...

(Aangenomen dat we in een normale samenleving zitten en niet 1tje die m'n vriend/familie voor homoseksualiteit oid wil vervolgen, dan help ik natuurlijk niet ..)
Ik denk dat zo een samenleving er niet voor schuwt om je te martelen :P
pi_97637292
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:18 schreef MalaCocinera het volgende:

[..]

Ik denk dat zo een samenleving er niet voor schuwt om je te martelen :P
Tja in dat geval zullen we zien hoe trouw ik kan blijven aan mijn principes :P
Beneath the gold, bitter steel
pi_97638639
Ligt er nogal aan wat die vriend(in) gedaan heeft. Misschien verdient die gene wel een levenslange opsluiting, en is hij/zij op het moment dat ik weet wat die gene gedaan heeft mijn vriend(in) niet meer.
pi_97638774
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:06 schreef Tja..1986 het volgende:
Ligt er nogal aan wat die vriend(in) gedaan heeft. Misschien verdient die gene wel een levenslange opsluiting, en is hij/zij op het moment dat ik weet wat die gene gedaan heeft mijn vriend(in) niet meer.
Ligt ook aan de context. Heeft die gene zijn buurman doodgeschoten die hem jarenlang misbruikt en vernederd heeft: dan verraad ik hem niet.
Heeft die gene iemand in het uitgaansleven verrot geschopt: dan verraad ik hem wel, denk ik.
Heeft iemand voor de lol iemand vermoord en ligt het lijk nu in stukjes in zijn vriezer: dan verraad ik hem zeker.
pi_97639660
In geval van mijn vrienden/vriendinnen zou ik het wel zeggen, want je mag toch niks verzwijgen als je het wel weet, als ze weten dat jij het wel weet en jij wilt het niet zeggen, ben je dan niet soort van medeplichtig?

In geval van een familielid zou ik het niet zeggen als ik de situatie ken en begrijp, het is dus heel erg situatie afhankelijk..
pi_97642603
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:29 schreef Sofia90 het volgende:
In geval van mijn vrienden/vriendinnen zou ik het wel zeggen, want je mag toch niks verzwijgen als je het wel weet, als ze weten dat jij het wel weet en jij wilt het niet zeggen, ben je dan niet soort van medeplichtig?

In geval van een familielid zou ik het niet zeggen als ik de situatie ken en begrijp, het is dus heel erg situatie afhankelijk..