Die is niet te vinden op het CBS, maar dat zal niet afwijken qua indeling dan daarvoor. Na 2005 zal het aantal blinden niet exponentieel zijn toegenomen.quote:
ik ben juist benieuwd of er een grote algehele afname heeft plaatsgevonden na de herbeoordelingen en benieuwd waar die mensen zijn beland, gewoon even om te weten voor mezelf, nieuwsgierigheidquote:Op woensdag 1 juni 2011 13:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die is niet te vinden op het CBS, maar dat zal niet afwijken qua indeling dan daarvoor. Na 2005 zal het aantal blinden niet exponentieel zijn toegenomen.
Nee, die is er niet.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:29 schreef missyB het volgende:
[..]
ik ben juist benieuwd of er een grote algehele afname heeft plaatsgevonden na de herbeoordelingen en benieuwd waar die mensen zijn beland, gewoon even om te weten voor mezelf, nieuwsgierigheid
Duidelijke een toename. Zo te zien heeft de 'nieuwe' wajong toch wel invloed.quote:2005 december 147 020
2006 december 155 530
2007 december 166 550
2008 december 178 170
2009 december* 191 700
2010 november* 195 520
Ik vind dat er te makkelijk over medicatie wordt gedacht. Heb je dan niet gelezen wat voor effect een AD op mij persoonlijk heeft gehad?quote:Op woensdag 1 juni 2011 10:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, het is niet makkelijk. Het leven is niet makkelijk. Ik vind dat er te makkelijk naar medicatie gegrepen wordt. Aan de andere kant snap ik dat wel, want medicatie heeft vrijwel direct effect, en als je moet gaan leren anders te denken kost dat veel en veel meer tijd.
Medicatie is makkelijker, minder moeit, en sneller resultaat. Maar op de lange termijn heb je daar niks aan. Op lange termijn kun je beter aan jezelf werken.
Bij mij dus niet. Als ik het niet kanaliseer en tijdig op de rem ga staan, wordt het 1 grote puinhoop in m'n hoofd en ook in mijn leven. Ik moet wel goed blijven opletten omdat ik anders dingen kan gaan doen die zelfs levensbedrijgend zouden kunnen zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 10:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In mijn hoofd is het ook een chaos maar ik kan de 'machine laten lopen' zonder dat ik er zelf actief mee bezig ben. Gedachten schieten dan door mijn hoofd en uiteindelijk komt er een uitkomst op een rustig momentje.
Die opmerking is in de context van hier heel relevant en ook constructief. Mensen gaan dood, er gebeuren een hoop klote dingen, maar dat betekent niet dat je dan DUS maar aan de medicijnen moet. Je kunt dergelijke situaties ook handelen zonder medicatie.quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik vind dat er te makkelijk over medicatie wordt gedacht. Heb je dan niet gelezen wat voor effect een AD op mij persoonlijk heeft gehad?
"Het leven is niet makkelijk" zegt net zo veel als "het gras is groen" en als opmerking totaal niet constructief.
Medicijnen kunnen juist heel goed werken, er zijn nou eenmaal situaties waarin medicatie onvermijdelijk is. Dat heb je nou eenmaal te accepteren, hoe moeilijk je 't ook vindt.
Sommigen hebben medicatie net zo hard nodig voor de psyche als iemand die dood aan het bloeden is een bloedtransfusie nodig heeft voor het lichaam on te leven.
Als je vind dat er te snel naar medicatie wordt gegrepen, moet je bij de instanties zijn die die medicijnen voorschrijven, het in jouw ogen te makkelijk voorschrijven man medicatie heeft op zich niks met wajongers te maken...tenzij je natuurlijk denkt dat wajongers zelf makkelijk om medicatie vragen, wat dan weer een vooroordeel zou zijn.
Ja maar dit is toch logisch?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:11 schreef CoolGuy het volgende:
Die opmerking is in de context van hier heel relevant en ook constructief. Mensen gaan dood, er gebeuren een hoop klote dingen, maar dat betekent niet dat je dan DUS maar aan de medicijnen moet. Je kunt dergelijke situaties ook handelen zonder medicatie.
Niet iedereen kan dat even makkelijk, maar dat is iets wat je wel zou moeten willen nastreven, anders is het straks zo dat voor elke 'moeilijke situatie' ff een pilletje genomen wordt omdat het dan makkelijker is om ermee om te gaan.
Hmm, is het wellicht een idee om een cursus meditatie te gaan volgen?quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
Bij mij dus niet. Als ik het niet kanaliseer en tijdig op de rem ga staan, wordt het 1 grote puinhoop in m'n hoofd en ook in mijn leven. Ik moet wel goed blijven opletten omdat ik anders dingen kan gaan doen die zelfs levensbedrijgend zouden kunnen zijn.
En juist omdat ik continue "alarmfase rood" aan heb staan buitenshuis, is op een gegeven moment de batterij op, wat ik dus niet door heb.
Rustige momenten gebruik ik dan vooral om na te denken, want tijdens werkzaamheden heb ik daar de tijd niet altijd voor.
Een cursus meditatie? En hoe moet dat mij gaan helpen?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hmm, is het wellicht een idee om een cursus meditatie te gaan volgen?
Gedachten kanaliseren en je hoofd leegmaken zijn dingen die je dan leert.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Een cursus meditatie? En hoe moet dat mij gaan helpen?
Ik ben in 2002 begonnen en ik krijg begin juli mijn diploma. En sjah, hoe dat me af ging. Ik heb alles gehaald, laten we het daar op houden. Vaak niet naar colleges gegaan, mijn stage was een ramp, projecten waren een probleem vanwege concentratie etc. Dus het was zeker niet makkelijk, maar het is gelukt.quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:15 schreef Scorpie het volgende:
@Mama_Mia, hoe lang heb je / doe je over je studie als ik vragen mag? Gaat dat je wel goed af ?
Het WC's schoonmaken/schoffelen verhaal is ook meer bedoeld als metafoor; Je moet als Wajonger beseffen dat je niet alles kunt doen wat je zou willen doen, dromen waarvan je vroeger dacht dat ze realistisch waren moet je bijstellen naar beneden. De truuk is om voldoening te vinden in werk wat je kunt, niet om onvoldaan thuis te zitten of in een functie die je altijd al wou maar niet zo uitpakt als je wilt wegens je stoornis/ziekte.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:41 schreef Captain_Maximum het volgende:
Mediteren heeft me altijd geholpen als ik in een heftige crisis kwam. Je kunt het ook zelf leren. Het is vooral belangrijk om op de juiste manier te ademen.
Overigens is het niet onmogelijk om met een Wajong werk te krijgen. Bij bijvoorbeeld werk.nl staan bij sommige vacatures 'Wajong', dus die bedrijven weten van te voren waarmee ze te maken kunnen hebben. En het is echt wel meer dan wc's schoonmaken.
Dan moet je wel in de positie zijn om ondanks je beperking toch nog te kunnen werken? Dat gaat in de toekomst sowieso veranderen. Of je krijgt wajong of je valt in de wwnv.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het WC's schoonmaken/schoffelen verhaal is ook meer bedoeld als metafoor; Je moet als Wajonger beseffen dat je niet alles kunt doen wat je zou willen doen, dromen waarvan je vroeger dacht dat ze realistisch waren moet je bijstellen naar beneden. De truuk is om voldoening te vinden in werk wat je kunt, niet om onvoldaan thuis te zitten of in een functie die je altijd al wou maar niet zo uitpakt als je wilt wegens je stoornis/ziekte.
Ik moet eerlijk zeggen, ik had veel meer moeite met 't accepteren van mijn beperkingen dan met de wajong zelf. Ik was eerlijk gezegd opgelucht toen ik er in kwam, omdat ik m'n energie vanaf dat moment 100% in mezelf kon steken en niet meer van mislukte poging werk te vinden naar mislukte poging werk te vinden hoefde te gaan.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:46 schreef bebbel het volgende:wat die Wajong nou doet met de eigenwaarde.
Medicatie heeft mij heel erg geholpen in ieder geval. Ik kan me niet meer voorstellen zonder te kunnen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die opmerking is in de context van hier heel relevant en ook constructief. Mensen gaan dood, er gebeuren een hoop klote dingen, maar dat betekent niet dat je dan DUS maar aan de medicijnen moet. Je kunt dergelijke situaties ook handelen zonder medicatie.
Niet iedereen kan dat even makkelijk, maar dat is iets wat je wel zou moeten willen nastreven, anders is het straks zo dat voor elke 'moeilijke situatie' ff een pilletje genomen wordt omdat het dan makkelijker is om ermee om te gaan. In dat geval kun je net zo goed cocaine gebruiken (en ja ik chargeer hier om een punt te maken!) want dan voel je je on top of the world, en dan heb je van die shit allemaal ook geen last. Alleen, zodra het effect van de medicatie is uitgewerkt komt 'de shit' toch weer terug, daar zul je toch doorheen moeten. Onderdrukken heeft geen zin.
Ja, er zijn situaties waarin medicatie onvermijdelijk is. Maar ik denk niet dat elke situatie waarin de Wajonger medicatie heeft valt in de categorie 'onvermijdelijk'.
Wat wil je nou met zo'n uitspraak? Sommige mensen kunnen gewoon niet hogerop komen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:00 schreef schaal_9 het volgende:
Met Wajong kom ik soms in aanraking als mensen vragen wat ik hiervóór heb gedaan, dwz: voor mijn huidige werk. Dan zeg ik weleens: ben een tijdje steuntrekker geweest. Maar ik zou echt niet weten hoe zon woordkeus dat bij collegas landt (mijn werkterrein is sociale zekerheid). De mensen staan wel overwegend voor mijn ervaringen open.
Als je mensen om je heen wil die het een beetje goed hebben, dan is werk de enige optie. Het meest valt me op dat mensen met hogere inkomens qua uiterlijk over het algemeen langer jong blijven
Allereerst, welkom op Fok.quote:Op donderdag 2 juni 2011 09:33 schreef Gro het volgende:
Zo, even een account aangemaakt om mee te praten.
Ik zit dus ook volledig in de wajong wegens schizofrenie. Tussen de psychoses door probeer ik mijn leven weer op te pakken en bijvoorbeeld te gaan studeren. Psychoses maken je hersenen kapot, al word ik er nog niet dommer op na 6 opnames; ik voel me wel degelijk achteruit gaan zeker qua energieniveau, concentratievermogen en stressbestendigheid.
Toch zijn dromen sterk en ik droom van later een huis, een baan en een auto.
De wajong laat mijn eigenwaarde niet dalen, dat doet eerder mijn ziekte. Ik voel me wel degelijk 'minder' hierdoor... ook al kan ik dat wel relativeren.
Ik ben blij met mijn wajong, en ook al studeer ik af en toe (deeltijd) ik voel me niet schuldig hierom. De kans is groot dat ik nooit een studie afmaak. De kans is best klein dat ik ooit financieel voor mezelf kan zorgen.
Ben aangewezen op langdurige zorg en medicatie. En ik ben verdomme nog maar begin twintig, ik voel me soms 70. Die medicatie is ook een groot probleem. Zelf vind ik wel dat ik ziekteinzicht heb, maar de bijwerkingen maken het slikken van pillen des te moeilijker. Zeker met het idee dat ik er niet meer vanaf kom.
Dat er elke week iemand bij mij thuis komt, om te kijken hoe het gaat, daar schaam ik me wel degelijk voor. Ik zit bij de 'complexe zorg' en dat doet mijn eigenwaarde ook dalen.
Ik lees onderzoeken en boeken en besef me dat ik er met deze ziekte niet makkelijk vanaf kom.
Maar die wajong, is het enige pluspunt aan mijn toestand. Dus daar ben ik zeker wel blij mee!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |