Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![HIAWATHA.gif]()
![indian-man-costume-wig-t.png]()
![an_indian_stick_maiden_0515-0911-1000-1947_TN.jpg]()
Er was eens een klein indiaantje, Ugh Ugh genaamd. Ugh Ugh en zijn familie woonden in een bos ergens heel ver van hier. Ugh Ugh had een heleboel vriendjes en vriendinnetjes. Zo was ook Dyani een vriendinnetje van Ugh Ugh. Samen beleefden zij de spannendste avonturen!
Op een dag, vandaag, werd Ugh Ugh wakker, maar het was anders vandaag. Hij hoorde geen kinderen schreeuwen of moeders met elkaar praten. Of vaders die hardop aan het lachen waren! Ugh Ugh ging naar buiten en zag niemand buiten! Al zijn vriendjes en vriendinnetjes waren nergens meer te bekennen! Alleen Dyani was er nog, samen stonden ze daar, voor de Grote Wigwam, waar iedereen altijd samen komt. “Waar zou iedereen zijn?” vroeg Ugh Ugh verbaasd aan Dyani. Dyani haalde haar schouders op en zei: “Ik heb geen idee!” Ze was net zo verbaasd als Ugh Ugh.
Toen kwam Oude Wijze Arend uit de wigwam gelopen. Hij liep rustig naar Ugh Ugh en Dyani toe en zei het volgende tegen de kleine indiaantjes: “Vandaag is jullie grote dag! Vandaag gaan jullie allemaal opdrachten afleggen en als jullie die allemaal succesvol afronden, worden jullie echte indianen! Dyani slaakte een zucht van blijdschap! Eindelijk was die dag aangekomen! “Meent u het, Oude Wijze Arend?!” riep Ugh Ugh enthousiast. “Ja, het is echt waar Ugh Ugh”, zei Oude Wijze Arend met een glimlach op zijn gezicht. Hij legde zijn handen op de schouders van Ugh Ugh en Dyani en zei: “De eerste opdracht gaat nu beginnen.” Ugh Ugh en Dyani hadden geen idee wat hen te wachten stond. “Komen jullie met me mee naar binnen?” Oude Wijze Arend liep richting de Grote Wigwam. Ugh Ugh en Dyani liepen snel achter Oude Wijze Arend aan. Ze vonden het allebei heel erg spannend!
In de Grote Wigwam zagen ze op het tafeltje allemaal verf staan. Onze indianenvriendjes keken verbaasd naar de tafel. Oude Wijze Arend zag de verbazing in de ogen van Ugh Ugh en Dyani en zei toen: Wees maar niet bang, jullie mogen nu jullie gezicht verven, zoals alle Indianen doen. Dyani, die hier altijd van gedroomd had kon haar geluk niet op en liep snel naar de tafel. Er waren zoveel mooie kleuren! Van rood, geel tot blauw en groen! Ugh Ugh vond het allemaal een beetje spannend en liep ook naar de tafel toe. Hij koos de kleuren rood en groen. Zijn vader had die kleuren ook op zijn gezicht.
Wij gaan nu de gezichten van de kinderen schminken.“Jullie zien er prachtig uit!” zei Oude Wijze Arend tegen Ugh Ugh en Dyani. “Jullie hebben deze opdracht goed volbracht. Nu gaan we verder.” Ugh Ugh fluisterde tegen Dyani: “Ik ben benieuwd wat we nu gaan doen.” “Ja, ik ook!” zei Dyani enthousiast.
“Komen jullie mee?” Oude Wijze Arend liep de tent al uit. Ugh Ugh en Dyani renden snel achter hem aan. “De tweede opdracht gaat beginnen, jullie gaan nu allerlei dingen zoeken, want Ugh Ugh, jij gaat een hoofdtooi maken. En Dyani jij mag een ketting maken.” “Uhm dingen?” vroeg Dyani. “Ja, van takjes tot besjes en veertjes en steentjes, je mag helemaal zelf weten hoe je je tooi of ketting maakt!” “Wat leuk!” riepen Dyani en Ugh Ugh enthousiast en ze gingen snel op zoek naar mooie dingen.
Dan gaan wij samen met de kinderen hoofdtooien of kettingen maken. De oudste kleuters maken een tooi en de jonge kleuters een ketting.“Zo! Dat zijn mooie dingen geworden Ugh Ugh en Dyani! Mooi hoor! Jullie hebben deze opdracht weer uitstekend volbracht, ik ben trots op jullie!” zei Oude Wijze Arend blij. “Bedankt!” zeiden Ugh Ugh en Dyani in koor. Opeens begon de maag van Ugh Ugh te knorren, dit hoorde Dyani en zij moest hier om lachen. Ugh Ugh keek boos naar Dyani en Dyani hield meteen op met lachen. “Oeps,” zei ze. Oude Wijze Arend hoorde ook de knorrende maag van Ugh Ugh en zei toen: “Dus jullie hebben honger hé? Nou dat kan ik wel begrijpen, kom maar naar de Grote Wigwam. Dan gaan we daar even wat eten en drinken.” Ze liepen alle drie naar de Grote Wigwam.
De kinderen gaan nu wat eten en drinken.Toen het eten en drinken op was, gingen Ugh Ugh en Dyani snel klaarzitten en wachtten op de volgende opdracht. Oude Wijze Arend zag dat ze klaar zaten en glimlachte. “Jullie doen het al heel goed hoor Ugh Ugh en Dyani, ik ben heel trots!” Ugh Ugh en Dyani glimden van plezier. “Nu is het tijd voor de volgende opdracht, we gaan een lied zingen!” zei Oude Wijze Arend. “Een lied?!” vroeg Dyani verbaasd. “Ja, een lied. En niet zomaar een lied, nee. Het is ons lied.” Zei Oude wijze Arend. Ugh Ugh was benieuwd naar het lied, Dyani ook. Oude Wijze Arend begon met zingen.
Toemba toemba toemba toemba toemba toemba toeoeoemba
In het bos, in het bos wonen indianen
Ze schieten daar met pijl en boog
En eten veel bananen
Ze vechten niet met pijl en boog,
maar schieten met bananen.Dan leren wij het liedje aan.“Wat hebben jullie mooi gezongen zeg!” zei Oude Wijze Arend blij. “Ik ben echt heel trots op jullie!” Ugh Ugh en Dyani waren heel blij. “Het is ook een heel leuk liedje!” zei Ugh Ugh. Dyani knikte instemmend.
Oude Wijze arend glimlachte en zei toen: “Nu komt de laatste opdracht! Als jullie deze opdracht goed afleggen, worden jullie echte Indianen!” Ugh Ugh en Dyani vonden het heel spannend, ze hadden géén idee wat ze te wachten stond en werden een beetje zenuwachtig. “Kom dan gaan we even naar buiten, Ugh Ugh en Dyani” zei Oude Wijze Arend en hij liep naar buiten.
“Wat zou er nu komen?” vroeg Ugh Ugh zachtjes aan Dyani. “Geen idee! Ik vind het wel heel spannend hoor!” zei Dyani. “Ja, ik ook!” zei Ugh Ugh. Oude Wijze Arend stond daar midden op het veld. “We gaan de volgende dingen doen hier: We gaan speer gooien, hier gaan we speren zo ver mogelijk weggooien, hoe verder hij komt des te beter.” dan loopt hij naar een volgende plek. “Hier gaan we Totempaal stukken stapelen, totempalen zijn belangrijke palen bij ons. Daarom moeten jullie goed kunnen stapelen. Dan gaan we bij het kampvuur zitten en even uitrusten en op kracht komen. Jullie krijgen ook wat te drinken en iets te smikkelen. Dan hebben we nog twee dingen. De paardenrace, jullie gaan op een paard zitten en galopperen met jullie paard naar de overkant. Want Indianen kunnen goed paardrijden en hiermee laten jullie zien dat jullie dit al goed beheersen!” “Wat leuk!” roept Ugh Ugh enthousiast. “Mogen we beginnen?!” “Nee, nog niet. Ik moet nog één ding vertellen. We gaan ook een vredespijp roken, dat hoort er ook bij. Alle Indianen doen dat.” “Wat?! Echt waar?!” Vroeg Dyani verbaasd. “Ja, maar wees maar niet bang, wij gaan geen echte vredespijp roken, maar een met bellenblaas!” “Ooh, dat is stoer!” zei Ugh Ugh.
Oude Wijze Arend keek de kinderen aan en moest voor de zoveelste keer glimlachen. “Oké, Ugh Ugh en Dyani, jullie mogen beginnen!”
Dan gaan we naar buiten met de kinderen en gaan wij ook deze opdrachten doen.“Deze opdracht hebben jullie weer goed afgerond! Hartstikke goed gedaan hoor!” Ugh Ugh en Dyani waren blij dat ze het goed gedaan hadden.
Ugh Ugh wilde nog iets vragen aan Oude Wijze Arend, maar hij durfde niet zo goed. Oude Wijze Arend, die alles natuurlijk weet, wist dat er iets aan de hand was. “Wat is er aan de hand Ugh Ugh?” vroeg hij. “Ik vroeg me af, waar zijn al mijn vriendjes, vriendinnetjes en familie heen?” vroeg Ugh Ugh verlegen aan Oude Wijze Arend. Hij was nog nooit eerder alleen met hem geweest. “Ah, ik dacht dat je het nooit zou vragen. Dit hoort ook bij de opdracht.” Ugh Ugh keek verbaasd, Dyani ook. “Ja, want als alle mensen hier zouden blijven, dan kunnen ze jullie helpen met de opdrachten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.” zei Oude Wijze Arend. “Jullie hebben goed je best gedaan en ik vind dat jullie jezelf nu échte indianen mogen noemen! Gefeliciteerd!” Oude Wijze Arend gaf Ugh Ugh en Dyani een stevige knuffel. Langzamerhand kwamen alle familieleden, vriendjes en vriendinnetjes van Ugh Ugh en Dyani terug. Iedereen was blij dat Ugh Ugh en Dyani nu ook échte Indianen waren. Ze vierden allemaal feest en zo kwam ook dit verhaal ten einde.
De kinderen krijgen een heus 'Indianen diploma uitgereikt.Respect als je het helemaal gelezen hebt.