abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97598574
Hoi,

Ik heb recent een 2de hands opel astra aangeschaft met 180k op de teller.
Ik merkte vandaag voor het eerst bij flink remmen een soort schrapend geluid.
Remmen gaat verder prima. Vorige week nog apk gekeurd.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Versleten remschijven?
I feel kinda Locrian today
pi_97598677
Het zou kunnen betekenen dat 1 of meer remblokjes versleten zijn.
Niet duur en het is normale slijtage.

Niet iedere keurmeester let er op, zolang het maar goed remt.
Om schade aan je remschijven te voorkomen niet te lang mee doorrijden.

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-06-2011 21:58:57 ]
pi_97598738
Misschien beetje roestig omdat ie te lang stil gestaan heeft? Heeft ie hiervoor tijd stil gestaan of gewoon meegereden?
Op 31-12-2010 20:01 schreef ViezeFreddiey
meest baas van FoK 2010 _O_
pi_97598766
Ik denk wat te veel roest. Net als Willemwaus.
Ajax Amsterdam
pi_97598910
quote:
17s.gif Op woensdag 1 juni 2011 21:54 schreef willemwaus het volgende:
Misschien beetje roestig omdat ie te lang stil gestaan heeft? Heeft ie hiervoor tijd stil gestaan of gewoon meegereden?
Ook dat kan nog het euvel zijn.
Zit vaak aan de buitenrand van de schijf en dat hoor je als je stevig doorremt.
Slijt er vanzelf vanaf.
Als het niet over gaat toch even wiel er af en kijken hoe dik de blokjes nog zijn.
pi_97599325
Ik zou sowieso even iemand er naar laten kijken die er genoeg verstand van heeft, al is het maar voor je eigen rust.
  woensdag 1 juni 2011 @ 22:06:01 #7
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_97599328
Een paar keer goed hard remmen. Dan weet je vanzelf of het slijtage is of niet.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_97599415
Remblokken versleten, even laten checken dus. Ik zou dus niet proberen om hard te gaan remmen, maar even langs de garage gaan zo snel mogelijk.
pi_97599470
Denk niet dat ie td lang heeft stil gestaan. Tussen inleveren bij dealer en de koop zat ongeveer 1,5 maand. Of is dat in autoland lang? :)
pi_97599697
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:08 schreef starla het volgende:
Denk niet dat ie td lang heeft stil gestaan. Tussen inleveren bij dealer en de koop zat ongeveer 1,5 maand. Of is dat in autoland lang? :)
Als ie al die tijd buiten heeft gestaan ontstaat er wel wat roest ja.. Maar neem aan dat je garantie hebt? Laat 't ff checken, als hij zegt dat 't roest is en na 2 weken rijden hoor je 't nog kan je ervan uit gaan dat ze versleten zijn.
pi_97599713
meh fail
pi_97599730
Checken ze bij apk niet de remblokken? In principe wordt een auto dan veilig gekeurd voor een jaar. Kan het zo zijn dat een week na keuring allemaal 'nieuwe' euvels ontstaan?
pi_97600161
Mijn remblokken waren ook een keer versleten net na de apk. Dus kan, niet netjes, maar het kan. Remblokken heb je wel voor ¤40. Alleen even eronder laten zetten, als dat het is tenminste.
pi_97600586
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:12 schreef starla het volgende:
Checken ze bij apk niet de remblokken? In principe wordt een auto dan veilig gekeurd voor een jaar. Kan het zo zijn dat een week na keuring allemaal 'nieuwe' euvels ontstaan?
APK is maar een momentopname en ze checken alleen of alles aan de minimum eisen voldoet. Dus ja, kan zo zijn dat een week later je uitlaat eronder vandaan klettert. :)
If Matrix was here, he'd laugh too
pi_97600819
Maar versleten remblokken zijn tot op zekere hoogte niet gevaarlijk? Anders hadden ze het niet goed gekeurd toch?
pi_97600979
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:34 schreef starla het volgende:
Maar versleten remblokken zijn tot op zekere hoogte niet gevaarlijk? Anders hadden ze het niet goed gekeurd toch?
Nee hoor. Meestal komt het piepende geluid van de metalen plaatjes die aan je remblokken zitten. Die zitten er als waarschuwing dat de blokken dun zijn geworden. Je moet niet denken dat je remblokken nu totaal zijn weggesleten. ;)
If Matrix was here, he'd laugh too
pi_97600988
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:34 schreef starla het volgende:
Naja, vroeg of laat zit je met metaal op metaal.
Dat remt niet goed en beschadigt ook je remschijven.
Even controleren of de blokjes nog goed zijn is dus wel aan te raden.
  woensdag 1 juni 2011 @ 22:38:03 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_97601010
quote:
Wel als hij een "verkoop" apk krijgt :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_97601040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:37 schreef Cool_Runner het volgende:

[..]

Nee hoor. Meestal komt het piepende geluid van de metalen plaatjes die aan je remblokken zitten. Die zitten er als waarschuwing dat de blokken dun zijn geworden. Je moet niet denken dat je remblokken nu totaal zijn weggesleten. ;)
Ik heb er ook wel eens een week meer rondgereden voordat ik tijd had om het te vervangen.
Dus wat dat betreft komt het wel goed idd.
pi_97601226
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:38 schreef daNpy het volgende:

[..]

Wel als hij een "verkoop" apk krijgt :')
Hoezo? Ze sturen je met een onveilige auto de weg op? Stel ik kan morgen niet remmen en knal tegen een boom. Laat ik ze de remblokken checken en wat blijkt, totaal versleten. Dan heeft de dealer toch een probleem als ik verhaal ga halen?
pi_97601283
Mijn remblokken waren wel totaal weggesleten, en als je nu flink geschuur hoort als je remt, dan is de kans groot dat dat bij jou ook zo is. En ja dat is gevaarlijk. Remblokken heb je niet voor niets.
pi_97601345
quote:
de APK wet geving is hier in nog al krom.

het is een MOMENT opname.

Zolang er remvoering op zit en de remvertraging goed is, dan is het GOEDKEUR, in het beste geval staat er AC5 op je keurings rapport (zichtbare delen van het remsysteem vertonen vergaande slijtage), maar dit is per keurmeester verschillind, ik hou de fabrikant maat aan, als mimium eis, al doet de RDW dit NIET
pi_97601348
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:43 schreef Mercer het volgende:
Mijn remblokken waren wel totaal weggesleten, en als je nu flink geschuur hoort als je remt, dan is de kans groot dat dat bij jou ook zo is. En ja dat is gevaarlijk. Remblokken heb je niet voor niets.
Naja, gevaarlijk als je er te lang mee door blijft rijden.
  woensdag 1 juni 2011 @ 22:44:55 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_97601349
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:42 schreef starla het volgende:

[..]

Hoezo? Ze sturen je met een onveilige auto de weg op? Stel ik kan morgen niet remmen en knal tegen een boom. Laat ik ze de remblokken checken en wat blijkt, totaal versleten. Dan heeft de dealer toch een probleem als ik verhaal ga halen?
Gekocht bij een echte dealer of een handelaar?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_97601512
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:42 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, dealer heeft geen probleem, netjes is wat anders

zie ook deze keurings eis

quote:
Personenauto’s moeten zijn voorzien van een
reminrichting waarvan de:
a. onderdelen deugdelijk zijn bevestigd met de
daarvoor bestemde bevestigings- en
borgmiddelen, indien er sprake is van corrosie is
het bepaalde in Aanvullende permanente eisen,
hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van
toepassing;
b. onderdelen niet in ernstige mate door corrosie
zijn aangetast. Indien er sprake is van corrosie
aan de remleiding of remschijf is het bepaalde
in Aanvullende permanente eisen,
artikelen 53 en 54, van toepassing;
c. onderdelen niet zijn beschadigd, gescheurd of
gebroken;
d. onderdelen geen inwendige of uitwendige
lekkage vertonen, en
e. remschijven geen dusdanige slijtage mogen
vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat.
en

quote:
Artikel 54 Remschijf
1. Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve
gedeelte, over de gehele omtrek van de remschijf, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van
het remblok.
2. Onder het in het eerste lid bedoelde effectief gedeelte wordt verstaan: een nagenoeg glad oppervlak,
zonder blijvende corrosievorming ("glimmend" gedeelte).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')