Meer: hierquote:Per 1 januari 2013: Wet werken naar vermogen
De onlangs door het kabinet voorgestelde Wet werken naar vermogen (Wwnv) voegt meerdere wettelijke regelingen voor arbeidsongeschikten samen. Dit kan gevolgen hebben voor mensen die nu onder de Wajong vallen.
Het UWV gaat kijken welke mensen, die een Wajong-uitkering hebben, kunnen werken. Als u (gedeeltelijk) kunt werken, krijgt u vanaf 1 januari 2014 een lagere uitkering (70% van het wettelijk minimumloon). U bent immers in staat om via werk een aanvullend inkomen te verdienen. Stroomt u na 1 januari 2012 in de Wajong en kunt u werken, dan zal vanaf 2014 de Wwnv voor u gelden.
Kunt u helemaal niet werken, dan verandert er niets. Let op: de Tweede Kamer moet nog stemmen over deze wet.
quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:12 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Ik ben altijd moe
En succes, hopelijk gaat het je lukken
Is toch ook gedaanquote:Op woensdag 1 juni 2011 00:16 schreef Chinless het volgende:
TS je kent de regels toch dat de LAPO de nieuwe aanmaakt?
Straks afgestudeerde met een Wajong dus? Hoe zie jij je toekomst dan voor je? Hoogopgeleid zonder werk, werk onder je niveau omdat je een 'labeltje' hebt of geen idee wat je te wachten staat?quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:18 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Is toch ook gedaan
bovendien geldt die regel in reeksen niet meer, want er kan maar een reekstopic worden aangemaakt.
Bovendien, offtopic
Ik krijg straks een herkeuring, en voor de rest hou ik me er niet zo mee bezig. Ik ben altijd iemand geweest die zich zorgen maakte over de toekomst, ik ben erachter gekomen dat dit me alleen maar meer stress oplevert, dus ik probeer er gewoon niet teveel aan te denken. Je kan toch niet voorspellen waar je terecht komt. Ik heb 3 redenen om in de Wajong te zitten dus ik denk niet dat de kans heel groot is dat ik daaruit kom, maar ik zou het wel fijn vinden om een beetje te werken. Alleen is het gewoon simpelweg zo dat een beetje voor mij kan betekenen dat ik alsnog 80-100% ben afgekeurd, omdat ik niet meer dan 20% van een werkweek kan werken.quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Straks afgestudeerde met een Wajong dus? Hoe zie jij je toekomst dan voor je? Hoogopgeleid zonder werk, werk onder je niveau omdat je een 'labeltje' hebt of geen idee wat je te wachten staat?
Ik heb het er in gezet, voor nieuwe wijzigingen graag even PMmenquote:Op woensdag 1 juni 2011 00:31 schreef De_Kardinaal het volgende:
Wat links voor in de op:
Rijksoverheid - Wet Wajong
Rijksoverheid - Wet Wajong & Werken naar Vermogen - ingang vanaf 1 januari 2013
En die herkeuring krijg je omdat je klaar bent met studeren of omdat je sowieso al een herkeuring moe(s)t? Over je situatie kan ik niet oordelen en dat zal ik sowieso ook niet doen, want van de zijlijn toeschreeuwen is anders dan daadwerkelijk spelen. Je bent straks afgestudeerd, je weet dat je nooit dus een volledige baan (met bijbehorend salaris) zal vinden en je sowieso dus het labeltje 'wajong' zal houden. Wat doet een dergelijk draadje dan met betrekking tot je gevoel? Heb je de neiging je te moeten verdedigen, omdat men 'scherpe formuleringen' maakt? Hoe ervaar jij de reacties in je omgeving als je zegt dat je een wajong krijgt of houd je dat achterwege?quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:29 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Ik krijg straks een herkeuring, en voor de rest hou ik me er niet zo mee bezig. Ik ben altijd iemand geweest die zich zorgen maakte over de toekomst, ik ben erachter gekomen dat dit me alleen maar meer stress oplevert, dus ik probeer er gewoon niet teveel aan te denken. Je kan toch niet voorspellen waar je terecht komt. Ik heb 3 redenen om in de Wajong te zitten dus ik denk niet dat de kans heel groot is dat ik daaruit kom, maar ik zou het wel fijn vinden om een beetje te werken. Alleen is het gewoon simpelweg zo dat een beetje voor mij kan betekenen dat ik alsnog 80-100% ben afgekeurd, omdat ik niet meer dan 20% van een werkweek kan werken.
Omdat ik klaar ben met studeren. Ik wilde erg graag afstuderen en omdat ze bij het UWV vonden dat dit meehelpt aan herstel (want, productief bezig + minder depressief) heb ik dat de afgelopen tijd gedaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En die herkeuring krijg je omdat je klaar bent met studeren of omdat je sowieso al een herkeuring moe(s)t? Over je situatie kan ik niet oordelen en dat zal ik sowieso ook niet doen, want van de zijlijn toeschreeuwen is anders dan daadwerkelijk spelen. Je bent straks afgestudeerd, je weet dat je nooit dus een volledige baan (met bijbehorend salaris) zal vinden en je sowieso dus het labeltje 'wajong' zal houden. Wat doet een dergelijk draadje dan met betrekking tot je gevoel? Heb je de neiging je te moeten verdedigen, omdat men 'scherpe formuleringen' maakt? Hoe ervaar jij de reacties in je omgeving als je zegt dat je een wajong krijgt of houd je dat achterwege?
Nou het siert dat je al die moeite doet en gedaan hebt ondanks je beperking(en) om zin te geven aan je leven. Aha, ik zie dat sommigen hier zich erg aangevallen voelen door de minder tactvolle uitspraken van anderen. Al dan niet bewust om een reactie van andere te provoceren.quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:46 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Omdat ik klaar ben met studeren. Ik wilde erg graag afstuderen en omdat ze bij het UWV vonden dat dit meehelpt aan herstel (want, productief bezig + minder depressief) heb ik dat de afgelopen tijd gedaan.
Over reacties en verdedigen, ik heb geleerd dat het simpelweg de moeite niet waard is. Ik reageer nog wel, en ik wil best in discussie gaan, maar ik vat het niet meer persoonlijk op - tenminste als ik een goede dag heb. Niemand behalve ik en wat mensen in mijn kring weten hoe ik tegen de Wajong aankijk, en waarom zou ik dat aan iedereen moeten laten weten? Ik ga een ander ook niet zijn of haar keuzes/levensverhaal laten verdedigen. Iedereen mag wat mij betreft weten dat ik een Wajong heb, ik schaam me er niet voor dat ik hulp heb gekregen toen ik had nodig had. Je kop in het zand stoppen en doen alsof problemen er niet zijn, dát vind ik dom.
Dank jequote:Op woensdag 1 juni 2011 00:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nou het siert dat je al die moeite doet en gedaan hebt ondanks je beperking(en) om zin te geven aan je leven. Aha, ik zie dat sommigen hier zich erg aangevallen voelen door de minder tactvolle uitspraken van anderen. Al dan niet bewust om een reactie van andere te provoceren.
Bang dat je herkeuring niet verkeerd kan uitpakken? Dat de keuringsarts en arbeidsdeskundige een verkeerd beeld hebben en je nu ineens in een andere categorie komt te vallen? Dat ze zeggen dat je ineens wel volledig arbeidsgeschikt bent terwijl je weet dat dit niet strookt met de werkelijkheid? Ik maak uit je posts op dat je je wajong gewoon hard nodig hebt, omdat je nooit zelf volledig in je inkomen kan voorzien.
Graag gedaan.quote:
Dat kan ik mij voorstellen ja. Kijk een stage is een korte periode die je zo te zien met veel moeite wel tijdelijk kan overbruggen, maar dat kan je geen leven lang doen. Dat is andere koek!quote:Ja, als ik er over na ga denken ben ik daar wel bang voor, daarom heb ik er ook moeite mee dat er mensen zeggen dat je zo makkelijk in de Wajong komt en dat er mensen zijn die er misbruik van maken. Als ze zeggen dat ik volledig arbeidsgeschikt zou zijn dan weet ik dat ik binnen een paar maanden (en waarschijnlijk al wel sneller) weer terugval, omdat ik het simpelweg niet aan kan. Ik heb stage gelopen een tijd terug (toen het eigenlijk nog beter ging als nu) 3 dagen in de week, die dagen hield ik vol op energy drink en de overige 4 dagen slapen, en dan was het elke 2/3 weken wel zo dat ik ziek was of weer een dag extra vrij moest nemen.
Dat is vervelend, maar tevens ook mede de reden dat je een wajong krijgt. Ik neem aan dat je liever een normaal leven had zonder wajong dan zoals de situatie nu is.quote:Nadeel bij wat ik heb is dat ik ook absoluut niet er vanop aan kan hoe het gaat. De ene dag gaat het prima, de volgende dag voel ik me alsof ik ben overreden door een trein. Ik word nooit uitgerust wakker, hoe vroeg ik ook naar bed ga, en vaak lig ik tot 4 uur wakker terwijl ik kapot ben (daarom ben ik nu ook nog opin bed liggen en tot 4 uur wakker liggen voel ik me alleen maar kutter door). En het kan ook ineens midden op de dag negatief veranderen. Dan voel ik me 's ochtends (en dat is meestal vanaf een uur of 11) goed, ga ik even iets doen, bijv. boodschappen of even de stad in om 1 dingetje te kopen, en als ik terug ben kan ik nauwelijks meer lopen.
Precies. En misschien gaat het ooit wel beter, vindt men een medicijn, weet ik het, maar tot die tijd ben ik blij dat de Wajong er is, want daardoor kan ik wel op mezelf wonen en ben ik niet afhankelijk van mijn ouders.quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat kan ik mij voorstellen ja. Kijk een stage is een korte periode die je zo te zien met veel moeite wel tijdelijk kan overbruggen, maar dat kan je geen leven lang doen. Dat is andere koek!
Ik weet het niet. Het is vaak zo dat kabinetten de zwakkeren aanpakken, wat heel jammer is, maar waar je persoonlijk niet zoveel tegen kan doen, behalve je stem laten horen, wat ik dus ook probeer te doen. Ik hoef geen lans te breken voor alle Wajongers, maar als ik topics zoals deze zie wil ik in ieder geval ook mijn kant laten weten, en misschien heeft iemand er nog wat aanquote:Dat is nou eenmaal vaak gemakkelijk roepen als men niet de onderliggende problematiek er achter weet. Bij elke regeling zijn er wel profiteurs, daar is nou eenmaal niet aan te ontkomen. Ik mis echter gegevens van hoeveel mensen in de wajong belanden die eigenlijk in de bijstand hadden moeten komen, omdat ze niets mankeren. Het aantal mensen in de bijstand + mensen die WW ontvangen >>> aantal wajong-gerechtigden (gegevens van CBS statline). Neemt men niet simpelweg de verkeerde groep(en) op de korrel?
Oh absoluut. Ik ben blij dat de Wajong er is, maar natuurlijk is dit niet wat je voor ogen hebt als je 15 bent en je gevraagd wordt wat je over 10 jaar bereikt wil hebben. Ik kan wel leukere dingen verzinnen dan constant moe zijn en pijn hebben, en dan heb ik het nog niet eens over de psychische dingen die erbij komen.quote:Dat is vervelend, maar tevens ook mede de reden dat je een wajong krijgt. Ik neem aan dat je liever een normaal leven had zonder wajong dan zoals de situatie nu is.
Ik had het meer over de medemens dan over de kabinetten.quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:34 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Precies. En misschien gaat het ooit wel beter, vindt men een medicijn, weet ik het, maar tot die tijd ben ik blij dat de Wajong er is, want daardoor kan ik wel op mezelf wonen en ben ik niet afhankelijk van mijn ouders.
[..]
Ik weet het niet. Het is vaak zo dat kabinetten de zwakkeren aanpakken, wat heel jammer is, maar waar je persoonlijk niet zoveel tegen kan doen, behalve je stem laten horen, wat ik dus ook probeer te doen. Ik hoef geen lans te breken voor alle Wajongers, maar als ik topics zoals deze zie wil ik in ieder geval ook mijn kant laten weten, en misschien heeft iemand er nog wat aan
[..]
Oh absoluut. Ik ben blij dat de Wajong er is, maar natuurlijk is dit niet wat je voor ogen hebt als je 15 bent en je gevraagd wordt wat je over 10 jaar bereikt wil hebben. Ik kan wel leukere dingen verzinnen dan constant moe zijn en pijn hebben, en dan heb ik het nog niet eens over de psychische dingen die erbij komen.
Edit: en nu ga ik off, mijn batterijtje is op en alles doet zeer. Welterusten![]()
Of ik ben kleurenblind, of ik kan uit dat laatste grafiekje niet duidelijk halen wat nou de verdeling is qua ziektebeelden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 01:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Aantal wajongers die deze ontvangen vanwege een psychische aandoening:
[ afbeelding ]
Opbouw van het totaal aantal wajongers aan de hand van hun diagnose:
[ afbeelding ]
Met cijfers is het gemakkelijker argumenteren. Je kan zelf je eigen overzichten maken op de site van het CBS (.nl).
Kan eventueel ook in de OP.
Ik vind 't ook fijn dat de wajong er is. Heb wel m'n school afgemaakt (HAVO en VWO), maar op de universiteit ging 't 2 keer mis. Baantjes hield ik niet vol en ben na een verhuizing (ook erg stressvol) uiteindelijk in de bijstand terechtgekomen. Kwam in een werktraject terecht maar dat viel zo zwaar (kwamen weer andere dingen bij die ook weer stress opleverden zoals overlijden grootouders) dat ik uiteindelijk opgenomen moest worden.quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:07 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk totaal niet kuthet is fijn dat de Wajong er is. En of ik ga werken weet ik nog niet. Ik wil graag, zolang er iets te vinden is wat past.
Dat komt omdat die kleuren op elkaar lijken. Overigens gaat dat plaatje maar t/m 2005. De laatste 6 jaar staan er niet in.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Of ik ben kleurenblind, of ik kan uit dat laatste grafiekje niet duidelijk halen wat nou de verdeling is qua ziektebeelden.
Ik krijg die plaatjes niet te zien?quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat komt omdat die kleuren op elkaar lijken. Overigens gaat dat plaatje maar t/m 2005. De laatste 6 jaar staan er niet in.
Ik zal de bijdehandte opmerking gewoon even niet makenquote:Op woensdag 1 juni 2011 09:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik krijg die plaatjes niet te zien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |