abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97587577
Ik heb een poes van 3 jaar oud, Rhana, en een appartement waar best nog plek is voor een kitten erbij. Hopelijk ga ik binnenkort aan het werk en Rhana vindt het al verschrikkelijk als ik even de kamer uit loop, dus ik wilde eigenlijk voor haar een huisgenootje erbij zoeken. Rhana is heel lief en knuffelig en erg op mij gericht, ze is over het algemeen ook heel lief naar anderen (heeft behalve toen ze een kitten was geen contact met andere katten gehad), al vindt Oognip haar een bitch ;(. Ik wilde nu graag weten wat voor kitten ik het beste erbij kan nemen. Oognip is mijn buurvrouw en heeft momenteel 4 opvangkittens. Nu vind ik het vrouwtje van dat nestje erg leuk, er zit lekker pit in en ze komt heel nieuwsgierig en slim over O+ mijn vraag is dus, kunnen twee poezen makkelijk bij elkaar, of kan ik beter een relaxte kater nemen?

Edit: oognip vindt haar een bitch omdat ze om een of andere reden haar slaat als ze langskomt? :? Ik heb geen idee waarom ze dat doet, in eerste instantie deed ze dit niet, maar sinds een tijdje valt ze haar gewoon aan.

[ Bericht 13% gewijzigd door Mama_Mia op 01-06-2011 17:24:18 ]
♥ scars make us who we are ♥
pi_97587641
je TT suggereert een heel andere OP
we can't stop here,
this is bat country
pi_97587706
Neem een relaxte kater, dan zijn de verhoudingen beter. Zelf hier twee poezen, die vinden elkaar over het algemeen wel lief, maar dat heeft ook een jaar geduurd en natuurlijk nog steeds de nodige knokpartijtjes.

Bij een kater zul je dat probleem minder hebben.
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:24:45 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97587866
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:20 schreef LompeHork het volgende:
Neem een relaxte kater, dan zijn de verhoudingen beter. Zelf hier twee poezen, die vinden elkaar over het algemeen wel lief, maar dat heeft ook een jaar geduurd en natuurlijk nog steeds de nodige knokpartijtjes.

Bij een kater zul je dat probleem minder hebben.
Ik denk het ook.
The love you take is equal to the love you make.
pi_97588020
Het ligt heel erg aan de karakters van de poezels. Ik had er zelf twee die altijd op redelijk gespannen voet met elkaar hebben geleefd.

Ik heb ooit eens gelezen (volgens mij hier op fok) dat er ruwweg drie soorten karakters zijn: Dominant, laconiek en onderdanig. Als je een dominante en een onderdanige bij elkaar stopt, zal dat niet zo best gaan (dat is de situatie die ik waarschijnlijk had)

Ik denk dat de beste (enige) manier om erachter te komen is om het te proberen. Misschien kun je met de pleegkittenorganisatie van oognip afspreken dat een van die kittens bij jou komt wonen en als blijkt dat het niet goed gaat, alsnog na een paar weken naar het asiel.
pi_97588103
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:28 schreef anboni het volgende:
Het ligt heel erg aan de karakters van de poezels. Ik had er zelf twee die altijd op redelijk gespannen voet met elkaar hebben geleefd.

Ik heb ooit eens gelezen (volgens mij hier op fok) dat er ruwweg drie soorten karakters zijn: Dominant, laconiek en onderdanig. Als je een dominante en een onderdanige bij elkaar stopt, zal dat niet zo best gaan (dat is de situatie die ik waarschijnlijk had)

Ik denk dat de beste (enige) manier om erachter te komen is om het te proberen. Misschien kun je met de pleegkittenorganisatie van oognip afspreken dat een van die kittens bij jou komt wonen en als blijkt dat het niet goed gaat, alsnog na een paar weken naar het asiel.
Wat jij hier aanhaalt over dominant en onderdanig, dat is dus waarom ik meer geneigd ben een katje met wat pit erbij te zetten, ik wil niet dat Rhana de baas gaat spelen of dat het andere katje bang wordt ofzo. :{

En bij het DOC kan het wel geloof ik, maar dan moet je de kitten al aanschaffen en mag je deze twee weken maar houden anders krijg je geen geld terug oid :? ik weet het niet precies, maar ik vind twee weken wel een vrij korte tijd om te zien hoe iets gaat worden :{
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:31:00 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_97588109
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:17 schreef Mama_Mia het volgende:
mijn vraag is dus, kunnen twee poezen makkelijk bij elkaar, of kan ik beter een relaxte kater nemen?
Zoals al aangegeven, 2 poezen hebben vaak meer problemen, dan poes en kater, hoewel je dan ook liever een nieuwe poes bij een bestaande kater introduceert dan omgekeerd. Aan de andere kant, als de nieuweling een kitten is kan dat ook wel weer vrij goed aflopen. Kun je een kitten "op proef" nemen van Oognip ?

quote:
Edit: oognip vindt haar een bitch omdat ze om een of andere reden haar slaat als ze langskomt? :? Ik heb geen idee waarom ze dat doet, in eerste instantie deed ze dit niet, maar sinds een tijdje valt ze haar gewoon aan.
Helaas zou dat slecht niets kunnen inhouden, namelijk dat Rhana reageert op de lucht van de katten die Oognip heeft, en dat zou dus betekenen dat een toevoeging niet in dank wordt aanvaardt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:32:23 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97588157
Zo'n proefperiode vind ik eigenlijk niet zo'n goed advies. Met een kitten erbij moet je er toch ook rekening mee houden dat het langer duurt dan een paar weken voordat het goed gaat.

Mijn uitgangspunt is: neem er alleen een kat bij als je ook echt ruimte hebt voor die kat, d.w.z. mocht het niet boteren tussen de nieuwe en de al aanwezige kat(ten) dan moet er de ruimte zijn om ze toch allemaal een fijn thuis te geven. Dus minstens een afzonderlijke ruimte per kat om zich terug te kunnen trekken op een eigen terrein.
pi_97588178
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:31 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Zoals al aangegeven, 2 poezen hebben vaak meer problemen, dan poes en kater, hoewel je dan ook liever een nieuwe poes bij een bestaande kater introduceert dan omgekeerd. Aan de andere kant, als de nieuweling een kitten is kan dat ook wel weer vrij goed aflopen. Kun je een kitten "op proef" nemen van Oognip ?
Op proef kan niet, ze blijven namelijk de verantwoordelijkheid van Oognip, en ik snap dat zij het niet prettig vindt om een kitten uit te lenen :)

quote:
Helaas zou dat slecht niets kunnen inhouden, namelijk dat Rhana reageert op de lucht van de katten die Oognip heeft, en dat zou dus betekenen dat een toevoeging niet in dank wordt aanvaardt.
Maar ze doet dit niet bij de vriend van Oognip, en ook niet bij mij als ik voor haar katten heb gezorgd :?
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:33:53 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_97588199
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:30 schreef Mama_Mia het volgende:
ik weet het niet precies, maar ik vind twee weken wel een vrij korte tijd om te zien hoe iets gaat worden :{
2 weken is te kort. Wij hadden thuis een keer een vrij nerveus katertje van 3-4 maanden, daar namen we een kitten van 2 maanden bij. Dat heeft er 6 weken naar uitgezien dat de bestaande jongen het nooit zou accepteren, en daarna was het over, hij besloot het nieuwe geval als onvermijdelijk te beschouwen. Vriendjes zijn het nooit geworden, maar als er gevochten werd, was dat spelen (inclusief wat lik-werk tussendoor).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 juni 2011 @ 17:37:58 #11
163650 Greys
pi_97588342
Daar kom ik weer met mijn standaard advies ( :@ ) : Doe in elk geval een Feliway stekker in de muur, een paar dagen voordat de kitten bij je andere kat wordt gezet :) Scheelt vaak al de helft.

En vaak gaat het probleemloos, zie ook het topic van Tombolafan over Sjefke en Sawyer hier in F&F. Die kitten werd binnen een paar dagen al gewassen door 'ome' Sjefke.
Soms gaat het wat minder moeiteloos, maar heel vaak is er met een kitten wel een mouw aan te passen en went het vanzelf.

Sowieso er goed op letten dat de nieuwe kitten niet alle aandacht opeist van jou. Zorg dat jouw eigen kat het als leuk gaat zien, dus die ook extra aandacht geven, wat lekkere kattensnoepjes er bij e.d.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97588384
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:37 schreef Greys het volgende:
Daar kom ik weer met mijn standaard advies ( :@ ) : Doe in elk geval een Feliway stekker in de muur, een paar dagen voordat de kitten bij je andere kat wordt gezet :) Scheelt vaak al de helft.

En vaak gaat het probleemloos, zie ook het topic van Tombolafan over Sjefke en Sawyer hier in F&F. Die kitten werd binnen een paar dagen al gewassen door 'ome' Sjefke.
Soms gaat het wat minder moeiteloos, maar heel vaak is er met een kitten wel een mouw aan te passen en went het vanzelf.

Sowieso er goed op letten dat de nieuwe kitten niet alle aandacht opeist van jou. Zorg dat jouw eigen kat het als leuk gaat zien, dus die ook extra aandacht geven, wat lekkere kattensnoepjes er bij e.d.
Maar Sawyer en Sjefke zijn twee mannetjes, de vraag is dus of twee vrouwtjes goed met elkaar gaan of dat ze beter een kater erbij kan nemen.
pi_97588391
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:37 schreef Greys het volgende:

:D! Ik heb het zovaak gelezen dat het eerste wat ik dacht was oh, ik moet wel een feliway stekker kopen _O-

Sjefke en Sawyer zijn allebei mannetjes he, maakt dat nog veel verschil? Ik ben echt geen kattenexpert _O-
pi_97588406
Wat ik hier merk is dat Luna (mijn poes) veel minder vriendelijk tegen de kittens is dan mijn katers.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 juni 2011 @ 17:40:51 #15
163650 Greys
pi_97588429
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:39 schreef Oognip het volgende:

[..]

Maar Sawyer en Sjefke zijn twee mannetjes, de vraag is dus of twee vrouwtjes goed met elkaar gaan of dat ze beter een kater erbij kan nemen.
Ik denk écht dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is ;)
Het hangt volgens mij veel meer van de karakters af dan van het geslacht. Maar wellicht heb ik het mis, ik weet daar verder ook niet veel van, ik heb maar 1 kat :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:41:40 #16
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_97588461
Ik zou voor een kater gaan, maar niemand kan je met 100% zekerheid zeggen dat een kater of poes beter is.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 juni 2011 @ 17:41:42 #17
163650 Greys
pi_97588465
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:39 schreef Mama_Mia het volgende:

[..]

:D! Ik heb het zovaak gelezen dat het eerste wat ik dacht was oh, ik moet wel een feliway stekker kopen _O-
Misschien moet ik aandelen Feliway gaan kopen! :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97588521
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:40 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik denk écht dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is ;)
Het hangt volgens mij veel meer van de karakters af dan van het geslacht. Maar wellicht heb ik het mis, ik weet daar verder ook niet veel van, ik heb maar 1 kat :+
Nou oké, stel ik m zo. Wat zou het beste passen bij Rhana. Ze is lief, knuffelig, heel erg op mij gericht, dus ik kan me zo voorstellen dat ze jaloers zou zijn. Ik wil een kitten als het voor haar iets oplevert, dat ze een maatje heeft om lekker bij te liggen en mee te spelen als ik er niet ben. Ze slaat dus Oognip wel eens maar heeft verder nog niemand ooit geslagen, ze is niet snel bang, als er iets vreemds gebeurt kijkt ze eerst naar mij om te weten hoe ze moet reageren.
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:43:22 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97588530
Feliway dus. En de nieuwe kat niet plompverloren voor je poes neerzetten, een fout die ik eens maakte. Het was haat op het eerste gezicht en da's nooit echt goedgekomen. Dus met beleid de nieuwe kat introduceren.
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:44:30 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97588576
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:43 schreef Mama_Mia het volgende:

[..]

Nou oké, stel ik m zo. Wat zou het beste passen bij Rhana. Ze is lief, knuffelig, heel erg op mij gericht, dus ik kan me zo voorstellen dat ze jaloers zou zijn. Ik wil een kitten als het voor haar iets oplevert, dat ze een maatje heeft om lekker bij te liggen en mee te spelen als ik er niet ben. Ze slaat dus Oognip wel eens maar heeft verder nog niemand ooit geslagen, ze is niet snel bang, als er iets vreemds gebeurt kijkt ze eerst naar mij om te weten hoe ze moet reageren.
Die garantie heb je gewoon nooit, dat de nieuwe voor jouw huidige kat een maatje gaat worden.
  woensdag 1 juni 2011 @ 17:44:33 #21
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_97588579
Wat voor slaan is het dan? Jazz verstopt zich ook wel eens onder een kast, achter een stoel of in een boodschappentas om tevoorschijn te springen en je te 'slaan'.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_97588617
quote:
5s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:44 schreef Harajuku. het volgende:
Wat voor slaan is het dan? Jazz verstopt zich ook wel eens onder een kast, achter een stoel of in een boodschappentas om tevoorschijn te springen en je te 'slaan'.
Nou, als Oognip bij mij thuis zit, en ze doet haar hand naar beneden om Rhana te aaien ofzo, dan gaat Rhana op dr achterpootjes staan en slaat ze echt een paar keer vinnig. Dat doet ze dan ook naar mij op zo'n moment, maar het is nog nooit voorgekomen dat ze ging slaan terwijl Oognip er niet was.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 juni 2011 @ 17:45:43 #23
163650 Greys
pi_97588619
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:43 schreef Mama_Mia het volgende:

[..]

Ik zou er een niet ál te bijdehand kitten bij zetten, want dan heb je kans dat de kitten binnen 2 dagen de baas over Rhana is.
Echter... dat is vaak lastig af te leiden volgens mij in het begin, want zo ongeveer alle kittens zijn ondernemend en bijdehand vaak :D Maar het zou zo moeten zijn dat Rhana de baas bljift, dus wellicht een beetje 'verlegen' kitten er bij zetten?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 juni 2011 @ 17:46:20 #24
163650 Greys
pi_97588641
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:45 schreef Mama_Mia het volgende:

[..]

Nou, als Oognip bij mij thuis zit, en ze doet haar hand naar beneden om Rhana te aaien ofzo, dan gaat Rhana op dr achterpootjes staan en slaat ze echt een paar keer vinnig. Dat doet ze dan ook naar mij op zo'n moment, maar het is nog nooit voorgekomen dat ze ging slaan terwijl Oognip er niet was.
En bij ander bezoek dat er bij je over de vloer komt? :)
Of alléén bij Oognip?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97588698
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:46 schreef Greys het volgende:

[..]

En bij ander bezoek dat er bij je over de vloer komt? :)
Of alléén bij Oognip?
Alleen bij Oognip.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')