quote:
Dat mag, maar bekijk wat goede vergelijkingsbeelden en je ziet al snel dat het grafische verschil echt niet zo bijzonder is, zeker met het oog op de enorme hoop extra rekenkracht die geëist wordt. Ik bedoel misschien niet zozeer dat je het niet
ziet als dat je het niet
merkt.
2560x1600, Ultra, Ubersampling uit
2560x1600, Ultra, Ubersampling aan![5%20Uber.bmp]()
Ubersampling is min of meer SSAA onder een andere naam en een nogal onverfijnde botte-bijl techniek, ieder frame wordt vier keer getekend (de reden voor de bijbehorende enorme framedrop) en dan over elkaar gelegd, wat jaggies beter weghaalt dan de standaard anti-aliasing en weglopende textures verder strak trekt.
Het algemene effect in The Witcher 2 is een wat scherper, helderder beeld in de verte met beter gedefinieerde schaduwen (waardoor bumpmapping meer uit de verf komt, zie je goed op de grond in de tweede screens waar die gasten vechten). En tegelijk gek genoeg vaak meer blurring op de voorgrond.
Of dat laatste nou echt wenselijk is kun je je zelfs nog afvragen, ik heb genoeg gamers gezien die het niet konden waarderen omdat Geralt gewoon detail verliest:
![zCj3z.png]()
En die mening deel ik, wat hem betreft. Die blurring is een verbetering voor z'n standaard te scherpe en jaggy haar, dat is gewoon prettiger voor de ogen, maar voor de rest lijkt het alsof je ineens de 360-port aan het werk ziet (wel strakker natuurlijk). Dat kan niet de bedoeling zijn.
In beweging zijn de positieve effecten wel iets merkbaarder dan op screenshots, maar laten we wel wezen, het is nog steeds verre van wereldschokkend. Als je verder toch al hoge settings draait is het zelfs voor een geoefend graphicshoer gewoon moeilijk om de verschillen aan te wijzen zonder 1:1 vergelijkingsmateriaal, en dat is dus onder het spelen, waar het om draait.
Maar ondertussen wordt wel je performance stevig verkracht en zou je best met recht kunnen stellen dat de voorgrond er juist op achteruitgaat. Mijn conclusie: het is het momenteel gewoon niet waard op bijna ieder systeem.
Dat wil zeggen, ik vind het prima als jij de helft van je frames wil opofferen (alleen huidige monster setups met minstens twee dikke graka's kunnen deze optie soepel speelbaar aan, de rest stort gelijk naar/onder 30 FPS, de Enhanced Edition verandert hier niets aan) voor iets dat grotendeels tussen je oren zit. Ik doe hier persoonlijk liever aan wat .INI-tweaking om écht resultaat te krijgen terwijl er veel minder van m'n pc wordt gevraagd.
En er valt bij Witcher 2 best wat te tweaken, want het normale settings menu heeft last van een bug waardoor bepaalde instellingen (shadow quality bijvoorbeeld, dat intern eigenlijk bestaat uit een stuk of vijf waardes) lang niet altijd worden veranderd als je ze kiest. Komt nog bij dat sommige andere settings verder kunnen worden opgeschroefd dan de pre-settings doen, Ultra is op sommige punten best onnodig conservatief.
[ Bericht 1% gewijzigd door Kriegel op 07-01-2013 14:15:48 ]