Oh ja, daar ben ik het mee eens (en ook logisch toch?), maar de richtlijnen langs welke diagnoses gesteld worden mogen wat mij betreft op de schop, en strenger worden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:19 schreef Re het volgende:
[..]
mijn opmerking was meer dat je daadwerkelijk eerst een diagnose moet hebben... dus zonder diagnose geen wajong....
Dat is dan jammer dat een dergelijke reactie afkomstig is van een mod. Overigens is de vraag die hij stelt wel on-topic en toch ook wel relevant voor de discussie.quote:
Kan ik met een kleine piemel en longetjes Wajong krijgen dan?quote:
hoe zit het dan met de mensen die autisme hebben en heel moeilijk werk kunnen vinden?quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, daarom klopt m.i. jouw stelling 'iedereen met een psychische diagnose' dus niet, want er zijn ook mensen die een diagnose hebben, maar wel in staat zijn om (deeltijd) te werken. Die mensen hoeven dus ook geen Wajong te krijgen vind ik. Er zijn ook mensen met een dergelijke diagnose die NIET in staat zijn om (deeltijd) te werken, en die moeten dus absoluut wel die uitkering krijgen.
Zijn voldoende personen die jarenlang ziek zijn en waarbij men geen flauw idee heeft wat diegene mankeert, ik vind persoonlijk dat dergelijke gevallen ook in aanmerking zouden moeten (kunnen) komen voor een uitkerings-variant.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh ja, daar ben ik het mee eens (en ook logisch toch?), maar de richtlijnen langs welke diagnoses gesteld worden mogen wat mij betreft op de schop, en strenger worden.
nou ja, hij vraagt natuurlijk om medische prive informatie, waarom zou je dat moeten plaatsen?quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is dan jammer dat een dergelijke reactie afkomstig is van een mod. Overigens is de vraag die hij stelt wel on-topic en toch ook wel relevant voor de discussie.
Afhankelijk van de ernst van de situatie. Iemand met een vorm zoals dat jongetje in de film Mercury Rising zal niet in staat zijn om te werken, maar ik ken iemand die de diagnose 'autisme' heeft, en dus recht heeft op wajong, maar prima in staat is om te werken (en dat ook doet overigens). Waarom heeft die persoon dan recht op wajong? Ik vind dus dat dat aan banden gelegd moet worden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:37 schreef badisbad het volgende:
[..]
hoe zit het dan met de mensen die autisme hebben en heel moeilijk werk kunnen vinden?
let wel op; een wajong uitkering hoeft niet altijd gebruikt te worden, al is dat natuurlijk een mogelijkheid (ook bij (een vorm van) autisme).
dat ben ik trouwens wel met je eens, maar dat gaat zo enorm veel kosten om dat te veranderen, maar in eerste instantie zullen de richtlijnen van diagnosering en behandeling beter nagevolgd moeten wordenquote:Op woensdag 8 juni 2011 10:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh ja, daar ben ik het mee eens (en ook logisch toch?), maar de richtlijnen langs welke diagnoses gesteld worden mogen wat mij betreft op de schop, en strenger worden.
Nou, dat moet helemaal niet, je mag die informatie voor jezelf houden. Maar jouw reactie op die vraag slaat nergens op.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:43 schreef Re het volgende:
[..]
nou ja, hij vraagt natuurlijk om medische prive informatie, waarom zou je dat moeten plaatsen?
jadaag iedereen plaatst en vraagt hier om medische prive informatie en nu mag ik daar ineens niet meer om vragen?quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:43 schreef Re het volgende:
[..]
nou ja, hij vraagt natuurlijk om medische prive informatie, waarom zou je dat moeten plaatsen?
uit eigen wil prima, maar er specifiek om vragen lijkt me gewoon not done, en jij bent ook geen psychiater die enige score goed kan interpreterenquote:Op woensdag 8 juni 2011 10:51 schreef Maanvis het volgende:
[..]
jadaag iedereen plaatst en vraagt hier om medische prive informatie en nu mag ik daar ineens niet meer om vragen?
Ik ben gewoon benieuwd vanaf welke score je een Wajong uitkering kunt krijgen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:59 schreef Re het volgende:
[..]
uit eigen wil prima, maar er specifiek om vragen lijkt me gewoon not done, en jij bent ook geen psychiater die enige score goed kan interpreteren
phew, zo zie ik het dus ook. het is fijn dat ik de wajong kan trekken nu ik bezig ben met m'n opleiding, ik krijg nu meer dan ik met een part time baantje zou kunnen en heb nu ook niet de stress die daar nog bijkomt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Afhankelijk van de ernst van de situatie. Iemand met een vorm zoals dat jongetje in de film Mercury Rising zal niet in staat zijn om te werken, maar ik ken iemand die de diagnose 'autisme' heeft, en dus recht heeft op wajong, maar prima in staat is om te werken (en dat ook doet overigens). Waarom heeft die persoon dan recht op wajong? Ik vind dus dat dat aan banden gelegd moet worden.
Deze jongen wil toevallig heel graag werken, doet dat ook, en is goed in zijn werk. Maar dat is dus wel afhankelijk van zijn instelling. Immers, hij kan ook zeggen van 'ik heb er gewoon geen zin in en vind het wel best om een uitkering te trekken'. Dat is er dus zo een die een vangnet heeft terwijl dat niet nodig is, want als dat vangnet weggenomen zou worden dan kan hij prima vliegen (wat hij dus nu ook al doet).
Er zijn dus mensen met de instelling 'oh ik kan wel, maar ik vind dit wel makkelijker, want ik mag immers toch een uitkering trekken'. Nou, dat vind ik niet kunnen, en ik vind dat er iets gedaan moet worden om die situaties zo veel mogelijk te beperken/uit te bannen.
Yep, beter slotje plaatsenquote:Op woensdag 8 juni 2011 11:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het gaat hier werkelijk nergens meer over.
-edit- niet nodigquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:51 schreef Mama_Mia het volgende:
We gaan een beetje op herhalingik word moe van het gezeur over psychische aandoeningen die wel of niet erg genoeg zijn om een Wajong te krijgen. Dat kun je als leek niet beoordelen, dat kun je zelfs niet als vriend/collega van zo'n persoon beoordelen, dat kan alleen degene met de problemen zelf en mensen die ervoor gestudeerd hebben - en zelfs in het laatste geval worden daar nog fouten gemaakt. Maar die mensen hebben tenminste wel voldoende ervaring ermee. Het is lekker makkelijk oordelen als je gezond bent, en prima, ga je gang, maar ik word er een beetje flauw van dat het elke keer terugkomt op 'ik vind dat de meeste mensen met psychische problemen het best wel zouden kunnen als ze het zouden willen'. Het is kwetsend en onzin, want ze zitten niet voor niks in de Wajong, je kan niet 100% weten hoe iemand zich voelt puur gebaseerd op een diagnose en wat losse feiten, en degenen die liever lui dan moe zijn worden er uiteindelijk echt wel uitgefilterd. En dat is niet de 'meeste' mensen met een Wajong, dat zijn er een aantal die het inderdaad echt flink voor de rest verpesten.
een ziekte hoeft toch niet constant te zijn, dat kan met golven gaan, neem een bipolair iemand die kan periodes gewoon normaal functioneren totdat er weer een manische of depressieve periode aankomt...quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:19 schreef badisbad het volgende:
[..]
-edit- niet nodig
daar komt komt nog eens bij dat je van sommige mensen echt wel kan zien of dat ze wel of geen wajong nodig hebben hoor, zolang je weet dat ze eerder al voor langere tijd werk hebben gehad.
En die persoon kan niet werken in de periodes wanneer hij of zij 'gewoon normaal' kan 'functioneren?'quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:23 schreef Re het volgende:
[..]
een ziekte hoeft toch niet constant te zijn, dat kan met golven gaan, neem een bipolair iemand die kan periodes gewoon normaal functioneren totdat er weer een manische of depressieve periode aankomt...
Als de dalen dermate laag zijn, kan dat inderdaad het geval zijn ja.quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En die persoon kan niet werken in de periodes wanneer hij of zij 'gewoon normaal' kan 'functioneren?'
daar ging zijn opmerking niet overquote:Op woensdag 8 juni 2011 14:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En die persoon kan niet werken in de periodes wanneer hij of zij 'gewoon normaal' kan 'functioneren?'
Klopt, maar sommigen hier hebben liever dat ze lui en dom zijn. Das zo'n beetje wel de strekking van hun argumentatie, dat ze dus misbruik maken van de wajong...en daar moet je de keurders op aanspreken, niet diegenen die in de wajong zitten.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:51 schreef Mama_Mia het volgende:
We gaan een beetje op herhalingik word moe van het gezeur over psychische aandoeningen die wel of niet erg genoeg zijn om een Wajong te krijgen. Dat kun je als leek niet beoordelen, dat kun je zelfs niet als vriend/collega van zo'n persoon beoordelen, dat kan alleen degene met de problemen zelf en mensen die ervoor gestudeerd hebben - en zelfs in het laatste geval worden daar nog fouten gemaakt. Maar die mensen hebben tenminste wel voldoende ervaring ermee. Het is lekker makkelijk oordelen als je gezond bent, en prima, ga je gang, maar ik word er een beetje flauw van dat het elke keer terugkomt op 'ik vind dat de meeste mensen met psychische problemen het best wel zouden kunnen als ze het zouden willen'. Het is kwetsend en onzin, want ze zitten niet voor niks in de Wajong, je kan niet 100% weten hoe iemand zich voelt puur gebaseerd op een diagnose en wat losse feiten, en degenen die liever lui dan moe zijn worden er uiteindelijk echt wel uitgefilterd. En dat is niet de 'meeste' mensen met een Wajong, dat zijn er een aantal die het inderdaad echt flink voor de rest verpesten.
Ik vroeg het ook aan jou. Kan iemand die normaal kan functioneren gedurende een bepaalde periode wel volledig arbeidsongeschikt zijn? Er zijn immers perioden waarin arbeid wel degelijk mogelijk is.quote:
1) Het gaat er niet om dat er mensen in zitten die liever lui dan moe zijn, het gaat er om dat jongeren die willen en kunnen werken wordt verteld dat ze niet kunnen werken. Aangezien je als jongere nog niet weet wat je wilt en wat je kunt kan een beetje moeite op de arbeidsmarkt (wat bijna elke jongere heeft) in combinatie met een psychische stoornis al gauw gezien worden als arbeidsongeschiktheid.quote:Op woensdag 8 juni 2011 13:51 schreef Mama_Mia het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |